English

سرلشکر سید یحیی رحیم صفوی:

دولت به تنهایی قادر به حل تمام مشکلات نیست

دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا گفت: اگر مردم، خیران و پزشکان به کمک دولت نیایند دولت به تنهایی قادر به حل تمام مشکلات نیست.

دولت به تنهایی قادر به حل تمام مشکلات نیست

به گزارش خبرگزاری موج، سرلشکر سید یحیی صفوی امروز (۱۰ اسفندماه) در ششمین آیین اهدای جایزه ملی شهید رهنمون در محل اردوگاه شهید باکری خرمشهر اظهار کرد: عملیات کربلای ۵ که در ۱۹ دی ماه سال ۶۵ انجام شد، بیش از ۲۰ روز به طول انجامید و قبل از آن عملیات کربلای ۴ را به مدت ۱۵ روز داشتیم و پس از کربلای ۵ هم عملیات کربلای ۸ انجام شد.

وی افزود: بیمارستان صحرایی امام حسین(ع) را در سه راهی دارخوین تاسیس کرده بودیم. این بیمارستان سه لایه داشت، یک لایه بتنی، یک لایه سرب و دوباره یک لایه بتن. جراحان ما در این بیمارستان حدود ۱۷ هزار و ۷۸۰ عمل جراحی را انجام دادند. در آن زمان در بیمارستان صحرایی امام حسین(ع) ۸ هزار و ۶۱۴ مورد خونگیری، ۴۲۸۳ مورد آزمایش و ۳۷۰۳ مورد رادیولوژی انجام شد.

مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا با بیان اینکه بیمارستان صحرایی امام حسین(ع) دارای ۳۰۲ اتاق بستری بود، عنوان کرد: این بیمارستان دارای هشت اتاق جراحی، بخش آی سی یو و ۲۵ تخت اورژانس بود که ظرفیت آن هنوز هم موجود است.

وی ادامه داد: همچنین این بیمارستان دارای ۱۴۵۰ پزشک و کادر پزشکی و ۱۲۰ نفر کادر اداری بود. حتی در بیرون از بیمارستان جایی برای تعمیر آمبولانسها وجود داشت.

صفوی با اشاره به موشک باران و گلوله باران در عمیلات کربلای ۵ تصریح کرد: خدا می داند که در کربلای ۵ که متر به متر زمین مورد اصابت موشک و یا گلوله قرار گرفته بود و جایی خالی از گلوله نبود، حتی قوطیهای خالی کنسرو و کمپوت هم ترکش می خوردند.

وی در ادامه بازخوانی خاطراتی از عملیات کربلای ۵ افزود: من در آن عملیات می خواستم از منطقه پنج ضلعی(منطقه ای در عملیات کربلای ۵) به زیر پل امام رضا(ع) (از جاده خرمشهر به سمت بصره نرسیده به دویچه) بروم زیرا حاج قاسم سلیمانی و حسین خرازی هم آنجا بودند و من هم می خواستم برای تشکیل جلسه ای به آنان ملحق شوم. در آن مسیر سوار بر یک نفربر زرهی بودم ولی آنقدر آتش کاتیوشا و توپخانه زیاد بود که نفربر امکان حرکت نداشت. از شدت آتش، نفربر همچون گهواره تکان می خورد. کمی که آتش دشمن فروکش کرد خواستیم حرکت کنیم دیدم تمام آنتنهایی که از نفربر خارج بودند قطع شده اند. ترکشها سر آنتنها را زده بود و ما تنها با یک بی سیم که دارای برد محدودی بود، امکان برقراری ارتباط داشتیم.

مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا ادامه داد: بالاخره به پل (دروازه شرقی بصره) رسیدیم و با فرماندهان خط شکن عملیات کربلای ۵ جلسه گرفتیم اما صدای آتش دشمن چنان زیاد بود که صدای یکدیگر را هم به سختی می شنیدیم.

صفوی به حماسه بزرگ جامعه علوم پزشکی در دوران دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: اقدامات این مجموعه یک افتخار برای تمامی ملت ایران است زیرا انسانهایی که در این مجموعه از امدادگر، پرستار، پزشک و پیراپزشک فعالیت کردند، انسانهای شاخص و برگزیده خدا بودند و احساس مسئولیت داشتند، شجاعت و شهامت داشتند، کاردان و متخصص بودند.

وی به فعالیت بیمارستان فاطمه زهرا(س) در عملیات فاو(۲۰ بهمن ۶۴) اشاره و عنوان کرد: در این بیمارستان نیز پزشکی داشتیم که ۷۲ ساعت عمل جراحی می کرد و نخوابیده بود و به ناگاه از شدت بیخوابی بیهوش شد. در این عملیات ۴۰ فروند هواپیمای دشمن زده شد.

مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا با اشاره به حضور سه میلیون نفر در دوران هشت ساله جنگ تحمیلی در عرصه نبرد خاطرنشان کرد: دو میلیون نفر نیروهای داوطلب بسیجی اعم از سپاه، جهادسازندگی و یا گردانهای جهادی بودند. یک میلیون نفر هم نیروهای موظف ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و غیره بودند. از این سه میلیون نفر، ۶۰۰ هزار نفر مجروح ثبت شده داریم و حدود ۳۰۰ هزار نفر هم مجروحانی که ثبت نشده اند.

وی اظهار کرد: مجموع کسانی که از رزمندگان بهداری دفاع مقدس، امدادگران، جراحان متخصص، پرستاران، داروسازان، دندانپزشکان و کارشناسان رادیولوژی در دوران هشت ساله دفاع مقدس شرکت کردند، به ۱۰۰ هزار نفر می رسد که از این تعداد ۳ هزار نفر به شهادت رسیده اند.

صفوی افزود: اکنون در ستاد کل موسسه ای به عنوان بهداری دفاع مقدس تشکیل شده با مسئولیت سردار فتحیان که در حال جمع آوری اسناد و مدارک مربوطه هستند.

وی رویداد کمک رسانی جامعه پزشکی به مجروحان جنگ را یک حماسه بزرگ دانست و گفت: این یک حماسه بزرگ است که ۱۰۰ هزار نفر به کمک ۹۰۰ هزار مجروح بیایند. 

مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا ادامه داد: در دوران جنگ دو سوم عملیاتهای ما در جنوب کشور بود و یک سوم در غرب و شمال غرب صورت گرفت. 

وی از انجام ۱۰۰ هزار عمل جراحی حیاتبخش در دوران دفاع مقدس خبر داد و خاطرنشان کرد: در زمان هشت ساله جنگ در پستهای امدادی اعم از اورژانس و بیمارستان حدود ۱۰۰ هزار عمل جراحی حیاتبخش داشتیم که اگر انجام نمی شد رزمنده شهید می شد. این رقم در نظام بین الملل و در جنگهای طولانی به نوبه خود یک رکورد است.

صفوی بیان کرد: این جزو افتخارات بزرگ جمهوری اسلامی است که در هیچ جا نمونه اش نیست.

وی خطاب به حاضران در آیین اهدای جایزه شهید رهنمون گفت: نخستین خواهشم از حاضران آن ست که به عهد و پیمانی که با خدا، امام بزرگوار و شهدا بستیم وفادار باشیم و مردمدار و مردم یار باشیم و باقی بمانیم. دیگر آنکه خاطرات و تجربیات فاخر و ارزشمندتان را برای انتقال به نسل فعلی و نسلهای آینده هم بیان کنید و هم بنویسید.

مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا با بیان اینکه ۵۲ درصد جمعیت کشور زیر ۳۰ سال سن دارند، اظهار کرد: نسل جدید نیاز دارد تا با ارزشهای دفاع مقدس آشنا شود. ۲۷ سال از پایان جنگ گذشته و آگاهی جوانان از واقعیات جنگ امری ضروری است.

وی خاطرنشان کرد: باید فرهنگ ایثار، فکر و عقلانیت را منتقل کنیم، جنگ تنها شجاعت نبود بلکه عقلانیت و تدبیر نظامی هم در آن نقش داشت. دانش نظامی ما بالاتر از دشمن بود. جنگ مجموعه ای از دانش و علوم است.

صفوی ادامه داد: دیگر خواسته‌ام آن است که ارتباط و تعاملتان را با یکدیگر چه در سطح شهرستان، استان و ملی حفظ کنید، ضمن آن که در بحث محرومیت زدایی در بیمارستانهای صحرایی که در نقاط کم برخوردار برپا می شود نیز مشارکت داشته باشید.

وی افزود: امسال در ۳۰ نقطه از کشور پزشکان عضو بسیج با استقرار در بیمارستانهای صحرایی به ارائه خدمات درمانی و دارویی پرداختند.

مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا از مردم، مسئولان محلی، استانی و کشوری خواست که سرکشی به مناطق محروم و رسیدگی به وضعیت درمانی این مناطق را در اولویت کارهایشان داشته باشند و بیان کرد: ما هنوز در بسیاری از نقاط محرومیت و کمبود داریم، در سیستان و بلوچستان ۲۷ درصد نرخ بی سوادی داریم و این سوای از بیماری و بیکاری آنان است که مشکلاتشان را حادتر می کند.

وی عنوان کرد: در آبادان و خرمشهر هنوز مشکل آب، بهداشت، تعطیلی صنایع و بیکاری وجود دارد، مواد مخدر بیداد می کند و مشکل حاشیه نشینی داریم. در شهر اهواز ۳۰۰ هزار نفر حاشین نشین هستند. از مجموعه دانشگاههای علوم پزشکی آبادان و اهواز می خواهم تا حداقل هفته ای یک بار به این مناطق سرکشی کنند.

صفوی آمار جمعیت حاشیه نشین کشور را ۱۱ میلیون نفر عنوان کرد و گفت: از شما می خواهم با همان روحیه ای که به کمک رزمندگان می آمدید به دیدار این مردم فقیر و بیکار بروید و به آنها کمک کنید.

وی با قدردانی از خدمات وزارت بهداشت تصریح کرد: به رغم تمامی خدمات اما هنوز مشکلات داریم. اگر مردم، خیران و پزشکان به کمک دولت نیایند دولت به تنهایی قادر به حل تمام مشکلات نیست.

مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا در بخش پایانی از سخنان خود با اشاره به اینکه ملت ما هشت سال به رهبری امام و با تقدیم بیش از ۲۰۰ هزار شهید، ۳۰۰ هزار جانباز و ۴۰ هزار آزاده سرافراز ایستادند تا جنگ به پیروزی رسید، خاطرنشان کرد: نه نقطه ای از قرارداد ۱۹۷۵ کم شد، نه قطره ای از آبهای اروندرود که مورد مناقشه بود و نه بخشی از کشورمان تجزیه شد. 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه