English

خطیب جمعه تهران:

راه برون رفت از تنگناهای اقتصادی و اجتماعی، مسیر مبتنی بر علم و اجماع نخبگان است

خطیب جمعه تهران گفت: برای برون رفت از تنگناهای اقتصادی و مشکلات اجتماعی راهی جز انتخاب مسیری مبتنی بر علم و اجماع نخبگان سیاسی و علمی و دانشگاهی نداریم.

راه برون رفت از تنگناهای اقتصادی و اجتماعی، مسیر مبتنی بر علم و اجماع نخبگان است

به گزارش خبرگزاری موج، حجت الاسلام ابوترابی فرد، خطیب جمعه تهران با استناد به آخرین آیه سوره آل عمران گفت: صبر فردی برای افراد جامعه و مومنانی که به عمل صالح آراسته هستند، لازم و ضروی است، ولی کافی نیست. 

وی رسیدن به یک جامعه سالم و دستیابی به اقتصاد پویا و مولد و همچنین نهادینه شدن اخلاق در جامعه و حفظ روابط صحیح اجتماعی و در نهایت ساختن یک جامعه توحیدی و قرآنی را نیازمند صبر جمعی دانست. 

ابوترابی فرد افزود: ما باید در کنار هم صبر و کاستی های یکدیگر را جبران و به عبارت دیگر صبرهای خود را با هم تبادل کنیم.

وی درباره آیه آخر سوره آل عمران گفت: این آیه از آیاتی است که جایگاه ویِژه جامعه انسانی را در نگاه دین تبیین و به زیبایی این حقیقت را مجسم می کند که اساس آئین اسلام به بیان مرحوم علامه طباطبایی مفسر قرآن بر پایه اجتماع قرار داده شده و اسلام در هیچ شانی نسبت به اجتماع بی اعتنا نبوده است. 

 انواع صبر

خطیب جمعه تهران گفت: صبر در این آیه که با عبارت «اصبروا» آمده، ناظر به صبر فردی است. یعنی همه مردم جامعه اسلامی در سایه صبر می توانند شخصیت ایمانی و اعتقادی و رفتار برخاسته از اصول را در جامعه نهادینه کنند. 

وی افزود: البته انسان باید در کنار اصول، ثابت قدم باشد. یعنی صبر در اطاعت داشته باشد و از طرف دیگر صبر در برابر گناه، راه را برای رسیدن به شخصیت باثبات هموار می کند و همه ما باید وظیفه و حق را بشناسیم و در کنار وظیفه ثابت قدم و استوار باشیم. 

** دولت و ملت با هم پیوند داشته باشند

ابوترابی فرد گفت: پیوند جریان های سیاسی معتقد به نظام راه را برای اقتدار نظام هموار می کند و ما برای برون رفت از تنگناهای اقتصادی و مشکلات اجتماعی راهی جز انتخاب مسیری مبتنی بر علم و اجماع نخبگان سیاسی و علمی و دانشگاهی نداریم. 

وی افزود: باید دغدغه دلسوزان نظام به این اجماع بر حول محور اصولی و مبانی باشد و جایگاه ویژه و ممتاز رهبری معظم نظام که مبتنی بر آموزه های دینی است، هموار کننده این انسجام و اجماع است. 

خطیب جمعه تهران اضافه کرد: اگر سیاست های کلی ابلاغی رهبری معظم به نقشه راه قوای سه گانه نهادهای مسئول تبدیل شود، به اجماع منتهی می شود و راه را برای حرکت هماهنگ هموار می کند. 

وی خطاب به دولت و ملت گفت: در کنار هم باشید و با هم حرکت کنید. دولت باید از همه توان و ظرفیت خود برای خلق این اجماع استفاده کند. 

** دولت می تواند راه را برای وحدت ملی باز کند

ابوترابی فرد با اشاره به تجربه چند دهه حضور در نقطه های محوری سیاست، گفت: قوه مجریه با توجه به ابزارهای فراوانی که دارد، می تواند راه را برای انسجام و وحدت ملی و برای رسیدن به اهداف والای نظام هموار کند، ولی نیازمند به تفکر و برنامه ریزی و برداشتن قدم های استوار است. 

** دارالسلام در دنیا 

وی ضمن توصیه به تقوا در ادامه این بحث به آیه 127 سوره انعام استناد کرد و گفت: دارالسلام در این آیه می تواند در سایه حیات عقلانی و علمی و در پرتو فهم صحیح دین و التزام به آموزه های وحیانی در همین دنیا شکل گیرد. 

خطیب جمعه تهران افزود: مومنان می توانند در سایه سلامت اعتقادی و اخلاقی و سلامت روح و جسم راه را برای ورود به دارالسلام به معنای واقعی آن که بهشت است هموار کنند.

** گوهری نایاب به نام صبر 

وی تاکید کرد: از این آیه استفاده می شود که ایمان و عمل صالح راه را برای عزت، اقتدار و سلامت فرد و جامعه هموار می کند، ولی از آیات قرآن می توان استفاده کرد که ایمان و عمل صالح باید با یک گوهر گرانبها و نایاب گره بخورد و در پرتو این پیوند انسان و جامعه می تواند به قله های سعادت دست یافت و آن گوهر گرانبها صبر و استقامت و ایستادگی در کنار حق است. 

** جامعه اسلامی بدون نظام سیاسی راه به جایی نمی برد

ابوترابی فرد درباره جایگاه نظام اجتماعی در آموزه های دینی گفت: در جامعه اسلامی دو رکعت نماز جمعه با دو خطبه معادل سازی شده است و جامعه اسلامی به حضور یکپارچه در این میعادگاه دعوت شده و حتی یک سوره به نام جمعه آمده است. 

وی افزود: این آموزه های دینی به معنای آن است که جامعه، مورد عنایت ویژه اسلام است و جامعه بدون نظام سیاسی مبتنی بر اصول و مبانی مستحکم و اصولی نمی تواند راه سعادت را بپیماید. 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه