English

رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرمانده کل قوا:

مسئولیت ها بر اساس صلاحیت ها است/ دانشگاه محل تقویت سازه کشور است

رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا گفت: در نظام دینی مسئولیت ها بر اساس صلاحیت ها است. هر مقداری که مسئولیت بالاتر باشد میزان صلاحیت هم باید بالا باشد.

مسئولیت ها بر اساس صلاحیت ها است/ دانشگاه محل تقویت سازه کشور است

به گزارش خبرگزاری موج، حجت الاسلام علی سعیدی رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا در مراسم آغاز سال تحصیلی ۱۳۹۷_۱۳۹۸ در دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی شهادت تعدادی از هموطنان در حادثه تروریستی اهواز را تبریک گفت و با تبریک آغاز سال تحصیلی جدید، بیان کرد: در نظام دینی مسئولیت ها بر اساس صلاحیت ها است. هر مقداری که مسئولیت بالاتر باشد میزان صلاحیت هم باید بالا باشد. در مورد انبیاء که بالاترین منصب است خداوند شرایطی را پیش بینی کردند تا آن جایگاه حفظ شود .

وی در ادامه گفت: به تعبیر یکی از بزرگان به جای اینکه بگوییم خداوند رهبران را انتخاب می‌کند باید گفت خداوند رهبران را می سازد. رهبری ساختنی است. فلسفه این است که سازه باید با بنا تناسب داشته باشد. جایگاه نبوت و امامت جایگاه رفیعی است که باید این بنا با سازه ای که برای آن پیش بینی می‌شود تناسب داشته باشد. اینکه در آیات قرآن در مورد انبیاء ساز و کار ویژه ای را می بینیم به همین دلیل است.

سعیدی افزود:کسی که بنا است در جایگاه رهبری قرار گیرد و در برابر یک نظام دیکتاتوری بایستد و آن را تربیت کند و یک نظام الهی جایگزین کند قطعا دقت فوق العاده ای در مورد آن باید اعمال شود.هر مقداری که مسئولیت بیشتر بود صلاحیت باید بالاتر باشد. تفاوت ما انسان ها با انبیاء این است که خداوند از قبل این الزامات را پیش بینی کرده بود و چند الزام را در مورد ائمه می بینیم که اول صلاحیت اخلاقی و دینی و عصمت است. دوم صلاحیت علمی است و امکاناتی که بتواند جامعه را اداره کند.

رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرمانده کل قوا تصریح کرد: اینکه می گویند پیامبر امی است به معنا بی سواد نیست به معنای موسسه و دانشگاه نرفته است. علم پیامبر و امام علم لدنی است. در مورد انبیاء خداوند یک ساز و کار پاکی را پیش بینی کرده است. یک رابطه ای بین مسئولیت و صلاحیت وجود دارد. برای پیامبر این سازه از ابتدا تعریف شده بود. فردی که یک سرباز وظیفه است یک مسئولیت دارد اما وقتی که پیشرفت می کند و ارتقاء می یابد باید صلاحیت آن نیز افزایش یابد. زمانی که یک بنا با سازه تناسب نداشته باشد ساختمان فرو خواهد ریخت. فردی در یک روستایی عضو شورا است اما وقتی ارتقاء می یابد و نماینده مجلس یا وزیر می شود اگر ظرفیت لازم را نداشته باشد موفق نخواهد شد .

وی خاطر نشان کرد: دانشگاه محل تقویت سازه ها است. بنا است دانشجو در جایگاه دکترا قرار گیرد. یعنی باید به قدرت استنباط برسد. در دانشگاه عالی دفاع ملی این سطح بسیار بالا است. قدرت استنباط، اجتهاد و تحلیل مسائل باید تقویت شود تا بتواند سازه را برای مسئولیت های بعدی آماده کند. دانشجوی دکترا قرار است استاد دانشگاه شود و یا در یک مرکز راهبردی تولید فکر کند این فرد باید سازه قوی داشته باشد. این فرد هم سازه علمی و هم سازه دینی و هم سازه اخلاقی نیاز دارد.

رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرمانده کل قوا در ادامه گفت: تربیت جدا از آموزش است و شش رکن دارد که سه رکن آن در آموزش و کلاس است. منش استاد بسیار مهم است.تفاوت حوزه های علمیه با مراکز دانشگاهی این است که بعد از شش ماه تحصیل طلبه رفتارش عوض می شود که بخش عمده آن به منش استاد برمیگردد که استادی تربیت زا بوده است.

وی در پایان تصریح کرد: مدیر و استاد تربیت زا در رفتار و منش انسان ها موثر است.رابطه مستقیمی بین عملیات یک مسئول و اجر آن است که اگر درست عمل کند اجرش مضاعف است و اگر غلط عمل کند عذاب آن نیز مضاعف خواهد بود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه