English

معاون اول رئیس جمهور:

شرایط کشور خطیر است/ آمریکا می‌داند که نمی‌تواند با ما بجنگد

معاون اول رئیس جمهور گفت: شرایط کشور خطیر است اما در همین شرایط سخت هم فرصت های خوبی را می‌توان خلق کرد و پس از هر مشکلی آسانی است و امید داریم به اینکه روزهای سخت ماندگار نیست.

شرایط کشور خطیر است/ آمریکا می‌داند که نمی‌تواند با ما بجنگد
به گزارش خبرگزاری موج، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در نشست سراسری روسای دانشگاه‌ها مراکز عالی پروژهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری، با بیان اینکه در حال حاضر در شرایط سخت کشور هستیم و به سوی دانشگاه‌ها دست دراز کرده‌ایم، اظهار کرد: با تعدادی از روسای دانشگاه‌ها جلسه ای داشتم و سعی کردم به برخی از نیازهای روز دانشگاه‌ها اشاره کنم.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: شرایط کشور خطیر است اما در همین شرایط سخت هم فرصت های خوبی را می‌توان خلق کرد و پس از هر مشکلی آسانی است و امید داریم به اینکه روزهای سخت ماندگار نیست.

وی با اشاره به تحولات بزرگ گفت: تجربه در کشورهای مختلف نشان داده که تحولات بزرگ و اتفاقات مهم به دنبال شرایط و حوادث سخت بوجود آمده است.

چشم امیدمان به دانشگاه‌هاست

جهانگیری درباره شرایط روز کشور اظهار کرد: چشم امید ما در این شرایط دانشگاه‌ها است است مراکز و نخبگان مورد توجه قرار می‌گیرند تا دست به اقداماتی بزنند.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه رئیس جمهور و دولت جلساتی را با دانشگاه‌ها برگزار کرده‌اند، گفت: دانشگاه‌ها باید دیده شوند و از آنها مطالبه گری به عمل آید دانشمندان و اندیشمندان باید به میدان بیایند و کار کنند؛ رسیدن به نقطه ای که درک جدی از نیازها وجود داشته باشد و نیاز به سمت دانش و دانشگاه برود نقطه مهمی است.

جهانگیری ادامه داد: در چنین شرایطی مسئولیت دانشگاه‌ها هم سخت تر می‌شود و اگر به دنبال توسعه پایدار هستیم باید به توسعه ملی و درون‌زا توجه شود.

توسعه درون‌زایی مهمترین موضوع در اقتصاد مقاومتی است

وی با اشاره به اقتصاد مقاومتی گفت: مهمترین نکته این اقتصاد توجه به ظرفیت های داخل کشور است ارتباط بین المللی اهمیت دارد اما در مقطع فعلی کشور توسعه درون زایی مهمترین موضوع است و در این توسعه مدار اصلی بر عهده نیرو انسانی، دانش و فناوری داخلی است و محیط دانشگاه این توسعه را رقم می‌زند.

معاون امور رئیس جمهور با اشاره به دانش در کشور گفت: یکی از اصلی ترین مولفه های در هر کشور دانش است و در این توسعه به اقتصاد دانش بنیان به عنوان محوری مهم توجه کرده‌ایم.

دستاوردهای ایران در حوزه علوم دانشگاهی قابل تحسین است

وی با اشاره به توسعه علمی دانشگاه‌ها گفت: باید به این توسعه بپردازیم زیرا با توجه به آن پیشرفت خواهیم کرد و خوشبختانه دستاوردهای دانشگاهی هم در این زمینه کم نیست و دستاورد ایران در این حوزه قابل تحسین است.

جهانگیری با بیان اینکه دیگر دانشگاه به عنوان مجموعه فیزیکی دیده نمی‌شود، گفت: به این مراکز علمی به عنوان کانون فکری نگاه می‌شود که می‌تواند راه درست را به کشور نشان دهد.

معاون اول رئیس‌جمهور درباره انتظارات از دانشگاه گفت: انتظار ما این است که دانشگاه به مسائل منطقه‌ای، پیرامونی و بین المللی حساس باشد و برای آنها راهکاری درست بیاندیشد.

جهانگیری گفت: آمریکا می‌داند که نمی‌تواند با ما بجنگد و عواقب آن زیاد است اما در نبرد نرم با ما روبه شده است او فکر می‌کند اقتصاد برتر جهان است و باید اقتصاد ما را زمین‌گیر کند تا افکار ما را تحت تاثیر قرار دهد و فشارهایی را بر جامعه تحمیل کند.
 

باید به دنبال راهکارهایی باشیم تا از منابع درآمدی خود محافظت کنیم

وی ادامه داد: ما در مقابل آنها باید قدرت نرم خود را به صحنه بیاوریم تا با چالش ها مقابله کنیم آنها می‌گویند منابع درآمدی ما را باید مورد هدف قرار دهند اما ما به عنوان دولت باید به دنبال راهکارهایی باشیم تا از منابع درآمدی خود محافظت کنیم.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه هر یک از راهکارها دشواری بسیار دارد، اظهار کرد: هریک از سیستم ها ویژگی های مخصوص به خود را دارند و آمریکایی‌ها به دنبال مقابله با این سیستم هستند تا تمام ساز و کارهای خود را برای زمین زدن ایران استفاده کنند اما آنها نمی‌توانند با ایران مقابله کنند.

جهانگیری ادامه داد: در مرحله دیگر تنها به این فکر می افتند که مردم ایران را ناامید کنند و مردم را ترغیب کنند تا بروند خرید کنند تا مردم ناامید شوند.

وی با بیان اینکه بیش از مسئولان نخبگان کشور مسئولیت دارند؛ گفت: اگر دشمن به سمتی رفته است که اعتماد مردم را نسبت به نظام کم کند و آینده را به مخاطره بیاندازد باید به کمک نخبگان به دنبال راهکار درست باشیم.

جهانگیری درباره راهکار سیاسی گفت: این راهکار زمان جنگ جواب می‌داد  اما در شرایط فعلی مسئله اصلی کشور این است که بدانیم دشمن چه نقشه‌ای برای ما طراحی کرده است  و ما در مقابل باید چه برنامه‌ای داشته باشیم.

با مردانه ایستادن پای کشور، دشمن را شکست می‌دهیم

معاون اول رئیس‌جمهور اظهار کرد: به میزانی که بتوانیم امید را در کشور تقویت و شرایط را به خوبی اداره کنیم، آمریکایی‌ها احساس شکست می‌کنند و می‌توانیم با خوب اداره کردن کشور و مردانه ایستادن کشور پای کار و راهکارهای دقیق دانشگاهی این دوره را کوتاه کنیم.

پایان‌نامه دانشگاه‌ها باید به سمت حل چالش برود

جهانگیری با بیان اینکه کشور با ابر چالش هایی روبه رو است گفت: آب موضوع حیاتی کشور است وضع امروز خوزستان، سیستان و بلوچستان و کرمان نشان دهنده چالش آینده است و پایان نامه دانشگاه‌ها باید به این سمت حل این چالش‌ها برود.

وضعیت صندوق بازنشستگی اسف بار است

وی ادامه داد : مسئله بودجه و دولت موضوع جدی است در جلساتی که با مقام معظم رهبری داشته‌ایم ایشان به موضوعات مختلفی اشاره می‌کنند و ما در دولت هرچه نفت می‌فروشیم و مالیات می‌گیریم به بودجه تبدیل می‌کنیم از سوی دیگر وضعیت صندوق بازنشستگی اسف بار است، در هیچ جای دنیا بودجه صندوق بازنشستگی را دولت تامین نمی‌کند شرایط اداره کشور ما استثنایی است و دانشگاهیان از این مسائل نباید ساده بگذرند.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به بخش خصوصی کشور اظهار کرد: باید بخش خصوصی سالمی را در کشور بوجود آوریم تا به منافع مردم بیاندیشد و به دنبال ارائه سرویس بهتر به مردم باشد.

جهانگیری گفت: انتظار داریم دانشگاه ها فکر کنند و معیار وزارت علوم میزان مشارکت دانشگاه‌ها در حل و فصل مشکلات جامعه است و باید به دنبال انسجام ملی در کشور باشیم و نخبگان کشور باید این کار را انجام دهند و دانشگاه‌ها در این مقطع به ما کمک بسیاری کند.

وی اظهار کرد: آمریکایی‌ها حرف بیجایی زده‌اند و گفتند می‌خواهند جلوی نفت ما را بگیرند اما واقعیت این است که بودجه کشور کاهش می‌یابد  اما امیدوار هستیم که بتوانیم کاری کنیم که دغدغه جدی برای این موضوع وجود نداشته باشد.

اجازه نمی‌دهیم ارتباط علمی ایران با دنیا قطع شود

جهانگیری با اشاره به وضعیت ارز بیان کرد: فرصت مطالعاتی باید انجام شود ما باید برای تامین نیازهای کشور این مشکلات را رفع کنیم اما واقعیت این است که در ارز مشکلاتی بوجود آمده است و اگر قبلا ۱۰۰ دانشجو را به خارج میفرستادیم امسال ۷۰ نفر می‌فرستیم اما اجازه نمی‌دهیم ارتباط علمی ما قطع ‌شود.

معاون اول رئیس‌جمهور درباره اشتغال دانشجویان گفت: ا میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای اشتغال برداشته شد تا  به واحدهای تولیدی و مراکز رشد و فناوری که مورد حمایت دولت هستند، کمک کنیم و حدالمقدور منبع آنها را تامین خواهیم کرد.
آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی