English

نوبخت اعلام کرد:

شیوه پرداخت یارانه سال ۹۷

سخنگوی دولت امروز در نشست خبری گفت: برای سال آینده همین روش فعلی یارانه ها ادامه دارد مگر در مواردی خاص که غیرنیازمند بودن شخص محرز شود.

شیوه پرداخت یارانه سال 97

به گزارش خبرگزاری موج، محمد باقر نوبخت امروز سه شنبه 8 اسفند در نشست خبری خود با رسانه ها به بیان توضیحاتی پیرامون پرداخت یارانه 97 پرداخت.

محمدباقر نوبخت اظهار داشت: برای سال آینده همین روش فعلی یارانه ها ادامه دارد؛ مگر در مواردی خاص که غیرنیازمند بودن شخص محرز شود.

به دنبال  اشتغالزایی برای یک میلیون و ۳۳ هزار نفر هستیم

وی افزود: در سال آینده با اجرای ۱۲ برنامه چند لایه از جمله احیای بافت فرسوده، نوسازی ناوگان فرسوده و غیره با منابع ۷۳ هزار و ۴۰۰ میلیاردتومان به دنبال  اشتغالزایی برای یک میلیون و ۳۳ هزار نفر هستیم.

نوبخت تصریح کرد: ۱۲۶ هزار میلیارد تومان طرح نیمه تمام عمرانی داریم و بخشی از این طرح ها واگذار و بخشی دیگر با شراکت بخش  خصوصی و دولت در سال آینده اجرا می شود.

شیوه پرداخت یارانه سال 97

محمدباقر نوبخت با اشاره به اینکه دستیابی به رشد اقتصادی شتابنده سیاست اقتصاد مقاومتی است و مقام معظم رهبری با این هدف، این سیاست را تعیین کردند، گفت: سیاست های اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده که در آن یک شاخص مرتبط با رشد اقتصادی، یک شاخص مرتبط با تورم و شاخص سوم مرتبط با اشتغال و بیکاری است.

وی با اشاره به اینکه به طور ماهانه میزان تورم را محاسبه و اعلام می کنیم، افزود: بر اساس وظیفه، اول هر برج گزارش تورم ماه قبل را اعلام کرده، به طوری که گزارش بهمن ماه را نیز اول اسفند اعلام کردیم.

در زمینه مهار تورم موفقیت داشتیم

نوبخت با بیان اینکه در زمینه مهار تورم موفقیت داشتیم، ادامه داد: از نظر مهار تورم توانستیم محدودیت رشد این شاخص را داشته باشیم و همچنان تورم ما در کشور یک رقمی است.

سخنگوی دولت گفت: با در نظر گرفتن قیمت اقلام مختلف در تابستان سال ۹۲ تا امسال می توان مهار قیمت ها را دید، البته این بدان معنی نیست که ما قیمت ها را ارزان کردیم، بلکه جلوی رشد فزاینده قیمت ها را گرفتیم، به جای اینکه اقلام ۴۰ درصد رشد داشته باشند، افزایش قیمت ها را به ۸ یا ۹ درصد رساندیم.

نوبخت با اشاره به اینکه موفقیت دیگر ما در حوزه رشد اقتصادی بوده است، عنوان کرد: تورم به طور ماهانه محاسبه می شود اما رشد اقتصادی و نرخ بیکاری را هر سه ماه یک بار محاسبه می کنیم.

در ۶ ماهه اول سال به طور متوسط ۶ درصد رشد اقتصادی داشتیم

وی گفت: سه ماه بهار و تابستان محاسبه شده و در اختیار ما است اما هنوز میزان رشد اقتصادی و نرخ بیکاری در سه ماهه پاییز را به ما نداده اند، مرکز آمار اعلام کرده که تا ۱۵ اسفند این گزارش را نیز ارائه خواهد کرد اما در ۶ ماهه اول سال به طور متوسط ۶ درصد رشد اقتصادی داشتیم.

نوبخت اظهار داشت: در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵، ۹۷۱ هزار و ۶۸۰ نفر وارد بازار کار شدند که از این تعداد ۹۵۷ هزار و ۷۵۱ نفر شغل پیدا کردند اما ۱۳ هزار و ۹۲۸ نفر نتوانستند شغل پیدا کنند که این تعداد به جمعیت بیکار ما اضافه شد.

وی ادامه داد: هم اکنون سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بیکار در کشور وجود دارد. ۹۷۱ هزار نفر وارد بازار کار شده اند و ۹۵۷ هزار نفر به اشتغال دست یافتند.

وی اظهار داشت: نرخ بیکاری در پاییز سال ۹۶، ۱۱.۹ درصد بود در حالی که در پاییز سال ۹۵، ۱۲.۳ درصد بود و ۴ دهم درصد نرخ بیکاری تقلیل یافته است ولی هنوز به جمعیت بیکاران اضافه می شود به همین جهت برای سال آینده می خواهیم بیش از یک میلیون شغل ایجاد کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: نرخ بیکاری افراد دارای مدارک آموزش عالی در پاییز ۹۵، ۱۹.۵ درصد و در پاییز سال ۹۶، ۱۸.۶ درصد است.

نوبخت با تاکید بر اینکه نرخ بیکاری هنوز در کشور ما بالاست، گفت: ادعای دولت حل مشکل بیکاری نیست بلکه ادعای دولت این است که روند کاهنده ای که در سال های قبل وجود داشته است اصلاح شده است.

وی اظهار داشت: نرخ بیکاری جوانان ۱۹ تا ۲۴ سال در پاییز سال ۹۵، ۳۰.۴ درصد و در پاییز سال ۹۶، ۲۸.۴ درصد بوده است.

نوبخت در تشریح ترکیب آمار بیکاری در سه فصل گذشته گفت: در ۹ ماه امسال خالص افرادی که وارد بازار کار شده اند، ۸۳۶ هزار نفر بوده اند که از این تعداد ۸۱۸ هزار نفر توانستند وارد بازار کار شوند و نرخ بیکاری هم حدود ۱۲.۱ درصد است.

وی تاکید کرد: این ارقام نشان می دهد سیاست هایی که دولت برای ایجاد اشتغال دنبال کرده است توانسته اثر خود را در بازار نشان دهد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: دیروز در جلسه کمیته تخصصی با وزیر اقتصاد و معاونت خزانه داری کل کشور اعلام شد تا پایان سال بدون کسری، در حدی که لایحه دولت را به مجلس ارائه دادیم دریافت ها و پرداخت ها متعادل انجام شده است و تنخواه بانک مرکزی را نیز تسویه می کنیم.

نوبخت اعلام کرد: از ۱۵ اسفند ماه حقوق کارمندان را پرداخت می کنیم تا ۱۰، ۱۵ روز پایان سال از دغدغه حقوق ها فارغ شویم و هر چه پول باقی ماند به طرح های عمرانی اختصاص دهیم.

وی گفت: هفته گذشته از مرکز نگهداری معلولان ذهنی بازدید داشتم متوجه شدم چند ماهی است پرداخت یارانه آنها به تاخیر افتاده است، امروز یارانه آنها پرداخت شد و در تماسی که با رئیس سازمان بهزیستی داشتم اعلام کردم که بخش قابل توجهی از این بدهی پرداخت شده و بخش دیگر نیز تا پایان سال پرداخت خواهد شد.

نوبخت درباره وضع کارگرانی که به دلیل خصوصی سازی بیکار شدند، گفت : یکی از آفات برخی واگذاری ها به بخش خصوصی که البته خوب انجام نشد، وضع کارگران بود اما ما موظف هستیم این مشکلات را حل کنیم.

وی درباره خارج شدن ایران از برجام افزود: اگر منافع ملی ما تامین نشود یک لحظه در قرارداد برجام نخواهیم ماند؛ این موضوع فردی یا شخصی نیست بلکه موضع نظام است. البته اروپایی ها همیشه این ابراز امید را می دهند که اگر یک مشکلی باشد آن را حل می کنند اگر منافع ما تامین نشود برجام را ادامه نخواهیم داد.

نوبخت درباره سفر رئیس جمهور به هرمزگان گفت: رئیس جمهور در دولت یازدهم به همه استان ها سفر کردند و آنچه برای توسعه استان ها تشخیص دادند را به سازمان برنامه و بودجه ابلاغ کردند. در اسفند ۹۲ سفر هرمزگان داشتند که حدود ۳۲۵ میلیارد تومان برای ۲۹ طرح و پروژه در نظر گرفته شد.

وی افزود: بیش از هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه کردیم و مابقی طرح ها را نیز دنبال خواهیم کرد.

سخنگوی دولت درباره بیمه سلامت عنوان کرد:  ۱۰ هزار میلیارد تومان در سال ۹۶ برای بیمه سلامت در نظر گرفتیم و برای کمک به این بیمه اعلام کردیم که به جای ۱۰۰ درصد ۱۰ درصد از هزینه های بیمه سلامت را پرداخت می کنیم تا به این بخش کمک کنیم.

وی با بیان اینکه ۲ هزار میلیارد تومان در ماه قبل به بیمه سلامت دادیم، تصریح کرد: الان داروخانه ها تا شهریور و مهر عقب افتادگی های خود را دریافت کردند و تنها چند ماه طلب باقی مانده است. با این حال دولت خود را موظف می داند که دسترسی همگان را به بهداشت ودرمان با قیمت نازل فراهم کند. آنچه که تعهد کردیم در این زمینه اجرایی خواهیم کرد.

نوبخت درباره فشار سیاسی در پی اجرای برخی طرح ها در آموزش و پرورش گفت: تا کنون موردی از سوی وزارت آموزش و پرورش به دولت ارائه نشده اما اگر چیزی ارائه شود حتما طبق وظیفه دولت از این بخش حمایت می کنیم.

وی گفت: همه ارقام و اعتباراتی که مربوط به حق التدریس هایی آموزش و پرورش است را تا پایان امسال تصویه خواهیم کرد.

نوبخت درباره همسان سازی بازنشستگان گفت: در سالی که گذشت برای این اقدام ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته بودیم و برای سال آینده نیز ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان در نظر خواهیم گرفت تا طی ۵ سال این همسان سازی را انجام دهیم.

سخنگوی دولت درباره نبود تعامل دولت با نخبگان عنوان کرد: ما همواره تلاش می کنیم ارتباط خود را با جامعه نخبگی داشته باشیم و هر کدام از ما در مجامع دانشگاهی شرکت می کنیم و با انجمن های تخصصی دیدار داریم، حتی رئیس جمهور در استان های مختلف یک جلسه با نخبگان دارند.

وی افزود: تلاش ما این است که بدانیم چه می گویند و در تصمیمات خود این اظهارات را نیز لحاظ کنیم.

نوبخت با اشاره به اظهارات روز گذشته معاون اول رئیس جمهور گفت: نمی دانم منظورشان چه بوده و اصلا نشنیدم باید دید منظور آقای جهانگیری از این مسئله چه بوده است.

سخنگوی دولت درباره طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان در مجلس و استقبال دولت از آن گفت: حتما ما موافقیم و اگر ثابت شد نامشروع است، قبول داریم. چه کسی باید این را مشخص کند؟یک مرجعی باید رسیدگی کند و هیچ کسی با این مسئله مخالف نیست و این امر چیز جذابی است و همه استقبال می کنند هر مال نامشروعی را دادستان عمومی می تواند اعلام کرده و پیگیری کند ما حرف های کارشناسی خود را می زنیم اما مخالفت نمی کنیم.

نوبخت گفت: اگر منظور دولتی ها است که ما همان روز اول کاری اموال خودمان و خانواده هایمان را اعلام کردیم و باید در دور دوم اسناد را ارائه دهیم که هیچ اضافه ای نداشته است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • علی

    باسلام بچه من مردادماه متولدشده ولی یارانه اش پرداخت نشده دلیل چیست؟

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه