English

مالکیت آمریکا بر ۳۰ درصد سهام شرکت های بزرگ اروپا/دولت های اروپایی نمی توانند برای شرکت های خصوصی تعیین تکلیف کنند

خرم با اشاره به مالکیت 30 درصدی آمریکا در سهام تمام شرکت های بزرگ اروپایی گفت: دولت های اروپا نمی توانند برای بخش خصوصی تعیین تکلیف کنند و شرکت ها باید نظر سهامدارانشان را اعمال کنند.

مالکیت آمریکا بر 30 درصد سهام شرکت های بزرگ اروپا/دولت های اروپایی نمی توانند برای شرکت های خصوصی تعیین تکلیف کنند

علی خرم درباره مناسبات اقتصادی اروپا و آمریکا پس از برجام و حفظ توافق هسته ای به خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج گفت: در واقع باید دید اروپا چقدر اراده و توانایی دارد. اروپایی ها تا امروز نشان داده اند که به دلایل مختلف، اراده حفظ برجام را دارند که علت اصلی آن هم خودشان و اصولشان است. اما توانایی های اروپا به ویژه در حوزه مالی نسبت به آمریکا خیلی کمتر است.

وی افزود: مجموع تولید ناخالص داخلی 28 کشور اتحادیه اروپا مساوی با آمریکا است. بیش از 60 درصد سیستم مالی-بانکی دنیا دست آمریکا است. از بعد سیاسی هم اروپا با رئیس جمهور نامعقول و زورگویی در کاخ سفید مواجه شده و از این نظر نمی تواند علیه این کشور جبهه بندی کنند. زیرا آمریکا دست بالا را دارد و می تواند اروپا را تحت فشار قرار دهد. در این فضا حفظ برجام علاوه بر توانایی و خواست اروپا تا حدی به این بستگی دارد که ما در پیشبرد کار به آنها کمک کنیم. 

خرم با بیان اینکه تفاوت نظر اروپا و آمریکا در مساله توافق هسته ای نقطه عطفی در روابط آنها به شمار می رود تصریح کرد: اروپا قوانین خود را دارد و می خواهد در قبال یک سیستم زورگو بایستد اما باید قیمت این استقلال را بپردازد. هرچند ممکن است با گذشت زمان پی ببرند قادر به این کار نیستند. زیرا این بخش خصوصی است که با ایران کار می کند و دولت تنها ابزار را برایشان فراهم می کند و نمی تواند مثلا برای زیمنس، توتال و بنز تصمیم بگیرد. ضمن آنکه سی درصد تمام شرکت های بزرگ اروپایی از آن آمریکا است و لذا این شرکت ها باید پاسخگو سهامداران خود باشند تا دولت. در صورتی که سهامداران قبول نکنند آنها در ایران فعال باشند، کاری از دست دولت برنمی آید. 

این کارشناس سیاسی در خصوص احتمال بهبود روابط اروپا و روسیه در شرایط فعلی تاکید کرد: روابط آنها پس از بحران اوکراین رو به تیرگی رفت. اهمیت اوکراین برای اروپا بیش از آمریکا است و از این رو اروپایی ها تلاش دارند این مساله به نتیجه مطلوبی برسد و نمی شود چنین احتمالی را مطرح کرد.

وی درباره اینکه آیا در بحث فشارهای اقتصادی آمریکا، اروپا می تواند روی همکاری روسیه حساب کند گفت: روسیه بندباز است و تا کنون این بندبازی به ضرر ما تمام شده است. مسکو در موضوع نفت، سوریه و چند مساله دیگر از کارت ایران استفاده کرده و وارد میدان شده است. لذا باید این خصوصیت سیاست روسیه را در رابطه با اروپا نیز لحاظ کرد. 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه