English

مصباحی مقدم:

هیچ قدرتی در جهان اراده خود را بر ملت ایران نمی‌تواند تحمیل کند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: همه مردم در انقلاب اسلامی خواهان استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی بوده‌اند که به لطف خدا استقلال سیاسی به طور کامل تحقق پیدا کرده است،‌ اکنون هیچ قدرتی در جهان اراده خود را بر ملت ایران نمی‌تواند تحمیل کند.

هیچ قدرتی در جهان اراده خود را بر ملت ایران نمی‌تواند تحمیل کند

به گزارش خبرگزاری موج، حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در  پیش خطبه‌های آخرین نماز جمعه سال 96 تهران با اشاره به اینکه مدیریت خوب، مال اندک را افزون می‌کند و رشد می‌دهد گفت: سوء تدبیر یا مدیریت بد، مال بسیار را نابود می‌کند.

وی ادامه داد: این موضوع باید سرلوحه مدیران و فرد فرد ما باشد تا از این تدبیر بهره بگیریم.

مصباحی مقدم با اشاره به شعار سال 96 گفت: چرا شعارهای سال در دهه گذشته و نا‌م‌گذاری این سال‌ها از سوی مقام معظم رهبری اقتصادی بوده است؟

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: همه مردم در انقلاب اسلامی خواهان استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی بوده‌اند که به لطف خدا استقلال سیاسی به طور کامل تحقق پیدا کرده است،‌ اکنون هیچ قدرتی در جهان اراده خود را بر ملت ایران نمی‌تواند تحمیل کند.

وی بیان کرد: در بُعد نظامی هم ارتش و سپاه از نظر آموزش، فناوری،‌ تجهیزات دفاعی،‌ سلاح و مهمات به قدرت فوق‌العاده‌ای رسیده‌اند که بازدارنده است به طوری که بازدارنده هرگونه اقدام نظامی از طرف دشمنان است بدون آنکه اتکا به قدرت‌های دیگر کرده باشند.

مصباحی مقدم تصریح کرد: کشورهای دیگر منطقه سالیانه میلیاردها دلار از قدرت‌های جهانی سلاح خریداری می‌کنند. در بُعد امنیت ملی از شرایط عالی برخوردار هستیم که در مقایسه با 28 کشور در منطقه ما این موضوع بی‌نظیر است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: ما در زمینه علم و فناوری به ویژه هسته‌ای،‌ نانو،‌ بایو،‌ سلول‌های بنیادین،‌ هوافضا،‌ داروسازی و پزشکی در جایگاه اول منطقه قرار داریم.

وی ادامه داد: تمام نظر سنجی‌ها در دهه گذشته در کشورمان حکایت از آن دارد در اثر تحریم‌ها و تهدید‌ها و احیانا ضعف مدیریت اجرای با چالش‌های مهمی اقتصاد ما روبروست، نگرانی‌های مردم به طور عمده در مسائل اقتصادی،‌ اجتماعی و فرهنگی است.

 مصباحی مقدم گفت: بیکاری گسترده به ویژه بیکاری جوانان تحصیلکرده، فقر و معیشت سخت،‌ تورم و گرانی، فساد خصوصا در اندازه‌های بزرگ برای ملت ما غیر قابل تحمل است به همین دلیل رهبر معظم انقلاب برای حل مشکلات و چالش‌های اقتصادی و اجتماعی از سویی سیاست‌های کلان اقتصادی از جمله سیاست اقتصاد مقاومتی را ابلاغ کرده‌اند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: از سویی دیگر برای نامگذاری سال‌ها از عناوین اقتصادی استفاده کرده‌اند تا به رفتار گارگزاران و مدیران نظام جهت دهند تا پیگیر مطالبات و انتظارات مردم باشند.

وی با اشاره به سوال دوم در زمینه شعارهای سال هم بیان کرد: ظرفیت‌های ایران برای تحقق‌های شعار های اقتصادی در چه شرایطی قرار دارد؟ ظرفیت‌های انسانی و نخبگی جوانان، موقعیت جغرافیایی که در میان دو دریای شمال و جنوب و در همسایگی 15 کشور در تقاطع شرق، غرب،‌شمال و جنوب غرب آسیا قرار داریم یک ویژگی‌ فوق‌العاده‌ای است.

مصباحی مقدم اظهار کرد: ظرفیت آب و خاک در بخش کشاورزی با وجود اینکه می‌گویند کشور ما در شرایط نیمه خشک قرار دارد اما اگر از همین ظرفیت به درستی استفاده شود 300 میلیون جمعیت را می‌تواند غذا دهد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ایران از لحاظ ظرفیت انرژی و ذخایر زیر زمینی  نفت و گاز در جهان بی‌نظیر است، تصریح کرد: با استفاده از ظرفیت گردشگری آثار باستانی و مذهبی، گردشگری پزشکی، ظرفیت ارزی با وجود داشتن 20 میلیارد دلار ارز در دستان مردم و ظرفیت نقدینگی کشور که معادل یک تریلیون و 460 هزار میلیارد تومان است می‌توان به سمت تولید و اشتغال حرکت کرد.

وی تاکید کرد: آنچه در این راستا مهم است تبدیل این ظرفیت‌ها و سیاستهای ابلاغ شده به برنامه عملیاتی با استفاده از مدیریت جهادی است که باید توسط دولت و مجلس تدبیر شود.

مصباحی مقدم ادامه داد: یک فاصله‌ای میان سیاست‌هایی که مقام معظم رهبری برای کشور ابلاغ کرد‌ه‌اند و اجرای آنها وجود دارد اگر چه جایگاه رهبری تنها سیاست‌گذاری بوده و میدان عمل بر عهده دولت است.

مقام معظم رهبری در جایگاه اجرایی هیچ مسئولیتی ندارند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: مردم بدانند که مقام معظم رهبری در جایگاه اجرایی هیچ مسئولیتی ندارند و امور اجرایی به طور عمده به رئیس جمهور و دولت واگذار شده است.

وی تصریح کرد: به طور عمده می‌توان از نخبگی جوانانمان در عرصه هسته‌ای، نانو، سلول‌های بنیادین، ‌هوافضا و ...در بخش‌های صنعت، معدن،‌ کشاورزی،‌ حمل و نقل، بهینه سازی مصرف انرژی و همین‌طور مدریت دستگاه‌های دولتی با رویکرد شایسته سالاری استفاده کرد.

مصباحی مقدم گفت: تنها با بهینه سازی مصرف انرژی در حوزه صنعت،‌کشاورزی، حمل و نقل و مصارف خانوار می‌توان سالانه 100 میلیارد دلار درآمد ارزی جدید برای کشور به دست آورد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: در 5 سال گذشته چه مقدار از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی محقق شده است؟ این مدت در اختیار دولت یازدهم و دوازدهم بوده ودربهمن ماه سال 1392 رهبر معظم انقلاب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را ابلاغ فرمودند.

وی تاکید کرد: ظاهر رویکر دولت نشان از برنامه‌ریزی به منظور اجرایی کردن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دارد، ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی توسط معاون اول رئیس جمهور راه‌آندازی شده و به طور مرتب جلسه دارد وبا محوریت سازمان برنامه این سیاست‌ها تدوین و ارائه شده است اما هنوز گزارشی از اجرایی و عملیاتی شدن این سیاست‌ها به صورت گویا و شفاف همراه با اطلاعات و آمار ارائه نشده است.

مصباحی مقدم گفت: رئیس جمهور گزارش‌هایی را از مسائل اقتصادی ارائه می‌کند غالبا فعالیت‌های معمولی است که اگر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی هم ابلاغ نمی‌شد باید طبیعتا انجام می‌شد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: بر اساس آمار بانک مرکزی نرخ تورم از 35 درصد به 10 درصد و کمی هم کمتر کاهش پیدا کرده که قابل تقدیر است، رشد منفی 6.8درصد در سال 92 به رشد مثبت تبدیل شده که اینها وجه خوشایند گزارش‌هاست که البته بخش مهمی از این رشد به دلیل صادرات نفت خام و میعانات گازی انجام شده است.

وی تاکید کرد: بخشی از این رشد مثبت اقتصادی هم به دلیل افزایش صادرات خودروی داخلی است و بخشی دیگر ناشی از صنایعی است که دولت سال گذشته 18 هزار میلیارد تومان به عنوان سرمایه در گردش تزریق شد اما هنوز بخش بزرگی از صنعت کشور غیر فعال یا تعطیل است.

مصباحی مقدم اظهار کرد: راه‌اندازی تعدادی از فازهای عسلویه که مقدمات آن پیش از این انجام شده بود و بخشی دیگر در این دولت موجب افزایش تولید گاز از 530 میلیون متر مکعب روزانه به 730 میلیون متر مکعب شد لذا به روستاهای بیشتری گاز رسانی شده که قابل تقدیر است.

گاز مصرفی ما بیش از گاز مصرفی چین است 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: گاز مصرفی ما بیش از گاز مصرفی چین است که چند برابر ما جمعیت دارد که البته برای بهینه سازی مصرف انرژی راه‌کارهایی وجود دارد که دولت باید در این زمینه کمک و آموزش لازم را انجام دهد.

وی ادامه داد: بر اساس آمار اعلامی دولت سالانه 400 هزار شغل ایجاد شده اما از سویی دیگر با توجه به تعداد فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها و جوانانی که به سن کار رسیده‌اند و تعطیلی برخی کارگاه‌های تولیدی بر شمار بیکاران افزوده شده است.

مصباحی مقدم گفت: بر اساس آمار 3 میلیون 561 هزار نفر در تابستان هیچ کاری پیدا نکرده‌اند و علاوه بر آن 2.5 میلیون جوان بیکار در کشور وجود دارد،‌ دولت وعده کرده در سال 97 یک میلیون و 30 هزار شغل جدید ایجاد کند که امیدواریم بتواند به این وعده عمل کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: در سال جاری چه اتفاقات مثبت و منفی در زمینه اقتصاد رخ داده است؟ نرخ تورم بر اساس آمار بانک مرکزی همچنان 10 درصد باقی مانده و این به معنای کاهش قیمت‌ها نیست یعنی قیمت‌ها به صورت میانگین کشوری حدود 10 درصد افزایش پیدا کرده است.

وی بیان کرد: سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در دولت دوازدهم در بخش صنعت، معدن و تجارت 3.2 میلیارد دلار شده است، این همه شعار درباره سرمایه‌گذاری خارجی تنها این مقدار شده که این موضوع در بخش نفت و گاز به صورت جداگانه مطرح شده اما هنوز اجرایی نشده است و این رقم معادل همان سرمایه‌گذاری است که بیش از برجام بوده است.

مصباحی مقدم افزود: دولت وعده داده بود با برجام تحریم‌ها برداشته شده و سرمایه‌گذاری خارجی انجام می‌شود که این وعده با نقض عهد از سوی آمریکا تحقق پیدا نکرد، دشمن غیر قابل اعتمادی که نه تنها تحریم‌ها را برنداشت بلکه تهدید به تحریم‌های بیشتر هم کرده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: صادرات غیر نفتی حدود 1.5 میلیارد دلار افزایش پیدا کرده اما واردات حدود 2 میلیارد دلار افزایش پیدا کرده است، نرخ ارز حدود 30 در صد در سال جاری رشد داشت که این یعنی پول ملی حدود 30 درصد قدرت خود را از دست داد.

وی ادامه داد: مبلغ پرداختی به خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی 3 برابر شده است البته بخش قابل توجهی از نیازمندان تحت پوشش نیستند، بحران موسسات مالی غیر مجاز در سال 96 بروز کرد اگر چه با صرف هزینه هنگفتی از جیب ملت تا حدودی مهار شد اما هزینه اجتماعی سنگینی را پدید آورد.

مصباحی مقدم اظهار کرد: بانک مرکزی در اقدام درست در نیمه سال جاری نرخ سود سپرده‌های بانکی را کاهش داد اما با بروز تنش ارزی عقب نشینی کرد و دوباره به وضع قبلی بازگشت که متاسفانه اینگونه اقدامات شتابزده آثار بدی را بر اقتصاد دارد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: دولت در لایحه بودجه برای ساماندهی دوباره یارانه‌ها مصوبه خوبی داشت ولی با بروز ناآرامی‌ها دولت و مجلس از این تصمیم عقلایی و مفید عقب نشینی کردنمد یعنی در سال 97 هم بیش از 40 میلیارد تومان یارانه توزیع خواهد شد در صورتی که با این مبلغ می‌توان تحرکی را در تولید به وجود آورد.

سهم هزینه‌های دولت نسبت به سال 96 افزایش پیدا کرده است

وی افزود: در تصویب بودجه 97 اتکا بودجه عمومی به درآمد نفت افزایش پیدا کرده، همچنین اتکای بودجه به اوراق مشارکت هم افزایش داشته، سهم هزینه‌های دولت نسبت به سال 96 افزایش پیدا کرده است.

مصباحی مقدم تاکید کرد: نرخ حامل‌های انرژی در بودجه 97 ثابت مانده که در نتیجه مصرف انرژی بازهم سالانه 9 درصد افزایش پیدا می‌کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به سخنرانی مقام معظم رهبری در آغاز سال 96 در حرم امام رضا(ع) در زمینه اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال گفت: ایشان 10 راهکار را در این مورد مطرح کردند و از دولت خواستند تا پایان سال 96 از احیای چند هزار کارخانه و کارگاه صنعتی تولیدی و کشاروزی گزارشی عینی به مردم بدهند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: شایسته است دولت در پایان سال 96 این گزارش مورد انتظار رهبری و مردم را ارائه کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه