English

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با موج

بانک مرکزی موظف به تامین تضامین بانکی برای سرمایه گذاری خارجی شد

نماینده مردم اراک با اشاره به شفافیت تضامین بانکی برای سرمایه گذاری خارجی در لایحه بودجه 97 گفت: دولت و بانک مرکزی موظف شدند تا برای سرمایه گذاری هایی که فاینانس خارجی آنها فراهم شده، تضامین لازم را ارائه دهند.

بانک مرکزی موظف به تامین تضامین بانکی برای سرمایه گذاری خارجی شد

سید مهدی مقدسی درباره لایحه بودجه 97 و برنامه های دولت در حوزه صنایع برای سال آینده به خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج گفت: در لایحه بودجه ما چند مصوبه داشتیم که البته در برنامه ششم نیز مطرح شده بود. یکی از این موضوعات، مربوط به شرکت های توسعه ای است که مجاز شدند در مناطق محرومی که جذابیت سرمایه گذاری بخش خصوصی وجود ندارد، وارد شوند و با ایجاد زیرساخت و سرمایه گذاری، شرایط مساعدی فراهم آوردند و سپس به بخش خصوصی بفروشند. این اقدام در راستای ایجاد اشتغال در مناطق محروم در نظر گرفته شده است. برای مثال در حوزه معدن، این شرکت ها با ساخت جاده، سرمایه گذاری بخش خصوصی را از نظر اقتصادی توجیه پذیر می کنند. 

وی افزود: همچنین مقرر شد دولت و بانک مرکزی تضامین لازم را برای سرمایه گذاری هایی که فاینانس خارجی آنها فراهم شده، ارائه دهند تا سرعت سرمایه گذاری افزایش یابد و موانع حذف شود. از دیگر موارد لایحه بودجه پیش بینی پرداخت تسهیلات برای ایجاد اشتغال در مناطق محروم و روستایی است. از طرفی  قرار شد پروژه های زیرساختی مثل گازرسانی در استان های جنوبی و سیستان و بلوچستان به انجام برسد. با فراهم کردن زیرساخت های گاز و آب امکان سرمایه گذاری و توسعه این مناطق فراهم خواهد شد.

نماینده مردم اراک در مجلس با اشاره به برنامه دولت برای توسعه بخش کشاورزی تاکید کرد: از دیگر طرح های دولت برای سال آینده آبیاری تحت فشار است که در جداول بودجه لحاظ شد و تعیین گردید که 85 درصد هزینه ها را دولت برای آبیاری نوین بلاعوض پرداخت کند. نکته آنکه این امر می تواند راهگشای مشکل کم آبی در کشور باشد.

مقدسی در پاسخ به این سوال که آنچه لایحه بودجه 97 را نسبت به بودجه 96 در خصوص بخش صنایع متفاوت می کند گفت: توجه دولت به مناطق کمتر توسعه یافته از موارد قابل توجه این لایحه است. شفافیت تضامین بانکی برای سرمایه گذاری خارجی و اقدام در حوزه زیرساخت شهرک های صنعتی هم از دیگر نکات به شمار می رود. 

به زودی وضعیت سهام دار هپکو تعیین تکلیف می شود

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره وضعیت شرکت ها و کارخانجات دولتی که به بخش خصوصی واگذار شده است اظهار داشت: در بودجه پیش از این هم برای این شرکت ها از جمله هپکو رقمی در نظر گرفته نمی شد. اما به صورت جداگانه پیش بینی هایی شده است. در حال حاضر هم عیدی کارکنان این شرکت پرداخت شده و از دو ماه حقوق معوقه، قرار است به زودی یک ماه را بپردازند. سهام دار هپکو نیز به زودی تعیین تکلیف خواهد شد. 

وی افزود: مشکل زرآب، کمباین و واگن نیز مرتفع گردید. نکته دیگر درباره هپکو اینکه خرید ماشین آلات راهسازی این شرکت، پیشنهادی بود که در سازمان برنامه و بودجه در حال بررسی است که در نهایت باید به تصویب شورای عالی اقتصاد برسد. 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه