English

ظریف:

مبارزه مشترک با تروریسم تا آزاد شدن کل سوریه از دست تروریست ها ضروری است

وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد: ضروری است مبارزه مشترک با تروریسم تا آزاد شدن کل سوریه از دست گروه‌های تروریستی ادامه پیدا کند.

مبارزه مشترک با تروریسم تا آزاد شدن کل سوریه از دست تروریست ها ضروری است

به گزارش خبرگزاری موج، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان صبح روز جمعه بعد از شرکت در نشست مشترک با وزرای خارجه ترکیه و روسیه در ارتباط با روند نشست آستانه در جمع خبرنگاران،‌ اظهار کرد: در یک سال گذشته روند آستانه نتایج مهمی را برای مردم سوریه و همچنین ایجاد صلح و امنیت در منطقه به همراه داشته است و در اینجا لازم است از حضور فعال قزاقستان به عنوان کشور میزبان این نشست‌ها تشکر و قدردانی کنم.

وی با تاکید بر اینکه برای ما مهم است که از نتایج روند آستانه پاسداری کنیم، خاطرنشان کرد: بحران سوریه به مانند بحران‌های دیگر از سه بعد نظامی، سیاسی و انسانی برخوردار است و روند آستانه تاکنون در زمینه مهار این ابعاد به موفقیت‌ها و دستاوردهای قابل توجهی نائل شده است.

این دیپلمات عالیرتبه کشورمان با بیان اینکه حدود ۱۴ ماه است که از آغاز روند آستانه می‌گذرد، گفت: ضروری بود که در سطح وزرا گرد هم آییم تا ارزیابی دقیقی از نتایج این گفت‌وگوها و رایزنی‌ها داشته باشیم.

ظریف افزود: در آغاز روند آستانه هنوز بخش‌های مهمی از خاک سوریه زیر تسلط تروریست‌ها قرار داشت ولی امروز خوشبختانه شاهد این هستیم که ارتش سوریه و متحدان آن در رویارویی با تروریسم داعش، جبهه النصره و گروه‌های تروریستی به پیروزی‌های مهمی دست پیدا کرده است. در پرتو روند آستانه توفیق‌های خوبی در این زمینه حاصل شد و قسمت‌های مهمی از خاک سوریه آزاد شده است.

این دیپلمات عالیرتبه ایرانی تاکید کرد: ضروری است مبارزه مشترک با تروریسم تا آزاد شدن کل سوریه از دست گروه‌های تروریستی ادامه پیدا کند.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین به موضوع برقراری آتش‌بس و ایجاد مناطق کاهش تنش در سوریه اشاره کرد و گفت: این اقدامات گام‌های بلندی برای خاموش کردن جنگ خانمان‌ساز در سوریه بود و روند آستانه در این زمینه به توفیقات خوبی دست پیدا کرد در واقع این روند تاکنون تنها روند موفق بین‌المللی برای کاهش تنش در سوریه است و ضروری است که از دستاوردهای آن پاسداری شود.

ظریف همچنین به موضوع تسهیل کمک‌رسانی و دسترسی انسان دوستانه به مناطق بحرانی در بحث بحران سوریه اشاره کرد و گفت: این موضوع نیز بخشی از روند آستانه بوده و امیدواریم در آینده نیز این امر مهم ادامه پیدا کند.

وی یکی از مهم‌ترین دستور کارها و فعالیت‌های روند آستانه را تلاش برای دستیابی به روند سیاسی جهت حل بحران سوریه عنوان کرد و گفت: در این زمینه شاهد برگزاری نشست سوچی در روسیه بودیم. در این نشست برای اولین بار گروه بزرگی از مخالفان و موافقان دولت سوریه و نمایندگان اقشار مردم سوریه دور هم جمع شدند، گفت‌وگو و مذاکره کردند و به توافقاتی در مورد ترسیم آینده سوریه دست پیدا کردند. این توفیق و دستاورد بزرگی است. در همین چارچوب ضروری است که تمام کنش‌گران سطح بین‌المللی در جهت کمک به پیشرفت روند سوچی اقدام و فعالیت کنند و این امکان برای مردم سوریه فراهم شود که بدون فشار خارجی در مورد آینده کشورشان تصمیم‌گیری کنند.

ظریف با تاکید بر اینکه پیشبرد روند سیاسی در سوریه نیازمند دیدگاهی واقع‌بینانه نسبت به آینده سوریه است، ادامه داد: در همین چارچوب باید به حاکمیت ملی، تمامیت ارضی و یکپارچگی سوریه احترام گذاشته شود و از دخالت خارجی در امور این کشور جلوگیری شود.

روند سیاسی حل بحران سوریه باید توسط مردم این کشور شکل بگیرد

وی با تاکید بر اینکه روند سیاسی حل بحران سوریه باید توسط مردم این کشور شکل بگیرد، تصریح کرد: ما امروز در یک نقطه عطفی در بحران سوریه قرار داریم. متاسفانه امروز برخی از درگیری‌ها در نقاط مختلف سوریه وجود دارد، ضمن اینکه باید درگیری‌ها و مبارزه با تروریسم در این کشور ادامه پیدا کند. باید از آلام مردم سوریه بکاهیم.

این دیپلمات عالیرتبه کشورمان با بیان اینکه امروز بیانیه مشترک وزیران امور خارجه ایران، ترکیه و روسیه بعد از نشست سه‌جانبه آنها صادر شده است، گفت: این بیانیه می‌تواند زمینه را برای همکاری‌های بیشتر در راستای حل این بحران فراهم کند و امیدواریم در اجلاس سران سه کشور ایران، روسیه و ترکیه که کمتر از ۲۰ روز آینده در ترکیه برگزار می‌شود زمینه برای گفت‌وگو و تبادل نظرهای بیشتر فراهم شود و بتوانیم برای همکاری در این زمینه (حل بحران سوریه) گفت‌وگوهای بیشتری داشته باشیم.

ظریف در پایان گفت: لازم است که بار دیگر از میزبانی دولت و مردم قزاقستان برای برگزاری نشست‌های آستانه در طول چهارده ماه گذشته تشکر کنم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه