English

نوبخت:

تکرار نصایح رهبری دلیلی بر عدم اجرا نیست

سخنگوی دولت گفت: تکرار نصایح و سیاست ها از سوی مقام معظم رهبری دلیلی بر عدم اجرا نیست. رهبری همیشه رعایت آموزه های اسلامی را به همه گوشزد می کنند.

تکرار نصایح رهبری دلیلی بر عدم اجرا نیست

به گزارش خبرگزاری موج، سخنگوی دولت امروز سه شنبه 22 خرداد با حضور در نشست خبری هفتگی به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست خبری خود با تقدیر از حضور پر شور مردم در راهپیمایی قدس، اظهار داشت: فصل مشترکی بین همه ادیان و ملت‌ها از برداشت ظلم به مردم فلسطین ایجاد شده است. با این نمادهای انسان دوستی که در روز قدس مشخص شد امید داریم جامعه انسانی روزهای بهتری داشته باشد و شاهد عدالت باشیم.

وی افزود: دولت خود را برای عید فطر آماده کرده است که بهترین تبریک دولت به ملت، پرداخت بخشی از معوقات است.

قبل از عید فطر همه حقوق ها پرداخت می شود

نوبخت ادامه داد:علیرغم اینکه رقم سنگینی است اما تاکید رئیس‌جمهور بر پرداخت آن است که در روزهای آینده قبل از عید فطر همه حقوق ها را با درصد افزایش پرداخت خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه علاوه بر افزایش حقوق بازنشستگان خود را موظف به جبران فاصله دریافت‌ها می‌دانیم، اظهار داشت: از آنجایی که دولت اختیار دارد ١٠ درصد به هر ردیفی افزایش دهد، امسال مجلس ٢١٠٠ میلیارد تومان برای بازنشستگان در نظر گرفت که دولت خود فاصله ٢١٠٠ میلیارد تومان تا ٣٤٠٠ میلیارد تومان را تقبل کرد. امسال مجموعا ٣٤٠٠ میلیارد تومان بین بازنشستگان توزیع می‌شود.

نوبخت ادامه داد: دولت از اینکه یارانه‌ها را به مردم و معوقات بازنشستگان را پرداخت می‌کند خوشحال است. هر سال تعدادی به بازنشستگان افزوده که در یک مرحله به آنها پاداش بازنشستگی پرداخت می‌شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار داشت: در سال ٩٧ تاکنون ٣٤٠٠ میلیارد تومان فقط برای پاداش بازنشستگی ٤١ هزار نفر از فرهنگیان و ٢٠٠٠ میلیارد تومان نیز مربوط به سایر دستگاه‌ها است. تصمیم گرفتیم در نیمه اول سال پاداش بازنشستگی فرهنگیان را پرداخت کنیم و علاوه بر آن حدود ٨٥٠٠ میلیارد تومان نیز باید به گندمکاران پرداخت کنیم.

دشمن از ابتدا در برجام بدعهدی کرد

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه دشمن سیاست جنگ روانی را علیه ما به راه انداخته و نباید به آن دامن زد، تاکید کرد: دشمنان ما حتی زمانی که برجام حاصل شد، با بدعهدی های خود مانع دستیابی ما به منافع برجام شدند.

محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت

وی افزود: رهبر محترم کره شمالی با چه کسی می خواهد مذاکره کند؟ آیا این فردی که در هواپیما با یک توییت نشست سران گروه هفت را دچار اخلال می کند قابل اعتماد است؟ ارزش وقت بیشتر از صحبت کردن با شخصی مانند ترامپ است.

نوبخت ادامه داد: این شخص نماینده ملت فهیم آمریکا نیست و مطمئنا ملت آمریکا در انتخاب های آینده خود، او را از ملت خود مبرا خواهد کرد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی پیرامون حواشی ایجاد شده در راهپیمایی روز قدس امسال، اظهار داشت: در رخداد موهومی که در روز قدس صورت گرفت، چند نفر نسبت به یکی از افراد خدوم و دانشمند هسته‌ای کشورمان که بخشی از دستاوردهای هسته ای حاصل تلاش ایشان است، توهین‌هایی انجام دادند.

 حرکت عظیم و پاک ملت در روز قدس را مخدوش ساختند

وی افزود: آنهایی که به آقای صالحی توهین کردند هم به این سرمایه ملی توهین کردند و هم حرکت عظیم و پاک ملت در روز قدس را مخدوش ساختند.

نوبخت ادامه داد: آدم‌های این چنینی در طول تاریخ همواره وجود داشته‌اند و حتی نسبت به امام حسن(ع) که معصوم است نیز توهین کرده‌اند. وحدتی که مقام معظم رهبری به آن اشاره می‌کند، بخشی از آن در رویدادهایی مانند روز قدس است و امیدوارم قوه قضائیه در خصوص برخورد با این افراد اقدام لازم را انجام دهد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر صدور احکام سنگین برای برخی از دانشجویان بازداشت شده در اغتشاشات دی ماه، گفت: موضع دولت در این خصوص مشخص است و بارها گفته شده، اما از آنجایی که اصل تفکیک قوا وجود دارد این موضوع در جلسه سران سه قوه مطرح خواهد شد.

سخنان نتانیاهو آنچنان پوچ و بیهوده است که به جز یک تبسم پاسخ دیگری ندارد

نوبخت پیرامون اظهارات نخست وزیر رژیم صهیونیستی اظهار داشت: سخنان نتانیاهو آنچنان پوچ و بیهوده است که به جز یک تبسم پاسخ دیگری ندارد. رژیمی که دانشمندان ما را ترور می کند، می خواهد به ما کمک کند! آیا این قابل باور است؟

وی در پاسخ به سوالی پیرامون افزایش بی رویه قیمت خودرو، خاطرنشان کرد: حجم بالایی از نقدینگی در کشور وجود دارد که می تواند در بانک ها قرار بگیرد و واسطه ای برای سرمایه گذاری باشد. به هر دلیلی اگر احساس شود که این نقدینگی در کوتاه مدت سود بیشتری در بازار دیگری حاصل می شود، عده ای پول خود را از شبکه بانکی خارج و به آن بازار می برند.

دستگاه های نظارتی افزایش قیمت خودرو را پیگیری کنند

سخنگوی دولت اظهار داشت: وظیفه دستگاه های نظارتی است و باید پیگیری کنند ببینند چه اتفاقی افتاده که افزایش قیمت ایجاد شده است

رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به سوالی پیرامون اخذ تضمین در قراردادهای خارجی، گفت: پنج کشور باقی مانده در برجام اعتقاد به ماندن در برجام دارند. شرط جمهوری اسلامی ایران نیز برخورداری از منافع برجام است. روسای جمهور چین و روسیه به دفعات اعلام کرده اند که به برجام متعهد هستند.

وی افزود: فعلا قرار بر این است که با خروج آمریکا از برجام آنها بمانند و منافع را تامین کنند. باید در مدت باقی مانده ببینیم کدام شرکت ها می خواهند بروند و کدام شرکت ها می خواهند بیایند؛ اما در مجموع تامین منافع ما مهم است و مهم نیست که با کدام شرکت باشد.

سخنگوی دولت در خصوص اصلاح نظام بانکی و اعتراض علما به نظام بانکی ربوی، گفت: دغدغه بزرگان و علما نسبت به نظام بانکی دغدغه به حقی است. یکی از دستور کارهای شورای عالی سه قوه بحث نظام بانکی است. از یک سو به بانک ها اعلام می کنیم برای سرمایه گذاری، سود خود را پایین بیاورند. دولت چندین برنامه برای بانک ها داشته که بخشی از آن سال گذشته اجرا شد.

در تعامل با قوای دیگر مشکلات نظام بانکی را برطرف می کنیم

نوبخت ادامه داد: افزایش سرمایه های دولت نزد بانک ها از جمله دیگر اقدامات بود. در تعامل با قوای دیگر سعی می کنیم مشکلات نظام بانکی را برطرف کنیم.

سخنگوی دولت در واکنش به تخریب مساجد در اتریش، تصریح کرد: مساجد پایگاه های مسلمانان است و احترام به مذاهب الهی اعتقاد همه اهل کتاب است. گاهی اعتقاد به احترام مذاهب غلظت کمتر یا بیشتری دارد. دولت فعلی اتریش نگاه سیاسی خاصی دارد.

وی افزود: موضع ما نسبت به آزادی مذاهب و فعالیت های اسلام راستین در دیگر کشورها روشن است و البته بسیار نگرانیم که چهره خشنی از اسلام را توسط داعش و سلفی گری به جهان نشان داده اند.

یکی از پروژه های ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، توسعه شبکه حمل و نقل ریلی است

رئیس سازمان برنامه و بودجه در خصوص طرح ها و پروژه های در دست پیگیری ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، اظهار داشت: از منابع خزانه و دولت این ٢٠٠ پروژه را انجام می دهیم و کار آن شروع شده است. بعنوان مثال یکی از این پروژه ها، بحث توسعه شبکه حمل و نقل ریلی است. برای شبکه ریلی ابتدا به دنبال اتصال مراکز استان ها به شبکه سراسری ریلی است که این شبکه به خارج از کشور نیز وصل است.

وی افزود: در پنج استان کرمانشاه، همدان، آذربایجان شرقی و غربی و استان گیلان این پروژه را دنبال کرده ایم. بیشترین تونل و پل در مسیر خط آهن قزوین-رشت قرار دارد که قول افتتاح خط آهن ارومیه و رشت را در هفته دولت سال جاری به ما داده اند.

نوبخت ادامه داد: یکی دیگر از پروژه های ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، مهار آب های مرزی است که پروژه های بسیار بزرگی را برای مهار این آب ها که سرمایه ما است، در دست اجرا داریم.

تصویب لوایح مرتبط با FATF برای دولت مهم است

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی پیرامون به تاخیر افتادن بررسی لایحه FATF در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: تصویب این لوایح برای دولت بسیار مهم است؛ چراکه در چارچوب قانون اساسی است. ما منابع تروریسم را به هیچ وجه تایید نمی کنیم و در تقابل با منافع تروریسم قرار داریم. ما در این لایحه تصریح کرده ایم که هرکس را خودمان تروریسم بدانیم علیه منافع آن عمل خواهیم کرد. اگر کسی فکر کند که مقاومت و یا حزب الله که مقبولیت عمومی آنها را در ساز و کار دموکراتیک انتخابات لبنان دیدیم، تروریست است؛ نشان می دهد که عقل او معیوب است.

وی افزود: خود رژیم صهونیستی بزرگترین رژیم تروریستی و رژیم آمریکا بزرگترین حامی تروریسم است که داعش را به وجود آورد. ما حق تحفظ را در زمینه تعیین تروریست برای این لوایح محفوظ می دانیم.

نوبخت ادامه داد: با اینکه تفاوت نگاه داریم اما به منتقدان نیز احترام می گذاریم و باید ببینیم که اکثریت مجلس چه چیزی را می خواهد. وجدان عمومی مجلس وجدان آگاه و بیداری است و باید ببینیم که مردم چه چیزی را می خواهند. مردم در انتخابات مجلس با انتخاب ٣٠ نفر از یک لیست نشان دادند که کدام راه را انتخاب کرده‌اند.

سخنگوی دولت تصریح کرد: استدلال اینکه این لایحه دو ماه مسکوت بماند برای ما نیز مشخص نیست. انتظار داشتیم مجلس آن را به رای بگذارد. اینکه گفته می شود میخواهند از رهبری کسب نظر کنند صحیح نیست چراکه رهبری فرموده اند که مجلس و دولت خود با همکاری یکدیگر مسائل را حل کنند. اگر رهبری نظری داشتند مانند سند ۲۰۳۰ که صراحتا فرمودند، متوقف می شد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا بهتر نبود لوایحی مانند مبارزه با تامین مالی تروریسم و یا مبارزه با پولشویی بومی سازی شود، نفت: قطعا باید خودمان هم در جهت شفاف‌سازی و پول هایی که از راه نامشروع به دست می آید، اقدام کنیم و در این زمینه قوانین داخلی نیز وجود دارد. آنجایی که گفته می شود سرک به حساب مردم نمی کشیم، به این معنا نیست که دستگاه های نظارتی، نظارت نمی کنند؛ بلکه منظور این است که اگر قرار است پرداختی صورت بگیرد، زندگی کسی را بررسی نخواهیم کرد.

وی افزود: اگر برجام نبود حتما روزی بیش از صدها میلیارد تومان ضرر می‌کردیم. در شرایط تحریم میزان صادرات نفت در حداقل خود قرار داشت اما پس از برجام توانستیم نفت بیشتری را به فروش برسانیم.

نوبخت در پاسخ به سوالی در مورد ایجاد محدودیت های ارزی برای مسافران، گفت: واقعیت های کشور را باید درک کنیم. در یک شرایط اضطرار قرار گرفته ایم و در وضعیتی قرار نداریم که بتوانیم هزاران دلار به مسافران خارجی پرداخت کنیم.

وی افزود: نمی‌توانیم جامعه و مردممان را در برابر تهدیدات بدخواهان تنها بگذاریم. در شرایطی مجبوریم با شرمندگی درخواست‌های بعضی اقشار را اجابت نکنیم تا بتوانیم به امور ٨٠ میلیون ایرانی رسیدگی کنیم.

استعفای وزیر بهداشت را صددرصد تکذیب می‌کنم

رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به سوالی پیرامون اظهارات برخی نمایندگان پیرامون به تعویق افتادن لوایح چهارگانه در مجلس، گفت: در جلسات غیرعلنی اطلاعات لازم را به نمایندگان داده‌ایم و موضع دولت در این خصوص روشن است.

نوبخت در خصوص اخبار مطرح شده پیرامون استعفای وزیر بهداشت، گفت: این موضوع را صد درصد تکذیب می‌کنم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به سوالی پیرامون کارت سوخت، گفت: بازگشت کارت سوخت به جایگاه های سوخت به معنا سهمیه بندی سوخت نیست.

وی در خصوص احتمال افزایش قیمت نان، اظهار داشت: قیمت نان از دو مسیر تعیین می شود که یکی مواد اولیه نان یعنی آرد است که قیمت آن تغییری نکرده و دیگری عواملی مانند کارگر و یا سوخت است که البته قیمت سوخت از سال گذشته ثابت مانده است. دولت از اینکه قیمت نان ثابت بماند حمایت می‌کند و پرداخت هایی را نیز انجام می دهد.

نوبخت در پاسخ به سوالی پیرامون تاکید رهبر انقلاب بر توجه به نظرات اساتید دانشگاه ها، گفت: تکرار نصایح و سیاست ها از سوی مقام معظم رهبری دلیلی بر عدم اجرا نیست. رهبری همیشه رعایت آموزه های اسلامی را به همه گوشزد می کنند. هدف ما جلب رضایت مردم است و اگر عده ای در مسیر جلب رضایت مردم بخواهند به ما کمک کنند از آنها استفاده می کنیم و به این منظور در همه دستگاه ها واحد های مطالعاتی نیز وجود دارد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری پیرامون پیگیری موضع جمهوری اسلامی ایران در مورد فلسطین در مجامع بین المللی، گفت: موضوع دولت و نظام پیرامون رژیم صهیونیستی مشخص و در سازمان ملل نیز ثبت شده است. متاسفانه دولت هایی که این رژیم جعلی را ایجاد کرده اند خود می دانند که اگر به آراء عمومی مردم فلسطین رجوع کنند، از دورن صندوق ها اسرائیل بیرون نمی آید.

نوبخت در پاسخ به سوال دیگری پیرامون نامه جمعی از اقتصاد دانان به رئیس بانک مرکزی مبنی بر انعقاد پیمان تجاری با کشورهای منطقه و استفاده از تکنولوژی بلاک چین برای دور زدن تحریم های آمریکا، اظهار داشت: سیاست سنجیده ای از جانب اقتصاد دانان کشورمان مطرح شد و در دستور کار رئیس جمهور با روسای جمهور روسیه و چین در ملاقات ها قرار داشت. می توانیم با کشورهای منطقه با پول های ملی مان تجارت کنیم.

وی در پایان در خصوص تقویت ظرفیت های سازمان اکو، گفت: اکو ساز و کار خاص خود را دارد و تقویت این سازمان منطقه ای در دستور کار قرار دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه