English

تلاش برای پاک کردن رد پای انگلیس از کودتای ۲۸ مرداد/ رادیو بی بی سی در کودتای ۲۸ مرداد چه گفت

با اوج گیری اختلاف ایران و آمریکا بر سر مسئله برجام، انگلیسی ها رفته رفته تلاش می کنند تا رد پای خود را از جنایاتی که علیه ملت ایران انجام دادند، پاک کنند که مهمترین نمونه آن مربوط به کودتای 28 مرداد است.

تلاش برای پاک کردن رد پای انگلیس از کودتای 28 مرداد/ رادیو بی بی سی در کودتای 28 مرداد چه گفت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، اسناد متعدد بسیاری در خصوص نقش سرویس های جاسوسی انگلیس و آمریکا در کودتای 28 مرداد وجود دارد که انکار ناپذیر است.

حتی بخش مهمی از این اسناد توسط آمریکایی ها و انگلیسی ها افشا شده است و در دوره ریاست جمهوری کلینتون، مادلین آلبرایت وزیر خارجه وقت آمریکا به صراحت گفته بود: "دولت آیزنهاور به دلایل استراتژیک، اقدامات خود را درست می‌دانست،‌ اما کودتا برای توسعه سیاسی در ایران به روشنی یک پسگرد بود. اکنون به آسانی می‌توان دریافت که چرا بسیاری از ایرانیان از این مداخله امریکا در امور داخلی‌شان همچنان ناخشنودند."

اگر چه تاکنون بارها مسوولان انگلیس و آمریکا به نقش خود در کودتای 28 مرداد اعتراف کرده اند، اما هیچ زمانی به دلیل این اقدام از ملت ایران عذرخواهی نکردند.

این در حالی است که به تازگی تلاش هایی از سوی عوامل انگلیس در داخل و خارج دیده می شود که نشان دهنده تلاش برای پاک کردن رد پای سرویس های جاسوسی انگلیس در این کودتا است.

یکی از مهمترین این ردپاها، مربوط به کدی است که رادیو بی بی سی در اخبار ساعت 24 خود اعلام کرد. جمله معروف " اکنون ساعت دقیقا 12 نیمه شب است " از سوی بسیاری از مورخان به عنوان رمز عملیات کودتا عنوان شده و بسیاری از مورخان و تحلیلگران آمریکایی و انگلیسی بارها به این موضوع اشاره کرده اند.

به عنوان نمونه می توان به این سند اشاره کرد "این جمله رمز کودتای سیاه 28 مرداد 1332 بود که درست در ساعت 12 نیمه شب 25 مرداد 1332  به جای جمله همیشگی "اکنون نیمه شب به وقت لندن است" از رادیو BBC پخش گردید و شاه را نسبت به حمایت سازمان های جاسوسی انگلیس یعنی MI5 و MI6  از کودتا علیه دولت دکتر محمد مصدق مطمئن ساخت.

مارک گازیوروسکی در کتاب خود تحت عنوان "کودتای سال 1332 علیه دکتر مصدق" در این باره می نویسد :اسدالله رشیدیان (جاسوس رسمی انگلیس که در هنگام انجام کودتا همراه برادرانش به خدمت سفارت آمریکا گرفته شد) در روزهای 30 و 31 ژوییه (8  و 9 مرداد) با شاه ملاقات کرد. وی برای اثبات این امر که از جانب انگلستان سخن می گوید ترتیبی داد که یکی از عبارت های انتخاب شده شاه از رادیو BBC پخش شود

اگرچه حکم شاه مبنی بر برکناری مصدق با بازداشت حامل آن یعنی سرهنگ نعمت الله نصیری ( که بعدها رییس ساواک شد) بی نتیجه ماند ، اما از همان زمان کلید انجام کودتا که تحت عنوان عملیات "چکمه" توسط مسئول آن در  MI6 یعنی کریستوفر مونتاگ وودهاوس و با نام عملیات " آژاکس" توسط عامل مستقیم CIA یعنی کرمیت روزولت هدایت می شد ، زده شد.

شب قبل از کودتا نیز رادیو BBC در برنامه فارسی خود ، شعری از فردوسی را قرائت کرد که دوازده سال پیش در شب سوم شهریور 1320 و در آستانه ورود ارتش های اشغالگر متفقین به ایران خوانده بود :

چو فردا برآید بلند آفتاب                   من و گرز و میدان و افراسیاب

به این ترتیب همه نیروهایی که می بایست در کودتا شرکت نمایند ، از آغاز عملیات مطلع گردیدند."

با وجود تمام این مستندات، چند سال قبل صادق صبا که مدتی در بی بی سی فارسی مسوولیت داشت، از اساس بیان رمز کودتا توسط بی بی سی را منکر و مدعی شد که در ساعت 12 شب، بی بی سی برنامه فارسی نداشته است.

این ادعا در حالی مطرح شد که در تاریخ 22 آگوست 2005 شبکه چهار رادیو بی بی سی برنامه ای را تحت عنوان یک کودتای خیلی بریتانیایی با اجرا و برنامه سازی مایک تامپسون تولید و پخش کرد در آن به صراحت اعلام شد که مجری بی بی سی در ایام کودتا طی رمزی به جای عنوان همشگی اکنون ساعت 12 نیمه شب است، از عبارت اکنون ساعت دقیقا 12 نیمه شب است، استفاده کرد.

این موضوع موجب شد که بی بی سی فارسی نیز مجبور به تن دادن به حقیقت شود، اما در روزهای اخیر بار دیگر موضوع دخالت بی بی سی در کودتای 28 مرداد از سوی عده ای به ویژه در فضای مجازی مورد تردید قرار گرفته است.

از جمله آنکه حسین دهباشی تاریخ پژوه در توییتر نوشته است: "این‌هم در شمار شایع‌ترین شایعات معاصر است. که برای خبر پیروزی کودتای ۲۸مرداد به شاه، بی‌بی‌سی پیام داده الان دقیقا ساعت ۱۲ است! یعنی از رادیو به جای تلفن استفاده شده! صرف‌نظر از میزان نقش این رادیوی استعماری واقعا این شایعات مسخره چرا این‌قدر محبوب و مرسوم و ماندگار می‌شوند؟"

خسرو معتضد

خسرو معتضد: از روی بی سوادی حرف هایی می زنند که سند ندارد

در همین ارتباط خسرو معتضد مورخ و تاریخ پژوه به خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، می گوید: متاسفانه عده ای از روی بی سوادی حرف هایی می زنند که سند و مدرک ندارند. چند وقت پیش صادق صبا این حرف را زد و به او گفتم تو سواد نداری و اگر داشتی چنین حرفی نمی زدی.

وی افزود: زمانی که روزولت با شاه مذاکره کرد، شاه می ترسید به کودتا تن دهد. به همین دلیل نامه عزل دکتر مصدق و انتصاب زاهدی را امضا نمی کرد. روزولت به او اطمینان داد که انگلیس و آمریکا از کودتا حمایت می کنند و برای اطمینان شاه گفت این جمله معروف در ساعت 12 شب از رادیو بی بی سی توسط مجری گفته می شود.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: برخی تصور می کنند که جمله " اکنون ساعت دقیقا 12 نیمه شب است" در بخش فارسی رادیو بی بی سی بیان شده که این طور نیست و این جمله در بخش انگلیسی بیان گردیده و شاه نیز به زبان انگلیسی تسلط داشت و شخصا این جمله را شنید.

معتضد ادامه داد: از سوی دیگر زمان بیان این جمله 28 مرداد نیست و اینکه گفته می شود برای پیروزی کودتا در شب 28 مرداد گفته شده، یک اشتباه و غلط تاریخی است. حتی برخی گفته اند که این جمله در شب 24 مرداد بیان شده که باز هم اشتباه است. چرا که شاه عصر روز 24 مرداد حکم عزل مصدق و انتصاب زاهدی را امضا کرده و از تهران خارج شده بود.

وی تصریح کرد: تاریخ دقیق این جمله مربوط به شب 22 مرداد سال 1332 و در بخش انگلیسی رادیو بی بی سی است.

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه