English

رئیس‌جمهور در سی‌وپنجمین دوره جایزه کتاب سال:

دوران قبل از انقلاب دوران تحقیر ملت بزرگ ایران بود

رئیس‌جمهور گفت: دوران قبل از انقلاب دوران تحقیر ملت بزرگ ایران توسط استعمارگران و استبدادگران و دوران بعد از انقلاب را به دوران عزت و شکوفایی ملت ایران در سایه عزت ملی تقسیم می‌کنم.

دوران قبل از انقلاب دوران تحقیر ملت بزرگ ایران بود

به گزارش خبرگزاری موج، رئیس جمهور در حضور در مراسم افتتاح سی و پنجمین دوره جایزه کتاب سال گفت: دوران قبل از انقلاب دوران تحقیر ملت بزرگ ایران توسط استعمارگران و استبدادگران و دوران بعد از انقلاب را به دوران عزت و شکوفایی ملت ایران در سایه عزت ملی تقسیم می‌کنم.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در سی‌وپنجمین دوره جایزه کتاب سال، گفت: تاریخ انقلاب اسلامی آغاز فصل جدیدی بین قبل و بعد از انقلاب است، همانطور که ورود اسلام به ایران نقطه ممتازی برای تقسیم تمدن و فرهنگ ایران به قبل و بعد از اسلام محسوب می‌شود.

احترام به فرهنگ دینی و ملی مردم در دوران انقلاب رقم خورد

وی ادامه داد: نمی‌خواهم انقلاب اسلامی را هم وزن دین اسلام قرار دهم اما نقطه عطف بسیار مهمی بود. احترام به فرهنگ دینی و ملی مردم در این دوران رقم خورد.

وی ادامه داد: یک دورانی ورود به دانشگاه به معنای بی‌دینی بود و اگر کسی از حوزه به دانشگاه می‌رفت، یک‌جور دیگر نگاهش می‌کردند. یک زمانی با علوم جدید اُنس داشتن، سخت بود. اگر جوان طلبه‌ای می‌خواست درس‌های کلاسیک بخواند، حوزه اخراجش می‌کرد. باید مخفیانه، پشت پرده و کتاب‌ها را زیر تشک می‌خواند.

دوران قبل از انقلاب دوران تحقیر ملت ایران

رئیس‌جمهور با بیان اینکه انقلاب اسلامی اقشار و گروه‌های مختلف را به هم متصل و انسجام ایجاد کرد، افزود: در تمام حوزه علمیه قم شاید چند عدد رادیو آن هم به صورت مخفیانه نگهداری می‌شد، ما آن موقع زمان پخش اخبار به حجره یکی از طلبه‌ها می‌رفتیم و مخفیانه و با صدای کم، به رادیو گوش می‌کردیم؛ رادیو داشتن مساوی بود با عدم تدین بود اما انقلاب اسلامی فضای جدیدی را به روی ما باز کرد.

متفکرین راجع به پایه های این انقلاب وارد بحث شوند

روحانی گفت: انقلاب اسلامی یک گام جدیدی برای ورود به متدینین جامعه به عرصه فرهنگ به ویژه عرصه هنر بود. بسیار مهم است که در انقلاب اسلامی، متفکرین راجع به پایه های این انقلاب وارد بحث شوند.

رئیس جمهور ادامه داد: تا سال 56 کسی فکر نمی کرد که حکومت اسلامی ایجاد شود؛ همه بحث ها پیرامون این موضوع بود که مبارزات طوری باشد تا رژیم وادار شود از برخی رفتارهایش دست بکشد و با دین مبارزه نکند.

روحانی اضافه کرد: سال 56 این مزمه به گوش می رسید که طبل پایانی رژیم سلطنتی نواخته شود. البته تردیدهای فراوانی وجود داشت. سوال این بود که اگر رژیم سلطنتی می خواهد سقوط کند و حکومت اسلامی جایش را بگیرد، این حکومت باید چه طوری باشد. آیا خلافت اسلامی است یا حکومت اسلامی؛ مردم در این حکومت چه نقشی دارند.   

وی ادامه داد: اینکه امام فرمودند حکومت آینده، «جمهوری اسلامی» خواهد بود، نتیجه ده ها و صدها جلسه بود. هنوز عده ای نسبت به برخی موضوعاتی که 40 سال پیش مطرح می شد، تردیدهایی دارند؛ هنوز هم نظر و اندیشه به طور کامل، یکسان نشده است.  

روحانی گفت: در تمامی این مباحث یک پشتوانه بحث نظری و علمی و فقهی و حتی کلامی وجود داشت. در انقلاب اسلامی بیان و نوشته عالمان و دانشمندان ما تاثیرگذار بود. با نوشته «میرزای شیرازی» در ماجرای تحریم توتون و تنباکو، تحول بزرگی در جامعه اسلامی ایجاد شد. این نشان داد که مرجعیت در کنار مسائل سیاسی جامعه قرار دارد.

رئیس جمهور اضافه کرد: وقتی ساواک به خانه ها حمله می کرد، نخستین هدف، کتاب های موجود در کتابخانه بود و بر اساس همین کتاب ها برای افراد پرونده ایجاد می کردند. کتاب، تاثیر مهمی در تحول جامعه و نسل جوان برای اندیشه نو داشت. 

اندیشه نو، حرکت و محیطی نو ایجاد می کند 

وی با بیان اینکه انقلاب از اندیشه ایجاد می شود گفت: اندیشه نو، حرکت و محیطی نو ایجاد می کند. در این محیط جدید، هم عقل رشد می کند و هم آینده نگری دقیق تری برای مردم ترسیم می شود. در کنار این، گاهی احساس هم ضمیمه می شود.   

روحانی تصریح کرد: کسی باورش نمی شد که سیاست در دسته های عزاداری وارد شود؛ اصلا مرسوم نبود؛ البته در عراق مرسوم بود. این مساله از سال 42 در ایران آغاز شد. نقش نویسندگان در اعلامیه ها و کتاب ها مهم بود.  

رئیس جمهور گفت: اتصال ما به دنیای دیروز و دنیای فردا، با اندیشه بشری امکان پذیر است و اندیشه در جایی می تواند ذخیره شود که یا به سخن و کلام تبدیل شود یا به مکتوب.

رئیس جمهور در ادامه تصریح کرد: کتاب آینه تمام نمای اندیشه یک ملت در یک مقطع تاریخی است که دوام و قوام می یابد.

وی ادامه داد: امروز بار رسالت سنگینی بر دوش عالمان و فرهیختگان ما است، برای آنکه بتوانند هر آنچه برای جامعه ما مفید و ضروری است از طریق بیان و کتابت تبیین کنند.

روحانی خاطرنشان کرد: فرصت زندگی ما محدود است و زمان نشاط ما نیز برای اینکه بتوانیم یاد بگیریم و منتقل کنیم، کم است. لذا خیلی مهم است که چه کتابی بنویسیم و چه چیزی نیاز اصلی زمان ما است.

رئیس جمهور در همین رابطه تاکید کرد: باید در نوشتن کتاب، نیازهای انقلاب و کشورمان و دوستان و دشمنان و منطقه و آرمان های بلندمان را مدنظر قرار دهیم و بر آن مبنا ببینیم که بهترین کدام است که باید بنویسیم و منتشر کنیم.

بخشی از مشکل کتاب نخواندن جامعه تقصیر ما است

روحانی با بیان اینکه بخشی از مشکل کتاب نخواندن جامعه تقصیر ما است، اظهار داشت: باید چیزی بنویسیم و بگوییم که مردم تشنه آن هستند؛ اگر بر مبنای نیاز جامعه چیزی نوشتیم، باید بدانیم که حتماً مورد استقبال قرار می گیرد.

وی اضافه کرد: در این رابطه دولت نیز باید تسهیل گر باشد؛ به نظر من وزارت ارشاد باید ممیزی کتاب را به انجمن هایی از فرهیختگان و ناشران بزرگ واگذار کند و اگر خودش هم این کار را مدیریت می کند، اصل کار را به آنها واگذار کند.

رئیس جمهور تاکید کرد: باید به مولفان و ناشران کمک کنیم و این وظیفه ما است و منجر به تعالی فرهنگ جامعه و کشور ما خواهد شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه