English

اعضای هیات رییسه ۹ کمیسیون مجلس انتخاب شدند/ شکست اصلاح طلب ها در انتخابات کمیسیون های مجلس

با برگزاری انتخابات، اعضای هیات رییسه 9 کمیسیون مجلس انتخاب شدند و اصلاح طلبان در این انتخابات شکست خوردند.

اعضای هیات رییسه 9 کمیسیون مجلس انتخاب شدند/ شکست اصلاح طلب ها در انتخابات کمیسیون های مجلس

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری موج، بر اساس قانون، در هر سال باید اعضای هیات رییسه کمیسیون های تخصصی مجلس با برگزاری انتخابات، مشخص گردند.

پیش از برگزاری انتخابات اعضای هیات رییسه کمیسیون ها، انتخابات هیات رییسه مجلس برگزار می شود.

در سال پایانی کار مجلس فعلی، انتخابات هیات رییسه مجلس برگزار شده و علی لاریجانی بار دیگر به عنوان رییس انتخاب شد.

عصر روز یکشنبه 19 خرداد ماه نیز انتخابات هیات رییسه 9 کمیسیون تخصصی مجلس برگزار و اعضای هیات رییسه این کمیسیون ها انتخاب شدند.

برای کمسیون فرهنگی مجلس جمشید جعفرپور به عنوان رییس، احمد سالک به عنوان نایب رییس اول، سیدصادق طباطبایی‌نژاد به عنوان نایب رییس دوم، احد آزادیخواه به عنوان دبیر اول، علیرضا ابراهیمی به عنوان دبیر دوم و فاطمه ذوالقدر به عنوان سخنگو انتخاب شدند.

لازم به توضیح است، رییس و نواب رییس این کمیسیون از جریان اصولگرا هستند.

بر اساس نتایج انتخابات هیات رییسه کمسیون انرژی مجلس، فریدون حسنوند به عنوان رییس، حسین امیری خامکانی به عنوان نایب رییس اول، عدل هاشمی پور به عنوان نایب رییس دوم، عبدالحمید خدری به عنوان دبیر اول، کوروش کرم پور به عنوان دبیر دوم و سکنیه الماسی به عنوان سخنگو انتخاب شدند.

رییس این کمیسیون نیز اصولگرا است.

بر اساس نتایج انتخابات هیات رییسه کمسیون حقوقی و قضایی مجلس، الهیار ملک شاهی به عنوان رییس، یحیی کمال پور به عنوان نایب رییس اول، محمد کاظمی به عنوان نایب رییس دوم، حسین رضازاده به عنوان دبیر اول، جلیل رحیمی به عنوان دبیر دوم و حسن نوروزی به عنوان سخنگو انتخاب شدند.

رییس و نایب رییس اول کمیسیون حقوقی از جریان اعتدال و نایب رییس دوم از جریان اصلاح طلب انتخاب شدند.

بر اساس نتایج انتخابات هیات رییسه کمسیون تدوین آیین نامه مجلس، غلامرضا کاتب به عنوان رییس، احمد علی کیخا به عنوان نایب رییس اول، مهرداد لاهوتی بائوج به عنوان نایب رییس دوم، محمد عزیزی به عنوان دبیر اول، علی اکبری به عنوان دبیر دوم و عزت الله یوسفیان ملا به عنوان سخنگو انتخاب شدند.

اکثر اعضای هیات رییسه این کمیسیون نیز از جریان اصولگرا هستند.

همچنین بر اساس نتایج انتخابات هیات رییسه کمسیون صنایع و معادن مجلس، عزیز اکبریان به عنوان رییس، فریدون احمدی به عنوان نایب رییس اول، رضا علیزاده به عنوان نایب رییس دوم، عبدالله رضیان به عنوان دبیر اول، سیدجواد حسینی کیا به عنوان دبیر دوم و سعید باستانی به عنوان سخنگو انتخاب شدند.

اکثر اعضای هیات رییسه این کمیسیون نیز اصولگرا هستند.

بر اساس نتایج انتخابات هیات رییسه کمسیون برنامه و بودجه مجلس، غلامرضا تاجگردون به عنوان رییس، جهانبخش محبی نیا به عنوان نایب رییس اول، هادی قوامی به عنوان نایب رییس دوم، علی قربانی به عنوان دبیر اول، محسن بیگلری به عنوان دبیر دوم و محمد خدابخشی به عنوان سخنگو انتخاب شدند.

رییس این کمیسیون اصلاح طلب است، اما نواب رییس اصولگرا هستند.

بر اساس نتایج انتخابات هیات رییسه کمسیون امور داخلی و شوراها مجلس، محمد جواد کولیوند به عنوان رییس، بیت الله عبداللهی به عنوان نایب رییس اول، سیدحمیدرضا کاظمی به عنوان نایب رییس دوم، پروانه مافی به عنوان دبیر اول، سهراب گیلانی به عنوان دبیر دوم و اصغر سلیمی به عنوان سخنگو انتخاب شدند.

در این کمیسیون نیز اصولگراها اکثریت هیات رییسه را به خود اختصاص دادند.

بر اساس نتایج انتخابات هیات رییسه کمسیون کشاورزی مجلس، احمد علی کیخا به عنوان رییس، عباس پاپی زاده به عنوان نایب رییس اول، رضا کریمی به عنوان نایب رییس دوم، علی محمد شاعری به عنوان دبیر اول، شمس الله شریعت نژاد به عنوان دبیر دوم و علی ابراهیمی به عنوان سخنگو انتخاب شدند.

رییس این کمیسیون اصلاح طلب است و نایب رییس اول اصولگرا و نایب رییس دوم از جریان اعتدال انتخاب شده اند.

بر اساس نتایج انتخابات هیات رییسه کمسیون عمران مجلس، محمدرضا رضایی به عنوان رییس، الهیار ملک شاهی به عنوان نایب رییس اول، سیداحسن علوی به عنوان نایب رییس دوم، علیم یارمحمدی به عنوان دبیر اول، حسین نیازآذری به عنوان دبیر دوم و صدیف بدری به عنوان سخنگو انتخاب شدند.

اکثریت اعضای هیات رییسه کمیسیون عمران نیز اصولگرا و یا از جریان مستقل انتخاب شده اند.

بر این اساس باید گفت که پس از انتخابات هیات رییسه مجلس، اصلاح طلب ها، انتخابات هیات رییسه 9 کمیسیون تخصصی مجلس را هم به رقیب خود واگذار کردند.

وضعیت نامعلوم انتخابات هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی

بر اساس این گزارش، انتخابات هیات رییسه کمیسیون های دیگر مجلس، طی روزهای آینده برگزار می شود.

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، مهمترین و اصلی ترین کمیسیون تخصصی مجلس است.

انتخابات این کمیسیون قرار است طی روزهای آینده برگزار شود، اما وضعیت آن نامعلوم است.

طی سال های متمادی، علاالدین بروجردی به عنوان رییس این کمیسیون از سوی نمایندگان انتخاب می شد، اما در سال گذشته حشمت الله فلاحت پیشه نماینده اصولگرای مجلس به جای وی انتخاب شد.

برخی از رسانه های نزدیک به جریان اصلاح طلب شایعاتی را مبنی بر انصراف فلاحت پیشه از کاندیداتوری برای کرسی ریاست کمیسیون امنیت ملی خبر داده اند، البته برخی از خبرنگاران پارلمانی می گویند که فلاحت پیشه به آنها گفته است که چنین تصمیمی ندارد.

از سوی دیگر گفته می شود که مصطفی کواکبیان نماینده اصلاح طلب تهران از سوی اصلاح طلبان و فراکسیون امید برای این سمت معرفی شده و در انتخابات شرکت می کند.

از سوی دیگر جریان اصولگرا نیز به دنبال معرفی مجتبی ذوالنور برای این سمت است.

به هر حال وضعیت انتخابات هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و به ویژه کاندیدهای رییس کمیسیون نامعلوم است و باید منتظر نتایج ماند.

حضور کمرنگ بانوان در هیات رییسه کمیسیون های مجلس

از سوی دیگر با نگاهی به نتایج انتخابات 9 کمیسیون تخصصی مجلس به این نتیجه می رسیم که تنها 2 نماینده زن در هیات رییسه حضور دارند و این دو نیز به عنوان سخنگو انتخاب شده اند.

بنابراین باید گفت که حضور زنان در هیات رییسه کمیسیون ها بسیار کمرنگ است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه