English

هر دم از این باغ بری می رسد

توافق دولت و مجلس برای استیضاح وزیر اقتصاد!/ استیضاح وزیر اقتصاد با چه هدفی انجام می شود

شایعات مطرح شده نشان می دهد که در اتفاقی نادر، توافقی پنهانی و پشت پرده میان مجلس و دولت برای استیضاح وزیر اقتصاد صورت گرفته است.

توافق دولت و مجلس برای استیضاح وزیر اقتصاد!/ استیضاح وزیر اقتصاد با چه هدفی انجام می شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، روز گذشته در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی طرح استیضاح مسعود کرباسیان وزیر اقتصادی با ۳۳ امضا به صورت رسمی از سوی هیات رییسه مجلس اعلام وصول شد.

پیش بینی استیضاح چند وزیر دولت به ویژه وزرای اقتصادی و از همه مهمتر وزیر اقتصاد چندان دور از ذهن نبود، اما چند نکته طرح استیضاح مسعود کرباسیان را دچار ابهام می کند.

نخستین موضوع، زمان استیضاح است. ابتدا انتظار این بود که استیضاح کرباسیان پیش از همه انجام شود، اما در کمال شگفتی، علی ربیعی وزیر کار در ردیف نخست استیضاح وزرای کابینه تدبیر و امید قرار گرفت و از سمت خود با رای عدم اعتماد نمایندگان عزل شد.

حرف و حدیث های بسیاری در خصوص علت تعجیل در استیضاح وزیر سابق کار در افکار عمومی مطرح شده و حتی برخی از خبرنگاران در فضای مجازی اعلام کردند که شخص قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت دولت حسن روحانی پشت این ماجرا است و به دلیل اختلاف با ربیعی در خصوص مدیریت تامین اجتماعی، پشت پرده از استیضاح ربیعی حمایت کرده است.

توافق دولت و مجلس برای استیضاح وزیر اقتصاد!/

از سوی دیگر حدود بیست روز قبل مجلسیان طرح سوال از رییس جمهور را کلید زدند و حسن روحانی باید حداکثر تا تاریخ 11 شهریور ماه برای پاسخگویی در صحن علنی مجلس حضور یابد و گفته می شود که وی ششم شهریور به خانه ملت می رود.

از سوی دیگر مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد و دارایی نیز باید حداکثر تا تاریخ هفتم شهریور در جلسه استیضاح خود حضور یابد.

ابهام در خصوص تعداد استیضاح کنندگان

پس از اوج گرفتن مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم، به ویژه افزایش روزافزون قیمت سکه و ارز و کاهش شدید ارزش پول ملی، مجلسیان نامه ای را خطاب به حسن روحانی نوشته و از وی خواستند که تیم اقتصادی دولت را ترمیم کند.

چند روز بعد رییس کل بانک مرکزی از سوی دولت عزل شد و همگان انتظار داشتند نفر بعدی وزیر اقتصاد باشد. اما این اتفاق نیافتد.

پس از آنکه روند ترمیم تیم اقتصادی دولت متوقف شد، طرح سوال از رییس جمهور با جدیت بیشتری در مجلس پیگیری گردید و در نهایت با امضای یک چهارم نمایندگان به صورت رسمی در مجلس اعلام وصول شد.

محور سوالات از رییس جمهور در خصوص مشکلات اقتصادی است. به عبارتی همان پرسش ها قرار است از وزیر اقتصاد نیز در جلسه استیضاح پرسیده شود.

طرح استیضاح وزیر اقتصاد چند امضا دارد

در ابتدا اعلام شد که طرح استیضاح وزیر اقتصاد دولت حسن روحانی بیش از 50 امضا دارد. پس از چند روز اعلام شد که بیش از 90 نماینده این استیضاح را امضا کرده و روند افزایش امضاها ادامه دارد.

توافق دولت و مجلس برای استیضاح وزیر اقتصاد!/

در تاریخ یازدهم تیر ماه کرباسیان در جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس برای بررسی طرح استیضاح حضور یافت و در این جلسه طراحان استیضاح قانع نشده و خواستار حضور وی در صحن علنی مجلس شدند.

پس از آنکه طرح سوال از رییس جمهور جدی شد، ناگهان برخی از نمایندگان اعلام کردند که طرح استیضاح وزیر اقتصاد با ریزش شدید امضا روبه رو شده و حتی عده ای از جمله علی اصغر یوسف نژاد عضو هیات رییسه مجلس پیش بینی کردند که این استیضاح از دستور خارج می شود.

اما در نهایت روز گذشته طرح استیضاح مسعود کرباسیان با 33 امضا توسط هیات ریسه اعلام وصول شد. به عبارتی تنها طی 17 روز 57 نماینده امضای خود را پس گرفتند.

پرسش اساسی از نمایندگان فوق این است که آیا طی هفده روز اخیر وضعیت اقتصادی کشور به ویژه التهاب در بازار سکه و ارز بهبود یافته که آنها از تصمیم ابتدایی خود منصرف شدند؟

برخی تحلیلگران معقتدند که اجرای طرح سوال از رییس جمهور آنها را منصرف کرده است. اما چرا همه نمایندگان منصرف نشده و منتظر پاسخ های حسن روحانی در خصوص مشکلات اقتصادی کشور نماندند.

استیضاح وزیر اقتصاد با پیگیری نمایندگان پارلمانی رئیس جمهور اعلام وصول شد

پاسخ این پرسش ها را می توان در توییتر یافت. از همه مهمتر افشاگری احمد امیرآبادی فراهانی ‌‌نماینده قم و عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی را می توان به عنوان سندی مهم در نظر گرفت.

وی در توییتی به صراحت گفته است: "استیضاح دکتر کرباسیان وزیر اقتصاد و دارایی با پیگیری نمایندگان پارلمانی رئیس جمهور امروز اعلام وصول گردید، تا استیضاح قبل از سوال از رئیس جمهور مطرح شود! آیا  وزیر اقتصاد و دارایی قربانی سوال از رئیس جمهور خواهد شد؟!!"

در تمام ادوار گذشته رسم بر این بوده است که در زمان استیضاح یکی از وزرا، معاون پارلمانی وزارتخانه مربوطه به همراه معاونت پارلمانی دولت و معاونت پارلمانی وزارتخانه ها تلاش می کردند که استیضاح از دستور خارج شده و نمایندگان امضای خود را پس بگیرند.

توافق دولت و مجلس برای استیضاح وزیر اقتصاد!/

حتی در برخی اوقات مشاهده شده بود که استانداران نیز وارد میدان شده و از نمایندگان استان خود می خواستند امضای خود را پس بگیرند. اما ناگهان در این موضوع مشاهده می شود که "نمایندگان پارلمانی رییس جمهور" پیگیر هستند.

حال این پرسش مطرح می شود، اگر قرار بود کرباسیان قربانی طرح سوال از رییس جمهور شود، چرا حسن روحانی پیشتر وی را عزل نکرد و به خواست افکار عمومی، مجلس و اساتید دانشگاهی در ترمیم تیم اقتصادی دولت احترام نگذاشت.

واکنش وزیر اقتصاد به استیضاح/ بگم بگم ها به دهان بعضی از مسوولان مزه کرده است

و بالاخره اینکه واکنش مسعود کرباسیان وزیرامور اقتصادی و دارایی به استیضاح خودش نیز جالب توجه است.

وی در صفحه اینستاگرامش نوشت: با وصول استیضاح هفته آینده باید در صحن پارلمان حاضر شوم. از صمیم قلب خوشحال شدم. حالا امکانی مهیا شده که در صحن پارلمان ضمن پاسخگویی به سؤالات در مورد چند دغدغه فراتر از موضوعات روزانه با نمایندگان ملت حرف بزنم. در مجلس توضیح خواهم داد در چه نقطه ای ایستاده ایم؟ چرا برخی از مطالبات اقتصادی مردم محقق نشده؟ چرا مبارزه با رانت و فساد به نتیجه مطلوب نرسیده و چرا باید خصوصی سازی را به عنوان تنها راهبرد عملی و بلند مدت بشناسیم؟ با صدای رسا از چند عمل وزارت اقتصاد دفاع خواهم کرد. اینکه طی یک سال بیش از 500 مجوز مزاحم کارآفرینان را بدون توجه به انواع سنگ اندازی ها لغو کردیم، اینکه طی هفت ماه و با تمام مقاومت های که صورت گرفت، بانک ها را وادار کردیم 6 هزار میلیارد تومان از اموال مازاد خود را بفروشند. نظر تمام بزرگان کشور این است که زندگی و آسایش و توسعه ایران به همین تک جمله گره خورده است: جلوی کارآفرینی و خصوصی سازی را نگیریم.

در این پیام کرباسیان چند نکته قابل توجه است. نخست اینکه وی حتی یک بار هم از دولت و رییس جمهور نام نبرده و تمام مسائل را به اقدامات وزارت اقتصاد خلاصه کرده است.

همچنین کلیدواژه هایی چون "در مورد چند دغدغه فراتر از موضوعات روزانه با نمایندگان ملت حرف بزنم" ، " چرا برخی از مطالبات اقتصادی مردم محقق نشد" ، "چرا مبارزه با رانت و فساد به نتیجه مطلوب نرسید" ، "500 مجوز مزاحم کارآفرینان را بدون توجه به انواع سنگ اندازی ها لغو کردیم" ، "سنگ اندازی ها و مقاومت های صورت گرفته" ، "الزام بانک ها به فروش اموال مازاد" و بالاخره اینکه " جلوی کارآفرینی و خصوصی سازی را نگیریم" از جمله نکاتی است که باید در متن گفته های مسعود کرباسیان به آن توجه کرد.

حسن روحانی نیز پس از اعلام وصول طرح سوال از رییس جمهور ، در نامه ای خطاب به علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی به صراحت گفته بود: " انشاء الله در فرصت مقرر به مجلس خواهم آمد و به سوالات پاسخ خواهم داد. البته این امر می تواند فرصت خوبی باشد تا برخی از حقایق را برای مردم عزیز کشورم بازگو نمایم که آنها صاحب واقعی کشورند و مشروعیت من و شما نیز از آراء آنها است."

مثل اینکه تهدید به بگم بگم ها در بزنگاه های مهم در دهان برخی از مسوولان مزه کرده است.

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه