English

عراقچی:

برجام قبل از هر چیز یک توافق امنیتی در حوزه عدم اشاعه است

عراقچی در دیدار با وزیر امور خارجه سوئد گفت: برجام قبل از هر چیز یک توافق امنیتی در حوزه عدم اشاعه است و هر گونه برخورد با آن منجر به تضعیف نظام عدم اشاعه شده و همه ما را در برابر انتخاب میان امنیت و عدم امنیت قرار خواهد داد.

برجام قبل از هر چیز یک توافق امنیتی در حوزه عدم اشاعه است

به گزارش خبرگزاری موج، سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان که به دعوت وگر استرومن همتای نروژی و به منظور برگزاری دور هشتم رایزنی های سیاسی دو کشور در اسلو به سر می‌برد روز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۷ با خانم اینه اریکسون سوریده وزیر امور خارجه این کشور ملاقات کرد.

در این دیدار خانم سوریده ضمن با اهمیت خواندن همکاری ها و تعاملات دو کشور در ابعاد و حوزه های مختلف، اعلام داشت: نروژ قویا از حفظ و اجرای برجام حمایت می کند. گزینه بهتری از برجام وجود ندارد و برای تداوم حیات برجام ضروری است همه تلاش‌ها به کار گرفته شود.

سرنوشت برجام در معرض خطر قرار دارد

عراقچی نیز در این دیدار با اشاره به اهمیت برجام در رهگذر توسعه و گسترش همکاری ها و مبادلات دو جانبه، اظهار داشت: سرنوشت برجام که دستاورد بزرگ دیپلماسی در عرصه بین المللی است، در نتیجه کارشکنی ها و چالش هایی که دولت ترامپ ایجاد کرده است، در معرض خطر قرار دارد. برجام قبل از هر چیز یک توافق امنیتی در حوزه عدم اشاعه است و هر گونه برخورد با آن منجر به تضعیف نظام عدم اشاعه شده و همه ما را در برابر انتخاب میان امنیت و عدم امنیت قرار خواهد داد.

 وی افزود: آژانس بین المللی انرژی اتمی در بیش از 10 گزارش بر پایبندی ایران به تعهدات خود در برجام صحه گذاشته است؛ اما در مقابل آمریکا به تعهدات خود به درستی عمل نکرده و با تعلل‌ها و بدعهدی‌های خود این توافق را در معرض نابودی قرار داده است.

عراقچی تاکید کرد این یک برداشت کاملا غلط و یک اشتباه بزرگ است چنانچه کسی تصور کند ایران در هر شرایطی به برجام متعهد باقی خواهد ماند. به علاوه هر گونه تلاش در راستای مرتبط ساختن برجام با دیگر موضوعات ناشی از رویکردهای غلط است و وضعیت منطقه را بسیار پیچیده تر خواهد ساخت. برجام یک تجربه بزرگ تاریخی است و موفقیت آن مستلزم تلاش و حمایت مشترک و همگانی می‌باشد.

در ادامه عراقچی و استرومن در چارچوب دور هشتم رایزنی های دوجانبه سیاسی، به تبادل نظر بیشتر پیرامون روند همکاریهای دوجانبه، برجام، چندجانبه گرائی و تحولات و بحرانهای منطقه ای پرداختند.

طرف نروژی ضمن اعلام آمادگی کشور متبوعش برای توسعه و تقویت همکاریها در عرصه اقتصادی، شامل سرمایه گذاری و انتقال فن‌آوری در زمینه نفت و گاز، انرژی‌های تجدیدپذیر، شیلات و صنایع دریائی، بر لزوم تداوم حمایت و تلاش برای تداوم حیات برجام تاکید و شکست آن را شکست جامعه بین‌المللی دانست.

ملاقات با اودن هلورسن، معاون سیاسی وزارت امور خارجه و روی آنجولیک معاون وزیر صنعت، تجارت و شیلات و نشست با محققان از دیگر برنامه های عراقچی در این سفر خواهد بود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی