English

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در پاسخ به موج:

شهرستان های استان تهران زیر بار کلانشهر تهران نمی توانند نفس بکشند/لزوم تشکیل استان های جدید برای خدمات رسانی بهتر

نقوی حسینی گفت: شهرستان های استان تهران با 5 میلیون نفر جمعیت استانداری ندارند اما استان ایلام با 350 هزار نفر استان است.

شهرستان های استان تهران زیر بار کلانشهر تهران نمی توانند نفس بکشند/لزوم تشکیل استان های جدید برای خدمات رسانی بهتر

سید حسین نقوی حسینی درباره طرح تشکیل استان 15 خرداد که اخیرا مطرح شده است به خبرنگار پارلمانی خبرگزاری موج گفت: در سال اول دولت یازدهم مجمع نمایندگان شهرستان های استان تهران که پنج نفر بودند و رئیس این مجمع هم من بودم، ملاقاتی با آقای رئیس جمهور داشتیم که در آنجا این طرح عنوان شد که اداره جمعیت 15 الی 16 میلیون نفری استان تهران به صورت متمرکز ممکن نیست و مشکلات زیادی ایجاد می کند.

وی افزود: برای مثال اداره کل تربیت بدنی استان تهران فقط مشکلات استقلال و پرسپولیس را رسیدگی کند، هنر کرده است. حالا چگونه می خواهد به ورزش فیروز کوه، پیشوا و رباط کریم برسد. لذا این طوری نمی شود خدمات داد. براین اساس طرح به این صورت مطرح شد که یک استان در شرق و یکی در غرب تهران تشکیل شود با اسم استان تهران غربی، تهران شرقی، یا خرداد و یا هر اسم دیگر که بشود از این راه خدمات رسانی راحت تر ارائه گردد. 

استان ایلام 350 هزار نفر جمعیت دارد ولی شهرستان های 5 میلیونی تهران استانداری ندارند

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص هزینه بر بودن این طرح اظهار داشت: حدود 4-5 میلیون نفر در شهرستان های استان تهران زندگی می کنند که استانداری ندارند اما استان ایلام با 350 هزار نفر استان است. این بی عدالتی است که آنجا استانداری وجود دارد اما این جمعیت میلیونی استانداری ندارند. استان سمنان با 650 هزار نفر، استان است در حالی که شهرستان های پیشوا، قرچک و ورامین با یک میلیون نفر جمعیت، باید در قالب شهرستان اداره شوند. 

نقوی حسینی تصریح کرد: واقعیت این است که شهرستان های استان تهران دارند زیر بار شهر تهران خفه می شوند و زیر سایه این کلان شهر نمی توانند نفس بکشند. براین اساس آقای روحانی در آن جلسه اعلام کرد که این حرف درستی است اما باید کار کارشناسی انجام شود و ما هم موافق کار کارشناسی هستیم و نه اینکه بدون بررسی، طرح رد شود. 

نماینده مردم ورامین در مجلس در خصوص اینکه طرح مذکور در حال حاضر در چه مرحله ای قرار دارد بیان کرد: تبدیل شهرستان به استان چهار مرحله سخت دارد. در ابتدا باید وزارت کشور طرح مطالعاتی آن را انجام دهد و تصویب کند. هم اکنون طرح پیشنهادی در قسمت تقسیمات کشوری وزارت کشور است. پس از این مرحله باید در شورای عالی امنیت ملی هم تصویب شود که این مصوبه به تایید مقام معظم رهبری هم می رسد. مرحله سوم باید این در هیات دولت هم طرح تصویب شود و در شکل لایحه به مجلسل ارائه گردد و در مجلس هم رای بیارود. اما به رغم سخت بودن کار، ضرری ندارد که این پیشنهاد بررسی شود. 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه