English

مطهری؛

رسالت دانشجو مبارزه با استبداد داخلی و استعمار خارجی است

نایب رییس مجلس شورای اسلامی گفت: رسالت دانشجو مبارزه با استبداد داخلی و استعمار خارجی و لازمه آن نقد واقعی است که تخصص می خواهد و باید از یک سو مراقب باشد نقاط مثبت و منفی را را هم بازگو کند.

رسالت دانشجو مبارزه با استبداد داخلی و استعمار خارجی است

به گزارش خبرگزاری موج، علی مطهری روز یکشنبه در آیین گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود : دانشجو رسالت ویژه دارد چون میل و اراده مبارزه با ظلم دارد و از هوش نسبی برخوردار است.

وی ادامه داد: این ویژگی آسیب هایی را متوجه دانشجو می کند که از جمله آن خشم و شهوت، جهل مرکب، استفاده ابزاری است و لذا لازم است دانشجو در برخی مسایل به متخصص مراجعه کند.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این که نقد ویژگی هایی دارد که از جمله آنها تخصص، عقلانیت، انصاف و خیرخواهی برای جامعه است، خاطرنشان کرد: دانشجو می تواند مصلح اجتماعی باشد ولی کسی که می خواهد مصلح باشد قبل از آن باید صالح باشد و یک روح پاک می تواند ادعای اصلاح طلبی و اصلاح گری کند‌ که با خودسازی محقق می شود.

مطهری تصریح کرد : خودسازی در جایی محقق می شود که فرد اهل ملاحظه کاری نباشد، نقاط ضعفی که در جامعه است در او نباشد، بنده جاه و مقام، پول و شهوت نباشد.

وی در خصوص موصوع چهار دهه آرمانخواهی، یادآور شد: آرمانخواه باید واقع نگر هم باشد و گرنه بدون واقع بینی به نتیجه نمی رسد و مانند خوارج می شود که آرمان پیاده کردن اسلام را داشتند ولی واقع گرا نبودند.

مطهری با بیان اینکه آرمان فلسطین یکی از آرمانهای امروز ماست، افزود: اگر می خواهیم این آرمان محقق شود، اول باید به فکر اتحاد کشورهای اسلامی باشیم نه اینکه به گونه ای رفتار کنیم که کشورها از ترس ما به دام رژیم صهیونیستی بیافتند.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران به تمام معنا یک انقلاب بود، اضافه کرد : نمونه واقعی این انقلاب، انقلاب ابتدای اسلام بود که همه اقشار در آن حضور داشتند و مسلحانه نبود.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی محرومیت مادی، آزادی و مکتب را سه عامل اصلی انقلاب برشمرد و ادامه داد: انقلاب اسلامی ایران ایدئولوژیک و به معنای واقعی اسلامی بود.

به گفته وی اگر رژیم پهلوی ظواهر را رعایت می کرد سرنگونی آن به آسانی امکان پذیر نبود ولی امام خمینی (ره) به خوبی از فرصت ها استفاده کردند.

مطهری تصریح کرد: در انقلاب اسلامی پیوند دین و سیاست بود و همه آرمانها رنگ اسلامی به خود گرفت، البته نه به صورتی که دین ابزار سیاست شود بلکه سیاست باید ابزاری برای دین شود.

وی بیان کرد : جامعه اسلامی بدون تفاوت نیست بلکه بدون تبعیض است یعنی جامعه باید مانند میدان مسابقه باشد و کسی که تلاش بیشتری دارد جلوتر می افتد و اسلام آن را به رسمیت شناخته است.

نایب رییس مجلس آزادی را از دیگر اهداف و آرمانهای انقلاب اسلامی برشمرد و افزود: منظور از آزادی، آزادی های انسانی است نه آزادی حیوانی و به طور قطع جوامع غربی که آزادی را بدون حصر و حد تعریف می کنند به ناکجا آباد خواهند رسید.

وی اظهارداشت : برخلاف غرب، اسلام عقایدی را قبول دارد که ناشی از تفکر باشد و گرنه عقاید ناشی از خرافه ها را محترم نمی داند و لذا بت پرستی و مکاتب خرافی از دید اسلام محترم نیست.

مطهری با اشاره به فرازهایی از نامه حضرت علی (ع) به مالک اشتر، اضافه کرد: از منظر اسلام هیچ امتی به قداست نمی رسد تا آنجایی که ضعیف بدون لکنت زبان بتواند حق خود را از ضعیف بازستاند بنابراین حاکم هم در برابر خدا و هم در برابر مردم پاسخگو است.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی گفت: برای اینکه بدانیم از آرمانهای انقلاب کجا موفق بوده ایم و کجا موفق نبوده ایم، باید آنها را بازبینی کنیم و نمی توانیم همه را به یک صورت قضاوت کنیم باید آرمان ها را فهرست کرد، در برخی موفق بوده ایم، در برخی موفقیت نسبی بوده و در برخی موفق نبوده ایم.

وی خاطرنشان کرد: در بحث عدالت در برخی مسایل از جمله آن از جمله افزایش امکانات در شهرها و روستاها موفق بوده ایم ولی همچنان مسائلی چون فاصله طبقاتی در جامعه ما وجود دارد و باید علت جویی کرد ولی گاهی مدیریت ها ضعیف بوده است.

مطهری احترام به افکار و آزدی بیان را از دیگر آرمانهای انقلاب برشمرد و ادامه داد: اگر امام خمینی (ره) در زمان جنگ گفتند قلم های مسموم باید شکسته شود، مربوط به زمان جنگ بود کما اینکه بعد از آن فرمودند ما در دوران جنگ برخی کارهای غیر قانونی کردیم و از این به بعد در مدار قانون حرکت می کنیم.

وی گفت: در دوره سازندگی وضع مناسب نشد، در دوره اصلاحات آزادی بیان مطرح شد و وضع بهتر شد و مساله قتلهای زنجیره ای بر ملا شد که برای نظام برکات بسیاری داشت و خوشبختانه امروز این تفکرات بین سازمانهای اطلاعاتی و امنیتی وجود ندارد.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد : در این دوره که دولت با وعده آزادی بیان آمد هنوز این مسائل وجود دارد و افراد به خاطر برخی اظهارنظرها برخورد می شود و هفته قبل دانشگاه قم بودم و اجازه ورود به خبرنگار نمی دادند.

وی گفت: در حوزه استقلال سیاسی، همه دنیا قبول دارند که ایران امروز مستقل است و شرق و غرب نمی توانند برای ما تصمیم بگیرند و به ما دستوری دهند در حالی که در رژیم قبل دستور می دادند که فلان کار را انجام بدهید.

مطهری به استقلال کشور در حوزه اقتصادی اشاره کرد و اظهارداشت: در رژیم گذشته به ما دیکته می کردند که چه میزان کشت داشته باشید و چه میزان وارد کنید ولی امروز خودمان تصمیم می گیریم.

مطهری به استقلال کشور در حوزه فرهنگی اشاره کرد و گفت: در مقایسه با قبل از انقلاب خیلی بهتر شده ایم، زیرا در رژیم گذشته خودباختگی ویژه ای در کشور بود و اگر یک هنر پیشه خارجی وارد تهران می شد، شهر را به هم می ریخت ولی در عین حال باید مدیریت کرد.

وی در پاسخ به دانشجویی که گفت امروز هم اگر یک هنر پیشه خارجی به ایران بیاید، همین مسائل وجود دارد، افزود: درست است که امروز برخی وجود دارند که با حضور یک هنرپیشه خارجی در کشور اطراف او جمع می شوند ولی از نظر کمیت و کیفیت با رژیم قبلی قابل مقایسه نیست.

نایب رییس مجلس خاطرنشان کرد : توصیه های سازمان بین المللی پول را زمانی عمل می کنیم که به صلاح ما باشد و کسی به ما دستور نمی دهد ولی در دوره قبل اینگونه نبود و به ما دستور می دادند.

وی در پاسخ به سوال دانشجویی در خصوص قاچاق بنزین گفت: راه اندازی کارت های سوخت گامی در خصوص کاهش قاچاق است ولی گام اصلی همان گران کردن بنزین است.

مطهری ادامه داد: البته راههای مختلفی برای افزایش قیمت بنزین وجود دارد و هیچ کدام قطعی نشده است و در مجموع باید دید چه راهی به صلاح کشور است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی