English

یک تحلیلگر مسائل سیاسی:

دولت هیچ برنامه ای برای مقابله با تحریم ها نداشته است

یک تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: متاسفانه دولت هیچ برنامه ای برای مقابله با تحریم ها نداشته و این موضوع در دولت های گذشته نیز مشاهده می شد.

دولت هیچ برنامه ای برای مقابله با تحریم ها نداشته است

مهدی دواتگری در گفتگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری موج، اظهار داشت: دشمنان ایران و در راس آنها مثلث شوم آمریکا – اشغالگران و کودک کشان صهیونیست و رژیم های مرتجع منطقه ای، همواره به دنبال ضربه زدن به منافع ملت ایران هستند که یکی از نمونه های آن را می توان در اعمال تحریم های ظالمانه و غیرقانونی علیه مردم ما مشاهده کرد.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا با مشاهده شرایط امروز می توان گفت ما خود را برای مقابله با تحریم ها به طور کامل آماده کرده بودیم؟ گفت: متاسفانه علیرغم اینکه می دانستیم ترامپ چه توطئه هایی علیه ایران اسلامی در سر دارد، ساز و کار لازم را برای مقابله با توطئه ها و تحریم ها در نظر نگرفتیم و برنامه ای مدون برای این موضوع نداشتیم.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این موضوع نه تنها مربوط به دولت فعلی نبوده و نیست، بلکه در دولت های پیشین نیز موضوع مقابله برنامه ریزی شده، کارشناسی، دقیق و هدفمند با توطئه ها به ویژه تحریم های دشمنان مورد توجه قرار نگرفته است.

اقتصاد مقاومتی به فراموشی سپرده شده است

دواتگری افزود: به عنوان نمونه یکی از ساز و کارهای بسیار مهمی که می توانست منجر به تقویت توان کشور به ویژه در حوزه اقتصادی شده و ما را در برابر تحریم ها مقاوم سازد، موضوع اقتصاد مقاومتی است.

وی ادامه داد: اقتصاد مقاومتی از حدود نزدیک به یک دهه قبل وارد ادبیات سیاسی و اقتصادی ما شد و رهبری معظم انقلاب اسلامی به طور مکرر بر ضرورت تحقق این مهم تاکید فرموده اند. اما متاسفانه به صورت صحیح و هدفمند از سوی مجلس ها و دولت ها مورد توجه قرار نگرفت.

این تحلیلگر مسائل سیاسی افزود: به همین دلیل است که می بینیم اقتصاد مقاومتی که امروز می توانست نقطه اتکای بسیار خوبی برای کشور باشد، در حد یک شعار باقی مانده است.

دولت ها گرفتار روزمرگی شده اند

دواتگری با تاکید بر اینکه دولت ها در ایران گرفتار روزمرگی شده اند، گفت: ما شاهد هستیم امروزه دولت های ما به یک حالت روزمرگی دچار شده اند. به همین دلیل بیش از اینکه سعی کنند، شرایط آینده را پیش بینی و برنامه ها را بر اساس آن تنظیم کنند، در جهت پیشبرد منافع ملی و مقابله با تهدیدهای بیگانگان و به ویژه آمریکا، سعی می کنیم به صورت روزمره بحران ها را پشت سر بگذاریم.

وی متذکر شد: این در حالی است که با برون رفت از یک بحران، دشمن بحران های جدیدتری را علیه ما طراحی و اجرا می کنند و ما بار دیگر با رویکرد روزمرگی به دنبال رفع آن بحران می رویم.

این نماینده سابق مجلس ادامه داد: بنابراین با ادامه این روند باید گفت که نمی توان چندان به آینده از این نظر که دولت با برنامه ریزی در برابر تحریم ها مقاومت کند، خوش بین بود.

دواتگری در پاسخ به این پرسش خبرنگار موج مبنی بر اینکه باید برای آینده چه برنامه ای داشته باشیم؟ گفت: دولت ها باید شرایط آینده و همچنین رفتار دشمنان به ویژه سران کاخ سفید را با استفاده از تجارب گذشته پیش بینی کرده و به صورت کارشناسی برای آن برنامه داشته باشند.

به گفته وی، اتکا به توان و ظرفیت های داخلی از جمله ظرفیت نخبگان، دانشگاهیان در این حوزه بسیار ضروری است.

دواتگری ادامه داد: برای انتخاب مدیرانی که می توانند مقابل تحریم ها انقلابی عمل کنند نیز باید دست از وابستگی های سیاسی و جناحی برداریم. ضمن اینکه در شرایط فعلی بهره مندی از نیروهای خلاق و جوان، حمایت همه جانبه از پروژه های تحقیقاتی و دانشگاهی، ترویج استفاده از تولیدات داخلی و فرهنگ سازی در این حوزه از نیازهای ضروری امروز کشور است.

وی تاکید کرد: در مقابله با تحریم ها باید به سه حوزه توجه کنیم. حوزه نخست بیگانگان و در راس آنها سران کاخ سفید است که هر روز علیه ما مشکل تراشی می کنند و نمی توان انتظار دیگری از آنها داشت.

این تحلیلگر مسائل سیاسی ادامه داد: حوزه دوم مربوط به وظائف دولت و دستگاه ها و نهادهای دیگر از جمله مجلس است و از آنها انتظار داریم تا با برنامه ریزی منسجم، به مقابله با تحریم ها بپردازند.

دواتگری نقش مردم برای شکستن تحریم ها را بسیار مهم توصیف کرد و گفت: حوزه سوم مربوط به رفتارهای مردمی است. متاسفانه برخی اوقات مشاهده می شد که عده ای همسو با دولت آمریکا حرکت می کنند. به عنوان نمونه در ماه های اخیر شاهد بودیم قیمت برخی کالاها به شکل عجیبی بالا رفت و این در حالی است که تولید و عرضه این اقلام هیچ ارتباطی با دلار و سکه و تحریم نداشته و ندارد.

وی در پایان تاکید کرد: مردم باید با برنامه های حاکمیت برای مقابله با تحریم ها همکاری کرده و ضمن حمایت از تولید داخلی، اجازه ندهند تا رفتارهای آنها، در جهت تحقق اهداف آمریکا باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه