English

ظریف در جمع ایرانیان مقیم بوسنی هرزگوین:

به رغم شکست سرزمینی داعش, خطر تفکر داعشی همچنان وجود دارد

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به شکست سرزمینی تروریسم و داعش در خاورمیانه گفت: کماکان خطر این تفکر افراطی وجود دارد.

به رغم شکست سرزمینی داعش, خطر تفکر داعشی همچنان وجود دارد

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری موج, محمد جواد ظریف در ضیافت شام در جمع ایرانیان مقیم بوسنی هرزگوین گفت: در شهری هستیم که برای همه یادآور خاطره ایثار و مقاومت مردان و زنان کودکان بوسنایی است. 

وی افزود: خاطرم هست بیش از 24 سال قبل زمانی که در روزهای پایانی جنگ بوسنی این افتخار را داشتم که از سارایوو بازدید کنم, شهری جنگ زده و شهری که خشونت و کشتار را دیده بود اما در برابر آن مقاومت کرده بود را دیدم. امروز هم شهر شادابی را در سارایوو دیدم که آن دوران تلخ را پشت سر گذاشته و وارد مرحله سازندگی و زندگی مسالمت آمیز شده است.

ظریف تاکید کرد: امیدواریم هیچ جا طعم تلخ جنگ را نچشد و جاهایی که درگیر برادر کشی هستند هرچه سریعتر بتوانند راه حل سیاسی بیابند.

وزیر امورخارجه تصریح کرد: ما افتخار می کنیم در زمان سختی در کنار بوسنی بودیم و زمانی که جامعه جهاتی با بی تفاوتی از کنار صربنیستا عبور می کرد در کنار مردم بوسنی بودیم و امروز هم در کنار آنها هستیم.

ظریف خاطر نشان کرد: ارتباطاتی که میان دو ملت است با خون شهدای ایرانی و بوسنی رنگین شده ادامه می یابد.  ما وارد یک دوره جدید بین دو کشور شدیم.  در این سفر یک هیات بلندپایه اقتصادی است که می تواند زمینه همکاری گسترده شوند. 

وی ادامه داد: ما امروز در این منطقه با خطر جدیدی مواجه ایم و آن خطر افراط است.  افراط یکبار این منطقه را به آتش کشیده.  هیچ افراطی دین ندارد. نه افراطیون دهه 90 و نه افراطیون امروز منطقه خاورمیانه.  همانطور که به خود اجازه نمی دهیم افراطیون دهه 90 را مسیحی بدانیم, افراطیون امروز خاورمیانه را مسلمان نمی دانیم. 

ظریف اظهار داشت: فرهنگ اصیل بوسنی بر اساس عرفان اسلامی و منطق وحدت بنا شده و خوشحالم این فرهنگ مقابله با خشونت و نپذیرفتن نفرت حاکم است. امروز که افراط داعشی تروریسم در منطقه خاورمیانه از نظر سرزمینی شکست خورده, این خطر وجود دارد افراد وابسته به این تفکر خطرناک که هیچ ارتباطی به اسلام ندارند, کماکان وجود دارند و لذا باید مراقبت کنیم.  بوسنی که یکبار طعم تلخ نفرت را چشیده و امیدواریم بار دیگر گرفتار این خطر شوم نشود. یقین دارم فرهنگ اصیل اسلامی و دینی که در بوسنی است اجازه نخواهد داد این اتفاق بیفتد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی