English

ظریف:

منافع ایران از برجام باید حفظ شود

وزیر خارجه کشورمان در خصوص برجام و اظهارات مقامات آمریکایی علیه آن گفت: باید منافع ایران از برجام حفظ شود و حتماً اگر آمریکا از آن خارج شود واکنشی را از سوی ایران و جامعه بین‌المللی مشاهده خواهد کرد که برایش خوشایند نخواهد بود.

منافع ایران از برجام باید حفظ شود

به گزارش خبرگزاری موج، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان روز سه شنبه و در پایان سفرش به تاجیکستان برای شرکت در بیست و سومین نشست شورای وزیران خارجه سازمان همکاری اقتصادی اکو در جمع خبرنگاران در خصوص این سفر گفت: این اجلاس یک مروری داشت بر فعالیتهای سازمان بخصوص بر برنامه 2025 که اهداف سازمان را طراحی کرده و در اجلاس سران قبلی در اسلام آباد تصویب شد.

وی افزود: ما در این اجلاس توانستیم نماینده ایران را به عنوان دبیر کل آینده اکو به تصویب برسانیم. روش پرداخت سهمیه‌ها در سازمان اکو و روش‌های تقویت نقش اکو به عنوان یک مجموعه مهم اقتصادی منطقه‌ای نیز مورد بررسی قرار گرفت.

دیدار معاون دبیر کل سازمان ملل متحد با ظریف

وزیر خارجه کشورمان ادامه داد: از آنجا که همگرایی منطقه‌ای نقش مهمی برای همه کشورهای منطقه و ایجاد فضای مناسب برای مبارزه با افراط گرایی دارد، اکو می‌تواند نقش مهمی در این خصوص ایفا کند.

ظریف با اشاره به دیدارش با رئیس جمهور تاجیکستان نیز گفت: روز دوشنبه با رئیس جمهور تاجیکستان دیداری داشتم که درباره روابط دو جانبه و مشکلات منطقه‌ای  و مسائل مربوط به افراط گرایی و تروریسم صحبت کردیم، گفت‌وگوی بسیار خوبی بود و امیدوارم کمک کند به توسعه هر چه بیشتر روابط بین ایران و تاجیکستان که دو کشور همزبان، هم فرهنگ، هم تاریخ و هم مسلک هستند.

ایران از منافعش حراست می‌کند

وی در خصوص برجام و اظهارات مقامات آمریکایی علیه آن گفت: آنچه ما بارها اعلام کرده‌ایم این است که ایران از منافعش حراست می‌کند و باید منافع ایران از برجام حفظ شود، حتماً اگر آمریکا از برجام خارج شود واکنشی را از سوی ایران و جامعه بین‌المللی مشاهده خواهد کرد که برایش اصلاً خوشایند نخواهد بود.

برجام فقط در حوزه هسته ای است

وزیر خارجه در خصوص موضع اروپایی‌ها درباره برجام و نقش منطقه‌ای ایران نیز گفت: برجام یک توافقی است که فقط در یک حوزه مشخص یعنی هسته‌ای بوده است و به سایر موضوعات با تصمیم مشترک نپرداخته‌ایم، گرچه جمهوری اسلامی ایران همواره منتقد سیاست‌های کشورهای غربی هم در منطقه و هم در سرازیر کردن سلاح به منطقه بوده و حرف برای گفتن زیاده داشته‌ایم، اما موضوع تصمیم گیری ما هسته‌ای بوده و بر آن تاکید کرده‌ایم و الان هم اجماع بین ایران و کشورهای 1+5 این است که برجام قابل مذاکره مجدد نیست و موضوعات دیگر ربطی به برجام ندارد و در این موضوع هم آمریکایی‌ها کاملاً منزوی هستند.

ظریف ادامه داد: در جلسه شورای وزیران اروپایی هم مشخص بود که اروپایی‌ها چندان نگاه مثبتی به سیاست‌های آمریکا در این حوزه ندارند، البته ما بر اساس منافع خودمان تصمیم می‌گیریم و اختلافات جدی با نحوه رفتار اروپایی‌ها در منطقه داریم و آنها را مطرح کرده‌ایم.

وی افزود: معتقدیم که اروپایی‌ها در منطقه امکان آن را نداشته‌اند که سیاستهای خود را از آمریکا جدا کرده و سیاستهای مستقل خود را دنبال کنند. سیاست‌هایی که اروپایی‌ها در منطقه ما داشته‌اند به نا امنی، خشونت و تروریسم دامن زده که بیش از همه گریبانگیر منطقه و بعد خود آنها شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی