English

قاضی‌ پور در سوال از وزیر علوم:

آیا فکری برای هزاران استادی که بیکار می‌شوند، کرده‌اید؟

نماینده مردم ارومیه در مجلس گفت: سوالم این است که با محلی اعلام شدن دانشگاه‌ها، تکلیف هیات علمی رشته‌های ملی که تعطیل خواهند شد، چه می‌شود آیا فکری برای هزاران استادی که بیکار می‌شوند، کرده‌اید؟

 آیا فکری برای هزاران استادی که بیکار می‌شوند، کرده‌اید؟

به گزارش خبرگزاری موج، نادر قاضی‌ پور نماینده مردم ارومیه در مجلس در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی در جلسه سوال از منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، گفت: چرا در سطح‌بندی و اجرای برنامه آمایش آموزش عالی (طرح آمایش)، برخی دانشگاه‌های معتبر کشور را در مراکز استان‌ها و برخی شهرستان‌ها، ‌محلی اعلام کرده‌اید؟

وی تاکید کرد: راهکاری به غیر از استفاده از توان داخلی نخبگان دانشگاهی برای رفع مشکلات کشور وجود ندارد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: طبق اعلام وزرات علوم مشغول اجرای طرح آمایش آموزش عالی است و سطح بندی دانشگاه‌ها و منطقه‌بندی کشور را هم انجام داده است البته بنده با توزیع عادلانه منابع، ایجاد فرصت‌های برابر و استفاده از مزیت‌های منطقه‌ای و کاهش تمرکزگرایی و موضوعات ملی و فرااستانی موافقم، اما نوع اجرای مصوبات دارای ایراداتی است که موجب تحقق عکس اهداف مذکور شده است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس ادامه داد: مگر قرار نبود با منطقه‌بندی دانشگاه‌ها خودِ مناطق تصمیم بگیرند؟ دانشگاه صنعتیِ احداث شده در مناطق مرزی، نقش مهمی در تحقق سند چشم انداز ۱۴۰۴ دارند اما شما کاری کردید که این دانشگاه‌ها از سراسر کشور دانشجوی دکترا می‌گیرند، چرا؟

قاضی‌پور خاطرنشان کرد: سوالم این است که با محلی اعلام شدن دانشگاه‌ها، تکلیف هیات علمی رشته‌های ملی که تعطیل خواهند شد، چه می‌شود آیا فکری برای هزاران استادی که بیکار می‌شوند، کرده‌اید؟

قاضی‌پور ادامه داد: نظام دانشگاهی کشور با مشکلات زیادی هم در حوزه فارغ‌التحصیلان و هم در حوزه‌های علمی و پژوهشی دست و پنجه نرم می‌کند. مقاله‌زدگی و حیف و میل بیت‌المال اتفاق می‌افتد. بسیاری از فارغ‌التحصیلان یا بیکارند یا شغل موقت دارند و یا شغلی غیرمرتبط با رشته تحصیلشان دارند. برای این موضوع مهم چه فکری کردید؟ چرا روندهای اصلاحی در وزارتخانه این قدر کُند است؟

نماینده مردم ارومیه در مجلس با بیان اینکه تنها ۱۵ درصد دانشجویان به صورت رایگان تحصیل می‌کنند و ۸۵ درصد دیگر شهریه می‌پردازند، اظهار کرد: عدالت در دسترسی اقشار ضعیف به دانشگاها مغفول مانده است. آمار نشان می‌دهد بودجه یارانه دولت که به دانشگاه‌ها داده می‌شود کمتر نصیب اقشار محروم، کشاورزان و کارگران می شود. نرخ ثبت‌نام در آموزش عالی ۵۰ درصد است؛ این یعنی ۵۰ درصد جامعه نمی‌توانند به دلیل گران بودن تحصیل وارد نظام آموزش عالی شوند و از آموزش باز می‌مانند.

وی خاطرنشان کرد: این در حالی است که یکی از اهداف انقلاب برای نظام آموزش عالی توزیع عادلانه برای اقشار محروم و کشاورزان و کارگران اختصاص بود اما شهریه‌های بالا و گران، مانع ورود این عزیزان به نظام آموزش عالی شده است.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با انتقاد از سیستم سطح‌بندی دانشگاه‌ها، گفت: این نوع سطح‌بندی دانشگاه توسط وزیر علوم موجب فلج شدن نظام آموزش عالی در استان‌ها شده است. توزیع عادلانه منابع علمی با اقدام وزارتخانه هیچ سنخیتی ندارد. اجازه ندهید بعد از پایان وزارت غلامی نام غیرنیکی از ایشان در نظام آموزش عالی باقی بماند. دانشگاه‌های علمی – کاربردی نابود می‌شوند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس گفت: خواهش می‌کنم به سوالم رای دهید تا دولت و وزارت علوم نتوانند بر سر دانشگاه‌های استانی بلا بیاورند و آنها را محلی اعلام کنند. دانشگاه‌های استانی عزت و عظمت استان‌های ما به ویژه استان‌های مرزی است. آیین‌نامه تغییر کرده است و  به پاسخ‌های وزیر رای منفی دهید.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه