English

عضو هیات رییسه کمیسیون کشاورزی در گفتگو با موج؛

دولت ضعیف، ناکارآمد، بی پول و بی انگیزه نمی تواند ما را به پیشرفت برساند

عضو هیات رییسه کمیسیون کشاورزی گفت: با دولت ضعیف، ناکارآمد، بی پول و بی انگیزه نمی توانیم ایران را به قله های پیشرفت برسانیم.

دولت ضعیف، ناکارآمد، بی پول و بی انگیزه نمی تواند ما را به پیشرفت برساند

علی محمد شاعری در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری موج، در پاسخ به این پرسش که با توجه به مشکلات پیش روی دولت برای تامین منابع مالی چه تمهیداتی برای جلوگیری از کاهش بودجه های عمرانی در لایحه بودجه سال 98 پیش بینی خواهد شد؟ گفت: سال جاری حدود 360 هزار میلیارد تومان مجموع بودجه کشور بوده است. از این میزان حدود 300 هزار میلیارد تومان صرف هزینه های جاری شده و حدود 60 هزار میلیارد تومان نیز بر اساس لایحه بودجه سال 97 باید برای پروژه های عمرانی اختصاص یابد.

وی افزود: برای سال آینده و جلوگیری از کاهش بودجه های عمرانی با توجه به شرایط فعلی منتظر ارائه لایحه بودجه از سوی دولت هستیم. اما پیش از این بارها در جلسات با مسوولان دولت تاکید کردیم که سهم اعتبارات عمرانی در بودجه سال 98 باید به میزان کافی پیش بینی شود، تا بتوانیم پروژه های نیمه تمام عمرانی را به اتمام برسانیم.

نماینده مردم بهشهر در مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا روند تخصیص اعتبارات عمرانی طی سال جاری مورد رضایت مجلس بوده است؟ گفت: متاسفانه تاکنون و در حالی که 9 ماه از سال می گذرد، بسیاری از طرح های نیمه تمام عمرانی همچنان معطل اعتبارات تملک دارایی هستند.

شاعری تصریح کرد: این در حالی است که در بودجه سال 97 دولت را ملزم کرده بودیم، طرح های تملک دارایی را به بخش خصوصی واگذار کند تا بتواند کمبود اعتبارات را از این طریق جبران کند.

وی افزود: اما متاسفانه دولت در این زمینه هم بسیار ناموفق بوده و نتوانست مشوق های لازم را برای بخش خصوصی در جهت واگذاری طرح های عمرانی به بخش خصوصی ایجاد کند.

عضو هیات رییسه کمیسیون کشاورزی ادامه داد: به همین دلیل شاهد کمرنگ بودن حضور و فعالیت بخش خصوصی، تعاونی ها و مشارکت مردم در فعالیت های عمرانی هستیم. لذا باید فکر اساسی برای این رفع نقص داشته باشیم و ببینیم چگونه طرح های تملک دارایی را می توان به بخش خصوصی واگذار کرد.

شاعری در پاسخ به پرسش مجدد خبرنگار موج مبنی بر اینکه دولت نتوانست طرح های عمرانی نیمه تمام را به بخش خصوصی واگذار کند، یا انگیزه و اشتیاقی برای این کار نداشت؟ گفت: معتقدم دولت اراده لازم را برای این کار ندارد و به دلیل ساختار موجود اساسا توانایی انجام این مهم را نیز ندارد.

وی اظهار داشت: دولت به دلیل ساختار غلطی که ما در کشور و نظام مدیریتی داریم، توانایی واگذاری طرح های تملک دارایی به بخش خصوصی را ندارد و از سوی دیگر اراده و انگیزه و توان لازم را نیز برای انجام این مصوبه قانونی نداشته است.

شاعری گفت: اگر می توانستیم مشوق های لازم برای بخش خصوصی را فراهم کرده و طرح های تملک دارایی را به مردم واگذار کنیم، بسیاری از مشکلات امروز کشور کاهش یافته بود.

نظر شاعری درباره بودجه عمرانی کشور

سازمان برنامه و بودجه، نگاه قدیمی و شکست خورده به توسعه دارد

وی تصریح کرد: متاسفانه سازمان برنامه و بودجه توانایی اجرای پروژه های مهم به ویژه واگذاری طرح های دولتی به بخش خصوصی را ندارد. زیرا ساختار این سازمان به شکلی است که توسعه را دولتی می بیند و در چارچوب اعتبارات تملک دارایی و بودجه های جاری می خواهد کشور را اداره کند.

این نماینده مجلس متذکر شد: در دنیای امروز، مدیریت دولتی منسوخ شده است و نگاه مبتنی بر اداره کشور با بودجه های دولتی، یک نگاه کاملا شکست خورده و قدیمی است. اما سازمان برنامه و بودجه به لحاظ ساختار و نگاهی که دارد و به لحاظ دیدگاه مدیران آن، بیشتر نگاه سنتی به توسعه دارد و با این نگاه سنتی نمی توانیم پاسخگوی عصر امروز باشیم.

شاعری با تاکید بر اینکه باید از پنجره دیگری به موضوع توسعه نگاه شود، گفت: نخبگان، بخش خصوصی، فعالان اقتصادی و مردم نباید ویترین باشند و باید نقش اصلی در دست یابی به توسعه را بازی کنند. اما امروز کنار نشسته اند و دولت ضعیف و ناکارآمد، بی پول و بی انگیزه در وسط میدان بازی می کند و مردم تماشاگر هستند.

وی با بیان اینکه کیفیت توسعه در ایران کیفیت بسیار ضعیفی دارد، تصریح کرد: علت این است که دولت حدود 80 درصد اقتصاد کشور را در قبضه و در چنگ خودش گرفته و اجازه فعالیت را به بخش خصوصی نمی دهد. اگر می خواهیم ایران توسعه یابد، باید مدل یک توسعه دانش بنیان مبتنی بر مشارکت بخش خصوصی، بانک ها و فعالان و نخبگان اقتصادی را در ایران پیاده سازی کنیم.

نماینده مردم بهشهر در مجلس افزود: تا زمانی که این نگاه را نداشته باشیم، با این اعتبارات تملک دارایی 50 یا 60 هزار میلیارد تومانی و اتکا به بودجه نفتی و سازو کار کاملا دولتی،  ایران را نمی توان به قله های پیشرفت رساند.

مشکل کشور ما تحریم نیست و مشکلات با برجام و CFT حل نمی شود

شاعری تصریح کرد: مشکل ایران تحریم نیست. مشکل ما با CFT  و برجام و توسعه برون زا و نگاه به خارج حل نمی شود. بلکه باید الگوها و مبنا و دیدگاه مسوولان نسبت به توسعه متحول شود و با این ساز و کار دولتی شکسته خورده و ناکارآمد نمی توانیم نیازهای مردم را پاسخگو باشیم.

وی گفت: در قانون بودجه 97 و همچنین برنامه ششم توسعه، مجلس ساز و کار برون رفت از این مشکلات را طراحی کرد، ولی چون دولت ما، دولتی ماهر، کارآمد، متخصص و با انگیزه نیست، توانایی اجرای برنامه های مهم را ندارد و ناتوانی خودش را به گردن تحریم و مشکلات خارجی می اندازد.

شاعری با بیان اینکه تحریم قطعا برای ما مشکلاتی را ایجاد می کند، متذکر شد: آنچه که می تواند کشور ما را از این پیچ و خم های اقتصادی عبور دهد و مشکلات معیشتی مردم را حل کند، بهره مندی از دولت چابک، پرکار و دانش بنیان است که متاسفانه این شرایط در کشور ما وجود ندارد. از سوی دیگر متاسفانه هر چه جلوتر می رویم، اقتصاد ما دولتی تر می شود و بخش خصوصی نیز بی اعتمادتر خواهد شد.

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه