English

موج گزارش می دهد؛

انصراف حاجی بابایی به نفع لاریجانی خلاف آیین نامه داخلی مجلس بود؟

در انتخاب هیات رئیسه مجلس برای سال سوم، انصراف حاجی بابایی به نفع لاریجانی با واکنش منفی برخی نمایندگان روبرو شد.

انصراف حاجی بابایی به نفع لاریجانی خلاف آیین نامه داخلی مجلس بود؟

به گزارش زهرا حسینی خبرنگار پارلمانی خبرگزاری موج، دستور کار امروز مجلس، تعیین اعضای هیات رئیسه برای سال سوم بود. انتخاب رئیس مجلس به دلیل نقش و جایگاهی که در تعیین مسیر مذاکرات نمایندگان برای بررسی لوایح و طرح ها، اداره کلیه امور اداری، مالی، استخدامی و سازمانی و حضور در نهادهای قانونی که رئیس مجلس عضو آنها است اهمیت ویژه ای دارد.

در همین راستا از چند روز قبل اخباری در خصوص نامزدهای فراکسیون های سه گانه مجلس منتشر می شد که در نهایت محمدرضا عارف از فراکسیون امید، علی لاریجانی از فراکسیون مستقلین و حمیدرضا حاجی بابایی از فراکسیون ولایی به عنوان کاندیداهای پست ریاست مجلس اعلام شدند. 

با توجه به رایزن های نمایندگان لیست امید، اصلاح طلبان امیدوار بودند در سال سوم بتوانند نامزد خود را به رای قوه مقننه بنشانند. اما رای گیری دور اول نشان داد، عارف رقابت سختی برای این پیروزی دارد. در رای گیری اول که طبق آیین نامه داخلی مجلس با ورقه و به صورت مخفی انجام شد هیچ کدام از کاندیداها موفق نشدند اکثریت مطلق را به دست آورند. در این رای گیری عارف 114 رای، لاریجانی 101 رای و حاجی بابایی 54 رای به دست آوردند. لذا انتخابات به دور دوم کشیده شد.

در دور دوم مطابق مفاد آیین نامه داخلی کسب اکثریت نسبی هر یک از افراد، می توانست وی را به ریاست مجلس برساند. اما نکته مهم در این راستا انصراف حاجی بابایی از رقابت و کنار کشیدنش به نفع لاریجانی بود که با اعتراض چند تن از نمایندگان روبرو شد. 

آنها در صحن فریاد می زدند که کار حاجی بابایی خلاف آیین نامه داخلی است. اما آیا واقعا انصراف یک کاندیدا در انتخابات هیات رئیسه مجلس، به نفع دیگری خلاف آیین نامه داخلی است؟

محمدعلی اسفنانی، نماینده ادوار مجلس و عضو کمیسیون حقوقی و قضائی دوره نهم، در گفتگو با خبرنگار موج گفت: این کار از لحاظ قانونی خلاف نیست. خلاف تنها در صورتی رخ می دهد که فرد انصرافی، آرای کسب شده خود را به نامزدی دیگر بخواهد بیفزاید!

همچنین میرهادی قره سید رومیانی، نماینده ادوار مجلس و سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضائی دوره نهم، در همین خصوص به خبرنگار موج بیان داشت: انصراف نماینده به عنوان نامزد کمیسیون ها و یا هیات رئیسه به نفع افراد دیگر مغایرتی با مفاد آیین نامه داخلی ندارد. در واقع هر کسی و در هر زمانی می تواند از کاندیداتوری انصراف دهد و این کناره گیری می تواند به نفع کسی باشد یا نباشد. این موضوع اهمیتی در انصراف ندارد.

براین اساس نمی توان گفت که کنار رفتن حاجی بابایی به نفع لاریجانی و در نتیجه افزایش آرا وی در مقابل عارف، غیرقانونی و خلاف مفاد آیین نامه داخلی است. ضمن آنکه مجلس محل قانونگذاری به شمار می رود و دور از انتظار است که در انتخابات داخلی خود، خلاف قانون عمل کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه