English

سرلشکر صفوی:

راهبردهای کلی آمریکا علیه ایران تغییر نکرده است/ قدرت آمریکا افول کرده است

دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا گفت: واقعیت آن است که در راهبرد، سیاست های کلی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران تغییر نکرده است، در دوران اوباما وی اظهار می داشت هدف ما تغییر در رفتار ایران است ، اما در حال حاضر آقای دونالد ترامپ رسما عنوان داشته است هدف ما براندازی جمهوری اسلامی ایران است.

راهبردهای کلی آمریکا علیه ایران تغییر نکرده است/ قدرت آمریکا افول کرده است

به گزارش خبرگزاری موج، سردار سرلشکر پاسدار سید یحیی رحیم صفوی دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا امروز یکشنبه 8 مهرماه به دعوت سازمان انرژی اتمی و به مناسبت هفته دفاع مقدس در جمع کارکنان و مسئولان این سازمان حاضر با موضوع "تجارب جنگ، راهنمایی برای اقتصاد مقاومتی و عبور از شرایط فعلی و رسیدن به شرایط مطلوب" به ایراد سخنرانی پرداخت و ضمن تجلیل از فداکاری و روحیه ایثارگری شهیدان و اقشار مختلف مردم در دفاع مقدس با اشاره به ویژگی‌های زمان حاضر، اظهار کرد: در برهه خاصی از زمان قرار گرفته‌ایم که از ویژگی‌های آن پیچیدگی، عدم قطعیت و سیالیت و تغییر پذیری در محیط بین الملل و منطقه ای است.

وی ادامه داد: تغییرات و سیالیت صرفا منحصر به مسائل امنیتی نمی‌باشد و مسائل مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی روز به روز و در لحضه در حال تغییر و تحول است و مردم جهان مسائل را به لحظه دریافت و درک می‌کنند. شتاب تغییرات و بهره‌گیری از فناوری‌های نوین، تمامی سازه‌های تحلیلی و پیش بینی های آینده را بسیار مشکل می‌سازد.

صفوی در ادامه با توصیه به خواندن تاریخ گذشته ایران به جوانان افزود: ملتی که تاریخ را نخواند، مجبور به تکرار تاریخ خواهد شد، بایستی کاستی ها، ضعف ها و قوت های خود را بشناسیم و برای عبور از شرایط کنونی و رسیدن به وضعیت مطلوب کشورمان راهبرد ، برنامه و عزم و اراده داشته باشیم. برداشت ما این است که این انقلاب یک انقلاب الهی است که مورد توجه حضرت بقیه الله اعظم قرار دارد و پایه های آن روی دوش مردم استوار است و این مردم هستند که انقلاب را بوجود آورده و آن را حفظ و حراست و پاسداری می کنند تا بدست صاحبش برسانند.

دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا در بیان تفاوت ها و شباهت های جنگ در دوران دفاع مقدس و جنگ حال حاضر گفت: برنامه دشمن در گذشته تحمیل جنگ نظامی و در حال حاضر تحمیل جنگ اقتصادی و جنگ عملیات روانی است.

وی افزود: هدف اصلی دشمن در جنگ ساقط کردن نظام جمهوری اسلامی ایران و حداقل هدف آن لغو قرارداد 1975 الجزایر بود و همه شرائط نشان از آن داشت که عراقی ها پیروز می‌شوند و قدرت های بزرگ آن زمان یعنی آمریکایی ها و شوروی با یکدیگر همکاری داشتند و علاوه بر آنها کشورهای منطقه و چندین کشور دیگر پشت سر صدام بودند و از سوی دیگر در داخل نیز منافقین و ضد انقلاب فعال بودند و در غرب کشور مشکلاتی داشتیم و مسائل امنیتی مان هنوز تمام نشده بود.

صفوی افزود: عراق در شروع جنگ تحمیلی 35 میلیارد دلار ذخیره ارزی داشت و در طول جنگ 85 تا 90 میلیارد دلار یا کمک بلاعوض یا وام از کشورهای دیگر گرفتند و در طول جنگ حدود 65 میلیارد دلار هزینه جنگ عراق علیه ایران شد. 

وی با اشاره به در آمدهای نفتی در زمان جنگ تصریح کرد: در ابتدای جنگ در آمدهای نفتی رقمی حدود چهارده میلیار دلار بود که مطابق گزارش سازمان برنامه و بودجه وقت در سال 1365 کل در آمد حاصل از فروش نفت به حدود 7 میلیارد دلار رسیده بود و این در حالی است که ، آمریکائی ها ، عربستان و فرانسه به عراق کمک می کردند تا پایانه های نفتی و جزیره خارک را بمباران کرده و بجای دو میلیون بشکه حدود هفتصد هزار بشکه در روز صادر کنیم و علاوه بر آن کشتی های نفتکش مارا مورد اصابت قرار می دادند و قیمت نفت به دلیل افزایش صادرات نفت توسط عربستان رو به کاهش گذاشت و از بیست دلار به زیر ده دلار رسید.

مشاور عالی مقام معظم رهبری با اشاره به برتری تجهیزاتی عراق در طول جنگ گفت: در تمام طول جنگ عراق از نظر تجهیزات نظامی نسبت به ایران برتری داشت و از جمعیت 16 میلیونی خود حدود یک میلیون و ششصد هزار نفرخود را وارد جنگ کرده بود و کمبود نیروی انسانی کارگر خود را از دیگر کشورها نظیر مصر و سودان جبران می کرد.

صفوی با تبیین دلایل پیروزی ایران بر عراق گفت: چه شد که ما در جنگ پیروز و عراق شکست خورد، آیا عراق به هدف خود که ساقط کردن جمهوری اسلامی ایران بود رسید؟ آیا عراق توانست خوزستان را بگیرد و بر اروند مسلط شود و آیا عراق توانست یک خط از قرارداد 1975 الجزایر را کم کند؟

وی ادامه داد: دبیر کل سازمان ملل بررسی کرد و صدام و رژیم عراق را رسما به عنوان آغازگر جنگ معرفی کرد ، ما نه یک وجب از خاک و نه حتی یک قطره از آبهای اروند را از دست ندادیم و آن را پس گرفتیم و پس از فتح خرمشهر، طی عملیاتهایی با اجازه امام راحل (ره) وارد سرزمین عراق شدیم و آن را منهدم کردیم و اراده سیاسی خود را به آنان تحمیل کردیم و ابهت صدام را شکستیم.

صفوی در ادامه با اشاره به جنگ اقتصادی و روانی آمریکائی‌ها علیه ملت ایران گفت: واقعیت آن است که در راهبرد، سیاست های کلی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران تغییر نکرده است، در دوران اوباما وی اظهار می داشت هدف ما تغییر در رفتار ایران است ، اما در حال حاضر آقای دونالد ترامپ رسما عنوان داشته است هدف ما براندازی جمهوری اسلامی ایران است.

وی افزود: سیاست های کلی آمریکا و سیاست رئیس جمهور فعلی آن بشدت تحت تاثیر صهیونیست ها و محافل صهیونیستی نظیر آیپک که قدرت اقتصادی و رسانه ای و البته لابی گری دارد و در سیاست خارجی آمریکا موثر است ، می باشد و در اصل آمریکا رژیم صهیونیستی را ایالت پنجاه و یکم خود می داند و تمامی رئیس جمهورهای آمریکا بایستی بقاء و امنیت این رژِیم را تضمین نمایند تا بر مسند امور تکیه زنند.

صفوی افزود: پس از گذشت نزدیک به 40 سال از عمر انقلاب، هم اکنون در محیط بین الملل وضعیت بهتری نسبت به زمان جنگ داریم، آن زمان شوروی پشت سر صدام بود ، اما هم اکنون در حال همکاری با ما در سوریه است و در آن زمان عراق کشوری در حال جنگ و دشمن ما محسوب می‌شد.

صفوی با بیان آنکه قدرت آمریکا افول کرده است، با توصیف شکننده بودن قدرت آمریکا گفت: هم اکنون قدرت اقتصادی، سیاسی و نظامی آمریکا افول کرده است و یکجانبه گرایی آمریکا در عرصه های مختلف با شکست مواجه خواهد شد و جهان به سمت چند جانبه گرایی و چند قطبی شدن قدرت در قرن 21 حرکت خواهد کرد.

وی افزود: در چهل سال گذشته آمریکایی‌ها نزدیک به 27 تجاوز و دخالت نظامی در کشورهای مختلف جهان انجام داده اند و در جنگ عراق و افغانستان بیش از هفت تریلیون دلار از دست داده و بیش از بیست هزار کشته و زخمی داشته اند و پس از گذشت 17 سال در افغانستان و 15 سال در عراق دستاورد قابل توجهی نداشته اند ، علاوه بر آن در موضوع بدهی های خارجی و رواج فقر در داخل ، آمریکا در شرائط نا مناسبی به سر می برد.

دستیار و مشاور عالی مقام معظم رهبری با تشریح شرایط اقتصادی جمهوری اسلامی ایران گفت: از نظر اقتصادی در سال 96 پنجاه میلیارد دلار در آمد نفتی و 40 میلیارد دلار در آمد غیر نفتی داشته‌ایم و متحدان ما از نظر سیاسی بیشتر شده است.

وی با گریزی به شرایط سیاسی در جبهه انقلاب در زمان جنگ و الزامات عبور از شرایط فعلی ادامه داد: جنگ که آغاز شد امام راحل (ره) فرمودند مساله اصلی جنگ است و وحدت و عزم و اراده مثال زدنی در مسئولان و مردم در سطوح مختلف پدید آمد و همه عزم خود را بکار گرفتند تا جنگ را به پیروزی برسانیم.

صفوی ادامه داد: در جنگ اقتصادی و روانی نیز بایستی راهبرد دشمن را درک کنیم، دشمنان می خواهند تا از طریق جنگ اقتصادی و عملیات روانی نظام را ساقط و مردم را از نظام جدا کنند ، همه بایستی اتفاق کنند و با عزم و وحدت نظر و رویه با این تهدید مقابله تا به پیروزی برسیم، بایستی درمقابل دشمنان وحدت در تصمیم گیری راهبردی داشته باشیم، برخی آمریکا را دشمن نمی دانند ، ولی آمریکا واقعا دشمن ملت ایران است ، نبایستی در تنظیم راهبرد اقتصادی تفاوت دیدگاه تاثیر گذار وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: لازمه عبور از شرایط سخت فعلی داشتن برنامه های اقتصادی کوتاه مدت، میان مدت و راهبردی برای حل مشکلات اقتصادی و عملیات روانی دشمن است. ما در جنگ راهبرد داشتیم وقتی شکستن حصر آبادان در پنجم مهرماه انجام شد ما ده عملیات را طرح ریزی کردیم، هم اکنون نیز بایستی بدانیم در چهار سال آینده چه می خواهیم بکنیم و برای سناریوهای مختلف دشمن طرح های مختلف داشته باشیم.

این استاد دانشگاه با اشاره به لازمه وجود مدیران با ویژگی های خاص در زمان جنگ و لزوم مدیرانی با روحیه انقلابی در زمان فعلی، افزود: در صحنه جنگ ما نیاز به فرماندهانی متدین ، شجاع با دانش نظامی داشتیم که با روحیه انقلابی و خطر پذیری علاوه بر مردم داری و مردم یاری این صحنه را فرماندهی کنند، در این صحنه جنگ اقتصادی نیز در لایه های مختلف دولت، مجلس و قوه قضائیه مدیران و مسئولینی نیاز داریم که علاوه بر دانایی و عقل در تصمیم گیری در عین کارآمدی با روحیه انقلابی صحنه مسئولیتی خود را مدیریت کنند، بایستی قوای سه گانه به نوعی وحدت رویه و همگرایی داشته باشند.

صفوی با بیان آنکه در زمان جنگ همیشه نقطه ضعف دشمن را پیدا کرده و نقطه قوت خود را به آن وارد می‌کردیم، گفت: ما در جنگ آفند کننده بودیم و زمان و صحنه نبرد را ما انتخاب می کردیم ، در صحنه جنگ اقتصادی نیز ما باید از انفعال و پدافند تبدیل به نیروی تهاجمی شویم و از نظر ما نظامی ها بهترین دفاع هجوم است.

وی با اشاره به تعیین کننده بودن حضور مردم در عرصه های مختلف، افزود: واقعیت آن است که بدون مشارکت مردم در زمان جنگ پیروز میدان نبودیم ، امام (ره) دو میلیون نفر نیروی داوطلب را به جبهه ها اعزام کرد ، چون ظرفیت تهدید از ظرفیت نیروهای مسلح در آن زمان بیشتر بود ، در جنگ اقتصادی نیز بدون حضور مردم پیروزی اتفاق نمی افتد و بایستی از ظرفیت های مردمی در این حوزه استفاده شود و نقش بخش خصوصی را نیز در این حوزه جدی تر بگیریم.

صفوی با اشاره به ضرورت استفاده از دیپلماسی اقتصادی و سیاسی و نگاه به شرق جهان افزود: از نظر اینجانب که استاد جغرافیای سیاسی هستم در قرن 21 ام قدرت به آرامی از غرب جهان به سمت شرق در حال تغییر است و مبنای این قدرت اقتصاد و فرهنگ و بیداری سیاسی است.

وی افزود: نبایستی تنها به کشورهای 4+1 نگاه کرد، 15 کشور همسایه ما ظرفیتهای بسیار خوبی در دیپلماسی اقتصادی و سیاسی هستند ،همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند که نگاه ما بجای غرب بایستی به شرق باشد، می بایست برای مقابله با تحریم ها و جلوگیری از تاثیر آن دیپلماسی اقتصادی و سیاسی خود را در توسعه روابط با کشورهای بلوک شرق قرار دهیم. 

وی در پایان گفت: در شرق جهان قدرت بزرگ در قرن 21 روسیه ، چین و هند خواهند بود و ما باید روابطمان را با آنها حفظ کرده و توسعه دهیم و عضو دائم سازمان همکاری شانگهای شویم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی