English

تشکیل جلسه شورای عالی کار برای حذف پوشش حمایتی از کارگران کارگاه‌های کوچک

فردا سه‌شنبه(۲۲ تیرماه) شورای عالی کار با موضوع بررسی تعمیم معافیت‌های مربوط به کارفرمایان مساجد و بقاع متبرکه به تمامی کارگاه‌های کوچک دارای پنج کارگر و کمتر تشکیل جلسه خواهد داد.

تشکیل جلسه شورای عالی کار برای حذف پوشش حمایتی از کارگران کارگاه‌های کوچک

به گزارش خبرگزاری موج، جلسه شورای عالی کار فردا با حضور شرکای اجتماعی تشکیل جلسه می‌دهد در این جلسه قرار است  موضوع بررسی تعمیم معافیت‌های مربوط به کارفرمایان مساجد و بقاع متبرکه به تمامی کارگاه‌های کوچک دارای پنج کارگر و کمتر مورد بررسی قرار گیرد.

از آنجایی که سابقه اجرای چنین معافیت هایی به نخستین سال‌های بعد از تصویب قانون کار باز می ‌گردد، جامعه کارگری نسبت به این موضوع واکنش خوبی ندارد. موضوع خروج کارکنان بقاع متبرکه و مساجد از شمول حمایت‌های قانون کار اولین بار در سال ۷۳ به پیشنهاد وزیر وقت کار و امور اجتماعی در هیأت دولت به تصویب رسید و از آن زمان تا کنون تمام دولت‌ها آن را تکرار کرده‌اند. به موجب آیین نامه که استناد به ماده ۱۹۱ قانون کار دارد، کارکنان بقاع متبرکه و مساجد از شمولیت قوانین ۲۵،۲۶، ۲۷،۳۱، ۳۲،۴۱،، ۵۱ و۵۸ معاف شده اند. در صورتی که این قانون برای کارگاه‌های کمتر از ۵نفر مانند کارکنان بقاع متبرکه و مساجد اجرایی شود، تمام کارگران در کارگاه های کمتر از ۵نفر دیگر تحت پوشش قوانین کار از جمله ماده ۲۵(ممنوعیت فسخ یک طرفه قرارداد کار)، ماده ۲۶(چگونگی تغییر شرایط کار کارگر)، ماده ۲۷(چگونگی اخراج کارگر)، ماده ۳۱(نحوه محاسبه سنوات پایان کار)، ماده ۳۲(محاسبه سنوات پایان کار کارگرانی که توانایی جسمی و روحی آنها براثر انجام کار مورد توافق آسیب دیده است)، ماده ۴۱(محاسبه حداقل مزذکارگران)، ماده ۵۱(تعیین حداقل ساعت کار روزانه) و ماده ۵۸(پرداخت ۳۵ درصد مزد اضافی بابت انجام هرساعت کار شبانه) خارج خواهد شد.
آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه