English

موج نتایج احتمالی سفر نخست وزیر ژاپن به تهران را بررسی می کند

مذاکره ای میان ایران و آمریکا برگزار نخواهد شد

اگر چه مقامات آمریکایی تلاش می کنند تا از حضور نخست وزیر ژاپن در تهران راهی برای میانجی گری با ایران بیابند، اما به طور قطع نتیجه این سفر مذاکره میان ایران و آمریکا نخواهد بود.

مذاکره ای میان ایران و آمریکا برگزار نخواهد شد

به گزارش خبرگزاری موج، شینزو آبه نخست وزیر ژاپن 22 خرداد 98 برای دیدار و گفتگو با مقامات جمهوری اسلامی ایران، به تهران سفر می‌کند.

این سفر دو روزه خواهد بود و نخستین سفر عالی ترین مقام اجرایی دولت ژاپن طی 41 سال گذشته به ایران است.

در همین ارتباط سخنگوی دولت با اشاره به سفر شینزو آبه نخست وزیر ژاپن به ایران گفت: این سفر در چارچوب روابط سنتی و دیرینه دو کشور و در جهت توسعه روابط دوجانبه و گفتگوهای مورد علاقه طرفین انجام می شود.

علی ربیعی با بیان اینکه سفر نخست وزیر ژاپن به ایران به دعوت رسمی روحانی، رئیس جمهوری انجام می شود گفت: شینزو آبه در این سفر، طی روزهای ۲۲ و ۲۳ خرداد از ایران دیدار می کند و ضمن مذاکرات با رئیس جمهوری با مقام معظم رهبری نیز ملاقات خواهد داشت.

سفر شنیزو آبه به ایران تاریخی است

سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در آخرین نشست خبری خود در جمع خبرنگاران به این سفر اشاره کرد و گفت: سفر آقای آبه به ایران، تاریخی و منحصر به فرد است که برای اولین بار در این چهل سال انجام می‌شود و به دلیل اهمیت این دو کشور در شرق و غرب آسیا، این سفر در کانون توجهات قرار گرفته است.

موسوی افزود: دو کشور نگرانی‌هایی از شرایط منطقه‌ای و بین المللی دارند. طبیعتاً این رابطه و سفر دوجانبه است و گام‌های خوبی برای توسعه روابط و همکاری‌های دوجانبه خواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: طرفین نظرات خود را در این سفر مطرح خواهند کرد و ایران هم تمایل دارد نظرات دوستان خودش را در موضوعات منطقه‌ای و بین المللی بشنود.

از سوی دیگر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان نیز در توضیح ارزیابی خود از آینده سیاسی کشور با توجه به وضعیت کنونی منطقه‌ای و بین‌المللی و سفر نخست‌ وزیر ژاپن به تهران، گفته است: آینده سیاست خارجی ایران ادامه سیاست معقول و منطقی جمهوری اسلامی است.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: ما در این سیاست، هیچ گاه نگران گفتگو با کشورهای دوست و کشورهایی که با آنها ارتباط داشتیم نیستیم، از همین رو با مقامات کشور ژاپن هم گفتگو خواهیم کرد.

ظریف افزود: ما در مذاکره با نخست وزیر ژاپن واقعیات را توضیح خواهیم داده و تبیین خواهیم کرد که چگونه جامعه بین المللی می‌تواند برای حفظ دستاوردهای برجام حرکت کند.

وزیر امور خارجه در واکنش به اظهارات برخی افراد که اذعان دارند در شرایط کنونی امید مردم برای بهبود اوضاع کشور به سفر نخست وزیر ژاپن به تهران است، گفت: امید مردم باید به خدا و توان خودشان باشد.

حاشیه های سفر نخست وزیر ژاپن به ایران از کجا آغاز شد

اگر چه تهران روزهای حساسی را در عرصه دیپلماسی تجربه می کند و مقامات ارشد کشورهای منطقه ای و دیگر کشورها یکی پس از دیگری به تهران می آیند، اما سفر شنیزو آبه به تهران، حساسیت ها و حاشیه های بسیاری را تجربه می کند.

حاشیه ها از زمانی آغاز شد که ترامپ به توکیو سفر کرد و در آنجا پای ایران را به میان کشید.

خبرگزاری معتبر اف اف ان ژاپن در حاشیه سفر دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا به ژاپن گزارشی را تهیه کرد و نوشت که ترامپ از نخست‌وزیر این کشور درخواستی را درباره ایران مطرح کرده است.

به گزارش این خبرگزاری، یکی از مقامات دولتی ژاپن اعلام کرد که ترامپ از شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن درخواست کرده است که به زودی زمینه برگزاری دیداری میان مقامات ایران و آمریکا را فراهم کند.

گفتنی است که ترامپ در این سفر از تمایل نخست‌ وزیر ژاپن برای میانجی‌گری بین ایران و آمریکا جهت کاهش تنش‌ها در منطقه حمایت کرده بود.

ترامپ گفته بود: می‌دانم که شینزو آبه و کشور ژاپن روابط بسیار خوبی با رهبران ایران دارد، پس منتظر می‌مانیم تا ببینیم چه اتفاقی خواهد افتاد.

رئیس جمهور آمریکا همچنین در مورد سفر احتمالی نخست‌وزیر ژاپن به ایران نیز گفت: آقای نخست‌وزیر درباره آن با من صحبت کرده و من معتقدم که ایران خواهان گفتگو خواهد شد. اگر آنها بخواهند صحبت کنند، ما نیز خواستار گفتگو هستیم. خواهیم دید که چه می‌شود. کسی نمی‌خواهد شاهد وقوع اتفاقات بد باشد، به ویژه من.

نکته مهم این است که در این سفر، ترامپ لحن و ادبیات خود را نسبت به ایران تغییر داد و دیگر از ادبیات سخیف استفاده نکرد.

نظر نانواکناری درباره سفر نخست وزیر ژاپن به ایران

نخست وزیر ژاپن به پیشنهاد ترامپ به ایران می آید

در رابطه با سفر نخست وزیر ژاپن به ایران، کارشناسان نظرات مختلفی دارند.

به عنوان نمونه ولی الله نانواکناری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج درباره این سفر می گوید: نخست وزیر ژاپن به پیشنهاد ترامپ به ایران سفر می کند و احتمالا دارای پیامی از سوی رییس جمهور آمریکا است.

اظهار داشت: زمانی که تنش بین دو کشور ایجاد می شود، کشورهایی که از این تنش متضرر می شوند، تلاش می کنند تا به عنوان میانجی وارد میدان شده و تنش را برطرف و یا حداقل کاهش دهند.

وی افزود: کشور، نهاد و یا فردی که می خواهد نقش میانجی را بازی کند، باید قابلیت های لازم را داشته و مورد اعتماد و وثوق دو طرف درگیر باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: در خصوص تنش میان ایران و آمریکا، بسیاری از کشورها، به ویژه کشورهای منطقه خلیج فارس و همچنین کشورهایی که با ایران مراودات اقتصادی دارند، اعلام آمادگی کردند تا میان دو کشور میانجی گری کنند.

نانواکناری گفت: با توجه به روحیه خصمانه و رفتارهای غیرمنطقی و غیرعقلانی دولت ترامپ و دشمنی این کشور با ملت ایران، تاکنون ایران پیشنهاد کشورهای مختلف را قبول نکرده و ما معتقدیم که مذاکره با دولت ترامپ در این شرایط به صلاح ملت ایران و انقلاب اسلامی نیست.

وی با اشاره به در پیش بودن سفر نخست وزیر ژاپن به کشورمان گفت: این سفر به پیشنهاد و توصیه ترامپ انجام می شود. زیرا ترامپ از ژاپنی ها خواسته است تا میان آمریکا و ایران میانجی گری کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: آمریکایی ها می خواهند به هر قیمتی که شده با ایران مذاکره کنند و وقتی با پاسخ منفی ایران روبرو شدند، به کشورهایی چون سویس و ژاپن پیشنهاد دادند تا نقش میانجی را بازی کنند.

نانواکناری بیان داشت: به احتمال فراوان شنیزو آبه نخست وزیر ژاپن، حامل پیامی از سوی ترامپ برای ایران خواهد بود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ایران این پیشنهاد ژاپن را می پذیرد؟ گفت: باید دید که چه حرفی مطرح می شود. اگر ژاپن بخواهد از همان ادبیات آمریکا استفاده کرده و همان حرف ها را تکرار کند، به طور قطع با پاسخ منفی ایران روبرو خواهد شد.

نظر بروجردی درباره سفر نخست وزیر ژاپن به ایران

نباید سفر نخست وزیر ژاپن را در حد موضوع آمریکا تقلیل داد

با وجود نظرات نانواکناری، علاالدین بروجردی دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس معتقد است که نباید سفر تاریخی نخست وزیر ژاپن به ایران را در حد موضوع آمریکا تقلیل داد و محدود کرد.

وی می گوید: در روزهای آینده سفر نخست وزیر ژاپن به ایران برگزار می شود که در نوع خود، یک سفر تاریخی و بسیار مهم برای هر دو کشور به شمار می آید.

وی افزود: با توجه به شرایط حساس ایران به ویژه در عرصه بین المللی، گسترش روابط با دیگر کشورها به ویژه کشورهای مهم از جمله ژاپن، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و دو طرف می توانند منافع قابل توجهی از گسترش روابط داشته باشند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است شنیزو آبه نخست وزیر ژاپن در سفر به تهران حامل پیامی از سوی دولت ترامپ باشد، گفت: با توجه به اینکه این سفر پس از سفر ترامپ به ژاپن انجام می شود و ترامپ نیز در زمان حضور در ژاپن مسائلی را مطرح کرد، گمانه زنی هایی مطرح شد مبنی بر اینکه ممکن است شنیزو آبه حامل پیام ترامپ برای ایران باشد.

بروجردی تصریح کرد: در حال حاضر نمی توان این امر را تایید و یا تکذیب کرد. باید منتظر ماند و دید که آیا نخست وزیر ژاپن حامل پیغامی هست و یا خیر. هم اکنون تنها می توان در این زمینه گمانه زنی کرد.

وی متذکر شد: البته ما نباید سفر نخست وزیر ژاپن به ایران را به موضوع آمریکا تقلیل داده و به نوعی رفتار کنیم که در این سفر تنها موضوع آمریکا و تنش های میان دو کشور مطرح می شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: روابط دو کشور ایران و ژاپن به ویژه در حوزه اقتصادی بسیار گسترده بوده و دو طرف باید از این سفر برای گسترش و تعمیق روابط استفاده کنند.

بروجردی گفت: ممکن است که در حاشیه سفر موضوع آمریکا نیز مطرح شود، اما این موضوع یک مسئله فرعی است و موضوعات مهم تر دیگری نیز به طور قطع در دستور کار دو کشور قرار دارد.

نظر حسن بیگی درباره سفر نخست وزیر ژاپن به ایران

ژاپن نباید همان راه آمریکایی ها را طی کند

همچنین ابوالفضل حسن بیگی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز معتقد است: سفر شنیزو آبه نخست وزیر ژاپن به ایران یکی از اقدامات مهم دستگاه دیپلماسی کشورمان در این شرایط حساس است.

وی افزود: یکی از دلایل اهمیت این سفر، گسترش ارتباطات ایران با دیگر کشورها است. زیرا در شرایطی که آمریکا و لابی های صهیونیستی و برخی از کشورهای منطقه ای به دنبال اجرای پروژه ایران هراسی هستند، گسترش روابط و تعاملات ایران با دیگر کشورها، به ویژه کشورهای مهمی چون ژاپن اهمیت زیادی دارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است شنیزو آبه نخست وزیر ژاپن حامل پیامی از سوی ترامپ برای ایران باشد و این سفر منجر به مذاکره ایران و آمریکا شود؟ گفت: احتمال اینکه نخست وزیر ژاپن حامل پیغامی باشد، وجود دارد. اما با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری، به طور قطع ایران و آمریکا تا زمانی که سران کاخ سفید در رفتار ضد ایرانی خود تغییری ایجاد نکنند، مذاکره ای صورت نخواهد گرفت.

حسن بیگی تصریح کرد: ایران چند بار با آمریکا مذاکره کرده و هر بار آمریکایی ها به تعهدات خود پایبند نبودند. بنابراین دلیلی ندارد که بار دیگر با آنها پای میز مذاکره ای بنشینیم که مطمئن هستیم، طرف مقابل هرگز به تعهدات خود عمل نمی کند.

وی با تاکید بر اینکه ایران خواستار گسترش روابط خود با دیگر کشورها، به ویژه کشورهای آسیایی است، گفت: ما از افزایش تعامل و ارتباطات و مبادلات تجاری با ژاپن استقبال می کنیم و انتظار داریم که سران توکیو نیز به اهمیت این موضوع پی برده باشند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به روابط ژاپن و آمریکا بیان داشت: از سوی دیگر انتظار داریم که ژاپن راهی که سران کاخ سفید طی کرده اند را ادامه نداده و در مذاکره با مسوولان کشورمان، بر اساس منافع دو کشور قدم بردارد.

حسن بیگی گفت: هر کشوری اگر بخواهد در روابط با ایران، به دنبال دیکته کردن رفتارها و خواسته های سران کاخ سفید باشد، به طور قطع به نتیجه نخواهد رسید و ایران هرگز با چنین رفتارهایی کنار نخواهد آمد.

نظر کریمی قدوسی درباره سفر نخست وزیر ژاپن به ایران

آمریکا به اهداف خود در رابطه با سفر نخست وزیر ژاپن به ایران نمی رسد

همچنین جواد کریمی قدوسی عضو دیگر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می گوید: آمریکایی ها به اهدافی که در رابطه با سفر نخست وزیر ژاپن برای خود طراحی کرده اند، دست نمی یابند.

جواد کریمی قدوسی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری موج، اظهار داشت: سفر نخست وزیر ژاپن به ایران از سوی آمریکایی ها با حاشیه هایی روبرو شده است که این حاشیه ها، نتیجه بازی هایی است که ترامپ و سران کاخ سفید طراحی کرده اند.

وی افزود: ترامپ پیش از سفر شینزو آبه به ایران ، ناگهان به نحوی وانمود می کند که پیام هایی را به نخست وزیر ژاپن داده تا به ایران ارسال شود و آماده است تا ژاپن میانجی گری میان ایران و آمریکا را بر عهده گیرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: هدف ترامپ و سران کاخ سفید این است که در داخل کشور و میان مسوولان و مردم اختلاف ایجاد کرده و عده ای را به عنوان موافق و مخالف مذاکره با هم درگیر کند.

کریمی قدوسی گفت: آمریکایی ها اهداف دیگری نیز برای سفر شنیزو آبه به تهران پیش بینی کرده اند که از جمله آنها می توان به راه انداختن شوی تبلیغاتی برای آمادگی مذاکره با ایران اشاره کرد.

وی افزود: به طور قطع آنها به اهدافی که دارند، دست پیدا نخواهند کرد، زیرا اساسا ایران حاضر به مذاکره با دشمنی که جنایات بسیاری علیه کشورمان طراحی و اجرا کرده نیست.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به رهنمودهای مقام عظمای ولایت مبنی بر اینکه مذاکره با آمریکا در این شرایط سم مهلکی برای کشور است، گفت: فرمانده کل قوا تاکید فرموده اند که ایران تحت هیچ شرایطی با دولت دروغگو و ریاکار و جنایتکار ترامپ مذاکره نمی کند و این موضوع برای ایران یک اصل است.

کریمی قدوسی متذکر شد: اگر نخست وزیر ژاپن بخواهد تنها برای میانجی گری و ایجاد فضایی برای مذاکره میان ایران و آمریکا به ایران بیاید، به طور قطع موفق نخواهد بود و ایران موضع خود را در این زمینه بارها به طور صریح و قاطعانه اعلام کرده است.

وی در پایان گفت: البته باب گفتگو در دیگر مسائل از جمله ضرورت توسعه روابط سیاسی و اقتصادی میان ایران و ژاپن بسته نیست و ما آماده همکاری های بیشتر با ژاپن هستیم و این موضوع نیز ارتباطی با آمریکا و تنش های میان ایران و آمریکا ندارد.

نظر فلاحت پیشه درباره سفر نخست وزیر ژاپن به تهران

بعید است نخست وزیر ژاپن فقط برای میانجی گری به ایران بیاید

از سوی دیگر حشمت الله فلاحت پیشه رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می گوید: بعید است نخست وزیر ژاپن فقط برای میانجی گری به ایران بیاید.

وی اظهار داشت: ایران و ژاپن طی 40 سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی روابط گسترده ای در حوزه های مختلف به ویژه حوزه اقتصادی داشته و دارند.

وی افزود: حتی پیش از تحریم های خصمانه آمریکا، ژاپن یکی از واردکنندگان اصلی نفت از ایران بود و محصولات الکترونیکی ژاپن و همچنین محصولات خانگی این کشور در ایران عرضه می شد.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر دو کشور روابط دیپلماتیک و سیاسی خوبی با هم داشته و می توانند از فرصت سفر شنیزو آبه به ایران برای گسترش و تعمیق روابط در حوزه های مختلف سیاسی و اقتصادی و فرهنگی استفاده کنند.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است شنیزو آبه نخست وزیر ژاپن در سفر به تهران حامل پیامی از سوی آمریکا و دولت ترامپ برای ایران باشد؟ گفت: این موضوعی نیست که بتوان به صورت قطعی در مورد آن اظهار نظر کرد. در حال حاضر گمانه زنی هایی در محافل سیاسی و رسانه ای مطرح می شود، اما هیچ چیز قطعی نیست.

فلاحت پیشه در پاسخ به پرسش مجدد خبرنگار موج مبنی بر اینکه آیا ممکن است سفر نخست وزیر ژاپن به ایران منجر به میانجی گری توکیو میان ایران و آمریکا و در نهایت مذاکره میان دو کشور شود؟ گفت: میانجی گری ژاپن میان ایران و آمریکا و مذاکره ایران و آمریکا دو موضوع جدا از هم است. ممکن است ژاپن بخواهد در این زمینه پیش قدم شود، اما مذاکره ای در این شرایط انجام نخواهد شد.

وی بیان داشت: در موضوع نخست باید تاکید کرد که به احتمال فراوان سفر نخست وزیر ژاپن به ایران تنها برای میانجی گری میان ایران و آمریکا نیست و بعید است که شینزو آبه تنها برای این هدف به ایران سفر کند.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: در موضوع دوم نیز باید گفت که تنش میان ایران و آمریکا به نحوی است که اساسا هیچ کشوری نمی تواند میان دو طرف میانجی گری کند و روابط ایران و آمریکا قابل میانجی گری نیست.

فلاحت پیشه تاکید کرد: علت این است که آمریکایی ها رفتار خصمانه ای علیه ایران و مردم ما دارند و می خواهند با استفاده از زور و تهدید، ما را از حقوق مسلم خود محروم کنند. طبیعی است که با چنین شرایطی هرگز ایران حاضر به مذاکره با آمریکا نخواهد شد.

رایزنی تلفنی شینزو آبه با ترامپ قبل از سفر به ایران

و بالاخره اینکه، تنها چند ساعت قبل از سفر نخست وزیر ژاپن به ایران، یک مقام دولت ژاپن از تماسی تلفنی نخست‌وزیر این کشور با رئیس جمهور آمریکا قبل از سفر به ایران خبر داد.

روزنامه ژاپنی ماینیچی، سخنگوی ارشد دولت ژاپن اعلام کرد: شینزو آبه ، نخست‌وزیر ژاپن روز سه‌شنبه (21 خرداد) یک روز قبل از سفرش به ایران با دونالد ترامپ ، رئیس جمهور آمریکا در تماسی تلفنی درباره وضعیت موجود در ایران گفت‌و گو کرد.

یوشیهیده سوگا، دبیرکل کابینه دولت ژاپن در یک کنفرانس مطبوعاتی در این باره گفت: رهبران دو کشور [ترامپ و آبه] درباره مسائل منطقه از جمله وضعیت موجود در ایران تبادل نظر کردند.

یک مقام دولت ژاپن با خودداری از ارائه جزئیات درباره این تماس تلفنی بیست دقیقه‌ای، به حساسیت دیپلماتیک موضوع اشاره کرد.

آیا آمریکایی ها به اهداف خود می رسند؟

با وجود اینکه دولت ترامپ این روزها تلاش بسیاری دارد تا باب مذاکره با ایران را باز کند، اما به نظر می رسد که تلاش های آنها به نتیجه نخواهد رسید و سفر نخست وزیر ژاپن به تهران نیز در این زمینه تاثیری نخواهد داشت.

علت اصلی نیز به نوع رفتار آمریکایی ها مربوط می شود. آنها از یک به دنبال مذاکره هستند و از سوی دیگر مدام تهران را تهدید کرده و حتی تحریم های جدیدی را علیه کشورمان کلید زده اند.

بنابراین مذاکره ایران و آمریکا در کار نخواهد بود.

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • سید ابراهیم میرپورفرد

    اکر واقعا از تنور امثال شینزو آبه چیزی گرم می شود چرا آبه و سایر حاکمان خیالی ژاپن نمی توانند از نوامیس خود در کشور خودشان در مقابل سربازان آمریکایی مستَقر در ژاپن دفاع کنند.برای حامیان جریان اصلاحات متاسفم که برای حضور افرادی نظیر آبه که کشورشان در حد یک مستعمره ی آمریکا است چنین اظهار خوشحالی می کنند،باید در روزهای آینده ببینیم آبه با چه ماموریتی از سوی اربابان آمریکایی خود به ایران سفر کرده است؟؟؟
    به قول دوستان فضای مجازی باید به دولت تدبیر گفت :فکر نان باشید که امثال شینزو؛ آب هم نیستند.

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه