English

مخالفم!

عضو هیات رئیسه فراکسیون امید و نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ارائه طرح استفساریه قانون انتخابات در مجلس گفت: این استفساریه راهی برای ورود خانم خالقی به مجلس است اما موضوع صرفا به خانم خالقی محدود نمی‌شود.

الیاس حضرتی در گفتگو با فاطمه باقری خبرنگار خبرگزاری موج به اعلام وصول طرح استفساریه ماده ۷۳ قانون انتخابات مجلس اشاره کرد و گفت: این استفساریه راهی برای ورود خانم خالقی به مجلس است اما موضوع صرفا به خانم خالقی محدود نمی‌شود.

وی افزود: موضوع اصلی نمایندگانی که طرح استفساریه را ارائه کردند رویه و راهی است که شورای نگهبان آغاز کرده و ما با این رویه مخالفیم حتی اگر این طرح منجر به ورود مینو خالقی به مجلس نشود.

این نماینده تهران در مجلس دهم چنین اظهار داشت: با توجه به احتمال مخالفت شورای نگهبان و تفسیر به رای مخالف دیدگاه مجلس این طرح به مجمع تشخیص مصلحت می رود تا به نتیجه برسد.

گفتنی است؛ دراین طرح استفساریه که در واقع استفسار ماده ۷۳ قانون انتخابات مجلس و همینطور استفسار از تبصره ۳ ماده ۵۲ این قانون است، سوال می‌شود که آیا منظور از عبارت ابطال انتخابات در ماده ۷۳ قانون، ابطال انتخابات یک حوزه‌ی انتخابیه است یا شامل ابطال آرای یک نامزد هم می‌شود. به طوری که مثلا در یک حوزه ی انتخابیه که انتخابات به صورت سالم برگزار شده آرا برخی منتخبان تایید شود و برخی نشود؟ پاسخ این است که شامل ابطال آرا یک نامزد نمی‌شود یعنی اگر انتخابات یک حوزه انتخابیه ابطال شود در واقع آرا همه منتخبان باطل شده و نه فقط برخی از آنها.

همچنین در سوال دوم این استفساریه پرسیده شده که آیا بعد از تایید صلاحیت اولیه یک نامزد انتخابات و رای سالم مردم، شورای نگهبان می‌تواند صلاحیت یک منتخب را برای بار دوم رد کند که پاسخ داده شده، خیر، چنین چیزی قانونی نیست و تایید صلاحیت نامزد که در فرصت ۲۰ روزه انجام شده اظهار نظر نهایی است و قابل تجدید نظر نیست و اگر مدرک جدیدی درباره‌ی یک نامزد رسیده باشد باید در مرحله بررسی اعتبار نامه ها در مجلس مورد رسیدگی قرار گیرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه