English

کارشناس مسائل بین الملل در پاسخ به موج:

چین برای دور کردن سایه جنگ از شرق آسیا پیشنهاد مذاکره با آمریکا را به کره شمالی داد

چین و کره شمالی تلاش دارند آمریکا را منتظر نگه دارند تا اگر قرار است جنگی جدیدی در جهان رخ دهد، در این منطقه نباشد و پس از آنکه منطقه موردنظر تندروهای آمریکا انتخاب شد، وارد میدان شوند و مذاکره را به شروطی منوط کنند.

چین برای دور کردن سایه جنگ از شرق آسیا پیشنهاد مذاکره با آمریکا را به کره شمالی داد

علی خرم درباره برنامه آمریکا برای خلع سلاح هسته ای کره شمالی و تغییر رژیم این کشور به خبرنگار خبرگزاری موج گفت: در این قضیه تصور می شود که کره شمالی سلاح های خود را تحویل می دهد و حال نگران رژیم حاکم بر این کشور هستیم. در حالی که این طور نیست. پیشنهاد پیونگ یانگ برای مذاکره با واشنگتن با مشورت پکن صورت گرفته است. 

وی افزود: احتمالا چین از کره شمالی خواسته است با طرح مذاکره، آتش ترامپ را سرد کند. در حالی که این گفتگوها ممکن است سال ها به طول انجامد و حتی اجرای آن به دوره بعد ترامپ موکول شود. چین و کره شمالی این مساله را درک کرده اند که ترامپ تندروها را اطراف خود جمع کرده و دنبال جایی می گردد که زهر خود را بریزد. در این شرایط همه تلاش دارند به چشم آمریکا نیایند و از دم تیغ آن فرار کنند.

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به سال 2003 و حمله جرج بوش به عراق تصریح کرد: در آن زمان افرادی از جمله جان بولتن خواهان حمله به ایران بود که در این رابطه عربستان و اسرائیل هم این نظر را دنبال می کردند اما با توجه به اینکه بوش دلایل عمده ای علیه صدام داشت، عراق را انتخاب کرد چرا که ایران گناه روشنی نداشت که از طریق آن این جنگ توجیه شود. 

خرم ادامه داد: بر این اساس امروز هم که یک رئیس جمهور تندرو در راس قدرت آمریکا قرار دارد، چین و کره شمالی تلاش دارند آمریکا را منتظر نگه دارند تا اگر قرار است جنگی رخ دهد، در این منطقه نباشد و پس از آنکه منطقه مورد نظر تندروهای آمریکا انتخاب شد، وارد میدان شوند و مذاکره را به شروطی منوط کنند. البته اکنون هم این شروط مطرح شده که شامل خروج ایالات متحده از کره جنوبی و برداشتن چتر حمایتی هسته ای از این کشور است. لذا بحث مذاکره برای خلع سلاح حرفی است که الان عملیاتی نمی شود و نباید آن را تمام شده دانست. 

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به جوسازی‌های منطقه ای و بین المللی علیه جمهوری اسلامی ایران، ممکن است توجه دولت ترامپ برای آغاز یک جنگ جدید به کشورمان جلب شود گفت: بله و این گزینه قوی است. در حالی که دیگر کشورها با زرنگی سعی دارند از خطر آمریکا بگریزند، باید در داخل کشور ما هم این مساله با تدبیر مدیریت شود. البته هیچ کسی به طور قطع نمی تواند بگوید این درگیری نظامی به وقوع می پیوندد یا خیر. زیرا چنین تصمیمی بسته به شرایط بین المللی و منطقه ای است که علیه ایران باشد یا به نفع ایران. 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی