English

مجلس در تفسیر قانون اساسی تابع نظر شورای نگهبان است

رئیس مجلس در پاسخ به اخطار نماینده مردم شاهین دژ و میاندوآب در انتقاد به نحوه بررسی و تصویب لایحه احکام دائمی برنامه های توسعه کشور اعاده شده از شورای نگهبان گفت: مجلس تابع نظر شورای نگهبان در تفسیر قانون اساسی است.

مجلس در تفسیر قانون اساسی تابع نظر شورای نگهبان است

به گزارش خبرگزاری موج، جهانبخش محبی نیا در نشست علنی امروز(چهار‌شنبه، ۳۰ تیرماه) مجلس شورای اسلامی و در اخطار قانون اساسی نسبت به نحوه بررسی و تصویب لایحه احکام دائمی برنامه های توسعه کشور اعاده شده از شورای نگهبان گفت: طبق اصل ۷۴ و اصل ۹۶ قانون اساسی نمایندگان ملت در مجلس شوای اسلامی سوگند خوردند که پاسدار قانون اساسی باشند.

نماینده مردم شاهین دژ و میاندواب در مجلس گفت: در طول مذاکرات و بررسی لایحه احکام دائمی برنامه های توسعه کشور اعاده شده از شورای نگهبان شاهد ابراز ناخرسندی و نارضایتی رئیس مجلس شورای اسلامی از نحوه اعمال نظر شورای نگهبان بوده ایم. نگرانی ما این است که نحوه برخورد شورای نگهبان به یک رویه در تصویب لوایح و طرح ها تبدیل شود.

وی تصریح کرد: طبق اصل ۹۶ قانون اساسی شورای نگهبان مسوولیت انطباق مصوبات مجلس با قانون اساسی و شرع را بیان می کند. در همین حال بر طبق اصل ۷۴ شورای نگهبان باید با صراحت دلایل خود را در رد کردن مصوبات و لوایح مطرح کند. ایراد مطرح شده توسط شورای محترم نگهبان با قانون اساسی سازگاری ندارد.

محبی نیا گفت: برای اعمال اصلاحات مورد نیاز باید نظر شورای نگهبان به طور مشخص بیان شود. نحوه بیان مخالفت شورای نگهبان با لایحه احکام دائمی برنامه های توسعه کشور دارای اشکال است.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این اخطار گفت: مسئله ای به وجود آمده است و شورای نگهبان تفسیری را ارائه کرده است. طبق قانون اساسی شورای نگهبان مرجع تفسیر قانون اساسی است و مجلس شورای اسلامی نیز تابع نظر شورای نگهبان است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه