English

حسن روحانی در صحن علنی مجلس:

طرح سوال از رییس جمهور موجب خوشحالی آمریکا نخواهد شد

حسن روحانی صبح امروز به منظور شرکت در جلسه طرح سوال از رییس جمهوری در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حاضر شد.

طرح سوال از رییس جمهور موجب خوشحالی آمریکا نخواهد شد

به گزارش خبرگزاری موج، ساعت هشت و سی دقیقه صبح امروز طرح سوال از رییس جمهور به طور رسمی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی کلید خورد.

حسن روحانی با استقبال علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در خانه ملت حاضر شد.

وی را اکثریت مطلق اعضای کابینه همراهی می کنند.

رییس جمهوری در بخشی از سخنان خود با تاکید بر اینکه ملت ایران اجازه نمی دهند دشمنی آمریکا علیه ایران به نتیجه برسد، گفت: کاخ سفید از پایان جلسه طرح سوال از رییس جمهور خوشحال نخواهد شد.

رییس جمهوری در ادامه پاسخ های خود  پاسخگو بودن را بالاترین نقطه قوت مسئولان نظام دانست و گفت: هیچ کس فکر نکند که پاسخگو بودن یک نقطه ضعف است .

وی تاکید کرد: همه باید به بهترین کلام و بهترین سخن و بهترین جملات نسبت به هم صحبت کنیم. این روز را روزمبارکی برای دموکراسی، کشور و مردم سالاری دینی می بینم. هیچکس فکرنکند پاسخگو بودن یک نقطه ضعف است.پاسخگویی، بالاترین نقطه قوت مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران است.

رییس جمهوری افزود: همه مسئولان باید در چارچوب وظایف خود و قانون پاسخگو باشند. در چارچوب آنچه که قانون مقرر کرده است. هیچکس از مردم شریف ایران و دوستان ما درجهان یا دشمنان فکر نکنند امروز آغاز شکافی بین دولت و مجلس است. این تصور کاملا اشتباه است. مجلس و دولت بار بزرگی بر دوش دارند که باهمکاری یکدیگر باید به مقصد برسانند.

روحانی گفت: امیدوارم سخنان من در چارچوب همین آیه «یقول التی هی احسن» باشد.همه باید بهترین کلام و بهترین سخن نیکوترین جملات را نسبت به هم به کار ببریم و امیدوارم توصیه هایی که مقام معظم رهبری نسبت به همین جلسه به من فرمودند، بتوانم نکات مورد نظر ایشان را دقیقا مراعات کنم.

رییس جمهوری افزود: من این روز را روز مبارکی برای دموکراسی کشور،و مردم سالاری دینی می بینم. هیچ کس فکر نکند که پاسخگو بودن به عنوان یک نقطه ضعف است به عنوان بالاترین نقطه قوت مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران است که همه مسئولین در چهارچوب وظایف خود و در چهارچوب قانون که برای همه مقررکرده است، باید پاسخگو باشند.

روحانی تصریح کرد:هیچ کس از مردم شریف ایران از دوستان ما در جهان، و یا دشمنان ما فکر نکنند امروز آغاز شکافی بین دولت و مجلس است.کاملا این تصور اشتباه است. مجلس و دولت هدف بسیار بزرگی را بر دوش دارند و این بار مسئولیت را با همکاری همدیگر باید به مقصد برسانند.

وی خاطرنشان کرد: سوال نمایندگان محترم علی القاعده باید از دولت دوازدهم باشد و نه یازدهم ولی لحن سوالات دولت یازدهم و دوازدهم است. از نظر من هم ایرادی ندارد با اینکه دولت دوازدهم دو شخصیت حقوقی هستند.

رئیس دولت تدبیر و امید اضافه کرد: همواره در دولت یازدهم و دوازدهم تلاش من این بود که بین دولت و مجلس یک ارتباط نزدیک و برادرانه باشد و به نظر من این چنین بوده است.

روحانی گفت: بسیاری از نمایندگانی که الان در برابرشان سخن می گویم در سال 96 در انتخابات حضور فعال داشتند. در کابینه دولت دوازدهم نمایندگان عزیز کمک کردند و در لوایح و طرحها در کنار هم بودیم.ممکن است گله ای شما از دولت داشته باشید یا ما از شما گله داشته باشیم اما گله ها دوستانه و برادرانه است.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: به نظر من سوال نمایندگان محترم که در 5 بند تدوین شده و بسیاری از سوالات دیگر مشابه این سوالات، سوالات ملت ایران هم هست. نه تنها یک چهارم نمایندگان امروز مجلس شور ای اسلامی این سوالات را دارند بلکه به اعتقاد من بسیاری از مردم این سوالات را دارند چرا بیکاری، چرا وضع بانک این چنین، و چرا قاچاق آن چنان، چرا رکود و رونق شرایطی را طی می کنند که مورد انتظار مردم نیست و چرا رشد قیمت ارز.

وی اضافه کرد: شما به هر کوچه و خیابانی بروید باید بخشی از سولات مردم همین گونه سوالات باشد.

رییس جمهوری گفت : مردمی که دردولت یازدهم و در طول چهارسال و ماههای اولیه دولت دوازدهم شاهد تحول مثبت در اقتصاد، فرهنگ، مسایل اجتماعی،امنیت ملی و درسیاست خارجی و داخلی بوده اند امروز برایشان این سوال مهم مطرح شده که چه شده است که باید از آینده زندگی خود وکشور نگران باشند.

روحانی افزود:سوال اصلی این است که چرا در طول چهار سال و نیم حرکت ما به سرعت رو به جلو بود. در رشد اقتصادی، تورم،اشتغال وتعادل قیمت ارز ورونق اقتصادی همه آمار و ارقام وجود دارد وچیزی مخفی نیست اما در این هفت هشت ماهه اخیر چرا ناگهان شرایط نویی آغاز شد، ممکن است بفرمائید که این شرایط از اشتغال، ارز و رکودو قاچاق و یا سیستم بانکی بود .

وی ادامه داد: به نظر بنده اشکال از تصور مردم و ترسیم ملت ایران نسبت به آینده ایران بود، ناگهان تصور مردم نسبت به آینده ایران دچار تغییرشد واین درد بزرگ است.

رییس جمهوری اظهارداشت: اشتغال بسیار مهم وبیکاری درد بزرگی است، قبول دارم و نابسامانی بانکی هم مشکل است. قبول دارم مساله رونق هم مهم وقیمت ارز هم مهم است اما همه اینها در برابر اعتماد و امید مردم ناچیز است .

روحانی با اشاره به اینکه چرا امید مردم تغییر کرده است، تصریح کرد: چرا نسبت به آینده ایران دچار تردید شده اند و بالاتر حتی عده ای نسبت به عظمت نظام و قدرت نظام و رشد وتوسعه آینده دچار شک شده اند و این شک را باید درمان کنیم .

وی افزود: ما باید با زبانی درست وصحیح به گونه ای با مردم سخن بگوییم که مردم قانع شوند که مشکلات ایران چند ماهه زود گذر است،کلید مساله در همین است .ما باید برای مردم توضیح دهیم که از مشکلات با هدایت رهبری وهماهنگی قوا ونیروهای مسلح عبور خواهیم کرد .

کاخ سفید از پایان جلسه امروز اندوهگین خواهد شد

رییس جمهوری گفت: باید به ملت ایران بگوییم ما نخواهیم گذاشت توطئه های امریکا پیروز شود . ملت مطمئن باشد ما نمی گذاریم یک مشت ضد ایرانی که امروز در کاخ سفید جمع شده اند علیه ما توطئه کنند.

روحانی گفت: کاخ سفید فکر نکند از پایان جلسه امروز خوشحال خواهد بود و بداند از پایان جلسه امروز به شدت اندوه بار خواهد شد چون پایان جلسه امروز اتحاد بالاتر بین مجلس و دولت و دو قوه و قوه قضاییه وبین سه قوه و نیروهای مسلح وهر چهار نهاد و نظارت وراهبری مقام معظم رهبر ی است.

رییس جمهوری تصریح کرد: نه ترسی از امریکا داریم و نه ترسی از مشکلات داریم از مشکلات به خوبی عبور خواهیم کرد .

روحانی افزود: در پنج سئوال اول به طور اختصار توضیح خواهم داد و از دستگاههای مربو طه گزارش گرفته وهمراهم است که اگر مجلس مایل باشد گزارشات را در زمینه قاچاق،اشتغال، برجام، بانک ورکود که وزارتخانه های آن مسئولین اصلی در برابر این سئوالات هستند پاسخ دادند ومی توانیم در اختیار نمایندگان قرار دهیم .

رییس جمهوری با بیان اینکه اولین سئوال این است که در زمینه قاچاق کالا وارز چرا دولت موفق نبوده است، گفت: موضوع قاچاق کالا وارز در سال 81 با فرمان رهبری مبارزه با ان شروع شد و نمایندگان در سال 92 قانون مربوطه را نوشتند و ابلاغ کردند ودولت همه اییین نامه های ان را تدوین کرد .

رابطه قیمت ارز و قاچاق کالا

رئیس جمهوری گفت: وقتی به کالاها یارانه می دهیم قیمت کالاها بالا می رود. هرچه قیمت ارز پایین برود واردات قاچاق بیشتر می شود و برعکس هر چه قیمت ارز بالا برود واردات قاچاق نیز کاهش می یابد . برای جلوگیری از قاچاق باید از تولید داخلی حمایت کنیم و اگر از تولیدکنندگان دفاع کنیم معنی ندارد قاچاق وارد شود.

روحانی افزود: ما چطور توانستیم از 25 میلیارد دلار در چهار سال و نیم گذشته به 12 و نیم میلیارد دلار برسیم؟ این تحول چگونه ایجاد شد؟ ستاد مبارزه با قاچاق نهادی فرا قوه ای است و مختص دولت نیست همه با هم داریم تلاش می کنیم.

وی اضافه کرد: در قاچاق خروجی که عمدتا سوخت است اقدامات ما باعث شد 25 میلیارد دلار سال 92 تا الان به 15 میلیارد دلار رسیده است. دولت با برنامه ریزی برای کنترل پیمایش خودروها و دادن گازوییل برمبنای پیمایش، قاچاق 7.8 میلیارد دلار به نیم میلیارد در سال 95 رساند.

رییس جمهوری اظهار داشت: در زمینه قاچاق نقش سربازان گمنام، نیروی انتظامی، نیروهای مسلح به ویژه سپاه اهمیت داشت. از 10 ماه پیش کنترل قاچاق در آبهای جنوبی در اختیار سپاه قرار داده شد و همچنین در مرزهای غربی و شرقی. همه به کمک هم توانستیم به این عدد برسیم.

برجام برای چه بود

رئیس جمهوری گفت: من از شما می پرسم برجام برای چه بود؟ برجام برای این بود که ما به دنیا بگوبیم که فعالیت صلح آمیز هسته ای که آن ها به دروغ گفتند غیر صلح آمیز است، و بر مبنای همین دروغ و اتهام ناروا قطعنامه های فراوانی را علیه ما تصویب کردند و به ذهن دنیا این چنین رسانده اند که برنامه هسته ای ایران خطر برای صلح جهانی است ؛ لذا ما را به فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد بردند.

رئیس قوه مقننه تاکید کرد: برنامه هسته ای ایران صلح آمیز است. هیچ صلح و امنیتی را تهدید نمی کند. شورای امنیت سازمان ملل به جای اینکه بگوید تحریم باید بگوید تشویق؛ همه کشورها را به کمک ایران تشویق کند. ما به اینجا رسیدیم ؛ قطعنامه گذشته شورای امنیت این است که ایران صلح و امنیت را تهدید می کند، بعد از برجام قطعنامه 2231شورای امنیت این گونه تغییر کرد که ایران باید فعالیت هسته ای داشته باشد و از دنیا هم می خواهد که در کنار ایران حضور داشته باشد. این اساس یک کلمه می شود: برجام.

رئیس جمهوری ادامه داد: در برجام ما دستاوردهایی داشتیم که هیچگاه از بین نمی رود. دستاورد بین المللی، دستاورد سیاسی، اخلاقی و پی ام دی را از بین بردیم. این ها دستاورهایی است که وجود دارد. تحریم تسلیحاتی کشور را که می گفت ایران نه حق خرید و نه حق فروش سلاح را دارد، این تحریم را به پنج سال تقلیل دادیم که دو سال و نیم آن گذشته و دو سال و نیم دیگر آزاد خواهد شد، این کار برجام است و کار برجام روشن است.

وی اضافه کرد: در زمینه اقتصادی هم برجام گشایش هایی را به وجود آورد. شما همه می دانید و اگر تا دیروز تردید بود امروز می دانید که وقتی این شرکت ها از ایران می روند معلوم است که روزی آمده اند که امروز می روند. اگر گفته می شود فلان بانک با ما از دیروز کار نمی کند، معلوم می شود که با ما کار می کرده است، اگر کار نمی کرده که ادبیات و زبان فارسی را باید از نو بنویسیم.

رئیس دستگاه اجرایی تاکید کرد: برجام آمده ، بخش بزرگی از مشکلات اقتصادی را هم حل کرده، تحریم های مربوط به برنامه هسته ای بعد از امضای برجام و اجرایی شدن آن لغو شد. اما تحریم های ما بخشی هسته ای بود، بخشی از آن تحریم های اولیه آمریکا بود. بخشی از آن مربوط به سیستم بانکی است، تحولاتی که سیستم بانکی نیاز دارد همه این ها هست و علیرغم این ما امروز با حدود 287 بانک رابطه کارگزاری داریم و هزاران حواله و گشایش اعتباری از طریق بانک های خارجی انجام دادیم.

وی خاطرنشان کرد: گزارشی بانک مرکزی به من داده است که در این مدت از سال 94 تا امروزچیزی حدود 70 میلیارد دلار پول از طریق سیستم بانکی تبادل شده و بنابراین روابط اولیه در حوزه بانک برقرار است.

حجت الاسلام روحانی افزود: در زمینه بانک ما چهار لایحه تقدیم مجلس کردیم این چهار لایحه نه تنها برای روابط بانکی که برای حیثیت ایران اساسی است، ما کشوری هستیم ضد تروریسم و ضد پولشویی، بنابراین برای ما مهم است. بنابراین لوایح شما می تواند در زمینه روبط بانکی بسیار به ما کمک کند. یکی از این چهار لایحه تصویب شده و سه لایحه دیگر باقی مانده است که من از ریاست محترم مجلس و نمایندگان محترم درخواست می کنم تسریع بفرمایید در تصویب این لوایح که می تواند در روابط بانکی ما بسیار تاثیرگذار باشد.

رییس جمهوری گفت: شما می دانید که ما سرمایه و فاینانس زیادی در این مدت از کشورهای خارجی گرفتیم که موارد اجرا شده آن ها بیش از 22 میلیارد دلار است. البته در شرایط فعلی که آمریکا تحریم ها را آغاز کرده مشکلات جدیدی برای ما به وجود آورده که باید از آن ها عبور کنیم.

 756هزار شغل ایجاد شده است

رئیس جمهوری در خصوص ایجاد اشتغال و مقابله با بیکاری گفت: کارنامه دولت یازدهم و دوازدهم بسیار درخشان است و جزء کارنامه هایی است که در کمتر کشوری می توانید بیابید.

روحانی با اشاره به آمار اشتغال در سال 84 تا 91 خاطرنشان کرد: اشتغال خالص ما در آن دوران این قدر کم بوده است که نمی توانم بگویم، اشتغال خالص ما در آن زمان فقط 10هزار نفر بوده است، ولی امروز اشتغال خالص کشور در طول 5 سال گذشته 2میلیون و 700هزار نفر بوده است که یک افتخار بزرگ برای کشور است.

رئیس جمهوری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواست تا با مراجعه به آمار بانک مرکزی و مرکز آمارهای اشتغال و بیکاری را مقایسه کنند و در ادامه افزود: البته اشتغال سرمایه خارجی، امنیت داخلی و شرایط خاص سکون و آرامش سیاسی می خواهد.

روحانی تاکید کرد: در زمینه اشتغال موفقیت بسیار بزرگی داشتیم، برای اولین بار در بهار 97 بیش از آن چه که داوطلب کار بودند، ما کار و اشتغال ایجاد کردیم.

وی توضیح داد: طبق آمار 711هزار جویای کار بودند و 756 هزار اشتغال ایجاد شده است، از نظر بیکاری کارنامه خوبی داریم، اما البته مردم ما قانع نیستند و این حرف درست است. هنوز بیکاری فراوان است این هم درست است.

رئیس جمهوری در بخش دیگر از سخنانش اظهار داشت:این که ما بیکاری مزمن چند ساله داریم درست است.رقم بیکاری ما 12.1 دهم است که بسیار زیاد است و قابل قبول نیست. اما من از شما خواهش می کنم به یک نکته توجه داشته باشید.اگر دولت یازدهم و دوازدهم مثل دولت نهم و دهم در اشتغال کار می کرد امروز رقم بیکاری ما به جای 12 درصد 22 درصد بود. این هنر دولت یازدهم و دوازدهم است. البته قوای دیگر مجلس شورای اسلامی همه کمک کردند.

وی اضافه کرد: در زمینه رکود چندین ساله ، ما بعد از جنگ اولین دولتی بودیم که با رشد منفی روی کار آمدیم.تنها دولتی هستیم بعد از جنگ که با رشد منفی 7.7 در سال 91 و در سال 92 هم رشد منفی داشتیم.

روحانی ادامه داد: ما در سال 93 رشد مثبت داشتیم در 94 قیمت نفت کاهش یافت. از آخرین فصل 94 تا امروز 9 فصل متوالی پشت هم ما دارای رشد اقتصادی هستیم.

رئیس دولت تدبیر و امید اضافه کرد: رشد اقتصادی سال 95 ما 12.5 درصد بوده که در دنیا کم نظیر بوده است. رشد متوسط ما در 5 سال بالای 4 درصد است رشد متوسط دو دولت قبلی ما 2.2 هست بنابراین ما در زمینه رونق تلاش کردیم.

وی اظهار داشت: رکود به معنای مصطلح اقتصادی که دو سه فصل رشد اقتصادی منفی باشد که بحمدالله در 9فصل متوالی نداشیم و این راه را باید ادامه دهیم.البته تا رونقی که مطلوب مردم است فاصله داریم.

روحانی در ادامه و در پاسخ به سوالی درباره شرایط امروز ارز با طرح این پرسش که به چه دلیل وضعیت امروز این چنین شد؛ آیا عامل اقتصادی بود، یا عامل سیاسی بود، یا عامل روانی بود و یا همه اینها بود. من در نوبت دوم اشاره بیشتری به این سوال می‌کنم که در زمینه ارز مسائل اجتماعی، روانی و مسائل سیاست خارجی آثارش بیشتر بوده است تا مسائل اقتصادی.

رئیس جمهوری تصریح کرد: این که ما در یک مقطعی تصمیم گرفتیم و تصمیم مان را بعدا عوض کردیم، خیلی طبیعی است.ما قبل از تحریم آمریکا یک جور تصمیم گرفتیم بعد از تحریم آمریکا جور دیگری تصمیم گرفتیم.

رئیس دولت تدبیر و امید اضافه کرد: اگر در تصمیم قبلی خود مانده بودیم اشکال بود.در تصمیم قبلی هم اجماع همه اقتصاددانان ما در آن شرایط بود یعنی 20 فروردین که ما باید یک نرخ واحدی را اعلام کردیم.

وی خاطرنشان کرد: ما می‌دانستیم اجرای آن مشکلاتی دارد اینکه می‌گویید چرا به مسافر ارز‌ دادید خوب وقتی به مسافر ارز ندهیم ارز خود را از کوچه پس کوچه ها تهیه می کند و همان ارز کوچه پس کوچه است که تبدیل به یک نرخی می‌شود که روی زندگی و کسب و کار مردم تاثیر می‌گذارد.برای کنترل بوده است.

روحانی گفت: البته هر برنامه جدید سو استفاده می شود انجام داد که برای این سو استفاده ها پیش بینی های خوبی انجام داده ایم.

رییس جمهوری در بخش دوم پاسخ به سئوالات نمایندگان گفت : لازم می دانم سپاسگزاری کنم از نمایندگان و از همه عزیزانی که طرح سئوال را امضا کردند وهمه افرادی که امروز از بیاناتشان پشت تریبون استفاده کردیم ونکاتی را مطرح کردند که باید به آنها پاسخ داده شود.

روحانی افزود: از وزرا می خواهم در زمینه همه این 5 سئوال و نکاتی که در لابلای بحث های توضیح این 5 سئوال مطرح شد توضیح لازم را ارائه کنند .

وی ادامه داد: نکته اساسی این است که چه شد کشور، کشوری که در یک مسیر کاملا آرامی حرکت می کرد و حتی همین ترامپ هم سرکار آمده بود در منطقه خلیج فارس آمد و در عربستان وهمان ایام انتخابات بود که مردم حماسه بزرگ را آفریدند و ضربه محکمی را به ترامپ وکشورهای کوچکی که دورترامپ جمع شده بودند، زدند، چه شد یک مرتبه جو تغییر کرد.

رییس جمهوری خاطر نشان کرد: تاریخ این تغییر 5 دی ماه سال 96 است و هر کس تاریخ دیگری دهد به اعتقاد من آدرس غلط به مردم داده است.

روحانی افزود: مردم ناگهان دیدند در خیابان ها عده ای آمدند و شعار می دهند و شعارها کم کم تبدیل شد به شعارهای هنجار شکنانه وغیر قابل قبول برای همه مردم ومردم دچار حیرت شدند.

وی اضافه کرد: درست است که مردم آمدند و پاسخ قاطع در راهپیمایی ها دادند اما این حادثه، یک حادثه کم نظیری بود که در سالهای گذشته نداشتیم.

رییس جمهوری گفت: حادثه دی ماه آقای ترامپ را به طمع انداخت تا اینکه در اواخر دی ماه اعلام کند من در برجام نمی مانم مگر آنکه اروپا ودیگران با من راجع به بند غروب و مساله موشک همراه شوند و اگر همراه نشوند یک جانبه خارج می شوم و بعد از این تهدید می بینیم با آن ناآرامی داخل و تهدیدات بیرون مردم نگران شدند.

روحانی افزود:برادران وخواهران بدانید تخریب خرابی می آورد، بدانید سیاه نمایی زندگی مردم را به سمت سیاهی می برد و کلام نیست، فقط اجتماع نیست فقط، شعار در گوشه و کنار نیست . البته اگر شعار علیه فردی مثل حسن روحانی باشد اهمیتی ندارد نوکری است مثل نوکرهای مردم وسربازی است از سربازها .

وی گفت:دلم برای اینها نمی سوزد واگر من تهدید به ترور شوم برای من مهم نیست، همه ماه رمضان ها همه خواندیم که آرزوی ما است که این را داشته باشیم.

چه شد که رییس جمهور را تهدید به مرگ کردند

رییس جمهوری یادآور شد: اما چه شد عده ای جرات کردند رییس جمهور کشور را تهدید به مرگ کنند؟ چون حس کردند بین ما وشما فاصله است وبه غلط فکر کردند بین مجلس و دولت وقوه قضاییه فاصله است.

روحانی تاکید کرد: ما اگر وحدت داشته باشیم فیضیه مرکز انقلاب تبدیل نمی شود به جایی که عده ای آب به آسیاب دشمن بریزند . باید با هم متحد شویم ودست در دست هم پشت رهبری حرکت کنیم .

وی اضافه کرد: شما می گویید چرا قیمت ارز بالا رفت و می فرمانید چرا برجام هم جایش اجرا نشد قبول داریم که طرف ما در برجام تخلفاتی انجام داده بویژه امریکایی ها وبارها اعلام کردیم اما همه ما منصفانه قضاوت کنیم اگر برجام هیچ بود پس چه غصه ای امروز داریم .

رییس جمهوری گفت : شما می گفتید هیچ شرکتی نیامده ایران ، خوب نیامده؛ پس چرا می گویید شرکتها چرا دارند بیرون می روند؟ شما که گفتید نیامدند. شما گفتید هیچ هواپیمایی نیامده یا گفتید هواپیما کاغذی است حال می گویید می روند.

وی ادامه داد: شما اعلام کردید این برجام هیچ رابطه بانکی را درست نکرد حتی وقتی ما گفتیم سوئیفت برقرار شده ناچار شدیم خبرنگاران را در بانک مرکزی ببریم تا با چشم ببینند.می گفتند امکان ندارد آقایی که متخصص این امور هم هست نوشته بود هرچه بشود سوئیفت امکان ندارد.این شد.

روحانی اضافه کرد: شما می گویید آیا به صد درصد اهداف رسیدید نه نرسیدیم؛ در بعضی زمینه ها 100 درصد بعضی 80 درصد و بعضی 60 درصد. اما ما در بسیاری از زمینه ها به صد درصد رسیدیم.

رئیس دولت تدبیر و امید خاطرنشان کرد: تمام کارشناسان می گفتند پی ام دی( پرونده ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته ای ایران) چیزی بود که از محالات است بتوانید حل کنیم اما حل شد تمام شد. قطعنامه ها علیه ایران برچیده شد تحریم نظامی بلند مدت تبدیل به 5 ساله شد دو و نیم سال دیگر برداشته می شود.

وی گفت: در زمینه اقتصادی هم خیلی قدم ها برداشته شد بله بعضی قدمها برداشته نشد عمدتا تحلف آمریکا در این زمینه بود. باید چه کار کنیم. مردم باید نسبت به آینده خودشان آرامش داشته باشند.

روحانی یادآورشد:شما می فرمایید مردم زندگیشان مطلوب نیست و ناراحتند کاملا این حرف درست است.اما من می پرسم آیا دولت یازدهم برای رفاه مردم کاری نکرد آیا اگر تورم در طول چهار سال سرجمع حدود 60 و چند رصد شد، حقوق کارمند به دو برابر افزایش نیافت اگر زندگی مردم سخت شد برای مبارزه با فقر مطلق آیا پرداختی مستمری بگیران را سه و چهار دهم برابر و در بعضی موارد به چهار برابر افزایش ندادیم.

رییس جمهوری تصریح کرد: اگر بناست به اینها تکیه کنیم باید همه را بگویم.دوستان می گویند عده ای هم از اشتغال خارج می شوند من می گویم اشتغال خالص.یعنی حساب کردیم کل آنهایی که وارد شدند و آنهایی که خارج شدن منها کردیم، شده اشتغال خالص. این را مرکز آمار و بانک مرکزی به عنوان مراجع رسمی آماری کشور اعلام می کنند گفته من و یکی دیگر نیست.

وی ادامه داد: آنچه من قول دادم و در انتخابات 92 و 96 قول دادم و گفتم راه من راه اعتدال است. باز هم می گویم ملت ایران با تند روی ما به جایی نمی رسیم. تند روی از راست باشد یا چپ باشد فرق نمی کند.راهی جز اعتدال نداریم. راهی جز دوستی و برادری نداریم راهی جز وحدت نداریم.

روحانی تاکید کرد: اشکال ندارد شما مخالف دولت باشید این حق شماست اما برای منافع ملی کنار هم باشیم. از همه نمایندگان خواهش می کنم هم شما و هم ما هر کاری می خواهیم بکنیم یک بار اصل 40 قانون اساسی را بخوانیم.

رییس جمهوری با اشاره به اصل 40 قانون اساسی گفت: اصل 40 قانون اساسی به عنوان حقوق به من یا به او حقی داده است . در اجرای حق ما نمی توانیم به منافع ملی ضربه بزنیم. اصل منافع ملی به عنوان یک شرط در تمام برنامه ها محفوظ است . مجلس، قوه قضاییه، دولت، نیروهای مسلح وهمه باید به اصل 40 قانون اساسی توجه کنند.

دکتر روحانی با تاکید بر این موضوع که 'دولت نقص دارد حتما نقص دارد، تردید نکنید، ما هم دولتی مثل همه دولت ها هستیم.'، خاطرنشان کرد: تلاش من این بوده است که بهترین ها را جمع کنم و ممکن است نقص داشته باشیم و به همین دلیل هم شما استیضاح می کنید و حق شما است و اشکالی هم ندارد، شما بگویید وزیری نباشد یا وزیری باشد، این جزو حقوق شما است ، اینها مهم نیست.

وی ادامه داد: آنچه مهم است اینکه همه برای حل مشکل مردم دست به دست هم دهیم. مردم از ما نمی خواهند که شما از من بپرسید و من هم در اینجا آمار و ارقام به ارائه دهم و جزوه ها را بخوانم. مردم این را نمی خواهند. مردم درد را می دانند و از من و تو بهتر می دانند. مردم مشکلات اقتصادی خود را روزمره و لحظه ای درک می کنند، صبح با سوار شدن به تاکسی و اتوبوس، وارد شدن به مغازه و غیره می بیند.

رییس جمهوری افزود: لمس این مساله که زندگی مردم توام با سختی و مشکلات شده است، چندان مهم نیست که شما به من بگویید . اگر هم من و شما به فکر درمان موقت باشیم، مردم نمی پسندند و درمان موقتی که یک بار کار کشور را درست کنیم و دو مرتبه به وضع سابق برگردیم، نمی خواهند.

دکتر روحانی با تصریح این امر که«مردم درمان دائم را می خواهند» اظهارداشت: درمان دائم چگونه درست می شود؟ با کار دولت، حتما نه. با کار تنها مجلس یا قوه قضاییه به تنهایی؟ حتما نه. ولی اگر همه با هم و کنار هم باشیم حتما از مشکلات عبور می کنیم. چرا از مشکلات عبور نکنیم.

رییس جمهوری در انتقاد از کسانی که وضع موجود را به بحران تعبیر می کنند، خاطرنشان کرد: پشت تریبون ها نگوییم؛ والله ما دچار بحران نیستیم اول مساله است و بعد به آسیب و تهدید تبدیل می شود و سپس بحران تبدیل می شود. ما در مرحله آسیب هستیم و در بعضی موارد در لبه تهدید. چرا می گوییم بحران.

وی ادامه داد: ما مشکل داریم و البته مشکل داریم، مردم ما مشکل دارند و همه آن مواردی که شما در سوالات خود گفتید بی مشکل نیست، ما باید همه دست به دست هم دهیم و ممکن است کاری هم کرده باشیم که دقیق نبوده است، به ما بفرمایید، باید اصلاح کنیم. ما معصوم نیستیم.

رییس جمهوری تصریح کرد: من به شما قول می دهم به ملت ایران قول می دهم هیچ گاه کاری بدون مشورت و خرد جمعی انجام نداده ام. من تمام دولت، تمام کارشناسان را به شهادت می طلبم که هیچ وقت حتی تصمیم قاطع صدرد صد داشته اما زمانی که به جلسه ای آمده و دیده ام که همه نظر مخالف دارند، نظر آنان را قبول کرده ام. اینکار نادرست وخودسری و به معنای استبداد رای است. حتما ما اشتباه داشته و داریم و باید آن را با هم جبران کنیم

وی افزود: در مساله ارز آن هایی که ارز برای واردات کالا گرفتند و وارد نکردند ، وزارت صمت و بانک مرکزی موظف هستند که به قوه قضاییه بدهند و ما با آن ها برخورد خواهیم کرد. قوه قضاییه ما با آن ها برخورد خواهد کرد. اگر کسی کالایی را کم وارد کرده است، با آن ها برخورد می شود. اگر کسی ارز 4هزار و 200 تومانی گرفته و اکنون کالای آن ها در گمرک است ما از آن ها ما به التفاوت می گیریم.

رییس جمهوری با بیان اینکه« رانت در مواردی بوده است اما نه به آن وسعت.» گفت: شما را به خدا، مساله و مشکل را در حد خود آن ببینیم؛ وقتی مشکل را اضافه می کنیم به تبع در حل آن عاجز می شویم، ما مشکل داریم و آن را می توانیم حل کنیم چرا نتوانیم. شما ممکن است بگویید رابطه مجلس و دولت ضعیف است که ممکن است این حرف درست باشد.

رئیس جمهوری در تشریح رابطه دولت و مجلس گفت: اگر رابطه مجلس و دولت ضعیف است، اگر رابطه وزرای ما با مجلس کم است، آن را بیشتر می کنیم. ما چند هفته پیش از نمایندگان مجلس دعوت کردیم که جلسه ای باهم داشته باشیم. رئیس مجلس زمان را مناسب ندید تاخیر انداختیم. بنا بود ما شما را دعوت کنیم، شما ما را دعوت کردید. ما حتما باید روابط خود را قوی و نزدیک کنیم. برای اینکه بتوانیم مسائل خود را حل و فصل کنیم.

رئیس جمهوری افزود: برادران عزیز، شما می فرمایید دو راه بیشتر نداریم یا باید در برجام بمانیم یا خارج شویم. بله در ظاهر همین دو راه را داریم اما راه سومی هم وجود دارد. من دیروز با رئیس جمهوری فرانسه صحبت می کردم و گفتم اگر اروپا به تعهدات خود عمل نکند ما شیوه جدید را به شما علام می کنیم که راه سوم است. حالا اگر به آن مقطع رسیدیم ولازم شد همه نمایندگان محترم هم مطلع خواهند شد که ما راه سوم هم داریم.

حجت الاسلام روحانی در ادامه سخنان خود خطاب به ملت ایران گفت: مردم مشکلات اقتصادی و اجتماعی ما قابل حل است. ما همه توان خود را به کار گرفتیم تا کالاهای ضروری با قیمت مناسب در اختیار شما قرار گیرد. تمام تلاش مان را انجام دادیم که تولید بتواند به مسیر خود ادامه دهد. همه تلاش ما بر این است محصولات داخلی با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار گیرد. ما بسیاری از قیمت ها را در آب در برق در گاز و در سوخت در بسیاری از موارد حمل و نقل آن چه مربوط به دولت بوده، دست نزدیم تا مردم در رفاه بیشتر باشند.

رئیس جمهوری ادامه داد: این همه تلاشی که امسال در زمینه برق انجام شد با همکاری مردم به موفقیت رسید. اگر مردم با دولت و وزارت نیرو همکاری نمی کرد ما دچار مشکل بزرگی در تابستان می شدیم، همکاری کردیم، عبور کردیم. اگر ما در زمستان زمینه گاز همکاری کنیم صادرات گاز ما بیشتر خواهد شد. اگر ما در مصرف نفت صرفه جویی کنیم فراورده نفتی ما بیشتر صادر می شود.

رئیس دستگاه اجرایی افزود: دوران تحریم در اختیار من و شما و ملت ایران است. اگر متحد باشیم و در کنار مردم و اگر مردم با ما باشند به سرعت عبور می کنیم. اگر باهم نباشیم و فاصله بگیریم، زمان طولانی خواهد گذشت. برادران وخواهران گرامی، نمایندگان محترم و ملت ایران، مسئله اول مردم این است که ما با هم اختلاف نداشته باشیم مردم از آمریکا، تحریم و تهدیدات خارجی نمی ترسند. مردم از دعوای بین خودمان می ترسند، اگر همه گروه ها و جناح ها، تمام نمایندگان امروز دست به دست هم دهیم، برای حل معضلات و مشکلات مردم و مردم مطمئن شوند ما با هم هستیم، می فهمند که مشکل حل می شود. علامتی که ما باید بدهیم همین است. مقام معظم رهبری دستور دادند شورای عالی هماهنگی اقتصادی با حضور روسای سه قوه تشکیل شود. یکی از دلایل تشکیل آن بود که به مردم علامت دهد که سه قوه متحدند و باهم تصمیم می گیرند.

حجت الاسلام روحانی تاکید کرد: ما امروز یک بار دیگر می خواهیم به جامعه و دنیا این علامت را بدهیم که متحد هستیم. شما نمایندگان محترم سوال کردید برای دلسوزی و من پاسخ دادم در چارچوب وظیفه. اگر نتیجه آن قانع شدن عده ای از مردم باشد یعنی ما در کار امروز موفق شدیم. اگر نتیجه جلسه امروز ما این باشد که در سال چهلم انقلاب و بلوغ انقلاب اگر اختلافی به مجلس و دولت است برادرانه در کمال اخلاق با صراحت حرف می زنند و جواب می شنوند، این به معنای بالاترین هدیه در هفته دولت به ملت بزرگ ایران است. این به عنوان کاری است که روح شهید رجایی، باهنر و شهید بهشتی و مطهری و امام عزیز ما را راضی می کند. ما راهی جز وحدت و اتحاد برای رسیدن به اهداف خود نداریم و آن را دنبال می کنیم.

رئیس جمهوری درباره نرخ ارز هم گفت: تلاش دولت بر این است که قیمت ارز متعادل تر شود. در روزهای اخیر نسبت به هفته گذشته قیمت ارز مقداری متعادل تر شده و در هفته های بعد متعادل تر خواهد شد. همه تلاش ما این است که مردم احساس نگرانی نکنند. البته نکته ای را هم باید بگویم. ما ذخایر ارزی خود را بالا می بریم. در این روزها ارز ما کم نشده است، صادرات غیر نفتی ما افزایش یافته است. صادرات نفتی غیر میعانات گازی سه ماهه نوزده درصد افزایش پیدا کرده است. به ذخایربانک مرکزی و بانک های دنیا اضافه می شود. برای ماه ها و سال های آینده کارهای اقداماتی انجام می دهیم.

رییس جمهوری گفت : به رییس کل بانک مرکزی گفتم که از ذخائر ارز حق استفاده ندارید وهمانطور که شما گفتید می توانستیم مقداری طلا به جامعه بیاوریم، اما دست ما باز نیست.

روحانی افزود: طلای ما به عنوان پشتوانه اسکناس است و ما حق نداریم دست بزنیم. بنابراین ما در مسیر تعادل هستیم و قدم به قدم کار را پیش خواهیم برد و بی تردید موفق خواهیم شد و این توفیق به حول وقوه الهی اذان ما است.

وی درپایان سخنان خود از ریاست مجلس،هیات رئیسه و نمایندگان مجلس شورای اسلامی ، وزرا وملت بزرگ ایران ورسانه ها تشکر کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه