English

قاسمی در نشست خبری:

سفر ولایتی به روسیه موازی‌کاری با وزارت خارجه نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره موازی‌کاری با این وزارتخانه در اعزام فرستادگان ویژه، تاکید کرد: ابتکار عمل در دست وزارت خارجه است.

سفر ولایتی به روسیه موازی‌کاری با وزارت خارجه نیست

به گزارش خبرگزاری موج، بهرام قاسمی سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی خود که صبح امروز دوشنبه 25 تیر برگزار شد، سومین سالگرد دستیابی به توافق هسته ای را تبریک گفت و اظهار داشت: امیدوارم در عرصه جهانی، گفتگو و تعامل سازنده بتواند به عنوان عامل مهم نزدیکی ملت ها و دولت‌ها باشد و بتواند ما را از جنگ و ناآرامی دور نگهدارد.

وی گفت: به ملت و دولت فرانسه قهرمانی در جام جهانی فوتبال را تبریک می‌گویم و همچنین به دولت و ملت کرواسی هم به دلیل کسب مقام دومی جهان در جام جهانی تبریک می‌گویم. سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص مذاکره میان پوتین و ترامپ نیز بیان داشت: اینکه گفته شود آقای پوتین حامل پیامی از ایران برای آمریکاست، صحت ندارد؛ در آن دیدار دو طرف مسائل خودشان را مطرح می کنند و ما ارتباطی در این مساله نداشته ایم.

قاسمی در خصوص سفر علی اکبر ولایتی به مسکو افزود: فکر نمی کنم محتوای مذاکرات میان دو طرف بیان شده باشد و آن چیزی که در رسانه ها مطرح شده، صورت کامل مذاکرات نبود؛ چرا که طیف وسیعی از مسائل دوجانبه، منطقه ای و بین المللی مطرح بود. آن چیزی که در رسانه ها مطرح شد مسائل مناسبات اقتصادی و نفتی دوطرف بود.

در حوزه سیاست خارجی و وزارت امور خارجه، ما کمترین میزان موازی‌کاری را داریم

وی در پاسخ با این سوال که آیا این قبیل سفرها موازی کاری با وزارت امور خارجه به حساب می آید یا خیر، اظهار کرد: در حوزه سیاست خارجی و وزارت امور خارجه، ما کمترین میزان موازی‌کاری را داریم و بسیار نادر است. با توجه به منافع و امنیت ملی این حوزه کار خود را پیش می برد و همواره هماهنگی های لازم در سطوح مختلف انجام می شود و ابتکار عمل در دست وزارت امور خارجه است.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه

وی افزود: بعد از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام، ایران مصلحت را در این دید که در یک تعامل سازنده مبانی و مواضع خود و شرایط جدید بوجود آمده را به اطلاع دیگر کشورها برساند، لذا پیام رئیس جمهور توسط فرستادگان ویژه و برخی سفرای ایران به مقامات کشورهای مختلف ارسال شد.

قاسمی افزود: بنابراین تعدادی از فرستادگان ویژه از سوی جمهوری اسلامی ایران انتخاب شدند و این امری است که در اواسط دهه ۸۰ و دوران حمله آمریکا به عراق هم چنین روالی را داشتیم. بخشی از نمایندگان ویژه سفرهای خود را انجام دادند و تعداد دیگری هم سفرهایی را به کشورهای مختلف خواهند داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: بعد از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام، ایران مصلحت را در این دید که در یک تعامل سازنده مبانی و مواضع خود و شرایط جدید بوجود آمده را به اطلاع دیگر کشورها برساند، لذا پیام رئیس جمهور توسط فرستادگان ویژه و برخی سفرای ایران به مقامات کشورهای مختلف ارسال شد.

قاسمی افزود: بنابراین تعدادی از فرستادگان ویژه از سوی جمهوری اسلامی ایران انتخاب شدند و این امری است که در اواسط دهه ۸۰ و دوران حمله آمریکا به عراق هم چنین روالی را داشتیم. بخشی از نمایندگان ویژه سفرهای خود را انجام دادند و تعداد دیگری هم سفرهایی را به کشورهای مختلف خواهند داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه تصمیم نهایی وزارت امور خارجه در خصوص ماندن یا خروج از برجام با توجه به ارائه بسته پیشنهادی اروپا به ایران چه خواهد بود؟ اظهار داشت: پس از خروج آمریکا از برجام، جامعه ملل، کشورهای اروپایی، روسیه، چین و دیگر کشورها تمایل خود را برای حفظ و تداوم برجام به عنوان یک دستاورد دیپلماسی در عصر حاضر و ادامه همکاری‌ها با ایران نشان دادند.

قاسمی ادامه داد: ایران هم بر این مسئله تأکید کرد که برجام منعقد شد تا از توافقی که می‌توانست برای ایران مزایایی را در پی داشته باشد، بهره‌مند شود.

وی افزود: برخی کشورها هم متعهد شدند که در قبال برجام و آنچه که وعده داده‌اند، پایبند باشند اما به هر حال داستان آن چیزی شد که شاهد بودیم. ما بر اساس علاقه‌مندی و ابراز تمایل طرف‌های مقابل در خصوص برجام مذاکرات خود را با سفرهای آقای ظریف به مسکو، پکن و بروکسل آغاز کردیم.

نشست کمیسیون مشترک برجام در وین را در سطح وزرا داشتیم

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: در گام بعدی ما جلسه‌ای را در تهران برگزار کردیم و کمتر از دو هفته پیش بود که نشست کمیسیون مشترک برجام در وین را در سطح وزرا داشتیم که در این خصوص برخی مشکلات و معضلاتی که پیرامون ادامه برجام وجود دارد، گفتگو و رایزنی شد. همچنین قرار شد که طرف‌های مقابل پیرامون نکته‌هایی که ایران در این خصوص دارد، بیشتر کار کنند تا مرتفع شود.

قاسمی گفت: ما منتظریم تا در زمان محدودی که فرصت داریم طرف‌های مقابل بتوانند در روزها و هفته‌های آینده بسته پیشنهادی خود را، که بتواند نیازهای ایران را در قالب برجام را تأمین کند، به ما ارائه دهند.

وی خاطرنشان کرد: در نهایت ما در آن مقطع که طرف مقابل پیشنهاد نهایی را به ما ارائه کند، در سطح کلان در این خصوص تصمیم‌گیری خواهیم کرد که امیدواریم این پیشنهادات بتواند راضی‌کننده و تأمین‌کننده منافع ما باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص دستورالعمل‌های ابلاغی به سفارتخانه‌های ایران پیرامون پیشبرد سیاست‌های اقتصادی در حوزه سیاست خارجی اظهار داشت: دستورالعمل‌های ابلاغی به سفارتخانه‌های ایران در کشورهای مختلف جهان ارائه شده که این مسئله با توجه به نوع روابط سیاسی و اقتصادی ما با آن کشور متفاوت است و اولویت‌های ما در سفارتخانه‌ها بر اساس مناسبات ایران با آن کشورها تنظیم می‌شود و ذکر این نکته را هم لازم می‌دانم که اموری همچون صادرات کالاهای مختلف ایران به کشورهای جهان متأثر از عوامل گوناگون داخلی و خارجی است که همه این عوامل در کنار هم می‌تواند مثمر ثمر واقع شود.

قاسمی در پاسخ به این سؤال که آیا روسیه به عنوان کشور میزبان مذاکرات میان ایران و اسرائیل انتخاب شده است یا خیر؟ افزود: فکر می‌کنم هرکس که سیاست خارجی را بداند و اصول حاکم بر سیاست خارجی و مواضع ایران را درک کند، متوجه این مطلب باشد که این قبیل موضوعات صحت ندارند.

وی پیرامون سفر عراقچی به هند گفت: این سفر متعاقب سفرهای انجام شده پیش از آن است که در قالب سفرهای دوره‌ای سیاسی میان دو کشور صورت گرفته است و البته این سفرهای دوره‌ای را ما با کشورهای مختلفی داریم که در هر نوبت در یکی از دو پایتخت انجام می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه دستور کار این سفرها معمولاً بررسی روابط دوجانبه میان دو کشور است، تصریح کرد: بررسی روابط دوجانبه، مسائل منطقه‌ای، مسائل بین‌المللی و همچنین افزایش و تداوم همکاری‌های اقتصادی و تجاری میان دو کشور از جمله دستور کارها و محورهای این قبیل سفرهای دوره‌ای به حساب می‌آید.

ترامپ از این دست خواب‌های بی‌تعبیر و آشفته تاکنون بسیار داشته است

قاسمی درباره اظهارنظر اخیر ترامپ مبنی بر اینکه آمریکا می‌خواهد صادرات نفت ایران را به صفر برساند، افزود: آقای ترامپ از این دست خواب‌های بی‌تعبیر و آشفته تاکنون بسیار داشته و اینکه آنها بخواهند صادرات نفت ایران را متوقف و یا به صفر برسانند، گزافه‌گویی است و شدنی نیست؛ این را تجربه و تاریخ هم نشان می‌دهد که چنین امری محقق نخواهد شد.

وی ادامه داد: ما روابط و همکاری‌های خود را با شرکای تجاری و دوستان خود در صحنه بین‌الملل به طور مستمر داریم و از همه ابزارها و امکانات لازم جهت خنثی کردن توطئه‌ها و نقشه‌های خصمانه دشمنان استفاده خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه پیرامون تداوم مذاکرات میان ایران و گروه ۱+۴ در قالب برجام اظهار داشت: ما همچنان گفتگوهای خود را با این گروه دنبال می‌کنیم و اعضای آن هم هر کدام به سهم خود متعهد به اجرای برجام و ارائه پیشنهادات به ایران هستند و در این راستا نشست وین که اخیراً برگزار شده بود، برای ما یک گام رو به جلو به حساب می‌آمد؛ چرا که ما در مواضع اروپایی‌ها شاهد استحکام بیشتری بودیم.

قاسمی با اشاره به اینکه روز و یا ساعت مشخص به عنوان ضرب‌الاجل برای طرف مقابل نداریم، گفت: فکر می‌کنم چنین چیزی به عنوان نقطه پایانی وجود ندارد، ولی ما هم در انجام امور کشور معطل تصمیم طرف‌های دیگر نخواهیم نشست و کار خودمان را پیش می‌بریم و در نهایت هم منتظر دریافت پیشنهادات آنها خواهیم بود.

وی در پاسخ به این سؤال که موضع ایران در قبال اتهام به ترور فرماندار (والی گنجه‌ آذربایجان) چیست؟ افزود: هر اقدام خشونت‌آمیز در جهان به هر شکلی که باشد، از دیدگاه ایران همواره محکوم است؛ امیدوارم که دیگر شاهد چنین وقایعی در هیچ‌ کجای جهان نباشیم و بخصوص در مورد کشورهای همسایه چرا که ایران تمایل دارد که این کشورها بتوانند در سایه ثبات سیاسی و اقتصادی در کشورهای خود به سمت توسعه مستمر حرکت داشته باشند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص برگزاری مناسک حج امسال و روابط میان ایران و عربستان گفت: موضوع حج یک بحث مستقلی از روابط دوجانبه میان ایران و عربستان است و سال گذشته هم همین‌طور بود و شاهد برگزاری بدون مشکل مناسک حج بودیم.

قاسمی با بیان اینکه امیدوارم سال جاری هم بتوانیم مراسم حج خوبی را داشته باشیم، تصریح کرد: متأسفانه به نظر نمی‌رسد که عربستان آمادگی لازم را در خصوص تغییر نگاه خود نسبت به ایران پیدا کرده باشد، اما ما امیدواریم در نهایت روزی این کشور از نگاه تک‌سویه‌ی خود به مسائل پرهیز کند.

وی پیرامون درخواست دولت آرژانتین از روسیه متعاقب سفر ولایتی به آن کشور جهت استرداد وی به آرژانتین اظهار داشت: این یک اقدام بیجا و بی‌مورد بود که از سوی آرژانتین صورت گرفت و البته در گذشته هم ما شاهد برخی موارد مشابه از سوی بعضی‌ کشورها بودیم که نسبت به ما داشتند که البته اغلب آنها هم مانور تبلیغاتی است و در قالب جنگ روانی دشمن علیه ایران قابل تفسیر است و چندان هم جای اعتنا ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره برخی اعتراضات اخیر در عراق و اتهام به ایران در خصوص دخالت در امور داخلی آن کشور گفت: روابط میان ایران و عراق، روابط عمیق و راهبردی است و این کشور به طور مستقل اداره می‌شود و جمهوری اسلامی ایران نه در موضوع انتخابات این کشور و نه در دیگر امور مرتبط با عراق، دخالتی نداشته و ندارد.

قاسمی ادامه داد: مردم عراق با رأی خود در انتخابات دولت آن کشور را انتخاب می‌کنند که این بهترین گزینه برای ایران است. ما همچنان تبادل هیأت‌های مختلف میان دو کشور را داریم و در خصوص حوزه‌های مختلف همکاری از جمله برق و انرژی با یکدیگر بحث و گفتگو داشته و خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه دولت عراق برای ارائه ویزا به برخی از کشورها تا حدی شرایط خود را تغییر داده است، افزود: تا آنجا که من اطلاع دارم تغییرات صدور ویزا در مورد جمهوری اسلامی ایران فعلاً اجرایی نخواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص دیدار قریب‌الوقوع رؤسای جمهور آمریکا و روسیه تصریح کرد: از دستور کار این دیدار طبیعتاً اطلاعی ندارم و نباید هم داشته باشم؛ ارتباطات ما با روسیه و تماس‌های میان دو کشور در خصوص مسائل مختلف از جمله سوریه و مبارزه با تروریسم ادامه داشته و خواهد داشت و فکر نمی‌کنم که این دیدارها تأثیری در روابط ما با مسکو داشته باشد.

قاسمی در پاسخ به سؤالی در خصوص اینکه دستاورد سفر ظریف به عمان که چندی پیش انجام شده بود، چه بود؟ گفت: روابط ایران و عمان از دیرباز روابط خوبی بوده و ما به طور مرتبط هیأت‌هایی را میان یکدیگر در رفت و آمد داریم و پیش از آنکه آقای ظریف هم به سفر آخر خود به عمان برود، هیأتی از عمان به ایران و هیأتی از ایران به عمان رفته بود و در خصوص روابط دوجانبه در حوزه‌های مختلف کاری با یکدیگر بحث‌ و گفتگو داشتند. روابط میان ایران و عمان به عنوان دو کشور دوست و همسایه در حوزه مسائل سیاسی و اقتصادی کماکان ادامه خواهد داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه پیرامون سفر اخیر جابری انصاری به سوریه و دیدار وی با مقامات آن کشور خاطرنشان کرد: اگر روند سفرهای آقای انصاری را دنبال کنید، متوجه خواهید شد که وی سفرهای مستمری را به دو کشور لبنان و سوریه دارد که این موضوع با توجه به سِمَت و جایگاه ایشان تنظیم شده است.

وی در پایان اظهار داشت: آقای جابری انصاری در دیدارهای خود با مقامات دو کشور سوریه و لبنان در خصوص روابط دوجانبه، مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی و پیگیری تفاهمات انجام شده در گفتگوهای قبلی و در نهایت بررسی آخرین تحولات منطقه‌ای در راستای حفظ ثبات و امنیت و مبارزه با تروریسم در منطقه به بحث و تبادل نظر پرداختند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه