English

کمال تبریزی: همواره فکر می‌کنم فیلم اولم را می‌سازم / نقش وزارت اطلاعات در تولید «امکان مینا»

کمال تبریزی گفت: در تمام فیلم‌هایی که ساختم به دلیل این که هیچ یک به یکدیگر ارتباطی نداشتند همواره فکر می‌کردم دارم فیلم اولم را می‌سازم و این حس خوبی است.

کمال تبریزی: همواره فکر می‌کنم فیلم اولم را می‌سازم / نقش وزارت اطلاعات در تولید «امکان مینا»

به گزارش زهرا نعیمی خبرنگار خبرگزاری موج، هشتادمین نشست سکانس خانه فیلم فرهنگ‌سرای فردوس شامگاه روز گذشته ۳۱ مردادماه به منظور اکران، نقد و بررسی فیلم سینمایی «امکان مینا» با حضور کمال تبریزی کارگردان و هیوا مسیح منتقد سینما برگزار شد. کمال تبریزی در این نشست با بیان این‌که «امکان مینا» یک فیلم عاشقانه اجتماعی است که به سیاست هم می‌پردازد، اظهار داشت: بنیاد این فیلم با عشق آغاز می‌شود بعد به مسائل اجتماعی می‌رسد و تأثیرات سهمگین و وحشتناکی را که یک سیاست اشتباه می‌تواند بر زندگی مردم عادی و اقشار مختلف جامعه داشته باشد، نشان می‌دهد. بنابراین می‌توان گفت فیلم در وهله اول یک عاشقانه اجتماعی است که در آن مسائل سیاسی هم تاثیرگذار است. وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه سوژه اولیه این فیلم‌نامه از سوی تهیه‌کننده فیلم منوچهر محمدی پیشنهاد شده، گفت: اصلی‌ترین انگیزه من برای ساخت این فیلم اشاره به موقعیتی است که اکنون هم دنیا درگیر آن است. این روزها جریانات سیاسی خاصی با روش حرکت و رفتار خود، مردم و خانواده‌ها را هدف گرفته‌اند. تبریزی ادامه داد: وقتی آقای محمدی ایده ساخت فیلم را مطرح کرد، آنچه به من انگیزه داد اتفاقاتی بود که مردم ما در دهه ۶۰ آن را تجربه کرده بودند. چیزی که مردم دنیا از آن باخبر نبودند اما حالا همه می‌دانند که بعضی گروه‌های سیاسی چگونه با روش‌هایی نادرست اظهار وجود می‌کنند و آرمان‌های خود را مطرح می‌کنند و این چنین است که دنیا مقابل داعش ایستاده است. نقش تهیه‌کننده در این فیلم بسیار پررنگ استهیوا مسیح در ادامه این نشست با اشاره به این که منوچهر محمدی به عنوان تهیه کننده سابقه درخشانی در سینمای ایران دارند، گفت: نقش تهیه‌کننده در این فیلم بسیار پررنگ است، یکی از مهمترین نقش‌های تهیه‌کننده تهیه امکان ساخت ایده کارگردانان است، شما در هیچ یک از پلان ها و سکانس ها فکر نکردید که در امروز هستید و در دهه شصت بودید و این یکی از اتفاقات مهم این فیلم به شمار می‌رود. حتی سکانس پایانی فیلم، نیاوران دهه شصت را می‌بینیم و این هوشمندی کارگردان و البته تهیه‌کننده که نقش تمام عیاری در این کار داشته را نشان می‌دهد. وی در ادامه با اشاره به کارگردانی خوب و بازی‌های درخشان و موسیقی این فیلم، گفت: بدون شک میلاد کی‌مرام با بازی درخشان خود در این فیلم باید در جشنواره فجر جایزه می‌گرفت. مسیح خاطرنشان کرد: بن‌مایه‌ این فیلم عاشقانه است عشق بستر اصلی فیلم است و سیاست و اجتماع در اطراف آن اتفاق می‌افتد و جالب است مفهوم عشق، تا پایان فیلم از دست نمی‌رود و عشق تا پایان ادامه دارد که این نقطه قوت فیلم به شمار می‌رود. این منتقد سینما ادامه داد: در این فیلم مشخصا هیچ اسمی از سازمان‌ها و احزاب سیاسی اول انقلاب برده نمی‌شود و این فیلم می‌خواهد عنوان کند که گروه‌های سیاسی چطور می‌توانند در لایه‌های اجتماعی و خانواده‌های طبقه متوسط و یا پایین‌تر نفوذ کنند و یک زندگی را بهم بریزند. در بخشی دیگر از این نشست تبریزی عنوان کرد: فیلم‌نامه «امکان مینا» حدود هفت بار بر اساس طرح اولیه بازنویسی شد و البته که ما می‌خواستیم در این فیلم کارهای دیگری انجام دهیم ولی متاسفانه ممیزی‌ها اجازه نداد، در واقع ما فکر می‌کردیم باید چند لایه و صحنه در این فیلمنامه وجود داشته باشد که بتواند به لحاظ تاثیرگذاری روی مخاطب در شرایط متعادل‌تری قرار گیرد.همواره فکر می‌کردم دارم فیلم اولم را می‌سازمکارگردان فیلم «مارمولک» یادآور شد: تمام فیلم‌هایی که ساختم به دلیل این که هیچ یک به یکدیگر ارتباطی نداشتند همواره فکر می‌کردم دارم فیلم اولم را می‌سازم و این حس خوبی است. تبریزی تصریح کرد: برای ساخت این فیلم به سراغ افرادی رفتیم که در خانه‌های تیمی زندگی کردند و به هر دلیلی از این خانه‌ها بیرون آمده و یا فرار کردند؛ همچنین با یکی از بازنشستگان وزارت اطلاعات که با افراد خانه تیمی درگیر بوده، صحبت کردیم که بسیار در ساخت فیلم ما را راهنمایی کردند.فعالان وزارت اطلاعات چگونه به فیلم کمک کردند؟ تبریزی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری موج تحت عنوان آنکه وزارت اطلاعات چه میزان تاثیر در ساخت فیلم داشت گفت: سازنده این فیلم بنیاد سینمایی فارابی است  اما برای ساخت این فیلم و طراحی تمامی عملکردهای نقش‌ها و بازیگران نقش‌ها به سراغ فرد بازنشسته‌ای رفتیم که در گذشته در زمینه خانه‌های تیمی مطالعه یا فعالیت داشتند و تماما زیر نظر گروه کارشناسی این اتفاقات در فیلم رخ می‌داد. وقتی این فیلمنامه نوشته شد ما به افرادی که در سازمان اطلاعات هستند و یا قبلا در این حوزه فعالیت می‌کردند، فیلمنامه را برای خوانش ارائه می‌دادیم و آنها نظرات و اتفاقاتی را که برای خودشان رخ می‌داد، برای ما بازگو می‌کردند. وی  ادامه داد و گفت: قصه عاشقانه اولویت اول ما در این فیلم است در واقع روش‌های سیاسی غلط که انسانیت انسان را نادیده می‌گیرد، به نتیجه نخواهد رسید؛ در ابتدای این فیلم با خانواده‌ای روبه‌رو می‌شویم که عاشقانه یکدیگر را دوست دارند و در انتهای فیلم با خانواده‌ای متلاشی شده مواجه هستیم. تبریزی درباره نام این فیلم گفت: «امکان» اصطلاح تخصصی خانه تیمی است آدم‌های مختلفی که در یک خانه تیمی زندگی می‌کنند خودشان صاحب خانه‌های مشخص هستند که هیچ یک از افرادی که در آن خانه با یکدیگر زندگی می‌کنند هیچ اطلاعاتی درباره آن ندارند، چون ممکن است خانه تیمی تحت شناسایی قرار گیرد و این افراد قبل از دستگیری باید به سرعت خانه را تخلیه کنند، بنابراین باید هر کدام یک امکان (مکان) برای ادامه مبارزه داشته باشند. نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «امکان مینا» با پرسش و پاسخ میان مخاطبان و عوامل فیلم به کار خود پایان داد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی