English

آموزش به تنهایی اشتغال‌زا نیست

مدیرکل فنی و حرفه‌ای سیستان و بلوچستان گفت: آموزش به تنهایی باعثاشتغال نمی‌شود بلکه در این زمینه باید با بسترسازی مناسب، توانمندسازی افراد و افزودن دوره‌های کارآفرینی جدید مطابق با آمایش سرزمینی در جهت ورود به بازار کار اقدام کرد.

به گزارش خبرگزاری موج، «محمد جهان‌تیغی» در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه که به‌مناسبت آغاز هفته مهارت‌آموزی در اداره‌کل فنی و حرفه‌ای استان برگزار شد، اظهار کرد: هفته ملی مهارت‌آموزی از پنج‌شنبه ۳۱ تیرماه آغاز و تا ۶ مردادماه ادامه دارد و توانمندسازی آسیب‌دیدگان اجتماعی در سکونت‌گاه‌های غیررسمی به‌منظور ارتقای شرایط اجتماعی و اقتصادی برای ایجاد اشتغال، توسعه آموزش روستائیان و عشایر بر اساس نتایج نیازسنجی‌های انجام شده در اولویت برنامه‌های فنی و حرفه‌ای استان قرار دارد.

وی ادامه داد: در سه ماهه نخست امسال در بخش دولتی اداره‌کل آموزش فنی و حرفه‎ای استان، ۳۱ هزار و ۱۰۱ نفر در دوره‌های مهارتی شرکت کردند که از این تعداد ۱۵ هزار و ۴۸۶ نفر زن و ۱۵ هزار و ۶۱۵ نفر مرد بوده‌اند.

وی افزود: اساسی‌ترین اولویت اداره‌کل فنی و حرفه‌ای استان در سال ۹۵ توجه به ساکنان حاشیه شهرها از جمله جمعیت حاشیه‌نشین در شهرستان‌های زاهدان، زابل، چابهار، بخشی از سراوان و ایرانشهر است که در مرحله اول اولویت اصلی با زاهدان، زابل و چابهار است.

جهان‌تیغی تصریح کرد: آموزش و توانمندسازی ساکنان مناطق ویژه اجتماعی، بانوان بدسرپرست و خودسرپرست و توانمندسازی معتادان بهبودیافته نیز در حال انجام است.

وی افزود: برای پیشبرد برنامه‌های سازمان فنی و حرفه‌ای در سال گذشته در بخش آموزش عالی و مشارکت نزدیک با دانشگاه‌ها، ۳ تفاهم‌نامه همکاری ویژه با دانشگاه سیستان و بلوچستان، دانشگاه آزاد و پارک علم و فناوری منعقد شده که تاکنون بخشی از مفاد تفاهم‌نامه را اجرایی کرده‌ایم.

وی هدف عقد تفاهم‌نامه با دانشگاه را خیل عظیم بیکاران جامعه از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی با سطوح مختلف تحصیلی دانست و افزود: با توجه به بیکاری عظیم بین قشر دانشگاهی و با توجه به بررسی‌های صورت گرفته و دانشگاهی بودن استان بخش عمده تفاهم‌نامه با دانشگاه صورت گرفته است.

جهان‌تیغی تصریح کرد: آموزش‌های مهارتی نقش مهمی در اشتغال و ایجاد بسترهای کارآفرینی در جامعه دارد و این نهاد علاوه‌بر ارائه آموزش‌های تخصصی و مهارتی با پرداخت تسهیلات فرد را برای ورود به بازار کار آماده می‌کند.

وی تصریح کرد: یکی از بزرگترین چالش‌ها در سیستم تعلیم و تربیت سیستم مشاوره‌ای است که باید متناسب با نیاز جامعه ساختار آن فراهم شود تا مردم ارزش کار مشاوره را دریافت کنند.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان اظهار کرد: امروز هیچ ارتباطی بین هیئت تحصیلی متوسطه و رشته‌های تحصیلی دانشگاه و نیازهای جامعه وجود ندارد و هم‌اکنون دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش عرضه محور کار می‌کنند که اشکال بزرگ این چند دهه نیز همین عرضه‌محوری بوده است.

وی تصریح کرد: پارسال برای مشاغل خانگی بالغ بر ۸ میلیارد و ۷۵۰میلیون تومان اعتبار با کارمزد ۴ درصد در نظر گرفته شده و ۲۰۰۰ نفر در نوبت تسهیلات قرار گرفتند که تاکنون ۶ میلیارد تومان به افراد جویای کار پرداخت شده است.

این مسئول از اولویت‌های دیگر سازمان فنی و حرفه‌ای را آموزش مهارت به زندانیان دانست و گفت: در مراکز زندان زاهدان و زابل شعبه دائمی آموزش مهارت دایر است و در بقیه شهرستان‌ها نیز شعبه سیار برای آموزش مهارت به زندانیان مشغول به فعالیت هستند.

وی ادامه داد: با توجه به نیازسنجی زندانیان شماری از رشته‌ها با هدف توانمندی زندانیان آموزش داده می‌شود و امکانات خوبی برای آن‌ها فراهم شده است و دومین استانی هستیم که با جدیت در حوزه آموزش مهارت به زندانیان ورود پیدا کرده‌ایم.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان توانمندسازی بانوان را از دیگر برنامه‌های مهم این سازمان دانست و یادآور شد: در بازه زمانی سال گذشته و سه ماهه نخست سال ۱۳۹۵ بالغ بر ۵۷ درصد کارآموزان مراکز دولتی و خصوصی استان را زنان تشکیل داده‌اند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر