English

کودتا موجب همبستگی مردم ترکیه شد / روشن شدن چهره گولن

سفیر ترکیه در ایران با بیان اینکه کودتا همبستگی مردم را به همراه داشت، گفت: این کودتا چهره واقعی تروریستی فتح الله گولن را برای همه آشکار کرد.

کودتا موجب همبستگی مردم ترکیه شد / روشن شدن چهره گولن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، رضا هاکان تکین در نشست دیپلماسی ترکیه بعد از کودتا در جمع تحلیل گران و کارشناسان مسائل سیاسی و خبرنگاران رسانه های مختلف داخلی و خارجی، افزود: این جریان در طول سال های گذشته قصد داشت عوامل خود را به دستگاه ها و نهادهای ترکیه نفوذ دهد. وی اضافه کرد: این امر بعد از کودتا به طور کامل آشکار شد. سفیر ترکیه در ایران با بیان اینکه نیروی نظامی هیچ کشوری پارلمان آن کشور را بمباران نمی کند، اظهار داشت: نیروی نظامی ترکیه در کودتا نه تنها مجلس را بمباران کرد، بلکه با استفاده از تانک ها به سمت شهروندان غیرنظامی آتش گشود.

وی ضمن قدردانی از مواضع دولت و مسئولان ایرانی خاطرنشان کرد: وزیر خارجه ایران تا صبح با همتای ترک خود در ارتباط بوده و در جریان امور قرار می ‌گرفت.

هاکان تکین درعین حال از برخی مواضع گرفته شده در ایران انتقاد کرد و ادامه داد: برخی حرف‌ ها و موضع‌ گیری‌هایی خلاف واقع در ایران انجام شد که ما را آزرده خاطر کرد.

سفیر ترکیه در ایران درباره بازگرداندن فتح الله گولن از آمریکا، اظهار داشت: قبلا هم برای بازگرداندن گولن از آمریکا اقدام شده بود و اکنون در حال آماده سازی پرونده جدیدی مبنی بر دخالت وی در کودتا هستیم و این پرونده به محض تکمیل شدن، به طرف آمریکایی ارائه می شود. هاکان تکین پایگاه اینجرلیک را پایگاهی نظامی برشمرد که تماما زیر نظر اقتدار و حاکمیت دولت ترکیه است و تصریح کرد: این پایگاه نه پایگاهی آمریکایی و نه متعلق به ناتو است. وی افزود: پس از اقدام به کودتا تمام پروازها از اینجرلیک از طرف دولت فورا ممنوع شد و آمریکایی ها خواستند این ممنوعیت شامل پروازهایی علیه داعش نشود. هاکان تکین وقوع کودتاهای دیگر در این کشور را بعید دانست و گفت:  هر کسی که عقل داشته باشد با دیدن این اتفاقات بعید است چنین کاری انجام دهد. وی احتمال بروز شکاف اجتماعی بعد از کودتا را دور از انتظار خواند و ادامه داد: اقداماتی که بعد از کودتا انجام شد تقویت همبستگی اجتماعی را به همراه داشت  و برای قطبی کردن جامعه نبود. سفیر ترکیه در تهران همچنین در باره جهت گیری سیاست خارجی ترکیه گفت: نباید انتظار تغییرات رادیکال را داشته باشیم. وی موضع ترکیه را در قبال سوریه روشن عنوان کرد و افزود:  تنها هدف ما در سوریه متوقف شدن خونریزی و تاسیس دولتی است که بتواند تمام اقشار مردم را نمایندگی کند و کسانی که عامل بروز این وضعیت تراژیک در سوریه هستند نمی توانند در آینده سوریه سهمی داشته باشند.  

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه