English

وزیر علوم اثر نفیس محققان را به هیأت وزیران داد

وزیر علوم تحقیقات و فناوری اثر هنری طرح نقشه فرهنگی اجتماعی ایران را به هیات دولت اهدا کرد.

وزیر علوم اثر نفیس محققان را به هیأت وزیران داد

به گزارش خبرگزاری موج، همزمان با برگزاری جلسه هیات وزیران، از سوی دکترمحمدفرهادی وزیرعلوم تحقیقات و فناوری، اثری نفیس که حاصل همکاری پژوهشگران و هنرمندان ایرانی و با عنوان «طرح نقشه فرهنگی اجتماعی ایران» به هیات وزیران تقدیم شد.

اثر هنری یاد شده حاصل ابداع و نوآوری پژوهشگاه مواد و انرژی بر روی فلز نقره است که توسط هنرمندان و قلم زنان و چهره های ماندگار صنایع دستی کشورمان در ابعاد ۸۰×۶۶ سانتی متر و وزن ۲۵۰/۶ کیلوگرم از فلز نقره با کاشت فیروزه ایرانی و نمایش خلیج همیشه فارس و حکاکی تصاویر حافظ، سعدی، مولانا، خیام، فردوسی و نظامی به صورت برجسته قلم زنی شده است.

همچنین نقره مورد استفاده در طرح این نقشه از نقره با خلوص ۹۹/۹۹ درصد و مقاوم به سیاه شدن، مصداق عملی اقتصاد مقاومتی است.

پژوهشگاه مواد و انرژی که یکی از موسسات پژوهشی مطرح در سطح کشور است، با تلاش های فراوان موفق شده است ضمن تخلیص صنعتی و اقتصادی نقره، آلیاژ جدیدی از نقره طراحی و در ابعاد صنعتی تولید کند که مقاومت آن به کدر شدگی و خوردگی بهتر از آلیاژ های رایج جهان بوده و درعین شکل پذیری، استحکام بسیار خوبی دارد، این ویژگی ها که ترکیب آنها با هم، توان علمی و فناوری بالایی را می طلبد. موجب شده که این ورق تولیدی مورد تایید صنعت گران و استادان هنرمند قلم کار کشور قرار گیرد.

در قدم نخست دستاورد فوق جهت استفاده در ضریح مقدس مورد استفاده واقع شد و بازسازی چندین مکان مقدس ازجمله خیمه گاه کربلا، تل زینبیه و سرداب سامرا در دستور کار قرارگرفت. در گام بعدی براساس خاصیت انعطاف پذیری آلیاژ فوق و لزوم شکل پذیری ورق در آثار هنری صنایع فلزی، همکاری مشترکی با سازمان صنایع دستی کشور آغاز شد و هنرمندان تراز اول این حوزه را ترغیب به استفاده از این نوآوری کرد که ساخت تعدادی آثار هنری توسط چهره های ماندگار و استادان برجسته قلم زن را در پی داشت.

این محصول پس از آزمایش های گوناگون و بررسی های همه جانبه درسازمان ملی استاندارد و سازمان میراثفرهنگی به عنوان یکی از زیر ساخت های تولید مصنوعات دستی فلزی و اثری نوآورانه درمراسم روزجهانی صنایع دستی توسط دکتر سلطانی فر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و با حضور مسوولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و ستاد بازسازی عتبات عالیات در محل مصلی حضرت امام خمینی(ره) رونمایی و به صنعتگران معرفی شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه