English

برای توسعه روابط ایران و بلغارستان اراده جدی شکل گرفته است

معاون اول رئیس جمهور گفت: بعد از تحریم‌های ایران روابط دو کشور ایران و بلغارستان کاهش یافت اما اکنون ارادهای جدی میان مسوولان دو کشور برای توسعه روابط شکل گرفته است.

برای توسعه روابط ایران و بلغارستان اراده جدی شکل گرفته است

به گزارش خبرگزاری موج، اسحاق جهانگیری صبح امروز در نشست خبری مشترک خود با نخست وزیر بلغارستان با اشاره به این که بین مردم ایران و بلغارستان اشتراکات تاریخی و فرهنگی زیادی وجود دارد و در گذشته دو کشور روابط بسیار خوبی داشتند، تصریح کرد:‌ در گذشته سطح روابط دو کشور قابل قبول بوده است.

وی در ادامه افزود: حضور هیات عالی رتبه بلغارستان و همچنین بخش خصوصی این کشور به ایران نشانگر این است که اراده همکاری دو کشور در حال تحقق است. امروز مذاکرات خوبی با نخست وزیر و هیات بلغاری در زمینه‌های مختلف بخصوص در زمینه‌های نفت، گاز، پتروشیمی، حمل و نقل، صنعت، و کشاورزی داشتیم و قرار شد برای حمایت از بخش خصوصی سرمایه گذاری در دو کشور انجام شود.

معاون اول رئیس جمهور همچنین با بیان اینکه اسنادی که امروز امضا شد به منظور تسهیل روابط دو کشور است، گفت: پس از این وزرای دو کشور باید با مذاکره با یکدیگر زمینه‌ اجرایی شدن این تفاهم‌نامه‌ها را فراهم کند.

جهانگیری در پایان اظهار کرد: در زمینه مسائل منطقه به خصوص مقابله با تروریسم هم مذاکراتی انجام شد و امیدواریم با یک اراده جهانی شر گروه‌های افراطی از سر ملت‌های منطقه کم شود.

در ادامه بوریستف، نخست وزیر بلغارستان با بیان این که روابط  دو کشور در چند دهه اخیر کاهش یافته است ابراز امیدواری کرد دو کشور بتوانند  روابط خود را به سطح مطلوب برسانند. وی در ادامه بیان کرد: پیشنهاد بسیار خوبی برای ایجاد کریدور حملو نقل مطرح شد، با احداث زیر ساخت‌ها در بلغارستان، کشور ما می‌تواند در کنار گرجستان، ارمنستان و ایران وارد این کریدور شود. ما از همین امروز آمادگی خود را برای ایجاداین کریدور اعلام می‌کنیم. این کریدور نه تنها شامل حمل بار بلکه می‌تواند شامل انتقال گاز هم باشد. نخست وزیر بلغارستان همچنین گفت:‌ ما این آمادگی را داریم که ظرفیت‌های خود درباره‌ هاب گازی را ارائه دهیم. این یک هاب گازی اروپایی خواهد بود. بوریستف در ادامه با بیان این که در حوزه کشاورزی، حمل ونقل و ارتباطات و گردشگری و مسائل بانکی هم مذاکرات خوبی انجام شد افزود:‌ من این طرح را داده‌ام که روسای اروپایی را با مشکل بانکی ایران آشنا کنم. وی خاطرنشان کرد:‌ اراده سیاسی برای برداشتن گام‌های اساسی دو کشور وجود دارد و ما هم آماده استقبال از مقامات ایرانی در بلغارستان هستیم. وی در پایان انرژی هسته‌ای و راکتور را یکی دیگر از موضوعات مورد بحث در جلسه با هیات ایرانی ذکر کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه