English

امیر عبدالهیان:

ترامپ قصد دارد یک جنگ روانی جدیدی از طریق اعمال تحریم‌ ها ضد تهران ایجاد کند

دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: به نظر من امروز همزمان با چهارم نوامبر (۱۳ آبان) که مردم ایران لانه جاسوسی آمریکا را تسخیر کردند، ترامپ قصد دارد یک جنگ روانی جدیدی از طریق اعمال تحریم‌ها ضد تهران ایجاد کند.

ترامپ قصد دارد یک جنگ روانی جدیدی از طریق اعمال تحریم‌ ها ضد تهران ایجاد کند

به گزارش خبرگزاری موج، امیر عبدالهیان، دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امرو بین‌الملل در گفت‌وگو با برنامه قصاری القول که شبکه روسیا الیوم آن را پخش می‌کند در پاسخ به سوالی در رابطه با تحریم‌ های آتی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: در رابطه با تهدیدات دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و تحریم‌های جدیدی که قرار است کمتر از ۲۰ روز آینده وضع شوند و بنا به گفته ترامپ شدیدتر خواهد بود، لازم است بگویم که طی ۳۹ سال گذشته و پس از پیروزی انقلاب اسلامی ما با تحریم‌ های آمریکا مواجه بودیم و حتی در مقطعی از زمان ریاست جمهوری اوباما نیز خانم هیلاری کلینتون از عبارت‌هایی همچون ایجاد تحریم کشنده علیه ایران استفاده کرد، دولت اوباما تلاش کرد تا سخت‌ترین تحریم‌ها را علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال کند و در زمان ترامپ نیز تمام مسئولان کاخ سفید و کنگره آمریکا از هر فرصتی استفاده کردند و ایران را به تحریم تهدید کردند. به نظر من امروز همزمان با چهارم نوامبر (۱۳ آبان) که مردم ایران لانه جاسوسی آمریکا را تسخیر کردند، ترامپ قصد دارد یک جنگ روانی جدیدی از طریق اعمال تحریم‌ها ضد تهران ایجاد کند.

وی افزود: نکته قابل توجه این است که آمریکا در ۳۹ سال گذشته و خصوصا دو سال اخیر هر چه در توان داشت، انجام داد اما هیچ چیزی به دست نیاورد.

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با احتمال تحریم عربستان از سوی آمریکا و پرونده جمال خاشقجی و همچنین احتمال نزدیک شدن روابط ایران و عربستان گفت: عربستان در دو سال گذشته سیاست‌های اشتباهی را به کار برد و از تحریم‌های ترامپ علیه ایران حمایت کرد و نکته مهم متاسفانه این است که عربستان در سال‌های اخیر از تروریست‌ها در عراق و سوریه حمایت کرد و علیه سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت نیز عملیات تروریستی انجام داد. در جاهای دیگر نیز عربستان ده‌ها عملیات تروریستی انجام داد.

برای بازگرداندن روابط عادی با عربستان هیچ فرصتی را از دست ندادیم

حسین امیر عبداللهیان گفت: به نظر من عربستان کنونی عربستان آل سعود نیست بلکه عربستان آل سلمان است و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان با افراط‌گری‌اش از تروریسم حمایت می‌کند و به کشت و کشتار خود و حتی قتل شهروندان خود ادامه می‌دهد. ما در تهران برای بازگرداندن روابط عادی با عربستان هیچ فرصتی را از دست ندادیم، به نظر ما عربستان کشور مهمی در منطقه است و می‌تواند نقش سازنده‌ای داشته باشد، از محمد بن سلمان و دیگر حاکمان عربستان می‌خواهیم به راه درست و سازنده و منع کشت و کشتار و بی‌ثباتی در منطقه بازگردند.

وی افزود: در رابطه با مسئله جمال خاشقجی نیز منتظر نتایج تحقیقات ترکیه هستیم اما به نظر من عربستانی که در چند وقت اخیر هزاران نفر از زنان و کودکان یمن را به قتل رساند بعید نیست که با منتقدان و معارضان خود نیز از همین روش استفاده کند. ما بسیار متاسف هستیم که ترامپ به جای اهمیت دادن به این مسئله مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا را به منظور باج‌خواهی از  محمد بن سلمان و به دست آوردن اموال بیشتر به منطقه فرستاد تا پرونده خاشقجی بسته شود و رسوایی بزرگی برای حاکمان عربستان به بار نیاورد، حاکمانی که در سال‌های اخیر جز حمایت از تروریسم، افراط‌گرایی و تقویت تفکرات وهابیت هیچ کاری انجام ندادند.

امیر عبداللهیان در پاسخ به سوالی در رابطه با یمن گفت: جمهوری اسلامی ایران دوستان زیادی همچون انصارالله، دولت قانونی و دیگر احزاب سیاسی در یمن دارد، تهران با تمامی ایران اطراف روابط خوبی دارد و در امور داخلی یمن دخالت نمی‌کند. اتهامات عربستان علیه ایران در رابطه با یمن مانند هدف قرار دادن خاک آنها از سوی انصارالله با موشک‌های ایرانی بی‌اساس است، یمنی‌ها از زمان علی عبدالله صالح سلاح و موشک بالستیک داشتند و آنها حتی می‌توانند این سلاح‌ها را به کشورهای دیگر نیز صادر کنند.

وی افزود: ادعای عربستان مبنی بر اینکه جنگ‌ آنها در یمن به درخواست دولت قانونی این کشور انجام شده است بی‌اساس است زیرا یمنی‌ها از جمله مقامات آنها خواستار مذاکره هستند.

دستیار ویژه رئیس مجلس کشورمان در امور بین‌ الملل در رابطه با سوالی مبنی بر دخالت ایران در بحرین گفت: تهران از راه‌حل سیاسی و گفت‌وگو میان معارضان و نظام آل خلیفه حمایت می‌کند، همان طور که از گفت‌وگو میان بشار اسد و معارضان و حوثی‌ها و دولت یمن حمایت می‌کند، ما در امور بحرین دخالت نمی‌کنیم و ما بارها گفتیم که جمهوری اسلامی ایران آماده است تا میان معارضان و نظام بحرین گفت‌وگو ایجاد کند. متاسفانه امروز بحرین تحت اشغال نظامی عربستان است و پادشاه بحرین و دیگر مقامات این کشور نمی‌توانند تصمیمات مهمی در رابطه با معارضان اتخاذ کنند زیرا سعودی‌ها چنین اجازه‌ای به آنها نمی‌دهند و این مسئله در تضاد با استقلال و حاکمیت است به هر حال ما بر این باوریم که همه کشورها باید کمک کنند تا بحرین به صلح، استقلال و میز مذاکرات بازگردد.

ایران آماده است میانجیگری کند تا مشکلات یمن حل شود

وی در پاسخ به این سوال که ایران میان عربستان و حوثی‌ها نقش میانجیگری ایفا کرد، در صورت بروز تنش میان عربستان و آمریکا و غرب در رابطه با پرونده جمال خاشقجی آیا ایران بار دیگر آمادگی آن را دارد که نقش میانجیگری ایفا کند؟ گفت: در رابطه با یمن و دیگر مسائل منطقه ایران آماده است تا توان خود را به کار گیرد و میانجیگری کند تا مشکلات یمن حل شود. در اوج رفتار نادرست و غیر دیپلماتیک عربستن یک واسطه سعودی به تهران آمد و درخواست کرد که وساطت پنهانی با انصارالله انجام شود، مسئولان جمهوری اسلامی ایران علی‌رغم سیاست اشتباه عربستان به منظور ایجاد صلح و ثبات در منطقه آماده میانجیگری بودند تا خونریزی هم در یمن و هم در عربستان پایان یابد در نتیجه این میانجیگری‌ دیداری میان یکی از مسئولان سعودی و یکی از مسئولان یمنی نزدیک به عبدالملک حوثی در یک نقطه مرزی انجام شد و ما همچنان نیز آماده انجام چنین میانجیگری‌هایی هستیم.

رژیم صهیونیستی خطا کند با خاک یکسان میشود

حسین امیر عبداللهیان، در پاسخ به سوالی در رابطه با تهدیدات رژیم صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی و احتمال وجود گفت‌گوی سری گفت: اولا که رژیم صهیونیستی از نظر ما هیچ گونه مشروعیتی ندارد بنابراین ما هیچ گونه گفت‌وگوی سری و یا علنی با آن نداشتیم و انجام نخواهیم داد، سیاست ما در رابطه با رژیم صهیونیستی واضح و شفاف است. رژیم صهیونیستی جرات و توان انجام هیچ اشتباه کوچکی علیه ایران را ندارد زیرا ما اطلاعات زیادی در رابطه با نقطه ضعف و قدرت رژیم صهیونیستی به دست آوردیم. ایران در بالاترین سطح یعنی مقام معظم رهبری اعلام کرد که اگر رژیم صهیونیستی خطای کوچکی مرتکب شود تل آویو و حیفا را با خاک یکسان می‌کنیم بنابراین رژیم صهیونیستی جرات چنین خطایی را ندارد. نتانیاهو به آخر راه رسیده است و به زودی می‌فهمد که رژیم صهیونیستی نیز به خط پایان می‌رسد و قدس در هیچ زمان پایتخت آنها نخواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که با استناد به سخنان مقام مظعم رهبری مبنی بر خاک یکسان کردن رژیم صهیونیستی در صورت مرتکب شدن اشتباه  عنوان می‌کرد آیا این اقدام از طریق حزب‌الله لبنان انجام می‌گیرد، گفت: من کارشناس نظامی و امنیتی نیستم اما می‌توانم بگویم که رژیم صهیونیستی ازهر طرفی با جنبش‌های محور مقاومت احاطه شده است و هر خطای کوچک آنها هزینه‌های زیادی برایشان به دنبال خواهد داشت.

امیر عبداللهیان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شنیده‌ها حاکی از آن است که میان تهران و مسکو در رابطه با حضور ایران در سوریه اختلاف نظر وجود دارد، گفت: اولا ما بر این باوریم که روسیه پوتین با اتحاد جماهیر شوروی متفاوت است، تهران و مسکو در بسیاری از مسائل مهم و استراتژیک مشترک به صورت سازنده عمل می‌کنند، نمونه این مسئله همکاری ما در سوریه در جنگ با تروریسم است که یک نمونه موفق به شمار می‌رود. دوستانمان در روسیه می‌دانند که حضور نیروهای ما در سوریه مسئله‌ای که به دمشق و تهران مربوط می‌شود و مهم‌ترین دلیل برای آن سخن پوتین است که اعلام کرد روسیه در این مسئله دخالت نمی‌کند.

رویای خروج ایران از سوریه هیچ گاه محقق نخواهد شد

وی افزود: همانطور که روسیه سیاست مستقل خود با بشار اسد را دارد تهران نیز چنین حقی دارد. تا زمانی که نظام سیاسی سوریه برای مبارزه با تروریسم و ایجاد امنیت در منطقه به مستشاران ما نیاز دارد این مستشاران در سوریه خواهند ماند و نتانیاهو بداند که رویای خروج ایران از سوریه هیچ گاه محقق نخواهد شد و این مسئله به توافقات دفاعی تهران و دمشق باز می‌گردد.

سیاست‌های آمریکا به هیچ نتیجه‌ای نخواهد رسید

دستیار ویژه علی لاریجانی در پاسخ به سوالی مبنی بر بستن تنگه هرمز در صورت اعمال تحریم‌های نفتی علیه ایران گفت: به نظر من به منظور مقابله با سیاست‌های خصمانه آمریکا ایران حق دارد از تمام گزینه‌ها استفاده کند  اما تهدیدات ترامپ در رابطه با رساندن صادرات نفتی ایران به صفر در کمتر از ۲۰ روز امری تحقق‌ناپذیر است. ما نیازی به بستن تنگه هرمز نداریم هم‌اکنون ما ده‌ها تنگه سیاسی و اقتصادی و غیره داریم و می‌توانیم از طریق آنها آمریکا را محاصره کنیم زیرا دولت ترامپ امریکا را از کشورهای غربی و حتی کشورهای منطقه دور کرد، همه این کشورها می‌دانند که سیاست‌های آمریکا به هیچ نتیجه‌ای نخواهد رسید.

از عربستان و دیگر کشورهای عربی می‌خواهیم که بازیچه ترامپ نشوند

وی در پایان در پاسخ به سوالی در رابطه با احتمال ایجاد ناتوی عربی علیه ایران گفت: زمانی یکی از پادشان عرب به من گفت اگر تمام جادوگران روی زمین جمع شوند ممکن است بتوانند میان کشورهای عربی اتحاد ایجاد کنند، ناتوی عربی تنها یک برنامه روی کاغذ است. این حمایت‌های دیوانه‌وار ترامپ هیچ ناتویی به دنبال نخواهد داشت. کشورهای عربی تنها با همکاری با کشورهای منطقه مانند عراق، ایران و ترکیه می‌توانند از امنیت خود دفا کنند، از عربستان و دیگر کشورهای عربی می‌خواهیم که بازیچه ترامپ نشوند و به دوستان حقیقی آنها یعنی ایران و ترکیه روی آورند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه