English

ظریف:

مقاومت مردم امریکایی ها را از ادامه تحریم ها ناامید کرد

وزیر امورخارجه به نقش مردم در قدرت و توانمندی جمهوری اسلامی ایران گفت: مقاومت مردم آمریکایی ها را از ادامه تحریم ها ناامید کرد.

مقاومت مردم امریکایی ها را از ادامه تحریم ها ناامید کرد

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری موج، محمدجواد ظریف در مراسم ضیافت شام سفیر ایران در صربستان گفت: ضروری است که من تاکید کنم ما در وزارت خارجه اعتقاد جدی داریم نمایندگی های ما و مسئولین ستاد وزارت خارجه وظیفه اصلی شان خدمت به شهرواند ایرانی است. چه ایرانیانی که مقیم خارج کشور هستند و چه با با خارج در ارتباطند.

ایران امن ترین کشور منطقه است

وی افزود: این مساله از سر باور ما است که انچه جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشور قدرتمند منطقه مطرح کرده چیزی جز مردم نیست. اگر به اطراف ایران نگاه کنید کشورهایی می بیند که هر کدام به شکلی خود را زیر پوشش یک کشور خارجی قرار داده اند. این برخوردای نیست وقتی رییس کشوری بگوید میخوام انها را بدوشم به این می گویند زیر یوع کشوری هستند ترامپ گفت اگر 400 میلیارد دلار با امریکا قرارداد نبندد من به کشورشان سفر نمیکنم این قیمت امنیتشان است که ندارند. لذا با اخم او لرز برشان می دارد. این همه هزینه می کنند اماعلی رغم همه کاستی های ایران, امن ترین کشور منطقه ما هستیم.

عامل افزایش نفوذ ایران در منطقه مردم هستند

وزیر خارجه تاکید کرد: اگر به زیر ساختها نگاه کنیم ایران بیشترین زیرساختها را برای پیشرفت ایجاد کرده است. این به معنای ان است علی رعم همه تحریم ها و فشاره و کاستی ها کماکان کشور امن و قدرتمندی در منطقه باشیم که هر روز کشورهای بزرگ از قدرتمند ما می نالند. امروز اصطلاحی که در مورد ایران در امریکا عنوان می شود این است که ایران زیادی نفوذ پیدا کرده. علت این افزایش نفوذ مردم است. مرذم ما هستند که باعث شده ایران امن باشد و توسعه یابد. 

ظریف تصریح کرد: سال قبل 116 میلیارد دلار سلاح به منطقه ما فروخته شده کسی به ایران سلاح نمی فروشد اما ایران قدرتمندترین کشور در منطقه است. چون مردم با مقاومت باعث این شرایط شده اند. به همین دلیل ما در وزارت خارجه خود را مستخدم مردم میدانیم. چه مقیم خارج باشند یا داخل. چون یک ایرانی صرف نظر از اینکه چه مذهبی دارد و چه می کند دلش برای ایران می تپد و حاضرند در شرایط حساس از همه چیزشان برای کشورشان بگذزند. در زمان جنگ ایرانیانی که بدون ارتباطی که با نظام داشته باشند جانشان را دادند. 

وی اظهار داشت:لذا این ایرانیان نماد استقلال ما هستند دفاع از حقوق از ایرانیان دفاع از مرزها و امنیت ملی ما است و این صرورت دارد. سفارت و کنسول گری ها خانه ایرانیان مقیم خارج و توریست های ایرانی است. من بارها این نکته را عنوان کرده ام.

وزیر خارجه ادامه داد : نکته دیگر این است که در این سفر بر منطقه بالکان تمرکز کرده ایم. اهمیت کشورهای کوچکتر در اروپا را نباید فراموش کرد میتوانند شرکای خوبی در حوزه اقتصادی باشند. زمینه های زیادی برای همکاری در این کشورهای کوچکتر برای ما وجود دارد و ملاحضلات کمتری نسبت به کشورهای بزرگتر و قدرتمند دارند .

وی خاطر نشان کرد: در دوران یوگسلاوی سابق میزان روابط تجاری ما حدود یک میلیارد دلار بوده و لذا ظرفیت قابل ملاحظه ای بلااستفاده مانده است. این مساله می تواند زمینه سود و اشتعال برای ما باشد. ما جمعیتی خوبی در این کشورها داریم. لذا فرصت خوبی برای شناختن هم و استفاده از ظرفیت های یکدیگر است.

وی گفت:چون ایران کشوری مستقل است خودمان باید فکر کنیم و طراحی کنیم. مطمن هم باشید این شیرین است که مجبور نیستیم شرایط تحمیلی را بپذیریم. بزرگی و سربلندی هزینه و سختی دارد.ایران زمینه های فراوانی برای پیشرفت دارد و ما باید ان را به واقعیت تبدیل کنیم. من به واقع اعتقاد دارم اگر ما با همان جدیتی که در دوران جنگ و تحریم ها مقاومت کردیم,باید خودمان را باور کنیم.

ظریف تاکید کرد: مردم, امریکا را از ادامه تحریم ها ناامید کرده بودند و اینکه ترامپ فکر می کند با تحریم می تواند چیزی را بر ما تحمیل کند چون تازه کار است. شدیدترین تحریم ها در دوره اوباما نتوانست به نتیجه برسد. 73 درصد این مردم پای صندوق رای رفتند و این نشان داد جدا کردن مردم از نظام بی نتیجه نرسیده است.

وی افزود: یک سال و دو ماه از روزی که رییس جمهور قدرتمندترین کشور دنیا که اعلام کرد مهمترین اولیتش پاره کردن برجام است, میگذرد اما امروز انتخاب بهتری ندارد. هرچند می تواند برجام را پاره کند.  علت این امر هم مردم و پشتوانه مردمی است. مهمترین عنصر قدرت ما انسجام ملی است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه