English

بهرام قاسمی:

خبر شایعه استعفای ظریف را شدیدا تکذیب می‌کنم

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: درباره شایعه استعفای ظریف گفت: این خبر را شدیدا تکذیب می‌کنم. ظریف با قوت و اقتدار تمام به انجام وظایف خود مشغول است.

خبر شایعه استعفای ظریف را شدیدا تکذیب می‌کنم

به گزارش خبرگزاری موج، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری با خبرنگاران، در خصوص اظهارات یک نماینده مجلس  مبنی بر این که آقای اژه‌ای در خواست کرده است که محمد جواد ظریف مدارک خود در مورد وجود  پولشویی  در ایران ارائه دهد، اظهار کرد: ما هیچ در خواستی از آقای اژه‌ای در این مورد دریافت نکرده‌ایم  و نامه ای از سوی آقای اژه‌ای به وزارت امور خارجه ارسال نشده است.

وی با دفاع از صحبت‌ های ظریف  در مورد پولشویی گفت: آقای ظریف در سخنان خود  از وجود یک بیماری و آسیب در کشور  سخن گفتند و من  از برخی از واکنش ها در مورد این صحبت‌های آقای ظریف تعجب می‌کنم.

قاسمی در پاسخ به سوالی درباره شایعه استعفای ظریف گفت: این خبر را شدیدا تکذیب می‌کنم. ظریف با قوت و اقتدار تمام به انجام وظایف خود مشغول است.این شایعات حساب شده و دقیق است و هدف آن در نهایت در شرایط کنونی کشور، تضعیف وزارت خارجه و شخص وزیر است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که آقای  برهم صالح، رییس جمهور عراق بعد از ترک تهران راهی ریاض شد آیا ایشان در سفر به عربستان حامل پیامی از سوی  ایران برای ریاض بوده است؟ گفت:  ایشان حامل پیام خاصی از جانب ایران  برای دولت سعودی نبوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر این که گویی گفته شده 15 هزار میلیارد تومان در کشور پولشویی شده است و این که آقای ظریف در جلسه روز گذشته در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مدارکی در این ارتباط به نمایندگان مجلس ارائه داده و از دیگر سو چرا دیگر ارگانهای مربوطه در این زمینه اظهار نظر نکرده‌اند گفت: من از رقمی  که شما بیان کرده اطلاعی ندارم و همچنین اطلاعی ندارم که چرا ارگانهای دیگر در این زمینه کم صحبت کرده‌اند یا زیاد صحبت کرده‌اند؟

بهرام قاسمی با بیان این که آقای ظریف روز گذشته بعد از شرکت در جلسه کمیسیون امنیت ملی  با خبرنگاران صحبت کردند و به برخی از سوالات پاسخ دادند گفت: این که وزیر امور خارجه اسنادی را به کمیسیون امنیت ملی مجلس ارائه داده باشد من اطلاعی در این زمینه ندارم و بی اطلاع هستم . بعید می‌دانم که ایشان اسنادی را در این خصوص به کمیسیون امنیت ملی ارائه داده باشند.

وی گفت: نیازی نیز به ارائه اسناد نبوده است چرا که ایشان از فرد و ارگان خاصی در صحبت‌هایشان در این زمینه یاد نکرده‌اند . نامی نبرده‌اند  و بلکه فقط یک آسیب را مطرح کرده‌اند.

این دیپلمات ارشد  کشورمان در پاسخ به سوالی در  مورد تعاملات اقتصادی ایران و کشور  آذربایجان و برنامه‌های ایران جهت  توسعه تعاملات اقتصادی‌اش با کشورهای حوزه قفقاز و ادعای گمرک آذربایجان مبنی بر این که ایران و آذربایجان نمی‌توانند بیش از 3 درصد روابط تجاری خود را گسترش دهند و آیا موضع و چالشی در این زمینه وجود دارد گفت: مانع و چالشی وجود ندارد ما محدودیتی برای توسعه همکاری‌های خود با همسایگان‌مان نداریم و گسترش این تعاملات به تلاش بنگاههای اقتصادی دو کشور ایران و آذربایجان و ظرفیت‌ها و پتانسیل‌هایی که بین دو کشور وجود دارد بر می‌گردد. شما باید در نظر داشته باشید که ممکن است علی رغم اراده لازم بین دو کشور برای توسعه تعاملات اقتصادی، این تعاملات از یک رقم مشخصی بالاتر نرود و این به خاطر این است که برخی از کشورها اقتصادشان مکمل یکدیگر نیست و این عدم مکمل بودن مانع این می‌شود که این تعاملات از یک سطح مشخصی بالاتر برود.

وی تاکید کرد: روابط ما با آذربایجان و کشورهای حوزه قفقاز و آذربایجان روابط خوبی است و ما همواره بر گسترش این تعاملات تاکید داریم.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این که برخی از نمایندگان مجلس مدعی شدند که در ترجمه سی‌اف تی  که از وزارت خارجه به مجلس ارسال شده است غلط وجود داشت گفت: من چنین موضوعی را تایید نمی‌کنم و فکر می‌کنم در مجلس نیز دیروز یکی از نمایندگان در این ارتباط صحبت کرد و اعلام کرد مشکلی در ترجمه وجود ندارد.

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین در ادامه پاسخ به برخی از سوالاتی که در این زمینه وجود داشت در واکنش به اظهارات خبرنگار دیگری مبنی بر این که آقای کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در توئیتی به این موضوع اشاره کرده است و بعد از آن نمایندگان مجلس در این زمینه موضع‌گیری کردند و از طرف دیگر پیش از این نیز ما شاهد بودیم که در متن‌های ارسالی از سوی وزارت خارجه به مجلس اشتباهاتی در ترجمه وجود داشته که در این زمینه می‌توان به برجام اشاره کرد تصریح کرد:‌ اجازه بدهید که من در مورد شخصیت‌ها در این تریبون صحبتی نکنم . این سیاست من است که در مورد شخصیت‌ها و موضع‌گیری‌های آنها صحبتی نکنم. بنابراین در مورد توئیت آقای کدخدایی نیز در این جا صحبتی ندارم ولی آنچه که می‌توانم به شما بگویم این است که استنباط و اطلاعات ما نشان می‌دهد که غلط تایپی و ترجمه‌ای در متن نبوده و از دیگر سو من نمی‌دانم که چقدر نمایندگان دسترسی به متن اصلی را داشته‌اند.

وی ادامه داد: باید صبر کنیم و قطعا در گذر زمان اصل این موضوع مشخص می‌شود و چیزی پنهان باقی نمی‌ماند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد برخی از اخبار منتشر شده مبنی بر این که ایران و روسیه به دنبال ایجاد مکانیزمی همچون سوئیفت روسی بین یکدیگر هستند، گفت: ما قصد نداریم که خیلی از تحرکات و مذاکرات اقتصادی‌مان با دیگر کشورها را به صورت علنی اعلام کنیم و انشاء الله دیگر ارگانهای ذیربط نیز به دلیل وضعیت خاص کشور و این که آمریکایی‌ها مصر هستند که بر روی تمام ارتباطات خارجی ما اثر بگذارند، این موضوع را رعایت کنند.

وی تاکید کرد:‌ ما با روسیه ، چین، و یا سایر کشورهای اروپایی و همچنین تعداد دیگری از کشورهای جهان در حال رایزنی و کار هستیم که بتوانیم همکاری‌های اقتصادی خود را دنبال کنیم ولی من در مورد جزییات آن توضیحات بیشتری نمی‌دهم . در برخی از رسانه‌ها در مورد کلیت این مسائل بعضا اخباری منتشر می‌شود که برخی از این اخبار نادرست است و یا با ابهام این مسائل مطرح می‌شود که من فکر می‌کنم در مجموع بیان چنین موضوعاتی در شرایط فعلی به نفع کشور نیست.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد زمان برگزاری نشست آتی وزیران  امور خارجه ایران و 1+4 و این که آیا برگزاری این نشست قطعی شده است گفت: ما هر موقع  که این نیاز وجود داشته است با کشورهای 1+4 که در برجام باقی مانده‌اند رایزنی و گفت‌وگو کرده‌ایم  در حال حاضر این رایزنی‌ها ادامه دارد. عمده این رایزنی‌ها  در سطح کارشناسی است و کمتر در سطح وزیران امور خارجه برگزار شده است. آخرین نشست وزیران امور خارجه 1+4 در نیویورک بود و در آینده نیز اگر احساس نیاز کنیم که باید نشست وزیران امور خارجه برگزار شود در این خصوص اقدام می‌کنیم.

این دیپلمات ارشد کشورمان  ادامه داد: با توجه به این توضیحات من در حال حاضر از بیان هرگونه تاریخ در این زمینه خودداری می‌کنم و باید سعی کنیم و اگر قرار باشد چنین نشستی برگزار شود قطعا محرمانه نخواهد بود و اطلاعات لازم در مورد این نشست در اختیار رسانه‌ها قرار داده می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد اخبار منتشر شده در برخی از رسانه‌ها مبنی بر این که 6 دور مذاکرات محرمانه بین هیات‌های سوری و ترکیه‌ای در ایران برگزار شده است و این که آیا این خبر تایید می‌شود گفت: من در این مورد اظهار نظری ندارم .

وی افزود:‌ البته همانطور که می‌دانید در عالم سیاست هر چیزی امکان پذیر است و ممکن است هر اتفاقی بیافتد ولی من در مورد این نشست خاص اظهار نظری ندارم.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در مورد پیشنهاد قطر جهت ایجاد ائتلافی منطقه‌ای  بین ایران ، عراق، سوریه، قطر، ترکیه، و این که آیا در جریان سفر آقای برهم صالح به تهران، در مورد این پیشنهاد قطر نیز بحث و رایزنی شد اظهار کرد: همانطور که پیش از این گفتم در جریان سفر آقای برهم صالح به تهران در مورد مسائل دو جانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی بحث شد و نگاه ما به همسایگانمان روشن است. علاقه‌مند هستیم که با تعامل با همسایگانمان منطقه‌ای عاری از خشونت داشته باشیم و صلح و ثبات در منطقه ایجاد شود به نحوی که روابط مسالمت آمیز و حسنه‌ای بین کشورهای منطقه وجود داشته باشد.

قاسمی گفت: در مورد آنچه که شما مطرح کردید من اطلاعات لازم را ندارم و در شرایط کنونی صحبتی پیش از این نمی‌توانم داشته باشم.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته شده فعالیت 20 شرکت ایرانی در تاجیکستان متوقف شده است و آیا وزارت خارجه در جریان علت این موضوع است یا نه، ‌تصریح کرد: در مورد تعداد دقیق این شرکت‌ها نمی‌توانم اظهار نظر بکنم، ولی بررسی‌های اولیه ما نشان می‌دهد که این موضوع سیاسی نیست و فکر می‌کنم این مسئله به خاطر عدم رعایت برخی از مقررات محلی آن کشور در خصوص پرداخت مالیات و مسائل مرتبط با آن به وجود آمده است و به خاطر همین مسائل این شرکت‌ها با مشکل روبرو شده‌اند و موقتا کار آن‌ها متوقف شده است.

بهرام قاسمی ادامه داد: ما پیگیر این موضوع هستیم و امیدواریم که با همکاری خود این شرکت‌ها این مشکل برطرف شود و آن‌ها بتوانند به فعالیت‌های خود در این کشور ادامه دهند.

این دیپلمات ارشد کشورمان در مورد تعیین سفیران ایران در کشورهایی که اکنون ایران سفیر ندارد، از جمله تعیین نماینده ایران در سازمان ملل در پی بازنشستگی خوشرو و بازگشت او به تهران اظهارکرد: اقدامات لازم برای انتخاب سفرا در حال انجام است. در مورد انتخاب سفیر جدید ایران در سازمان ملل تا آنجا که من اطلاع دارم هنوز فرد مشخصی به صورت قطعی معرفی  نشده است. در مورد سایر کشورها نیز تعدادی از سفرا، روند داخلی کشور را طی کرده‌اند و منتظر تایید اگرمانشان توسط کشورهای میزبان هستند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چند هفته پیش برخی از کشورهای اروپایی اتهاماتی را متوجه ایران کردند و مدعی شدند که ایران قصد داشته که در این کشورها اقداماتی تروریستی را انجام دهد که این موضوع با تکذیب وزارت خارجه روبرو شد، ولی چند روز پیش در جریان سفر اروپایی آقای خرازی به اروپا ایشان مصاحبه‌ای را با شبکه فرانس 24 انجام دادند و به نقل از ایشان این خبر مطرح شد که این احتمال وجود دارد که عده‌ای حتی از داخل ایران به صورت خودسرانه دستور این اقدامات تروریستی را داده باشند و آیا این موضوع که آقای خرازی مطرح کردند موضع نظام است،‌ گفت: آقای دکتر خرازی نظرات خود را دارند و آن را مطرح می‌کنند، البته من مصاحبه‌ای که شما اشاره کردید را دقیق ندیده‌ام و فکر می‌کنم در بیان مواضع ایشان خلط مبحثی صورت گرفته باشد.

وی با بیان اینکه ایران قطعا هرگونه دخالت در کشورهای اروپایی را تکذیب می‌کند و اتهاماتی که در این زمینه از سوی برخی از کشورهای اروپایی به ایران نسبت داده شد، مورد قبول ما نیست  و ما در مورد آن موضع‌گیری کرده‌ایم، گفت: این اتهام‌ها متوجه ایران نیست چرا که نگاه ایران به موضوع تروریسم مشخص است و فکر می‌کنم که تعداد زیادی از کشورهای اروپایی نیز در این زمینه آگاهی لازم را داشته باشند.

وی در این زمینه ادامه داد: قطعا کشوری که در حال حاضر با مجموعه کشورهای اروپایی در حال کار اساسی و مهم پس از خروج آمریکا از برجام است، اینگونه اقدامات را انجام نمی‌دهد که موجب سوء تفاهم و نگرانی شرکای خود شود و این یک امر بدیهی است.

بهرام قاسمی با بیان اینکه فکر می‌کنم بیان آقای خرازی بیان دیگری بوده، اظهارکرد: من این موضوع را تایید نمی‌کنم که ممکن است عناصری در داخل ایران چنین اقدامی را انجام داده باشند و همانطور که گفتم سیاست ما در مورد تروریسم و مبارزه با آن مشخص است.

وی خطاب به خبرنگار پرسش کننده خاطرنشان کرد: من با تعبیر و تفسیر شما موافق نیستم و تصور می‌کنم که دکتر خرازی چنین منظور و بیانی نداشته‌اند و شاید در ترجمه و نگارش کاستی‌هایی وجود داشته که چنین ذهنیتی را ایجاد کرده است.

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه گفته شده به صورت محرمانه مذاکراتی بین ایران و آمریکا در عمان انجام شده است، گفت: من چنین خبری را تایید نمی‌کنم. مذاکراتی بین کارشناسان ایران و آمریکا در عمان صورت نگرفته است و این یک گمانه‌زنی است. به دلایل برخی از سوابق تاریخی هر سفری که به عمان انجام می‌شود در پی آن اینگونه سوالات و گمانه‌زنی‌ها نیز مطرح می‌شود.

قاسمی تاکید کرد: ما مذاکراتی با آمریکایی‌ها در عمان و یا جای دیگری نداشته‌ایم.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آقای روانچی چندی پیش اعلام کرده بودند که این انگلیسی‌ها خواهان خسارت از ایران بخاطر حمله عده‌ای به سفارت این کشور در تهران هستند. نتیجه این پرونده به کجا رسید و آیا این پرونده را می‌توان به نوعی به پرونده طلب ایران از انگلیس مرتبط دانست،‌ اظهارکرد: این دو به هم ربطی ندارد و هر دو پرونده که شما اشاره کردید مفتوح است و ما در حالی پیگیری هستیم.

وی ادامه داد: ما امیدواریم که دولت انگلیس هر چه زودتر بدهی خود به ایران را تسویه کند.

این مقام ارشد در وزارت خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رئیس جمهور عراق بعد از ترک تهران راهی ریاض شد و آیا آقای برهم صالح حامل پیام خاصی از سوی تهران برای ریاض بوده است، تصریح کرد: ایشان حامل پیام خاصی از جانب ایران برای دولت سعودی نبودند.

قاسمی با بیان اینکه سفر رئیس جمهور عراق به تهران سفر خوبی بود و در زمان مناسب و درستی انجام شد، ادامه داد: در جریان این سفر امکان انجام مذاکره مختصر بین رئیس جمهور عراق و مقامات کشور ما ایجاد شد و مقامات دو کشور در ارتباط با مسائل دو جانبه، توسعه روابط و همچنین مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی رایزنی و گفت و گو کردند.

وی با تمجید از شخصیت برهم صالح گفت: رئیس جمهور عراق شخصیت برجسته‌ای هستند و با وجود ایشان در پست ریاست جمهوری عراق و با ذکاوت و هوشمندی که از ایشان در جریان این سفر مشاهده کردیم، فکر می‌کنم که می‌توانیم بر روی عراق به عنوان یک شریک، متحد و همسایه بسیار خوب حساب باز کنیم و همکاری‌های خود را با جدیت بیشتری دنبال کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: ایشان بعد از سفر به تهران به ریاض سفر کردند و ما امیدواریم در دوران ایشان بتوانیم روابط دو کشور را بیش از گذشته ارتقاء دهیم و تلاش کنیم که یک منطقه‌ای با ثبات، با همگرایی افزون‌تری در خاورمیانه ایجاد کنیم.

بهرام قاسمی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با عملکرد معاونت اقتصادی وزارت خارجه در شرایط کنونی خاطرنشان کرد: این معاونت از سال گذشته به عنوان پلی میان دستگاه‌های داخلی و سایر نهادهای خارجی اعم از دولتی و خصوصی فعالیت خود را آغاز کرده است.

وی با بیان اینکه تصور می‌کنم در برهه کنونی بخش اقتصادی وزارت خارجه دارای بخش برجسته و مهمی است،‌ گفت: این معاونت اقداماتی را در جهت تسهیل روابط خارجی بین دستگاه‌های داخلی کشور با نهادهای خارجی انجام داده است و در حال پیگیری این اقدامات است.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه معاونت اقتصادی در این وزارتخانه آرام و کم صدا کار خود را با جدیت دنبال می‌کند و قرار نیست ما تمام اقدامات بخش اقتصادی وزارت خارجه را به عرصه تبلیغ بیاوریم، اظهارکرد: ان‌شاءالله در آینده زمانی که این امکان برای ما فراهم باشد، توضیحات لازم را در مورد اقداماتی که این معاونت انجام داده، ارائه خواهیم کرد و فعالیت‌های این معاونت را برای مردم تشریح می‌کنیم. موقعی که این توضیحات مورد سوء استفاده خارجی قرار نگیرد و دشمنان نتوانند از آن سوء استفاده کنند.

قاسمی در ادامه صحبت‌های خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگاری در ارتباط با اهداف سفر وزیر خارجه انگلیس به تهران و دیدارش با مقامات ارشد کشورمان،‌ اظهارکرد: آقای هانت بامداد روز دوشنبه وارد تهران شد. ایشان در راس هیاتی سیاسی و براساس تاریخ تعیین شده بین دو کشور این سفر را انجام دادند. قرار است که امروز با وزیر خارجه دیدار کنند و فکر می‌کنم در جریان این دیدار در مورد مسائل دو جانبه منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین موضوع برجام رایزنی و گفت و گو شود.

وی با بیان اینکه وزیر خارجه انگلیس امشب تهران را ترک می‌کند، گفت: اجازه دهید که مذاکرات بین مقامات دو کشور انجام شود و سپس راحت‌تر می‌توان در مورد آنچه که در گفت و گوها و رایزنی بین مقامات دو کشور بحث شده، صحبت کرد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاران یکی از رسانه‌های افغانستانی حاضر در این جلسه مبنی بر اینکه چند روز پیش یکی از مراکز مطالعاتی در واشنگتن گزارشی را در مورد نقش ایران در شکل‌گیری و آینده گروه فاطمی نیز منتشر کرد و این گزارش در رسانه‌های افغانستانی نیز منتشر و با واکنش‌های متفاوتی روبرو شد، گفت: گروه‌های زیادی در منطقه وجود دارند که در زمره نیروهای مقاومت قرار می‌گیرند. اتباع زیادی از کشورهای مختلف در این گروه‌ها وجود دارند  از جمله گروهی که اشاره کردید که عمدتا از اتباع افغانستان هستند.

وی ادامه داد: با توجه به اشغالگری رژیم قدس و تجاوزاتی که در کشورهای اسلامی منطقه وجود داشته این گروه‌ها به صورت خودخواسته و داوطلبانه در صف مبارزه با اشغالگران و تجاوز بیگانگان قرارگرفتند و در این ارتباط نقش بسزایی را ایفا کردند.

قاسمی اظهارکرد: آنچه که من می‌فهمم و می‌شناسم این است که این گروه‌ها از جمله گروهی که شما نام بردید گروه‌های مبارز هستند که فعالیت خود را معطوف به مبارزه به  تجاوزات رژیم اشغالگر صهیونیستی و مبارزه با تروریست در کشورهایی همچون سوریه و عراق کرده‌اند. این گروه‌ و گروه‌های مشابه آن هیچگونه خطر و مشکلی برای کشور افغانستان نداشته‌اند و نخواهند داشت و آنچه که بعضا برخی از اندیشکده‌ها در نقاط مختلف جهان از جمله آمریکا در ارتباط با این گروه‌ها منتشر می‌کنند، با هدف‌های خاص و مشخص است.

وی بار دیگر تاکید کرد: قطعا این گروه‌ها نه برای افغانستان و نه برای سایر کشورها خطرناک و آزاردهنده نیستند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در این نشست مطبوعاتی که با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی برگزار شده بود در پاسخ به این سوال که هنوز کانال مالی اروپا فعال نشده است،‌ علی رغم اینکه تهدیدهای آمریکا علیه ایران به اجرا گذاشته شده است و از دیگر سو کشورهای اتریش و لوکزامبورگ حاضر نشده‌اند که میزبان کانال مالی اروپا جهت تعامل با ایران باشند و با توجه به این مسائل برخی معتقدند که اروپایی‌ها اراده‌ای برای حل این موضوع و اجرای مکانیزم مالی جهت انجام تعاملات اقتصادی با ایران ندارند، گفت: سه کشور اروپایی عضو برجام در قالب 1+4 متعهد شده‌اند که تعهدات خود را نسبت به ایران و آنچه که در برجام قید شده انجام دهند و این توقع وجود دارد که در اسرع وقت آن‌ها در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند و مکانیزم مورد اشاره را اجرایی کنند و در واقع شرایطی را فراهم کنند که این ساز و کار به مرحله اجرایی شدن برسد.

وی ادامه داد: متاسفانه این روند به دلایل مختلف با کندی مواجه شده است، البته ما می‌دانیم که در این زمینه یعنی اجرای مکانیزم مالی با یک پدیده نو و پیچیده‌ای روبرو هستیم که اجرایی شدن آن طول می‌کشد و هنوز ابهاماتی برای اجرایی شدن آن وجود دارد، اما هیچ کدام از آن‌ها دلیل بر این نیست که اروپا در رفتار و اقدامات خود برای اجرای این مکانیزم و تحقق تعهداتش نسبت به ایران و برجام از سرعت لازم برخوردار نباشد. امیدواریم اروپایی‌ها هر چه زودتر این ساز و کار را به هر شکلی که می‌توانند بین خود به اجرا بگذارند این یک مسئله اروپایی است و توقع ما این است که این موضوع هر چه زودتر اجرایی شود.

قاسمی ادامه داد: ما هنوز به مذاکراتمان به اروپایی‌ها و تلاش آن‌ها برای تحقق تعهداتشان و آنچه که اشاره کرده‌اند امیدواریم و این انتظار را داریم که آن‌ها بتوانند هر چه زودتر این تعهدات را اجرایی کنند.

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه یکی از نمایندگان مجلس مدعی شده که آقای اژه‌ای درخواست کرده که آقای ظریف اسناد خود در مورد وقوع پولشویی در کشور را به قوه قضاییه ارائه کنند، گفت: ما هیچ‌گونه درخواستی از سوی آقای اژه ای در این زمینه دریافت نکرده‌ایم و به نظر می‌رسد که بیان آن نماینده محترم به مانند بیانات قبلی ایشان با واقعیت تطبیق نمی‌کند و احتمالا این موضوع را بر اثر یک سوء تفاهم بیان کرده‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه با دفاع از صحبت‌های ظریف در ارتباط با بحث پولشویی و وقوع آن در کشور گفت: اظهارات آقای ظریف بیان یک آسیب است که در اقتصاد کشور وجود دارد و برای اولین بار نبوده که چنین موضوعی مطرح شده این موضوع قبلا از سوی مقامات مختلف مطرح شده است و آقای ظریف نیز آن را در ادامه اظهارات قبلی که در کشور در این زمینه مطرح شده و با توجه به شرایط مطرح کرده‌اند. چیز عجیبی در بیانات ایشان در این زمینه نیست.

قاسمی ادامه داد: آقای ظریف در اظهارات خود در بیان وجود چنین مشکلی در کشور از ارگان و فرد خاصی نام نبردند، بلکه یک معضل و بیماری را مطرح کردند و من از برخی از واکنش‌ها نسبت به سخنان آقای ظریف تعجب می‌کنم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه چرا برخی از نهادهای داخلی در کشور در ارتباط با انجام وظایف خود بعضا کوتاهی می‌کنند و مسئولیت خود را بر عهده وزارت خارجه قرار می‌دهند به نحوی که این وزارتخانه حتی در مورد برخی از مسائلی که به آن مربوط نمی‌شود، مورد انتقاد قرار می‌گیرد، گفت: من بی شک به عنوان یک عضوی از وزارت خارجه می‌توانم از این موضع صحبت کنم که این وزارتخانه در دولت جدید و در شرایط جدید منطقه‌ای و جهانی از قدرت و توان بیشتری برخوردار است و لذا بعضا در مورد مسائل مختلف که حتی به این وزارتخانه نیز مربوط نمی‌شود نگاه‌ها به این وزارتخانه معطوف می‌شود. من این موضوع را رد نمی‌کنم، البته برخی از دوستان و سازمان‌ها هستند که در شرایط سخت برای حل مشکلات به وجود آمده تلاش می‌کنند که از ظرفیت و امکانات وزارت خارجه استفاده کنند و ما نیز خوشحالیم که می‌توانیم در این برهه به آن‌ها در راستای منافع و مصالح کشور و مردم کمک کنیم.

وی با بیان اینکه بسیاری از این موضوعات بخشی از آن‌ها می تواند به وزارت خارجه مربوط باشد، ادامه داد: اما در برخی از موارد است که برخی از دستگاه‌ها به دلایل خاص در مورد برخی از مسائل مرتبط با آن‌ها نقش خود را کمرنگ می‌کنند و برون‌سپاری می‌کنند و به انتظار می‌نشینند که اگر حل این مسئله به جایی رسید، از میوه آن بهره‌برداری کنند.

قاسمی خطاب به خبرنگار پرسش کننده گفت: عوامل زیادی در پاسخ به سوال شما مطرح است.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه گفت‌وگوی خود با تکذیب اخبار منتشر شده در ارتباط با استعفای ظریف از سمت وزارت خارجه اظهار کرد: من این خبر را تکذیب می‌کنم و فکر می‌کنم که این نوع خبرها از کانون‌های مشخصی تولید، پردازش و ترویج می‌شود. آقای دکتر ظریف با قوت تمام در حال انجام وظایف و مسئولیت‌های خود هستند و این وظایف را ادامه می‌دهند.

وی ادامه داد: شایعاتی که در این زمینه مطرح می‌شود حساب شده و دقیق است و به نظر می‌رسد هدف آن در شرایط کنونی تضعیف وزارت خارجه و شخص وزیر امور خارجه است.

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین در پاسخ به این سوال که اگر مکانیزم مالی اروپا به نتیجه نرسد و اروپایی‌ها نتوانند آن را اجرا کنند ایران چه برنامه‌ای را در دستور کار قرار خواهد داد، گفت: همانطور که گفتم مذاکرات ما با اروپایی‌ها در حال انجام است و در کنار آن از امکانات داخلی و پتانسیلی که در کشور وجود دارد برای پیشبرد امور استفاده می‌کنیم. قطعا ما منتظر هیچ کشوری نخواهیم بود و از ظرفیت‌های بومی و پتانسیلی که در کشور وجود دارد با برنامه ریزی مناسب استفاده خواهیم کرد. ما راهکارهای زیادی را بر روی میز داریم و اگر به جایی برسیم که ببینیم آنها نمی‌توانند یا نمی‌خواهند در راستای انجام تعهدات خود گام بردارند ما هم از ابزارها و توانمندی‌هایی که در اختیار داریم به صورت مناسب استفاده لازم را خواهیم کرد.

قاسمی با تاکید بر اینکه من فکر می‌کنم همچنان باید امیدوار بود، ادامه داد: در کنار این امیدواری همه ابزارهای ما پابرجاست. ما با ماندن در برجام می‌خواستیم نشان دهیم که کشوری متعهد به قوانین و مقررات بین‌المللی هستیم و به تعهدات خود پایبند هستیم و تا زمانی که طرف‌های مقابل به تعهدات خود پایبند باشند ما به تعهدات خود باقی می‌مانیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آقای عراقچی اعلام کرده بودند که اگر مکانیزم مالی اروپا تا قبل از 13 آبان اجرایی نشود ماندن ما در برجام بعد از 13 آبان نفعی برای کشور ندارد و اینکه فکر می‌کند مذاکره بین ایران و اروپا چه زمانی به نتیجه می‌رسد و ساز و کار اروپایی‌ها یا همان SPV در چه تاریخی اجرایی می‌شود، گفت: در چارچوب اصول سیاست خارجی برای برخی از اقدامات سیاسی به خصوص مسائل پیچیده و نو که اجرای آنها با سختی‌هایی همراه است عموما تاریخی را مشخص نمی‌کند. البته ممکن است در مورد برخی از مسائل خاص تاریخی مشخص شود ولی همانطور که اشاره کردم عموما در مورد اینگونه مسائل تاریخی مشخص نمی‌شود.

وی با بیان اینکه در مورد این موضوع نیز که شما اشاره کردید تاریخ مشخصی را اعلام نمی‌کنیم ادامه داد: ولی همچون گذشته تاکید می‌کنم که ما دنبال منافع و مصالح کشور هستیم و آنچه که در این زمینه برای ما مهم است مصالح و منافع کشور است. ما خودمان را قربانی تاریخ‌های تصنعی و ساختگی نمی‌کنیم.

وی ادامه داد: البته برخی مواقع بر اساس عزت و مصلحت ما برای پیگیری یک موضوع مشخص چارچوب زمانی تعیین می‌کنیم و بر اساس آن چارچوب زمانی کار را انجام می‌دهیم ولی به صورت کلی تاریخی مشخص نمی‌شود.

قاسمی با بیان اینکه ما اتکاء به اتحادیه اروپا نخواهیم کرد و در صورت نیاز و لزوم از همه گزینه‌های خود استفاده می‌کنیم، گفت: من اعتقاد ندارم که ماندن ما در برجام بی فایده است.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه مقامات عالی رتبه کشور این موضوع را با حساسیت و به صورت دقیق در چارچوب منافع و مصالح کشور پیگیری می‌کند و آنها هستند که بر اساس گزارشات کارشناسان اخذ تصمیم می‌کنند که ماندن یا نماندن ما در برجام در شرایط فعلی به نفع ما هست یا نه؟ ادامه داد: شاید در زمانی تصور می‌شد که ما در تاریخی مشخص به نتایج مشخصی می‌رسیم که این موضوع محقق نشد ولی مذاکرات و تلاش‌های اروپایی‌ها ادامه دارد و اگر به نقطه‌ای برسیم که نامطلوب بود و ماندن در برجام یا هر تعهد دیگری متضمن منافع کشور نبود بلکه ضررهایی به کشور وارد می‌کرد حتما تصمیمات دیگری از سوی مقامات کشور اتخاذ می‌شود تا کشور دچار ضرر و زیان نشود.

وی ادامه داد: همه مسئولان مرتبط خارج از مسائل رسانه‌ای، موضوعات و تحولات را رصد می‌کنند و دلسوزی لازم را دارند و بر اساس واقعیات تصمیم گیری خواهند کرد.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد اخبار منتشر شده در ارتباط با نامه آقای ظریف به رئیس جمهور در ارتباط با کنوانسیون آب و هوایی پاریس اظهار کرد: نامه آقای ظریف به رئیس جمهور در چارچوب سیاست‌های ابلاغی دولت در خصوص اقتصاد کم کربن، تغییرات اقلیمی و تقویت دیپلماسی زیست محیطی بود و در آن هیچ اشاره‌ای نشده بود که اگر ما به این موافقتنامه نپیوندیم این می‌تواند مشکلاتی را برای ایران در شورای امنیت سازمان ملل به وجود آورد.

وی با رد برخی از اخبار منتشر شده در ارتباط با این نامه در رسانه‌ها تصریح کرد: نگاه نگران کننده‌ای و اینکه ممکن است ما در شورای امنیت به خاطر نپیوستن به این معاهده دچار مشکل شویم در این نامه قید نشده بود و آنچه که بعضا در رسانه‌ها در این زمینه مطرح شده است را من رد می‌کنم.

قاسمی ادامه داد: ما باید گام به گام در این مسیر و بر اساس مسائل کلی کشور حرکت کنیم و پیوستن به این معاهده می‌تواند مزایای بسیاری برای ما به همراه داشته باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه