English

«پوکمون گو» شخصیت محبوب جاسوسی

بازی جدید «پوکمون گو»، طوری طراحی شد که خود افراد تبدیل به شخصیت های این بازی می‌شوند و هر فرد خود ابزاری برای جاسوسی است.

«پوکمون گو» شخصیت محبوب جاسوسی

خبرگزاری موج؛ فاطمه باقری / «شوک جهانی» تنها کلمه‌ ای که می‌ تواند تب بازی جدید «پوکمون گو» را توجیه کند.

پوکمون گو بازی موبایلی است که مرزی برای دنیای مجازی و واقعیت قائل نیست و با نصب این بازی روی دستگاه اندروید یا ios و روشن نمودن جی پی اس و دوربین گوشی همراه خود، تبدیل به یکی از شخصیت های این بازی شده و به جستجوی محل‌ های ماموریت خود می روید.

«پوکِمون گو» یا پوکی‌مان گو(Pokémon Go) بازی ویدئویی در سبک واقعیت افزوده است که در سال ۲۰۱۶ توسط شرکت آمریکایی نیانتیک(Niantic) در پلت‌ فرم‌های آی‌ او اس و اندروید منتشر شده‌ است. شرکت نیانتیک این بازی را با همکاری شرکت شناخته شده نینتندو(به انگلیسی: Nintendo) ژاپن طراحی کرد. پوکمون گو یک بازی رایگان است که البته برای پیشرفت سریع‌تر در مراحل مختلف بازی می‌توان پول پرداخت کرد.

این بازی شش ژوئیه ۲۰۱۶(چهارشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۵) روانه بازار شد، و از همان اولین هفته عرضه به بازار توانست محبوبیت بسیار بالایی به دست آورد.

طرفداران بازی‌های آنلاین در ایران هم به قدری غرق بازی «پوکِمون گو» شده و در دام آن افتادند که بازی‌ هایی چون Pou یا Clash of Clans را به دست فراموشی سپردند.

کار تا جایی پیش رفت که درآمد Pokemon Go تنها یک ماه بعد از عرضه، توانسته مرزها را در هم شکند و رقمی بیش از ۲۰۰ میلیون دلار برای خود ثبت کند. این مبلغ دو برابر درآمد بازی کلش رویال در ۳۰ روز اول انتشار و تقریبا ۸ برابر درآمد بازی کندی کراش(Candy Crush Soda Saga) در همین بازه زمانی است.

حال اگر سری به خبرها بزنید، می‌بینید دو طرفدار بازی پوکِمون گو یکی در آمریکا و دیگر در سنگاپور، یک جسد کشف کردند.

پوکمون گو(Pokemon Go) این روزها به یک سبک زندگی تبدیل شده است، زیرا دیگر افراد به چشم تنها یک بازی به آن نگاه نمی‌کنند و نمونه‌های متعددی وجود داشته که افراد خانواده‌ خود را ترک کرده‌، تغییر شغل داده‌اند، به سفرهای دور و دراز رفته‌اند و یا دچار حوادثشدیدی شده‌اند، آن هم تنها برای تجربه کردن پوکمون گو و اضافه کردن پوکمون‌های بیشتر و نایاب‌تر به کلکسیون مجازی خودشان!

حالا به تازگی این بازی یک بار دیگر حادثه آفریده است و البته این بار، این حادثه از جنس مشکلات حقوقی است. مردی در ایالت نیوجرسی آمریکا به دلیل ورود بازیکنان پوکمون گو به حیاط پشتی خانه‌اش از کمپانی نیانتیک شکایت کرده است!

آقای جفری مردر(Jeffrey Marder) توضیح داده که در تمام طول روز، صدها کودک و نوجوان در خانه‌ او را می‌کوبند تا وارد حیاط شوند و پوکمون شکار کنند؛ حتی برخی از آنها بدون اجازه وارد خانه‌ او می‌شوند و با پریدن از روی دیوار و نرده ها، آرامش او را بر هم زده‌اند.

این تنها قسمت کوچکی از ماجرا است، متاسفانه برخی از کودکانی که در حال انجام این بازی در آمریکا بوده‌اند، به طور ناخواسته به سمت مراکز ارائه کننده‌ خدمات جنسی هدایت شده‌اند که این موضوع اعتراضات شدیدی در میان اعضای جامعه و خانواده‌های مختلف در بر داشته و باعثممنوعیت قرارگیری پوکمون‌‌ها در نزدیکی این گونه مراکز شده است.

مهم‌ترین موضوع نگران کننده پوکمون گو، وجود احتمال بالای جاسوسی و دزدی اطلاعات توسط این بازی است؛ نگاهی گذرا به خبرهای اخیر درباره مکان قرارگیری پوکمون‌ها می‌بینیم این موجودات کوچک بیشتر در مراکز زیارتی، سیاسی، موزه‌ها و غیره قرار گرفتند.

برای مثال مسئولان دیوار ندبه در سرزمین‌های اشغالی یا مدیران موزه هولوکاست در واشنگتن این بازی را در محدوده این مناطق «ممنوع» اعلام کرده‌اند.

کشور چین نیز مدتی قبل اعلام کرد نگران آن است پوکمون گو، در قالب یک بازی به جاسوسی از اطلاعات کاربران بپردازند.

یکی از نظریه‌های مطرح شده در چین بیان می‌کند اگر پوکمون‌ها در مناطقی ظاهر شوند که رفت و آمد زیادی در آن صورت نمی‌گیرد؛ کاربران احتمال محرمانه بودن آن مکان را می‌دهند. از طرفی اگر پوکمون‌ها در منطقه‌ای ظاهر شوند که هیچ رفت‌وآمدی در آن وجود ندارد؛ آن منطقه احتمالا، محلی با سطح امنیتی بالا است و حتی از نظریه‌پردازان در رسانه‌های اجتماعی چین گفته‌اند: «پوکمون گو بازی نکنید؛ چون آمریکا و ژاپن می‌توانند با کمک آن مراکز محرمانه‌ چین را شناسایی کنند.

اسرائیلی ها هم بازی Pokemon را یک بازی Super Spy یا فوق جاسوسی معرفی کردند و یکی از مقامات ارشد کا گ ب گفته است Pokemon رسما از طرف سیا برای جمع آوری اطلاعات سه بعدی از کشورهای مدنظر طراحی شده تا پس از تجزیه و تحلیل در موارد مورد نیاز از آنها استفاده شود.

کار تا جایی پیش رفت که انجام این بازی در مراکز امنیتی کشورهای مختلف از جمله آمریکا، آلمان، چین و غیره ممنوع اعلام شد.

بازی پوکمون گو در ایران فعال نیست و پوشش داده نمی‌شود، حسن کریمی‌قدوسی مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای درباره وضعیت ورود این بازی به ایران می‌گوید: درباره بازی پوکمون ما یک مکاتبه ایمیلی با سازندگان این بازی داشته‌ایم با این مضمون که اگر قرار است این بازی در ایران توزیع و عرضه شود حتما باید از فیلتر بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای عبور کند و هماهنگی‌های لازم در این زمینه صورت گرفته باشد و در غیر این صورت ناگزیر از فیلتر و جلوگیری از عرضه بازی هستیم.

بر اساس این گزارش و با اظهارنظرهای مسئولان امنیتی کشورهای مختلف، مبنی بر جاسوسی بودن بازی محبوب پوکمون گو باید دید، سرنوشت این بازی مهیج به کجا می‌سد و واکنش کشورهای دیگر به این بازی چیست؟

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه