English

روحانی در همایش رؤسای نمایندگی‌های ایران؛

برجام، شکست توطئه ۱۲ ساله علیه فناوری هسته ای ایران بود

رئیس‌جمهور در همایش رؤسای نمایندگی‌های ایران، خطاب به سفرای جمهوری اسلامی ایران، گفت: یا تسلیم یا مقاومت! راه دیگری نداریم.

برجام، شکست توطئه ۱۲ ساله علیه فناوری هسته ای ایران بود

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست‌جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی امروز یکشنبه 31 تیر در همایش روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور، با بیان اینکه ما اهل تجاوز و تدافع نیستیم و به دنبال بازدارندگی هستیم، تاکید کرد: توان ایران اسلامی، توان بازدارندگی است، ما با هیچ کس دعوا و جنگ نداریم اما دشمنان باید خوب بفهمند که جنگ با ایران مادر جنگ‌ها و صلح با ایران مادر صلح‌ها است. ما هیچ‌وقت از تهدید نترسیده و در برابر تهدید، تهدید خواهیم کرد.

 ما مرد شرف و ضامن امنیت آبراه منطقه در طول تاریخ هستیم

وی افزود: امروز سخن گفتن با آمریکا معنایی جز تسلیم و پایان دستاوردهای ملت ندارد. و آقای ترامپ! ما مرد شرف و ضامن امنیت آبراه منطقه در طول تاریخ هستیم ؛ با دم شیر بازی نکنید، پشیمان کننده است.

رئیس جمهور در این همایش که با محوریت گسترش هدفمند دیپلماسی و ارتباطات خارجی در محل مرکز مطالعات وزارت امور خارجه برگزار شد، گفت: سیاست خارجی بعد از امنیت ملی مهم‌ترین مسأله هر کشوری است.

روحانی سیاست خارجی را مظهر حاکمیت ملی دانست و اظهارداشت: اگر برای حاکمیت ملی دو محل ظهور و بروز در نظر بگیریم، دمکراسی و آراء مردم در پای صندوق های رای، مظهر داخلی حاکمیت ملی هستند و سیاست خارجی مظهر حاکمیت ملی هر نظام سیاسی در دنیای بیرونی و عرصه بین‌المللی است.

روحانی با بیان اینکه مداخله چه در سیاست خارجی و چه در سیاست داخلی ، ناقض حاکمیت ملی است، گفت: هر نظامی زمانی در پیشبرد سیاست خارجی خود موفق است که جلوی مداخلات خارجی در امور سرزمینی خود را بگیرد و در عرصه داخلی نیز زمانی حاکمیت ملی موفق است که جلوی مداخله دولت در تحقق دمکراسی و اظهارنظر و اعمال رأی مردم را بگیرد. اگر دولت در انتخابات دخالت کند حاکمیت ملی نقض خواهد شد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه سیاست خارجی همچون موضوع دفاع از کشور، با مسایل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی تفاوت اساسی دارد، تصریح کرد: در مسایل فرهنگی و اقتصادی دولت فضا را برای فعالیت مردم آماده کرده و صرفاً در بعضی از امور کلی سیاستگذاری می‌کند، اما در عرصه سیاست خارجی کارعمدتاً بر عهده نظام و دولت و البته به نمایندگی از ملت است. شما به عنوان دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ، نمایندگان ملت ایران هستید آن هم نه صرفاً نمایندگان ایرانیان امروز، بلکه شما نمایندگان همه ایرانیان در طول همه تاریخ و سفیران فرهنگ باستانی ایران، اندیشمندان، فضلا و بزرگان این سرزمین و تک تک آحاد ملت ایران از هر مذهب، قوم، مرام و ایده سیاسی از گذشته تاریخ تا امروز هستید.

روحانی با تأکید بر اینکه شما سفرای نظام جمهوری اسلامی و ملت ایران هستید، خاطرنشان کرد: امضای فردی که پای استوارنامه شما است، منتخب مستقیم آراء مردم است. دلیل تأکید بر این موضوع این است که سفرا یا مسئولین نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور در هر سطحی که هستند باید خود را در برابر همه مردم از هر مذهب و قومی به صرف اینکه تبعه ایران هستند، مسئول بدانند.

رئیس جمهور گفت: سفرا و مسئولین نمایندگی‌های ایران باید به گونه ای عمل کنند که همه ایرانیان خارج از کشور، به غیر از عده معدودی که عزت و منافع ملی ایران را نادیده گرفته‌اند، خود را متعلق به ایران ببینند و سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های ایران در خارج کشور را متعلق به خود بدانند، حتی آن دسته از ایرانیانی که ممکن است دلبستگی چندانی به نظام جمهوری اسلامی نداشته باشند، اما عاشق ایران هستند، باید به سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های کشورمان در خارج از کشور جذب شوند.

روحانی ادامه داد: همه کسانی که اردیبهشت سال ۹۶ ساعات زیاد در صف‌های طولانی ایستادند تا رأی خود را به صندوق آراء انتخابات ریاست جمهوری دوره دوازدهم بیندازند، عاشق ایران بوده و هستند و رابطه سفرا و مسئولین نمایندگی‌های کشورمان در خارج با این دسته از ایرانیان نباید صرفاً در مناسبت‌ها باشد، بلکه سفرا باید به وزارت امور خارجه برنامه و گزارش بدهند که در طول سال با ایرانیان خارج از کشور که به ایران عشق می‌ورزند، چه دیدارها و گفتگوهایی داشته‌اند.

رئیس جمهور بزرگترین مسئولیت سفرا و مسئولین نمایندگی‌های کشورمان در خارج  را حفاظت و حراست از امنیت و منافع ملی ایران برشمرد و تاکید کرد: شرایط امروز جهان و ایران با دیروز متفاوت است. در جهان در حال تغییر و تحول هر اتفاق در هر کشوری مثل برگزاری یک انتخابات و پیروزی یک حزب بر حزب دیگر بر فضای کلی جهان و روابط بین‌المللی تأثیر مثبت یا منفی می‌گذارد.

روحانی اظهارداشت: پس از یک دوره فراز و نشیب که یک ابرقدرت سعی داشت فضایی تک قطبی در جهان ایجاد کند، امروز کسی در آمریکا سر کار آمده که نه تنها می‌خواهد با دولت پیش از خود مرتب بجنگد بلکه با منافع همه دنیا و البته به تعبیری با منافع خودش در ستیز دائمی است، این مسأله نه تنها برای ایران، بلکه برای همه جهان یک خطر است که البته در دل آن فرصت‌های بزرگی نیز وجود دارد.

رئیس جمهور تصریح کرد: هیچ وقت نمی‌شد به راحتی امروز برای جهان توضیح داد که سیاست کاخ سفید تا چه حد ضد مسلمانان است و یا برای جهانیان استدلال کرد که حاکمان کاخ سفید تا چه اندازه نژادپرست هستند، اما امروز هر آنچه برای توضیح و استدلال در مورد این مسایل نیاز بود، شفاف و صریح در مواضع هیأت حاکمه آمریکا بیان می‌شود.

روحانی ادامه داد: امروز تردیدی در این نیست که حاکمان آمریکا ضدیت شدیدی با ملت فلسطین دارند. امروز هیأت حاکمه آمریکا به وضوح احترام و عزت مسلمانان را نادیده گرفته و با جایگاه قدس شریف در قلوب مسلمانان می‌جنگد اما آنها نمی‌دانند که دارند چه کاری انجام می دهند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: اگر انسانی حتی بهره اندکی از منطق برده باشد، برای خوشایند یک رژیم غاصب با یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون مسلمان اعلام جنگ نمی‌کند.

روحانی گفت: امروز به راحتی می‌توانیم به جهانیان بگوییم که آمریکایی‌ها در باطن، هیچ تعهدی به صلح، معاهدات و سازمان‌های بین‌المللی ندارند، در حالی که تا چندی پیش که آمریکا در سازمان ها و معاهدات بین‌المللی حضور داشت، چنین استدلالی سخت بود اما عملکرد هیأت حاکمه فعلی آمریکا نطق، بیان و قلم ما را برای توضیح دادن باطن حقیقی هیأت حاکمه این کشور روان کرده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه "رفتارهای هیأت حاکمه فعلی آمریکا خطرات زیادی برای جهان بوجود آورده، اما در دل این خطرها فرصت‌های بزرگی نیز وجود دارد"، تصریح کرد: باید  از این فرصت های بزرگ ، حداکثر بهره‌برداری انجام گیرد. همیشه می‌توانستیم مستندات زیادی ارائه کنیم مبنی بر اینکه رژیم صهیونیستی اساساً بر مبنای تجاوزگری، اشغال، خیانت، آواره کردن مردم و کشتن کودکان و زنان و پیرمردان روی کار آمده است، اما با وضعیتی که امروز در سایه حمایت‌های بی‌منطق هیأت حاکمه فعلی آمریکا از این رژیم بوجود آمده، استدلال علیه این رژیم نیز آسان‌تر شده است.

روحانی با اشاره به برخی مواضع و رخدادهای جدید در ارتباط با فلسطین، گفت: هیچگاه تا امروز صهیونیست‌ها و دولت آمریکا به این صراحت اعتراف نکرده بودند که اساساً دولتی به نام فلسطین نمی‌شناسند و یا قدس شریف را متعلق به مسلمانان نمی‌دانند و اساساً باورشان این است که فلسطین سرزمینی اسلامی نبوده و  این مواضع هیچ‌وقت اینقدر صریح و با وقاحت بیان نشده بود.

رئیس جمهور با تأکید مجدد بر اینکه در دل این وضعیت جدید که خطری بزرگ برای مسلمانان و منطقه است، فرصت‌های بزرگی نیز وجود دارد، اظهارداشت: جمهوری اسلامی ایران همواره در گفت وگو با کشورهای عرب و همسایگان فلسطین تاکید داشت که رژیم صهیونیستی اهل استدلال و گفتگوی منطقی نیست و با برگزاری کنفرانس نمی‌توان سرزمین فلسطین را از این رژیم پس گرفت و آوارگان فلسطینی را به سرزمین‌شان بازگرداند. اما امروز همگان این مسایل را به چشم می‌بینند . تا چندی پیش مدعی بودند که رژیم صهیونیستی الگوی دمکراسی در منطقه است اما آیا امروز تردیدی باقی مانده که این رژیم الگوی آپارتاید در منطقه است؟ شرایط سیاسی امروز در کنار اینکه وضعیت را شاید برای ما سخت می‌کند، اما استدلال و یارگیری در عرصه بین‌المللی را برای ما راحت کرده است.

روحانی خاطرنشان کرد: امروز بهترین زمان است تا در فضای حقیقی و مجازی با ایرانیان، دانشگاهیان، نخبگان و اهل نظر و اندیشه و همه کسانی که دغدغه دارند، ارتباط بگیریم و فضای مجازی فرصت بسیار خوبی برای این کار در اختیار ما قرار داده است.

رئیس جمهور گفت: شرایط امروز ما با دیروز بسیار متفاوت است و اگر سفیری باشد که امروز احساس نکند که وظایف او نسبت به قبل‌، چند برابر شده است جای تعجب دارد.

روحانی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه آمریکایی‌ها در چند نوبت به جنگ ملت ایران آمدند که هر بار شکست خوردند، اظهارداشت: بار اول آمریکایی‌ها در زمانی که ملت ایران با دیکتاتور دست‌نشانده حاکم بر کشورشان مبارزه می‌کردند، تمام‌قد به حمایت از او پرداختند. مردم ایران به دنبال آزادی، دمکراسی، حاکمیت ملی، استقلال و دفاع از دین، هویت و ارزش‌هایشان در برابر کسی بودند که دست‌نشانده و نوکر خارجی‌ها بود و در داخل توی سر مردم می‌زد و یک دیکتاتور بود. مردم بزرگ ایران نمی‌توانستند تحمل کنند که حاکم کشورشان نوکر بیگانگان باشد، اما توی سر مردم خودش بزند.

رئیس جمهور اضافه کرد: در جریان مبارزات ملت ایران، اما آمریکا بیش از هر کشور دیگری با تمام قدرت و توان از شاه حمایت کرد و براساس اسناد و مدارک موجود اگر فرماندهان ارتش در روزهای آخر حیات رژیم پهلوی تسلیم نظر آمریکایی‌ها شده بودند، آمریکایی‌ها مصمم شده بودند، حتی به قیمت کشتار میلیون‌ها ایرانی، شاه را حفظ کنند. آیا می‌توان پذیرفت آمریکایی‌هایی که مصمم بودند برای حفظ نیروی دست‌نشانده خودشان خون میلیون‌ها ایرانی را بریزند، طرفدار ایرانی باشند. برای آمریکایی‌ها شکست در برابر ملت ایران خیلی سخت بود و اینکه ببینند مستشاران و دیپلمات‌های آنها از ۲۳ بهمن سال ۵۷ با وضعی حقارت‌آمیز و با شرمساری در برابر ملت ایران این کشور را ترک می‌کنند، باعث عصبانیت بسیار بود.

 روحانی تصریح کرد: دوره دومی که آمریکا به جنگ ملت ایران آمد، دوره استقرار نظام جمهوری اسلامی بود. از همان ابتدای پیروزی انقلاب، توطئه‌های آمریکایی‌ها در مناطق مختلف ایران، آغاز شد و گروهک‌ها و برخی کشورهای منطقه به تحریک آمریکا هر روز مسأله‌ای ایجاد می‌کردند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: روزهای سال ۵۸، روزهای بسیار سختی برای ملت ایران بود، اما در همان سال و در کوران همه سختی‌ها، ملت ایران انتخابات‌ متعددی را برگزار کرد و تمام نهادهای سیاسی تا پایان این سال با برگزاری انتخابات و متکی بر آراء مردم مستقر شدند و در نتیجه مداخله دوم آمریکا نیز با شکست مواجه شد.

روحانی با بیان اینکه سومین تلاش آمریکایی‌ها برای شکست نظام جمهوری اسلامی و ملت ایران، راه‌اندازی جنگ ۸ ساله علیه کشورمان بود، گفت: جنگ ۸ ساله علیه ایران از نشست طائف آغاز و برنامه‌ریزی شد. آمریکایی‌ها در آستانه آغاز جنگ ۸ ساله با ایران تمام روابط خود را با ایران قطع کردند و با توجه به اینکه تمام تجهیزات نظامی ایران آمریکایی بود پس از قطع روابط آمریکا با ایران همه پیش‌بینی‌ها و محاسبات آنان این بود که با وقوع یک جنگ، ایران در مدت چند ماه زمین‌گیر می‌شود و شکست می‌خورد..

رئیس جمهور افزود: در جنگ ۸ ساله علیه ایران نه تنها آمریکا، بلکه همه قدرت‌ها و کشورهای دیگر از شوروی، اروپایی‌ها، کشورهای عرب منطقه و دیگران به جز چند کشور معدود، به حمایت از عراق برخاستند، اما این توطئه سنگین نیز با شکست مواجه شد.

روحانی با طرح این سوال که چه شد که این توطئه بزرگ علیه ملت ایران به شکست انجامید؟، اظهار داشت: جنگ سخت است و مشکلات فراوانی به دنبال دارد، اما در عین حال، فرصت‌های زیادی نیز در دل خود دارد که این مختص جنگ ۸ ساله ما نیست.

رئیس جمهور تصریح کرد: یکی از ثمرات دفاع مقدس ما این بود که در کنار ارتش جمهوری اسلامی، یک نیروی نظامی دوم قوی در کشور متولد شد. نوزادی در آن دوران متولد شد که در پایان جنگ به جوانی برومند و قوی تبدیل شد، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دل جنگ و با تجهیزات و تسلیحاتی که از عراقی‌ها به غنیمت گرفته شد، پا گرفت. یک عده جوان که فقط سلاح سبک داشتند و حتی در اوایل آر.پی.جی هم نداشتند، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را پایه‌گذاری کردند و با غنائمی که از عراقی‌ها گرفتند این نیروی نظامی را برای دفاع از ایران تجهیز  کرده و توسعه دادند.

روحانی با بیان اینکه از این دست ابتکارات و دستاوردها در دوران جنگ فراوان به دست آمد، گفت: باید در زمان سختی، فرصت‌ها را شناخت و از آنها استفاده کرد. از سال ۶۱ تلاش داشتیم سیستم پدافند موشکی و هوایی کشور را فعال کنیم اما نتوانستیم. در سال ۶۴ که مسئول پدافند هوایی کشور شدم، دو ماه مستمر با افسران و متخصصان کشور، جلسه گذاشتیم و تلاش کردیم تا این سیستم به راه بیفتد و نتیجه آن شد که در عملیات والفجر ۸ در بهمن سال ۶۴ با همین سیستم که تا آن روز حتی نتوانسته بود یک هواپیمای دشمن را ساقط کند در مدت ۴۰ روز ۷۳ هواپیمای دشمن را ساقط کردیم و این مسأله باعث شد از کشورهای آمریکا، شوروی و فرانسه هیأت‌های کارشناسی به عراق سفر کنند تا ببینند که چه اتفاقی افتاده که ایران به این موفقیت دست یافته است.

رئیس جمهور تصریح کرد: آمریکایی‌ها می‌خواستند با جنگ تحمیلی، انقلاب و نظام جمهوری اسلامی را به شکست کشانده یا ایران را تجزیه کنند که با اتکا به توان و ابتکار خودمان و بهره‌گیری از توان و تخصص افسران و جوانان کشورمان، آمریکایی‌ها را در دستیابی به این هدف‌ها، ناکام گذاشتیم.

روحانی با بیان اینکه آمریکا در توطئه چهارم خود به دنبال تحریم اقتصادی ایران بود، گفت: آنها به بهانه آنکه ایران به دنبال سلاح هسته‌ای است و این بهانه‌جویی را با شواهد و قرائنی ضمیمه کرده بودند، ایران را تحریم کردند و در این موضوع هم آمریکا سردمدار تحریم بود و هر بار سه کشور دیگر می‌خواستند با ما در مسأله‌ای توافق کنند، واشنگتن اجازه آن را نداد.

رئیس جمهور اظهار داشت: در این دوره هم هدف آمریکا در این تحریم این بود که ایران فناوری هسته‌ای را به طور کامل کنار بگذارد و این را به صراحت می‌گفتند که به شما نیامده و هنوز زمان آن نرسیده است که ملتی قابل اعتماد باشید و غنی‌سازی داشته باشید، اما شکست آنها در این توطئه ۳ سال پیش در برجام مشخص و ظاهر شد.

روحانی با بیان اینکه ملت ایران در دوره‌ای طولانی ۱۲ ساله ایستاد و مقاومت کرد و در صنعت هسته‌ای به پیشرفت رسید و قدم‌های مهمی برداشت و پای میز مذاکره آنها را مجبور کرد که فناوری هسته‌ای ایران را بپذیرد، افزود: این بزرگترین موفقیت جمهوری اسلامی ایران است که ۶ قدرت بزرگ دنیا بگویند مطلبی که ۱۲ سال عنوان می‌کردند، اشتباه بوده و بپذیرند که ایران باید فناوری هسته‌ای داشته باشد و نه تنها آنها بلکه شورای امنیت سازمان ملل هم این موضوع را مورد پذیرش خود قرار دهد.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: ما آنها را وادار کردیم که برای اولین بار در تاریخ بیش از ۷۰ ساله سازمان ملل متحد، قطعنامه‌های فصل ۷ که در طول تاریخ به واسطه آنها یا جنگ شده یا آن رژیمی که تحت فصل ۷ قرار گرفته سرنگون شده را لغو کند و این پیروزی ملت ایران در حالی است که در انقلاب، دفاع مقدس و سال‌های ۵۸ و ۵۹ این ملت ایران بوده که پیروز شده و نظام را تشکیل داده است.

روحانی با بیان اینکه در طول انقلاب اسلامی و سال‌های پس از آن توطئه دشمنان همواره علیه ملت ایران بوده ، گفت: آنها از جایگاه ایران و ملت ایران مطلع هستند.

رئیس جمهور با بیان اینکه دشمنان اعلام می‌کنند که می‌خواهیم در برابر نفوذ ایران ایستاده و از نفوذ ایران در منطقه و جهان جلوگیری کنیم، گفت: ایران همواره بزرگ، با عظمت و پرنفوذ بوده و این منحصر به این سال‌ها نمی‌شود. امروز عمق راهبردی ایران از شرق تا شبه قاره هند، از غرب تا مدیترانه در جنوب تا اقیانوس هند و دریای سرخ و در شمال آسیای مرکزی و قفقاز است.

روحانی با تأکید بر اینکه ما در کنار همه کشورها بویژه همسایگان خود قرار داریم و با آنها دوست و برادر هستیم و قرن‌هاست که در کنار هم زندگی کرده و فرهنگ یکدیگر را می‌فهمیم، اظهار داشت: ملت‌های منطقه از کنار هم بودن لذت برده و با فرهنگ هم آشنا هستند به گونه‌ای که امروز در دیگر کشورها، شعر سعدی خوانده شده و لذت می‌برند و همینطور در ایران شعر اقبال با لذت خوانده می‌شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه نفوذ ایران تنها در عراق و سوریه نیست، گفت: ایران سرزمین قدرتمند و ملت ایران، ملتی بزرگ، با فرهنگ و صلح‌طلب است که هرگز تروریسم را تحمل نمی‌کند و نمی‌تواند ببیند، برادران و خواهرانش در سوریه و عراق، به خاک و خون کشیده شده و سر از بدنشان جدا شده و زنان آنها به بردگی و اسارت برده می‌شوند.

روحانی اظهار داشت: ایمان، اعتقاد، فرهنگ و روحیه ملت ایران اجازه تحمل این جنایت‌ها را به ما نمی‌دهد.

رئیس جمهور اظهار داشت: ما به دعوت دولت‌های سوریه و عراق برای مقابله با تروریسم در این کشورها حضور یافتیم، چرا که ما این ننگ را نمی‌پذیریم که برادران و خواهران ما توسط تروریسم کشته شده و به خاک و خون کشیده شوند.

روحانی تأکید کرد: ما به کار خود در سوریه، عراق و لبنان، افتخار کرده و تا آخر به آن افتخار خواهیم کرد.

رئیس جمهور خطاب به دشمنان گفت: هرگز برای مبارزه با تروریسم از شما اجازه نخواهیم گرفت و افتخار ما این است که ملت‌ها را نجات دادیم. این شما بودید که وحشی‌های تروریست را بوجود آوردید و از اینکه به آنها سلاح ضد زره و تجهیزات و تسلیحات به آنها دادید، خجالت نکشیدید و رژیم صهیونیستی خجالت نکشید که مجروحان داعش را به سرزمین خود برد و آنها را مداوا کرد. باید خجالت بکشید چرا که در تاریخ آبرویی برایتان نمانده است.

روحانی خطاب به آمریکا و رژیم صهیونیستی، گفت: شما که امروز دم از حقوق بشر می‌زنید در منطقه و کشورهایی نظیر افغانستان و پاکستان و حتی عربستان کاری جز تاراج اموال مردم نداشته‌اید و به جای آن تا توانستید سلاح وارد منطقه کرده‌اید.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه ما امروز در شرایطی هستیم که باید نه تنها رسالت جمهوری اسلامی ایران بلکه رسالت ایران، ایرانی و مسلمانان را بجا آوریم، گفت: حتی اگر انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران نبود، مردم ایران تحمل نمی‌کردند که زن و بچه مردم اینگونه کشته شده و توسط تروریست‌ها به اسارت برده شوند، چرا که فرهنگ، تاریخ و البته انقلاب، دین و قانون اساسی ما اجازه آن را نمی‌دهد.

روحانی با اشاره به اینکه برجام موفقیت بزرگی برای دیپلمات‌ها، مردم، مجلس، دولت و رهبری بود و اقدامی بود که توسط کل نظام به انجام رسید و ضربه‌های اساسی را به دشمنان وارد کرد، گفت: برخی می‌گفتند که برجام دستاورد بزرگی برای آمریکایی‌هاست و آنها تا قیامت هم اجازه نمی‌دهند که برجام تغییر کند و حتی می‌گفتند که اگر ما هم بخواهیم از برجام خارج شویم، آمریکایی‌ها اجازه نمی‌دهند چرا که برجام به نفع آنها بوده و با آن دست و پای ما را زنجیر کردند، اما امروز خود آمریکایی‌ها اعلام می‌کنند که ما در برجام ضرر کردیم و آن را بدترین توافق آمریکا دانسته و از آن خارج شدند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه امروز در این شرایط آمریکا پنجمین توطئه خود علیه ملت ایران را کلید زده است و تحریم را پیش گرفته و به دنبال اهدافی فرای تحریم است، گفت: آمریکا امروز با اشتباه محاسباتی به دنبال آن است که بر ملت ایران فشار وارد کند تا مردم صبور و مقاوم ایران را تبدیل به ملتی اغتشاشگر کند تا بگویند آزادی، استقلال و جمهوری اسلامی خوب است، اما از شرایط خسته شده‌ایم و هدف آنها این است که ملت ایران بگوید از آقایی خود خسته شده و بار دیگر هوس نوکری کرده‌ایم.

روحانی تأکید کرد: مطمئناً آنها ملت با فرهنگ ایران را نمی‌شناسند و نمی‌دانند که ملت ایران هیچگاه و در هیچ شرایطی نوکر هیچ‌کس نخواهد شد و این در حالی است که بزرگترین دستاورد ملت ایران در طول ۴۰ سال گذشته از انقلاب این بوده که آقایی خود را به دست آورده و آن را تثبیت کرده و مستشاران و کارشناسان آمریکایی را از این کشور بیرون راندند، البته ما مخالف استفاده از نظرات کارشناسی خارجی‌ها نیستیم و اگر همین امروز هم کارشناسان و متخصصانی از آمریکا بخواهند در ایران فعالیت کرده و با ما همکاری کنند، راه به رویشان باز است.

رئیس جمهور ادامه داد: ما با هیچ کس دعوا و جنگ نداریم اما دشمنان باید خوب بفهمند که جنگ با ایران مادر جنگ‌ها و صلح با ایران مادر صلح‌ها است و ما هیچ‌وقت از تهدید نترسیده و در برابر تهدید، تهدید خواهیم کرد. ما اهل تجاوز و تدافع نیستیم و به دنبال بازدارندگی هستیم و بر همین اساس توان ما، توان بازدارندگی است.

روحانی با اشاره به اینکه آمریکا می‌خواهد از لحاظ اقتصادی و روانی فشار وارد کرده و در نهایت آن را تبدیل به آشوب و اغتشاش کند، گفت: مطمئناً آمریکا در اهداف خود ناموفق بوده و ما صد در صد مملکت را خوب به پیش خواهیم برد چرا که رهبری، ملت و مسئولان و نیروهای مسلح همه در کنار هم هستند.

رئیس جمهور با بیان اینکه همانگونه که دفاع مقدس برای کشور دستاورد به همراه داشته، شرایط فعلی نیز این چنین است و باید دستاورد داشته باشد، اظهار داشت: اولین دستاورد این حرکت آمریکا ، وحدت کامل ملت ایران است. آمریکایی‌ها به واسطه دشمنی با ملت ایران، فشار وارد کردند، اما ما امروز بیش از هر زمان دیگری متحد هستیم و من به عنوان رئیس جمهور می‌گویم به مراتب اتحاد امروز کشور بیشتر از هر زمان دیگری است چرا که در برابر تهدید خارجی قرار گرفته‌ایم و حتماً هم آمریکا را شکست خواهیم داد. ممکن است در این مسیر خساراتی ببینیم اما منافعی هم خواهیم داشت.

روحانی با بیان اینکه آمریکا تصور می‌کرد، خیلی سریع می‌تواند متحدانش را دور خود جمع کند و نیز تصور می‌کرد که ایران هم برجام را نقض خواهد کرد، گفت: آنها دنبال این بودند به دنیا بگویند که ایرانی‌ها دروغ می‌گویند و تعهدشان به هیچ دردی نمی‌خورد و هدف دیگرشان این بود که آژانس را وارد کنند تا بر ایران فشار آورده و با تقاضاهای غیرمعمول و ناصحیح و عدم پذیرش ما، بهانه‌جویی کرده و علیه ایران اقدام کنند.

رئیس جمهور اظهار داشت: آمریکایی‌ها در مرحله‌ای دیگر به سراغ اروپایی‌ها رفتند و گفتند برجام به درد نمی‌خورد و باید اصلاح شود و با سه حرکت در بحث حقوقی، موشکی و حضور ایران در منطقه باید برجام را اصلاح کنیم که در این هدف خود نیز شکست خورده و مجبور شدند به تنهایی از برجام خارج شوند و فکر می‌کردند که به دنبال آن مقامات و مسئولان ایرانی عصبانی شده و آنها نیز بلافاصله از برجام خارج می‌شوند و می‌توانند پرونده ایران را به شورای امنیت برده و تحریم‌ها را بازگردانند، اما مسئولین جمهوری اسلامی ایران ناپختگی نکرده و با صبوری اعلام کردند که از برجام خارج نمی‌شوند و برجام می‌تواند باقی بماند به شرط آنکه سایر کشورها نیز آن را بخواهند و منافع ایران تضمین شود.

روحانی با بیان اینکه امروز آمریکا به تنهایی نه با ایران بلکه با دنیا بر سر برجام تقابل می‌کند و با شرکت‌ها و بانک‌های اروپایی هم مواجه شده است، اظهار داشت: پنجمین توطئه و جنگ آمریکا با ایران امروز بسیار مهم است و باید بگذاریم که این آمریکای منزوی همینطور تنها بماند و نباید اجازه دهیم که آمریکای منزوی جان بگیرد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه ما خواستار برقراری رابطه خوب با دنیا هستیم، گفت‌: ایران سرزمین علم، تجارت و دانش جهانی بوده است و امروز فرصتی بوجود آمده تا روابط خود را با همسایگانمان بیش از پیش گسترش دهیم و حتی اگر همسایه‌ای مانند عربستان هم از لجاجت‌ها و اقدامات خود دست برداشت و نسبت به روابط اظهار تمایل کرد، باید اختلافات را حل کرده و دوستی را برقرار کنیم. در مورد امارات و بحرین نیز اینگونه است و ما در شرایط جدید بدنبال اصلاح روابط با این کشورها هستیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما باید روابط خوب خود را با همسایگانمان مستحکم کنیم به برخی اظهارنظرها پیرامون چگونگی روابط ایران و روسیه اشاره کرد و گفت: ما نه تسلیم غربیم و نه تسلیم شرق و شعار نه شرقی نه غربی منافاتی با گسترش همکاری‌ها با کشورهای جهان ندارد.

روحانی اظهار داشت: ما روسیه را نه به عنوان شرق یا قدرتی بزرگ بلکه به عنوان یک همسایه می‌بینیم و حسن همجواری و گسترش روابط با مسکو را به نفع دو کشور می‌دانیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز روسیه نیز از توسعه مناسبات با ایران بیشترین منافع را می‌برد، گفت: ایران بهترین راه اتصال روسیه به آب‌های دنیا و همسایه‌ای است که می‌توانیم با هم همکاری‌های گسترده‌ای داشته باشیم، کما اینکه ما در نیروگاه اتمی، راه‌آهن، ساخت سوخت نیروگاه، ایزوتوپ‌های پایدار و مسیر ترانزیت شمال – جنوب با همدیگر کار کرده و این همکاری را ادامه خواهیم داد و آن را به نفع دو کشور می‌دانیم.

روحانی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران توسعه مناسبات با همسایگان را به عنوان یک اولویت می‌داند، اظهار داشت: همسایگان و گسترش همکاری‌های فی‌مابین با آنها یکی از فرصت‌های ما در این شرایط است و باید از این فرصت استفاده کرده و روابط تجاری، اقتصادی، فرهنگی، توریسم و رفت و آمد را با همسایگان خود تقویت و مستحکم کنیم و این در شرایطی است که هیچ یک از همسایگان ما نسبت به آمریکا اعتماد ندارند و ما اهل تجاوز به حق هیچ کشوری نیستیم.

آمریکا بر شرکت‌های اروپایی و آمریکایی فشار وارد می‌کند تا با ایران همکاری نکنند

رئیس جمهور در تشریح فرصت دیگری که شرایط کنونی برای کشور ایجاد کرده، گفت: امروز درست است که آمریکا بر شرکت‌های اروپایی و آمریکایی فشار وارد می‌کند تا با ایران همکاری نکنند که اولاً تمام سخنان آنان بی‌اساس است و شک ندارم که نمی‌فهمند که چه چیز را عنوان می‌کنند. مثلاً می‌گویند نمی‌گذاریم نفت ایران صادر شود و خیال می‌کنند وقتی ما می‌گوییم هنگامی که نفت ایران صادر نشود، هیچ کس نمی‌تواند نفت صادر کند به دنبال بستن تنگه هرمز هستیم در صورتی که راه‌های فراوانی وجود دارد و بستن تنگه هرمز روش ساده آن است، اما بسیاری تنگه‌های دیگر برای این کار در اختیار داریم.

روحانی خطاب به آمریکایی‌ها و در پاسخ به اینکه آنها گفته‌اند نمی‌گذاریم نفت ایران صادر شود، اظهار داشت:آقای ترامپ! ما مرد شرف و ضامن امنیت آبراه منطقه و امنیت مسیر کشتیرانی در طول تاریخ هستیم ، با دم شیر بازی نکن ، پشیمان کننده است. شما فکر می کنید ایران این قدر ضعیف است که اجازه دهد که شما به خواسته و به اهداف‌تان برسید؟

با دم شیر بازی نکنید 

رئیس جمهور ادامه داد: با دم شیر بازی نکنید چرا که پشیمانی ابدی برای شما به همراه خواهد داشت و این از توان شما ساخته نیست شما نمی‌توانید ملت ایران را علیه منافع ایران بسیج کنید چرا که ملت ایران منافع خود را می‌فهمند و برای آن فداکاری می‌کند. شما نمی‌توانید ملت را علیه امنیت و منافع ایران بسیج کنید. شما ضدیت خود را با ملت ایران به وضوح نشان داده اید و وقتی می‌گویید نمی‌گذاریم نفت ایران صادر شود، معنی آن این است که اجازه ورود دارو و کالاهای اساسی را نمی‌دهید و یعنی مردم را در محاصره شدید و مشقت زندگی قرار دادید و بعد عنوان می‌کنید که حامی ملت ایرانید! چه کسی باور می‌کند!

اعلان جنگ با ملت ایران دارید

روحانی با بیان اینکه اگر اعلام می‌کردید، فلان قطعه و یا فولاد را تحریم می‌کنید، شاید برخی ذهن‌های ساده باور می‌کرد، اما هنگامی که می‌گویید بانک‌ها با ایران کار نکند و تبادل مالی نباشد و نفت صادر نشود، یعنی اعلان جنگ با ملت ایران دارید، آن وقت تصور می‌کنید ملت از شما می‌ترسد؟ شما که در همه جای منطقه پهنید و لااقل به یک جای دور هم نرفته‌اید خیلی حرف‌های خطرناک می‌زنید و باید سخنان خود را درک کرده و معنی لغت را بفهمید و آثار و تبعات آن را بدانید.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه امروز فرصت طلایی برای ملت ایران و دیپلمات‌های کشور بوجود آمده است، خطاب به سفرا و مسئولان نمایندگی‌های کشورمان در خارج از کشور، اظهار داشت: شما باید همه توان خود را برای فعالیت و همکاری با شرکت‌های مختلف بزرگ و کوچک  بکار گیرید.

روحانی ادامه داد: سفارتخانه جمهوری اسلامی ایران و سفرای ما باید از امروز روزانه با یک شرکت اقتصادی در ارتباط بوده و با تمام نخبگان، سیاسیون، نمایندگان، اساتید دانشگاه‌ها در تماس باشند و این تماس نباید در قالب تماس‌های دیپلماتیک که نیاز به وقت و روز است باشد بلکه بایدسفرا بروند با همه مردم تماس بگیرند و سفیر باید بگوید که در هفته با چند شرکت دیدار داشته و چند کالا را برای صادرات و یا واردات هماهنگ کرده و نحوه پرداخت آن به چه شکل است. در بسیاری از موارد نیاز به حضور بانک ها برای تبادلات نیست و اگر درست تنظیم شود، یک صندوق یا شرکت می‌تواند این کار را انجام دهد.

رئیس جمهور تصریح کرد: امروز زمان ابتکار است یعنی مثل والفجر ۸ که ابتکار به خرج دادیم و ۷۳ هواپیمای عراق را به زمین انداختیم امروز باید با ابتکار خود حتی ۷۳ طرح آمریکا علیه ایران را به زمین بزنیم.

روحانی ادامه داد: باید خوشحال باشیم که روزی یک قدم در راه رفاه، آبادی و خوشحالی مردم ایران، برداشته‌ایم.

در کشور نیاز به فناوری و سرمایه داریم

رئیس جمهور با بیان اینکه باید با کارآفرینان تماس گرفته، کار کرده و تجربه بیاموزیم، گفت: ما در کشور نیاز به فناوری و سرمایه داریم و باید تلاش کنیم تا این دو از جهان به کشور وارد شود.

روحانی با بیان اینکه شاید تصور شود با وجود فشارهایی که آمریکا از پارسال شروع کرده و تحریم‌ها و اقدامات آنها، درآمد ارزی و ریالی کشور کاهش یافته و در اشتغالمان تأثیر منفی داشته است، گفت: وضع اشتغال سه ماهه جاری امسال از هر سال دیگر بهتر بوده است به گونه‌ای که در سه ماهه اول سال ۹۷ نسبت به سه ماهه پایانی سال ۹۶، ۷۵۶ هزار شغل جدید ایجاد شده است. تعداد شاغلین در سال گذشته بیش از ۲۳ میلیون نفر بوده و امسال به بیش از ۲۴ میلیون نفر افزایش داشته است.

رئیس جمهور با بیان اینکه صادرات غیرنفتی ما افزایش یافته و درآمد ریالی کشور نیز بیشتر شده است، گفت: تخصیص بودجه عمرانی کشور نسبت به سال گذشته بیش از ۲۰ برابر شده است.

روحانی با بیان اینکه البته شیوه مدیریت دلار به بازار را تغییر داده‌ایم، گفت: امروز انبارها و ذخایر کالای اساسی کشور، از همیشه بیشتر است، به گونه‌ای که تا سال آینده نیاز به گندم و شکر نداریم و در بسیاری از مواد غذایی امروز ذخایر انبارها در بهترین شرایط قرار دارد.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه اگر همه ایستادگی کرده و ملت نسبت به شرایط آگاه باشند، هیچ اتفاقی نخواهد افتاد، گفت: از سال ۹۲ و شروع دولت یازدهم تاکنون در همه شاخص‌ها، وضعیت کشور خوب بوده است به گونه‌ای که در رشد اقتصادی، رشد ما منفی ۷ بوده اما در سال ۹۶ این رقم به ۴ درصد رسید. همچنین در شروع دولت، اشتغال خالص ۱۲ هزار بوده و امروز ۷۵۶ هزار نفر است و هنوز با وجود فشارهای اخیر وضعیت تورم در کشور یک رقمی است که البته ممکن است با دشواری‌هایی در این زمینه مواجه شویم.

حرف زدن، مذاکره کردن و سخن گفتن با آمریکا معنایی جز تسلیم ندارد

روحانی با بیان اینکه کشور فراز و نشیب دارد و ما در این مسیر دو راه تسلیم یا مقاومت را پیش رو داریم، گفت: امروز در برابر آمریکا حرف زدن، مذاکره کردن و سخن گفتن معنایی جز تسلیم ندارد و تسلیم به معنای پایان دستاوردهای ۴۰ ساله ملت ایران است.

رئیس جمهور افزود: این جماعتی که امروز در آمریکا روی کار هستند، اگر در برابرشان تسلیم شده و یک قدم به عقب برویم تمام منافع ملت را غارت می‌کنند و در این شرایط ما نترسیده و تا آخرین قطره خون‌مان در برابر آنها می‌ایستیم.

روحانی تأکید کرد: ما تسلیم نمی‌شویم و در برابر آدم زورگو و قلدری که اخلاق و ادب نداشته، سیاست نمی‌داند، طرح و برنامه نمی‌فهمد و به ملت و دولت و مشاوران خود هم دروغ می‌گوید، می‌ایستیم و باید بدانند که ملت تاریخ‌ساز، کهن، انقلابی، در برابر این بی‌سر و پاها تسلیم نخواهد شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز حتماً برای تولید داخلی، صادرات، روابط خوب با دنیا و برای بیان و زبان رسای ما علیه خیانت‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی فرصت بسیار خوبی فراهم شده است، گفت: باید از فرصت‌ها استفاده و مشکلات را تحمل کنیم.

روحانی با بیان اینکه امروز سفرا در خط مقدم خارج از کشور، با بهترین توان و روحیه باید فعالیت کنند، گفت: اگر من امروز سفیر ایران در خارج از کشور بودم، بیش از هر زمان دیگر سر خود را بالاتر می‌گرفتم، چرا که امروز سربلند هستیم و به رهبری و ملت بزرگ و عظیم ایران افتخار می‌کنیم و راه خود را ادامه خواهیم داد.

رئیس جمهور تأکید کرد: سفرای جمهوری اسلامی ایران باید به ملت ایران قول دهند که نمی‌گذارند قلدرمآبان به این ملت فشار بیاورند و با همه فکر، توان و ابتکار خود پشت ملت ایستاده و در برابر دشمنان مقاومت و ایستادگی می‌کنند.

روحانی افزود: اگر این چنین شد خداوند، قلب، دل و روح ما را در برابر فشارها یاری کرده و سربازانی در کنار ما قرار می‌دهد که با چشم نمی‌بینیم.

رئیس جمهور گفت: سخن باطل نابود است و باقی نمی‌ماند، اما راه حق و درست و راه استقلال، آزادی و اسلام در آسمان و زمین و در تاریخ باقی خواهد ماند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه