English

رئیس بنیاد مستضعفان:

مسئولان باید بستر امن برای فعالیت های اقتصادی همه اقشار فراهم کند/ ۱۴۴ روستا در قلعه گنج تحت پوشش طرح توسعه روستایی قرار گرفت

رئیس بنیاد مستضعفان در همایش ملی روستا و عشایر گفت: مسئولان باید بستر امن برای فعالیت های اقتصادی همه اقشار فراهم کند.

مسئولان باید بستر امن برای فعالیت های اقتصادی همه اقشار فراهم کند/  ۱۴۴ روستا در قلعه گنج تحت پوشش طرح توسعه روستایی قرار گرفت

به گزارش خبرگزاری موج، پنجمین همایش ملی روستا و عشایر به همت بنیاد علوی و با همکاری معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهور با حضور شخصیت هایی چون اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، محمد سعیدی کیا رئیس بنیاد مستضعفان، ابوالفضل رضوی معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهور، محسنی بند پی سرپرست وزارت کار و تنی چند از مسئولان اجرایی کشور برگزار شد.

در این نمایش آخرین دستاوردها و تولیدات بومی محلی روستاهای مختلف کشور در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفت و کارگاه هایی نیز با هدف افزایش آگاهی شرکت کنندگان نسبت به فرایند راه اندازی واحدهای تولیدی مختلف برگزار شد.

در این همایش ملی که شرکت کنندگان آن از اقصی نقاط کشور خود را به تهران رسانده بودند تا در یک گردهمایی یک روزه با دستاورهای یکدیگر آشنا شوند، حضور چشمگیر مدیران و فعالان واحدهای اقتصادی نوپا و بومی به قدری چشم نواز بود که امیدها را برای آغاز یک حرکت جهادی در مسیر توسعه روستا و مناطق محروم کشور زنده می کرد.

از جمله بارزترین شاخصه های این همایش، حضور فعال و پر انگیزه جوانان روستایی به عنوان مجریان طرح های اقتصادی در روستاهای مختلف کشور بود؛ جوانانی که بسیاری از آنها به همراه خود نمونه هایی از تولیدات واحد تولیدی شان را به همراه داشتند و در حضور سایر شرکت کنندگان با اشتیاق به توصیف وضعیت واحدهای تولیدی شان پرداختند.

در بخشی از برنامه این همایش محمد سعیدی کیا، رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی به عنوان سخنران اصلی در جایگاه حاضر شد و علاوه بر بیان نظرات خود در مورد ضرورت توجه به روستا و مناطق محروم، همچنین از مجموعه اقدامات بنیاد مستضعفان و بنیاد علوی در مسیر توسعه مناطق محروم کشور سخن گفت.

از جمله محورهای اصلی سخنرانی سعیدی کیا، تأکید بر اقتصاد مقاومتی و منافع آن برای اقتصاد ملی بود که وی در همین رابطه ضمن اشاره به ضرورت انجام اقدام های اجرایی در چارچوب اقتصاد مقاومتی گفت: اقتصاد کشور وقتی مقاوم می شود که بهره وری رشد کند.

وی همچنین با اشاره به نیروی انسانی به عنوان مهمترین عاملی که باعث رشد بهره وری می شود، تاکید کرد: این نیروها در گذشته در روستاها خیلی امکان ظهور و بروز نداشتند اما با اجرای طرح های اقتصادی فعلی، این امکان فراهم شده است.

رئیس بنیاد مستضعفان با اشاره به اینکه مسئولان باید بستر امن برای فعالیت های اقتصادی همه اقشار فراهم کند، خاطرنشان کرد: اقدامات بنیاد مستضعفان و بنیاد علوی در توسعه روستاها چشمگیر بوده که از جمله می توان به ارائه وام های اشتغال زایی روستایی با همکاری معاونت رئیس جمهور، شبکه بانکی و بنیاد علوی اشاره کرد که در همین راستا ۲۴۰۰ طرح اقتصادی به تصویب رسیده و ۲۱۰۰ طرح با دریافت تضامین لازم به مرحله قرارداد در آمده است.

سعیدی کیا تاکید کرد: یک پایش کامل انجام شده و ۸۰ درصد واحدها تضمین لازم را آورده اند و وام خود را گرفته اند. همچنین در توانمندسازی موفق روستائیان با مدل پیشرفت در مناطق محروم که نمونه بارز آن شهرستان قلعه گنج است اقدامات بزرگی انجام شده است. در قلعه گنج ۱۴۴ روستا تحت پوشش طرح توسعه روستایی قرار گرفته اند. در حوزه اشتغال فعالیتهای خوبی در قلعه گنج انجام شده است و در طول ۳ سال میزان بیکاری از ۲۵ درصد به ۱۰ درصد کاهش یافته است.

وی افزود: با مشارکت وزارت بهداشت، واحدهای کوچک بیمارستانی با ۱۰ تخت بیمارستانی در نقاط دوردست در حال راه اندازی است. در سال اول ۴۰ واحد در برنامه بود که ۲۸ مورد به بهره برداری رسید و ۶۰ واحد دیگر به مرحله امضای قرارداد رسیده است.

رئیس بنیاد مستضفعان در همایش ملی روستا و عشایر1

رئیس بنیاد مستضعفان به موضوع تغذیه زنان باردار در مناطق محروم اشاره کرد و گفت: در اجرای این طرح، ۸۰ هزار زن تحت پوشش قرار گرفته اند که تاثیر بسیار زیادی در تولد کودکان سالم داشته است.

سعیدی کیا در بخش پایانی سخنان خود گفت: همچنین با همکاری وزارت رفاه و خیرین مسکن ساز، قرار است تمامی خانواده های با ۲ معلول که فاقد مسکن هستند را خانه دار کنیم. از سوی دیگر دانش آموزان بازمانده از تحصیل با تهیه لوازم التحریر و لباس در مناطق محروم به تحصیل بازگشته اند و از دیگر دانش آموزان نیز با تهیه لوازم التحریر و پوشاک همایت می شود. همچنین متولدین ۳ قلو و بالاتر در تهیه شیرخشک و پوشاک مورد حمایت قرار می گیرند.

پیش از سخنان رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهور به سخنرانی پرداخت و بعد از این سخنرانی نیز، سرپرست وزارت کار و نیز معاون اول رئیس جمهور سخنرانی کردند.

رئیس بنیاد مستضفعان در همایش ملی روستا و عشایر2

همچنین پس از سخنرانی این مقامات، کارگاه اصلی همایش در سالن اصلی برگزار شد و طی آن نمایندگانی از بانک های فعال در توسعه روستایی، بنیادهای مشارکت کننده در توسعه روستایی و تعدادی از کارکنان به ایراد سخن و ارائه گزارش پرداختند؛ کارگاهی که ریاست آن را دکتر رضوانی، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران بر عهده داشت.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه