English

عضو کمیسیون قضایی در واکنش به عدم انتشار لیست ارز بگیران؛

دولت در جلسه طرح سوال از رییس جمهور بگوید از چه چیزی می ترسد

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در طرح سوال از رییس جمهور با تأکید بر اینکه باید مشخص شود برخی از دولتمردان از چه چیزی می‌ترسند، تصریح کرد: عدم انتشار لیست دریافت کنندگان ارز دولتی جای سوال دارد.

دولت در جلسه طرح سوال از رییس جمهور بگوید از چه چیزی می ترسد

 به گزارش خبرگزاری موج، محمد دهقان در نشست علنی امروز (سه شنبه، 6 شهریور ماه) مجلس شورای اسلامی، ضمن تبریک به مناسبت عید غدیر و پاسداشت یاد شهدای هفته دولت در طرح سوال از رییس جمهور گفت: آقای رئیس جمهور شما بارها در بیانات خود از انجام کار کارشناسی در امور کشور تأکید کرده‌ و معتقد بوده‌اید که همه کارها باید با خرد جمعی انجام شود اما من به عنوان نماینده‌ای از نمایندگان سوال کننده و به وکالت از بخش مهمی از ملت ایران که بار سنگین تورم و گرانی کمر آنها را خم کرده از شما می‌پرسم کدام کارشناس تجویز کرده بود که دولت جنابعالی در یکی دو سال گذشته ده‌ها میلیارد دلار ارز کشور را بدون برنامه برای واردات کالاهای لوکس و غیرضرور اختصاص دهد.

نماینده مردم چناران، طرقبه و شاندیز در مجلس شورای اسلامی در ادامه سوال خود خطاب به رئیس جمهور افزود: زمانی که معاون اول رئیس جمهور ارز دولتی 4200 تومانی را برای همه نیازهای مردم در دسترس اعلام کرد عمده کارشناسان در همان زمان بر اشتباه بودن این تصمیم از لحاظ قانونی تأکید داشتند؛ در این راستا مجلس نیز طرح دو فوریتی تدوین کرد اما دولت در راستای جلوگیری از این اتفاق مقاومت کرد.

دهقان با تأکید بر اینکه متأسفانه بیش از 3 ماه طول کشید تا دولت نظر کارشناسان و مجلس را در خصوص تصمیم اشتباه ارزی بپذیرد، تصریح کرد: همین زمان خسارت‌های بسیاری به کشور وارد کرد.

وی ادامه داد: همه مردم و همه مقامات و نمایندگان مجلس از جنابعالی و دولت خواستند که فهرست گیرندگان ارز را منتشر کنید تا کالاهای وارد شده با ارز 4200 تومان را در بازار با قیمت 10 هزار تومان نفروشند، البته خود شما هم چند روز اخیر بر ضرورت ارائه این لیست تأکید داشتید اما این موضوع تاکنون محقق نشده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم با تأکید بر اینکه باید مشخص شود برخی از دولتمردان از چه چیزی می‌ترسند، تصریح کرد: عدم انتشار لیست دریافت کنندگان ارز دولتی جای سوال دارد زیرا اگر کسی رانتی نبرده و فسادی نبوده است چرا در برابر خواست قانونی مردم مقاومت می‌شود.

وی در ادامه اظهاراتش خطاب به رئیس جمهور افزود: جناب آقای روحانی دولت جنابعالی در زمانی که مردم تحت تأثیر فشار سنگین گرانی و تورم قرار داشته و دارند و نگران وضعیت اقتصادی خود و فرزندانشان هستند متأسفانه صدها میلیون دلار ارز دولت را برای سفرهای غیرضرور خارجی اختصاص دادید تا افرادی به صورت رایگان به آنتالیا و مالزی و کشورهایی از این دست برای تفریح سفر کنند.

دهقان ادامه داد: متأسفانه ارائه ارز برای سفرهای غیرضرور منجر شد برخی مدیریت کشور را به تمسخر بگیرند زیرا تشخیص این مسئله سخت نبود.

وی با بیان اینکه متأسفانه دولت شما بعد از 4 ماه که صدای همه درآمده بود نسبت به قطع ارز سفرهای غیرضرور اقدام کرد، تصریح کرد: از این تأسف‌بارتر این بود که در زمان تحریک تقاضا و دعوت دلالان برای خرید ارز دولتی عملاً با بی‌توجهی جلوی ارز و توزیع دلار و یورو گرفته شد که در بازار توزیع نشود.

این نماینده مردم در مجلس دهم گفت: متأسفانه به گونه‌ای برنامه ریزی شد که ارز ناشی از صادرات در بازار توزیع نشود و اگر کسی تمایل به فروش ارز خود در بازار داشت با او به عنوان قاچاقچی برخورد کردند و همه صرافی ها با یک چوب زده و بسته شدند.

دهقان با تأکید بر اینکه وقتی فضا به علت سوء مدیریت امنیتی می‌شود ارز 3500 تومانی به بیش از 10 هزار تومان می رسد، افزود: تحلیل این موضوع هوش و علم بالا نمی‌خواهد زیرا همه موارد شفاف است.

وی با بیان اینکه ارز ناشی از صادرات کالا که توسط شرکت‌های شبه دولتی و خصولتی تحصیل می‌شود، بر اساس نظر کارشناسان، هر 3 ماه حدود 19 میلیارد دلار است، تصریح کرد: متأسفانه در این مدت کمتر از2 میلیارد دلار به بازار توزیع شد، این شرکت‌ها که تحت تأثیر 5 وزارتخانه اعم از صنعت، معدن و تجارت، نفت، اقتصاد، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین دفاع هستند یا به احتکار ارز پرداختند یا برخلاف قانون آن را صرف مصرف در جاهای دیگر کردند.

دهقان با تأکید بر اینکه پس از خسارت‌های عدیده‌ای که به کشور وارد شد اخیراً وزیر نفت را مأمور کرده‌اید که با شرکت‌های شبه دولتی و خصولتی‌ها که ارز را به بازار ثانویه نمی‌فروشند برخورد کنند، گفت: این سوال مطرح است که چرا این مأموریت از ابتدا به وزیر نفت ندادید تا به کشور در این حد خسارت وارد نشود.

این نماینده مردم در مجلس دهم خطاب به رئیس جمهور افزود: آقای رئیس جمهور اگر شما طلا نداشته‌اید چرا دولت شما بازار را تحریک کرده و مردم را برای خرید سکه به صف کرد و بیش از 61 تن سکه را به کمتر از نصف قیمت به تعداد معدودی فروخت و هزاران میلیارد تومان سرمایه مردم را به جیب تعدادی دلال و سودجو واریز کرد.

دهقان با بیان اینکه آقای رئیس جمهور اگر ذخایر طلای شما کافی بوده است پس چرا ادامه فروش طلا را قطع کرده اید، تصریح کرد: اگر ذخایر طلا کافی بوده چرا سکه از یک و نیم میلیون تومان افزایش قیمت پیدا کرد؟

این نماینده مردم در مجلس دهم با تأکید بر اینکه آیا رئیس جمهور و تیم دولت از ذخایر دولت اطلاع کافی ندارد، گفت: متأسفانه یک آدم بازاری با 5 کلاس سواد حساب انبار و مدیریت کار خود را دارد چطور دولت با این دم و دستگاه و کارشناس این مسائل بدیهی را تشخیص نداده و با این همه مشکلات مواجه شد.

دهقان با بیان اینکه این ایرادات و مشکلات موجب کاهش ارزش پول ملی از یک سوم تا یک چهارم شد، تصریح کرد: متأسفانه به قیمت خالی کردن جیب مردم و کوچک شدن سفره آنها ده‌ها هزار میلیارد تومان پول به کیسه تعدادی آدم سودجو و اندکی از ثروتمندان واریز شده است.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: ماده 598 قانون مجازات اسلامی می گوید هر کس با اهمال موجب تضییع حقوق دولتی و عمومی شود علاوه بر مجازات کیفری باید خسارت آن را نیز جبران کند، شما بگویید چه کسی این خسارت‌ها را به کشور وارد کرده و چگونه باید جبران کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی