English

سهم ایران در آلودگی دریای خزر ۱۲ درصد است

معاون پژوهش‌های تولیدی و زیربنایی مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به اینکه سهم ایران در آلودگی دریای خزر ۱۲ درصد است، گفت: براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی ۳ شهر از ۵ شهر نخست مندرج در آمار جهانی آلودگی هوا مربوط به شهرهای ایران است.

سهم ایران در آلودگی دریای خزر ۱۲ درصد است

به گزارش خبرگزاری موج، محمدرضا محمدخانی در نشست علنی امروز(یکشنبه ۱۳ تیر) مجلس شورای اسلامی پس از ارائه گزارش رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در حال حاضر آلودگی هوا، آلودگی صوتی، نابودی جنگل‌ها، فرسایش خاک، آلودگی آب و انقراض حیات وحش به هشدارهای جدی رسیده‌اند. این در حالی است که چاره‌اندیشی برای هر یک از این عرصه‌ها با امور سیاسی، اجتماعی و اقتصادی گره خورده است.

معاون پژوهش‌های تولیدی و زیربنایی مرکز پژوهش‌های مجلس افزود: بحران آب یک مسأله جهانی است و براساس پیش‌بینی یونسکو با تداوم روندهای کنونی تا سال ۲۰۲۵ در حدود دوسوم مردم جهان به شدت برای آب در مضیقه خواهند بود. آب یکی از موضوعات پرچالش جهان است. این چالش‌ها‌ از بهداشت و امنیت غذایی گرفته تا چالش‌های انرژی متنوع هستند. در عین حال آب می‌تواند راه حل مشترک برای حل همه این چالش‌ها نیز باشد.

وی تصریح کرد: کمبود آب، استعداد بروز تعارضات منطقه‌ای را افزایش می‌دهد. به عنوان مثال در منطقه خاورمیانه این تعارضات در پیش است، زیرا منابع قابل توجهی از آب جاری مانند دجله و فرات بین کشورهای منطقه مشترک بوده و دولت ترکیه گاهی با طرح‌های سدسازی، منطقه را با چالش های جدی روبرو می‌کند. در داخل کشور نیز بحران آب می‌تواند به تعارضات اجتماعی و سیاسی بینجامد. متاسفانه مصرف آب در کشور به گونه ای است که کسری تجمعی در مخازن تا سال ۱۳۹۲ حدود ۱۰۹ میلیارد مترمکعب بوده است.

محمدخانی با اشاره به اینکه محدودیت آب، سیاستگذاران را در انتخاب بین غذا، انرژی و آب دچار مشکل می‌کند، تصریح کرد: در شمال و جنوب ایران آلودگی محیط زیست، آلودگی دریا و انقراض گونه‌های آبی تاسف‌آور است. در بخش ایرانی بروز این فاجعه آلودگی آب خزر به خشک شدن رودخانه‌های شمال کشور منجر شده است و آلودگی دریای خزر از حدود ۶۰ درصد فاضلاب شمال کشور ناشی می‌شود. البته سهم ایران در این آلودگی ۱۲ درصد و ۷۵ درصد ناشی از عملکرد روسیه است.

معاون پژوهش‌های تولیدی و زیربنایی مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: در جنوب کشور متاسفانه حوادثنفتی خلیج فارس بسیار در آلودگی هوا تاثیرگذار بوده است. امروز یکی از نمادهای آسیب‌پذیری اقلیم ایران دریاچه ارومیه است. پیش از این دو دریاچه دیگر یعنی هامون و بختگان نیز به طور کامل خشک شده بودند، اما اینبار وزش باد و تندبادهای نمکی، نشانه‌ای از بروز فاجعه‌های زیست‌محیطی، اقتصادی و اجتماعی در آینده است. این پدیده اثبات می‌کند که خشکسالی خط قرمز فاجعه نیست، بلکه باید در پیامدهای زیست محیطی، انسانی و اجتماعی آنها نیز چاره اندیشی شود.

وی افزود: در مورد جنگل‌ها و مراتع نیز آمارهای متناقضی از سوی مراجع اعلام می‌شود. نزدیک به ۸۵ درصد زمین‌های ایران در معرض خطر بیابان‌زایی قرار دارد. طبق تصویربرداری ناسا سالانه بین ۱٫۵ تا ۳٫۵ درصد از مساحت جنگل‌های کشور کاسته می‌شود. این در حالی است که به عقیده کارشناسان ایجاد یک سانتیمتر خاک ۴۰۰ سال زمان نیاز دارد. حیات وحش نیز به جهت تخریب زیستگاه‌ها و شکار بی‌رویه به شدت تهدید می‌شود. با این حال طبق گزارش محیط زیست ورود ۷۰ درصد از نابودی حیات وحش سهم سلاح‌هایی است که در اختیار برخی مردم ایران است. همچنین کاهش حیات وحش بین ۸۰ تا ۹۰ درصد برآورد می‌شود.

معاون پژوهش‌های تولیدی و زیربنایی مرکز پژوهش‌های مجلس بیان کرد: آلودگی هوا مهمترین مشکل و معضل در کلانشهرها است و براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی ۳ شهر از ۵ شهر نخست مندرج در آمار جهانی مربوط به شهرهای ایران است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه