English

فیلم دفاع مقدس فقط خمپاره و خون نیست / به شهدای «مدافع حرم» احساس دین کردم

داریوش ارجمند بازیگر سینما و تلویزیون گفت: سینمای دفاع مقدس به یک فیلمساز ختم نمی شود و این طور نیست که سینمای دفاع پس از یک فیلمساز تعطیل شود.

فیلم دفاع مقدس فقط خمپاره و خون نیست / به شهدای «مدافع حرم» احساس دین کردم

خبرگزاری موج؛ گروه فرهنگی هنری / آیدا عزیزی؛پس از ۲۸ از سال از پایان جنگ ایران وعراق، سینمای دفاع مقدس همچنان مخاطبان خود را دارد و فیلم هایی که روایتی نو داشته باشند در جذب مخاطب موفق عمل می کنند، این در حالی است که فیلمسازانی از نسل دوم و سوم انقلاب در این ژانر(گونه سینمایی) فیلم می سازند و جوانان به فیلم های خوش ساخت دفاع مقدس توجه می کنند. از سوی دیگر به وجود آمدن گروه های تروریستی، موجب شده است تا در جهان امروز دیدگاه غیرواقعی نسبت به دین اسلام به وجود آید. جریاناتی چون داعش، صلح جهانی را تهدید می کنند و امروزه نیاز به ساختن فیلم هایی درباره گروه های تکفیری و تروریستی و تمایز آن با اسلام واقعی بیشتر احساس می شود و فیلمسازان نسل جدید به موضوع گروه های تروریستی، داعش و مبارزه ایران با این پدیده بیشتر توجه نشان می دهند.

نخستین جشنواره فیلم " شهدای مدافع حرم " خردادماه امسال با نمایش مستند و نماهنگ هایی درباره این شهدا برگزار شد که گام مناسبی برای تولید چنین فیلم هایی بود. داریوش ارجمند بازیگر با تجربه و خوشنام کشورمان درباره حضورش در نخستین جشنواره فیلم شهدای مدافع حرم به خبرنگار خبرگزاری موج گفت: برای ادای دین به شهدای مدافع حرم دراختتامیه این جشنواره حاضر شدم و خدا را شکر می کنم که چنین جوانانی داریم. من فقط در اختتامیه جشنواره فیلم شهدای مدافع حرم حضور داشتم و متاسفانه فقط فیلم خوش ساخت " پل " که از تلویزیون هم پخش شد را دیدم.

مالک اشتر سریال " امام علی " درباره فیلم سازهایی که واقعیت جنگ را برای نسل بعد تصویر می کنند اظهار داشت: برای نسل بعد هم حتما فیلمسازانی هستند که واقعیت جنگ و دفاع ما را تصویر کنند، همان طور که سینمای جنگ با رسول ملاقلی پور به پایان نرسید، با فیلم های حاتمی کیا هم تمام نمی شود. ابراهیم حاتمی کیا علاقمندانی دارد، اما فیلمسازان جوانی هم هستند که راه او را ادامه می دهند و حتما فیلم هایی درباره دفاع مقدس می سازند. نسل هایی که می آیند از این فیلم ها تاثیرمی گیرند و جنگ را با نگاه مختص به خود روایت می کنند.

ارجمند افزود: از آنجایی که هیچ وقت جهان بدون حجت نبوده و نیست، سینمای دفاع مقدس هم به یک فیلمساز ختم نمی شود و این طور نیست که سینمای دفاع پس از یک فیلمساز تعطیل شود.

بازیگر " اعتراض " درباره رویکرد فیلم سازان صاحب سبک ایرانی به ژانر دفاع تصریح کرد: هنرمند ذهنی آزاد دارد و آنچه که دغدغه ذهن هنرمند باشد و برای فیلمساز جذابیت ایجاد کند می تواند تبدیل به ایده ای برای فیلم شود.

*فیلم دفاع مقدس فقط به تصویر کشیدن خمپاره و خون نیست

داریوش ارجمند با تأکید براینکه فیلم های دفاع مقدس فقط مختص به تصویر کردن توپ و خمپاره و خون نیست ادامه داد: اگر فیلمسازان صاحب سبک و مطرح ما در این ژانر فیلم نساخته اند به این معنی نیست که دفاع مقدس و شهدای حرم دغدغه آن ها نیستند. بسیاری از فیلمسازان فیلم های ارزشمندی درباره دفاع مقدس ساخته اند که حتی یک گلوله در این فیلم شلیک نمی شود ولی مربوط به دفاع مقدس است، به این ترتیب می توان گفت درباره محتوای جنگ باید فیلم ساخته شود.

*کتابهای حوزه دفاع مقدس درست به مخاطب معرفی شوند

بازیگر فیلم " ناخدا خورشید " با تأکید بر لزوم توجه بیشتر به محتوا، برای ساخت اثر هنری ماندگار بیان کرد: نسل جوان باید به محتوای آثارشان بیشتر توجه کنند و از توجه بیش از حد به فرم گرایی پرهیزکند. چرا که فرهنگ ما فرهنگ محتوا است. به گفته ارجمند مشکل ما این است که شیفته فرم هستیم و فرمالیست شده ایم، وقتی شعر می سراییم، فیلم می سازیم و حتی در انتخاب نوع پوشش بیشتر به فرم توجه می کنیم و به کیفیت بی توجه هستیم.

بازیگر فیلم " سگ کشی " درباره تاثیر کتاب هایی که درباره دفاع مقدس منتشر می شود و قابلیت این کتاب ها در معرفی کردن واقعیت جنگ به نسل های بعدی گفت: کتاب هایی که درباره دفاع مقدس نوشته می شود باید درست به مخاطب معرفی شوند تا آن ها را ببیند و بخواند.

*داریوش ارجمند کدام صحنه فیلم دفاع مقدسی را تاثیرگزارترین صحنه نامید؟

ارجمند درباره قابلیت تبدیل شدن تعدادی از رمان ها و خاطره نگاری های دفاع مقدس به فیلمنامه ادامه داد: کتاب هایی مثل " دا " قابلیت تبدیل شدن به فیلم دارند. البته کتاب های بسیاروخاطره نگاری هایی در زمینه دفاع مقدس وجود داشته که پتانسیل تبدیل شدن به فیلم را دارد. ارجمند درباره فیلم های تاثیرگذاری که درباره دفاع مقدس ساخته شده اند به فیلم های " باشوغریبه کوچک " اثر " بهرام بیضایی "، " سفر به چزابه " اثر " رسول ملاقلی پور " و " دیده بان " ساخته " ابراهیم حاتمی کیا " اشاره کرد و گفت: از تاثیرگذارترین صحنه های فیلم دفاع مقدس ده دقیقه اول " باشو غریبه کوچک " است که موشکی باعثآواره شدن کودک می شود و کودک به شمال ایران می رود، این فیلم درباره جنگ است و به عرفان ما آمیخته است و یکی از تاثیرگذارترین فیلم هایی است که درباره جنگ ساخته شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه