English

ظریف:

دیدار روحانی با ترامپ غیر ممکن نیست/ توافقی بهتر از برجام نصیب آمریکا نخواهد شد

وزیر خارجه ایران تاکید کرد: به عنوان کسی که برای رسیدن به برجام مذاکره کرده است می‌تواند به دونالد ترامپ اطمینان بدهد توافقی بهتر از برجام نصیب آمریکا نخواهد شد.

دیدار روحانی با ترامپ غیر ممکن نیست/ توافقی بهتر از برجام نصیب آمریکا نخواهد شد

به گزارش خبرگزاری موج، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان در مصاحبه با بی بی سی اعلام کرد تعهداتی که اتحادیه اروپا برای حفظ برجام مطرح کرده‌اند بهتر از آن چیزی بوده که انتظار می‌رفته است.

او در این مصاحبه درباره تلاش‌ها برای حفظ برجام بعد از خروج آمریکا از آن گفت: «کار دشواری خواهد بود، چون دلار آمریکا نقش فراگیری در نظام مالی بین‌المللی دارد و [حفظ برجام] کار دشواری است، اما گزینه‌ها هم بسیار روشن هستند: آیا جامعه بین‌المللی به ایالات متحده اجازه خواهد داد حکمرانی کند... در گذشته این کشور این کار را انجام داده، اما آن موقع بر اساس مجموعه‌ای قوانین بوده نه بر اساس حکم‌هایی که روز به روز تغییر می‌کنند.»

ظریف در پاسخ به سوالی درباره مواضع انگلیس در خصوص برجام به حمایت‌های نخست وزیر انگلیس از این توافق اشاره کرده و گفت: «اروپایی‌ها شاید نسبت به آنچه همه از آنها انتظار داشتند، تعهدات بهتری را [برای حفظ برجام] ابراز کردند. بنابراین، اروپا باید این تعهدات سیاسی را به ساز و کار تبدیل کند.»

او گفت معتقد است که این سازوکار‌ها به کار گرفته خواهد شد. وزیر خارجه ایران افزود: «وظیفه بعدی که مهم‌ترین و دشوارترین آن‌ها است این است که ببینیم آیا این ساز و کار‌ها کارآمد هستند یا خیر. ما کمی دیگر صبر خواهیم کرد. این به معنای آن نیست که صبر ما هیچ وقت تمام نخواهد شد، اما ما کمی دیگر صبر خواهیم کرد.»

ظریف در ادامه این مصاحبه در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا ممکن است روحانی پیشنهاد دیدار با ترامپ را بپذیرد، گفت: «هیچ چیز غیرممکن نیست.»

او در ادامه ضمن اشاره تلویحی به توافق دو صفحه‌ای میان آمریکا و کره شمالی در اظهاراتی کنایه‌آمیز گفت: «نتیجه دیدار رئیس‌جمهور آمریکا با رئیس‌جمهور ایران، یک عکس یادگاری و سندی دو صفحه‌ای خواهد بود، ما سندی ۱۵۰ صفحه‌ای داریم که کلمه به کلمه، نه فقط از سوی و آمریکا بلکه از سوی ۶ قدرت دیگر مذاکره شده است.»

وزیر خارجه ایران در ادانه این مصاحبه تاکید کرد به عنوان کسی که برای رسیدن به برجام مذاکره کرده است می‌تواند به دونالد ترامپ اطمینان بدهد توافقی بهتر از برجام نصیب آمریکا نخواهد شد. 

ظریف درباره مذاکرات کره شمالی و آمریکا و این گفته ترامپ که او و کیم جونگ اون عاشق یکدیگر شده‌اند نیز گفت: «روابط بین‌الملل با عاشق شدن سر و کاری ندارد. روابط بین‌الملل مبتنی بر احترام و تعهد است. آمریکا بر سر یک توافق مذاکره کرد.» 

او همچنین تاکید کرد: «اتفاقی که بعد از روی کار آمدن ترامپ در آمریکا افتاد، انقلاب نبود، بلکه تنها تغییر در دولت بود. توافق هسته‌ای، یک توافق شخصی بین من و جان کری یا رئیس‌جمهور روحانی و رئیس‌جمهور اوباما نیست بلکه توافقی بین‌المللی میان ۷ کشور (ایران، آمریکا، روسیه، چین، آلمان، انگلیس و فرانسه) و اتحادیه اروپاست که در یک قطعنامه شورای امنیت گنجانده شده است.» 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه