English

یکی از نمایندگان ادوار مجلس:

احزاب در ایران بیشتر کارکرد محملی دارند

یکی از نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی گفت: احزاب در ایران بیشتر کارکرد محملی دارند.

احزاب در ایران بیشتر کارکرد محملی دارند

منصور حقیقت پور در گفتگو با خبرنگار احزاب خبرگزاری موج، اظهار داشت: اگر در کشور ما قائده حزب و فعالیت های حزبی را قبول داریم، پس باید بپذیریم که حزب پیروز، از نیروهای خودش در ساختار مدیریت استفاده کند.

وی افزود: در دنیا نیز شرایط به همین صورت است و معمولا احزاب فعال هستند و پس از پیروزی از نیروهای خود استفاده می کنند. اما نکته ای که در اینجا باید مورد توجه قرار گیرد این است که در کشورهای دیگر، احزاب به صورت ساختاری و از پایه رشد کرده و جایگاه واقعی خود را به دست آورده اند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: متاسفانه تا به امروز در کشور ما حزب ها به دلیل بدنامی هایی که قبل از انقلاب وجود داشت و برخی ناکارآمدی ها پس از انقلاب، نتوانستند اعتماد مردم را جلب کنند، به همین خاطر احزاب بیشتر کارکرد محملی دارند، تا حزبی.

حقیقت پور گفت: وقتی حرف از حزب در انتخابات مطرح می شود، به این معنی است که مانیفست حزب، برنامه ها و ایده ها از پیش مشخص شده و مردم به برنامه رای دهند و نه به چهره هایی که از کاندیدا حمایت می کنند.

نظر حقیقت پور درباره احزاب ایران

وی افزود: اگر به ساختار چینش مدیران در کشور دقت کنیم، می بینیم که بیشتر به صورت محملی انجام می شود و در دولت فعلی بیشتر از یک حزب هستند، اما احزاب دیگر نیز حتی از جریان اصولگرایی در میان وزرا دیده می شوند.

حقیقت پور تاکید کرد: این شرایط نشان می دهد که ما به صورت نیم بند از جریان های حزبی استفاده می کنیم و به همین دلیل ترکیب مدیران ما از عناصر و آدم ها و اکثریتی است که به یک جریان فکری پاسخگو نیستند و به همین دلیل نمی توان آنها را بر اساس چارچوب های فکری یک جریان سیاسی مورد پاسخگویی قرار داد.

وی ادامه داد: ما یا باید به رفتار و قوائد حزبی تن بدهیم و یا به طور کامل این شیوه را فراموش کرده و از شایسته ها با هر گرایش فکری در حکومت استفاده کنیم. امام خمینی (ره) دقیقا همین شیوه را داشتند و می دیدیم که روحانیون اعم از چپ و راست در کنار امام خمینی (ره) حضور داشتند.

این نماینده ادوار مجلس تصریح کرد: به دلیل اینکه احزاب در کشور ما به جایگاه واقعی نرسیده اند، باید از ظرفیت های شایسته سالاری استفاده کنیم و هر کسی که دارای شایستگی اداره امور است، در ساختار مدیریتی مورد استفاده قرار گیرد.

حقیقت پور گفت: متاسفانه امروز ما در انتخاب مدیران به صورت محملی عمل کرده و به نوعی بازار مشترک داریم. علت این است که از ابتدا آقای روحانی آمادگی رییس جمهور شدن را نداشت و بیشتر به عنوان نفر جایگزین مرحوم هاشمی وارد میدان شد و خودش هم انتظار نداشت که رییس جمهور شود.

وی افزود: به همین دلیل آقای روحانی وقتی رییس جمهور شد، به نوعی غافلگیر شد و از همین روی است که می بینیم درگیری چهار وزیر به صدا و سیما و مطبوعات کشیده می شود. علت این است که این وزرا بر اساس یک برنامه ریزی از پیش تعیین شده وارد کابینه نشدند و هر کدام دیدگاه های خودشان را دارند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه