English

ناظران مجلس در شورای آمایش سرزمین انتخاب شدند

نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، ناظران پارلمان را در شورای آمایش سرزمین انتخاب کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح امروز(یکشنبه ۲۴ مرداد)  ، ناظران مجلس را در شورای آمایش سرزمین انتخاب کردند. براساس این گزارش علی قربانی نماینده بجنورد با اخذ ۱۲۷ رای و سید احسن علوی نماینده سنندج با اخذ ۹۳ رای از مجموع  ۱۸۲ رای ماخوذه به عنوان ناظرین قوه مقننه در شورای آمایش سرزمین انتخاب شدند.

به گزارش موج، نمایندگان در نشست علنی سه‌شنبه ١٧ فروردین‌ماه امسال بررسی لایحه تنظیم برخی احکام برنامه‌های توسعه‌ کشور، با ماده ٣۵ این لایحه موافقت کردند.

بر اساس ماده ٣۵ لایحه یادشده؛ به‌منظور استقرار و نظارت بر اجرای نظام راهبری توسعه سرزمین «شورای عالی آمایش سرزمین» با مسئولیت رییس سازمان مدیریت و برنامه‌‌ریزی کشور با وظایف اصلی زیر تشکیل می‌‌شود: الف - بررسی، تصویب و نظارت بر اجرای نظام راهبری توسعه سرزمین و تنظیم روابط ارکان و اجزای آن؛ ب - بررسی، ‌تصویب، هماهنگی و نظارت مستمر بر تهیه برنامه‌ها و طرحهای توسعه سرزمین در سطوح ملی، منطقه‌ای و استانی؛ پ - بررسی و تصویب ضوابط ملی آمایش سرزمین و اسناد آمایش ملی، منطقه‌ای و استانی، ت - نظارت بر اجرای اصول و ضوابط ملی آمایش سرزمین در سطوح ملی و استانی و ارزیابی عملکرد دستگاههای اجرائی ذی‌ربط.

بر اساس تبصره «١» این ماده؛ دستگاههای اجرایی مکلفند برنامه‌های عملیاتی خود را به‌گونه‌ای تنظیم و اجرا کنند که زمینه تحقق جهت‌گیری های آمایش سرزمین فراهم آید.

در تبصره «٢» آمده است؛ نظارت بر اجرای مصوبات شورا بر عهده دبیرخانه(سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور) است. شورا می‌تواند برای انجام وظایف خود نسبت به تشکیل کارگروه‌های موضوعی یا موضعی اقدام نماید.

تبصره «٣» نیز می‌افزاید؛ آیین‌نامه اجرائی این ماده شامل ترکیب اعضاء، شرح وظایف تفصیلی، مسؤولیت‌‌ها، اختیارات و ارکان شورا ظرف مدت شش ماه پس از ابلاغ این قانون به پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور(دبیرخانه) به تصویب هیئت‌وزیران می‌رسد.

تبصره «۴» همچنین اضافه می‌کند؛ دولت موظف است در برنامه‌ریزی‌های آمایش سرزمین همواره سیاست‌های خشکی و دریایی را توأمان لحاظ کند.

بر اساس تبصره «۵» الحاقی به این ماده؛ در اجرای آمایش سرزمینی دولت مکلف است به‌منظور توسعه سواحل مکران(جنوب شرق کشور) جهت استقرار، ساماندهی و احداثزیرساخت‌های نظامی، فرهنگی و رفاهی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران اعتبارات لازم را در بودجه سالیانه کشور لحاظ کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه