English

قاسمی در نشست خبری؛

نیاز نیست نتانیاهو نگران خشکسالی در ایران باشد

سخنگوی وزارت خارجه گفت: نتانیاهو لازم است دست از کودک کشی و مردم کشی بردارد و نیاز نیست از آن سوی منطقه نگران بحث خشکسالی در ایران باشد.

نیاز نیست نتانیاهو نگران خشکسالی در ایران باشد

به گزارش خبرگزاری موج، بهرام قاسمی سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان امروز دوشنبه 21 خرداد در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در عرصه سیاست خارجی پرداخت. 

وی در ابتدا درگذشت ناصر یمین مردوخی پیشکسوت عرصه رسانه را تسلیت گفت: 

سخنگوی وزارت خارجه عید سعید فطر را پیشاپیش تبریک گفت. 

قاسمی در پاسخ به سوالی درباره لغو قراردادهای شرکتهای اروپایی با ایران از جمله توتال و ... عنوان کرد: مگر شرکتی در ایران کار می کرد؟ فضا این بود که شرکتهای خارجی بعد از برجام در ایران کار نمی کردند، اینکه شرکتها ترک می کنند یا نمی کنند قضاوت زود است، به دلایل خروج غیرقانونی آمریکا از برجام برخی شرکتهایی که دارای سهام در آمریکا با مشکلاتی مواجه هسستند. هنوز اتفاق خاصی رخ نداده اینکه باید جریمه پرداخت کنند یا نکنند و چه مکانیسمی هست متفاوت است و باید صبر کنیم با توجه به مذاکرات ایران با سایر شرکا در برجام و کشورهای مهم باید ببینیم وضعیت چگونه خواهد بود. وزارت خارجه در کنار تمام دستگاه های اقتصادی کشور حضور خواهد داشت و اقدامات لازم را به عمل می آورد.

درباره رفتار آمریکا نمی توانیم خوشبین باشیم

وی درباره مذاکرات رهبر کره شمالی و ترامپ هم گفت: مواضع کلی و اصولی ما درباره مسائل شبه جزیره کره روشن است، علاقه مندیم در شبه جزیره کره مثل سایر نقاط جهان صلح، ثبات، امنیت و آرامش برقرار وهر گامی که کمک کند به این قضیه و رفاه منطقه حتما استقبال می کنیم.

قاسمی ادامه داد: ولی با پیشینه سوابق و تاریخ و آنچه از آمریکا شناخته و بخصوص از شخص ترامپ و خروج از پیمانها و برجام و ... کماکان با بدبینی بسیار به رفتار ترامپ و آمریکا نگاه می کنیم و درباره رفتار آمریکا نمی توانیم خوشبین باشیم و دولت کره باید با هوشیاری برخورد کند، ولی باید صبر کرد، ماهیت آمریکا ماهیتی نیست که خوشبینانه نسبت به آن قضاوت کرد.   

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگر بیان کرد: حضور ایران در سوریه به درخواست دولت سوریه است.  

وی درباره اینکه آیا دولت موافق با مسکوت ماندن دو ماهه CFT  کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم است؟ گفت: جای خرسندی است که این لایحه در کمیسیون مربوطه در مجلس تصویب شدت و امیدوارم در دو ماه آیندت شرایط به گونه ای باشد که این لایحه بتواند به تصویب برسد  قطعا مزایای بسیاری برای ایران در تصویب این لایحه است .

اروپا زمان زیادی ندارد

به گزارش فارس، قاسمی درباره مذاکرات با اتحادیه اروپا عنوان کرد: مذاکرات ادامه دارد و در سطوح بالاتر ادامه خواهد یافت، اتحادیه اروپا مجموعه بزرگ و با بوروکراسی است و اگر علاقه مند است ایران در برجام بماند باید هر چه زودتر و کمترین زمان ممکن مکانیسمهایی که بتواند به انجام تعهدات برجامی اروپا در کنار روسیه و چین به نتیجه برسد، را عملی کند.

وی افزود:  امیدوارم اروپا فرصت را از دست ندهد زمان زیادی را نداریم و با توجه به خلف وعده های قبل مردم ما انتظار بیش از حد را نخواهند داشت و امیدوارم شاهد تحولات لازم باشیم و اینکه در چه نقطه ای از زمان به تفاهم برسیم را نمی توانم تعیین کنم  اتحادیه اروپا زمان زیادی را نخواهد داشت و ما باید تصمیمات مقتضی خود را انجام دهیم.  

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه

نیاز نیست نتانیاهو از آن سوی منطقه نگران بحث خشکسالی در ایران باشد 

سخنگوی وزارت خارجه درباره شوی تلویزیونی اخیر نتانیاهو نیز گفت: نتانیاهو لازم است دست از کودک کشی و مردم کشی بردارد و نیاز نیست از آن سوی منطقه نگران بحث خشکسالی در ایران باشد. مردم ایران توانایی حل و فصل مسائل خود را در زمان لازم خواهند داشت و نیاز به این شعبده بازی نیست.

وی اضافه کرد: ایشان در پی سفر ناکام خودش به اروپا و شکستی که در این سفرها برای مجاب کردن سه کشور اروپایی برای همراهی با آمریکا و ناکام کردن برجام و تغییر نگاه آنها به برجام نیاز داشته، متحمل شد، اقدام دیگری را انجام داد و این حرکت رفتاری فریبکارانه و ریاکارانه و حتی بچه گانه بود.   

قاسمی همچنین درباره آتش گرفتن صندوقهای رای در عراق واکنشی نشان نداد.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه به نظر می رسد علی اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل سفرهایی به روسیه داشته و تعداد این سفرها بیشتر از وزیر خارجه بوده و آیا مواضع ایشان مواضع ایران است؟ عنوان کرد: ولایتی از شخصیتهای سیاسی کشور است و ١٦ سال وزیر خارجه بودند و دارای تجارب ارزشمندی هستند و اینکه تعداد سفرهای ولایتی به مسکو بیش از وزیر خارجه ایران بوده آمار اشتباهی است، اصلا تعداد سفرهای این دو قابل مقایسه نیست.

قاسمی ادامه داد:  تعداد سفرهای ظریف به مسکو از رکورد بالایی برخوردار است به دلایل همسایگی، سوریه و برجام و  .. ولایتی چند سفر به روسیه داشت و وظایفی را در بزنگاه هایی دنبال و موضوعات سیاست خارجی را دنبال می کنند و اگر سوال شما این است که موازی کاری هست،معتقدم چنین چیزی نیست و در این حوزه در کار دسته جمعی حرکت می کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره اخبار منتشر شده مبنی بر دیرار ظریف با سه وزیر اووپایی در آینده نزدیک عنوان کرد: تماسهای فشرده با توجه به ضیق وقت وجود دارد و در همه سطوح امکان تماس و دیدار را خواهیم داشت و می تواند این دیدار هم در هفته های آینده حتی در این سطح و سطوح دیگر برگزار شود. 

وی افزود: هدف رسیدن به جمع بندی نهایی است با توجه به شرایط جدید و أن چیزی که ما توقع داریم و آن چیزی که آنها باید انجام دهند، با توجه به ضیق وقت، مذاکرات فشرده و پرشتاب خواهد بود  و امیدوارم این روند با سرعت لازم و نتایج خوب پیگیری شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی