English

عربستان مستقیما با انصار الله مذاکره کرد

روزنامه رای الیوم گزارش داد که عربستان سعودی کمی قبل از عید فطر دور مذاکرات مستقیمی را با انصارالله آغاز کرد.

عربستان مستقیما با انصار الله مذاکره کرد

به گزارش خبرگزاری موج، روزنامه رای الیوم نوشت که هدف از این مذاکرات دستیابی به ساختاری جهت آماده سازی شرایط برای پایان جنگ در یمن و امضای یک توافق سیاسی است.

منابع آگاه در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس اعلام کردند که محمد عبدالسلام، سخنگوی انصارالله در مسیر بازگشت خود از کویت به یمن به شهر جده رفت و چندین روز را در جده به میزبانی سعودی‌ها ماند و سپس برای گذراندن عید فطر به صعده در یمن بازگشت.

منابع ماهیت موضوعاتی که مورد بررسی قرار گرفت، مشخص نکردند، اما احتمال دادند که عربستانی‌ها از محمد عبدالسلام خواسته‌اند که این پیام را به عبدالملک الحوثی، رهبر جنبش انصارالله جهت ارائه امتیازهای نظامی تا قبل از عقب نشینی از الحدیده و صنعا انتقال دهد و همچنین محاصره از تعز را بردارد و در مقابل توافق سیاسی منعقد شود که درخواست‌های انصارالله را مد نظر قرار دهد.

در همین حال، یک منبع دیپلمات در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در مصاحبه با رای الیوم گفته است گام عربستان در گفت‌وگوی مستقیم با انصارالله مفاهیم سیاسی بسیاری دارد. به گفته این منبع، عربستانی‌ها از طولانی شدن روند مذاکرات در کویت و بی نتیجه ماندن این مذاکرات پس از گذشت ۷۰ روز از نشست‌ها به سطوح آمدند.

این منبع افزود: عربستانی‌ها و هم پیمانانشان احتمالا از مذاکرات کویت که با نظارت سازمان ملل صورت می‌گیرد روی بر می‌گردانند و در صدد تدوین یک راه حل دو جانبه مستقیم با انصارالله بر می‌آیند.

از سوی دیگر، یک مسئول پیشین یمنی که خواست نامش فاش نشود، گفته است که احتمالا تلاش عربستان برای جدا کردن انصارالله از علی عبدالله صالح، رئیس جمهور پیشین یمن با این هدف است که صالح کاملا از هر گونه راه حلی در آینده یمن خارج شود.

این مسئول یمنی همچنین گفته است که این مذاکرات مستقیم ریاض با حوثی‌ها خطاب به دولت عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی یمن و هیئت مذاکره کننده او در کویت صورت گرفته است چرا که «کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و در رأس آنها عربستان بر این باورند که هادی تمایلی به هیچ راه حل سیاسی ندارد، چراکه هر گونه راه حل سیاسی به ضرر وی خواهد بود و او یا کاملا از معادله سیاسی دور می‌شود یا اینکه اختیاراتش بسیار کاهش می‌یابد و این اعتقاد، آنها را احتمالا به این سمت سوق می‌دهد تا برای حفاظت از منافع خود منافع هادی را فدا کنند».

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی